Porsche nr 2 wygrało wyścig 24h Le Mans. Toyota straciła prowadzenie na przedostatnim okrążeniu wskutek utraty mocy.
To miał być ten wyścig – po 31 latach, fabryczna ekipa Toyoty w końcu miała wygrać swój pierwszy wyścig 24h Le Mans. Przez długie godziny, obie załogi równorzędnie walczyły z wciąż silnym Porsche nr 2, nawet po awarii eliminującej z tej walki pojazd nr 6. Jeszcze na kwadrans przed metą wydawało się, że już nic nie odbierze Japończykom upragnionego triumfu – wtedy jednak doszło do feralnej usterki w silniku, która odebrała prowadzącemu Nakajimie moc, a w konsekwencji szanse na zwycięstwo. Po kilku minutach, sensacyjna wręcz końcówka rywalizacji stała się faktem – drugie z rzędu zwycięstwo zanotowała ekipa Porsche, a Toyota prawdopodobnie będzie się cieszyć co najwyżej z drugiego miejsca na podium.
Zaskakujący zwrot akcji dał niemieckiemu producentowi osiemnaste generalne zwycięstwo w historii startów w Le Mans – a także drugi triumf z rzędu, wiążący tym samym obecny zespół z ekipami w przeszłości zwyciężającymi kilka wyścigów pod rząd. Porsche może się pochwalić także, iż jako pierwsze od początku startów Audi, dwukrotnie odebrało tej marce zwycięstwo w wyścigu – a dla zwycięskiej załogi będzie to również cenna zdobycz punktowa, powiększająca przewagę nad konkurentami w Mistrzostwach Świata Endurance.
Nie kryjąc łez w oczach, ekipa Toyoty przyjmowała drugie miejsce na podium, nawet jeśli oznaczało to najlepszy wynik tej marki od początku nowego programu startów w wyścigach długodystansowych. Wciąż jednak, jedynym zwycięskim pojazdem z Japonii w wyścigu Le Mans pozostanie Mazda 787B, w tym roku obchodząca 25-lecie swojego triumfu – porażka Toyoty jest natomiast tym większa, że w związku z artykułem regulaminu mówiącym o wymogu przejechania okrążenia zjazdowego po wyścigu, załoga nr 5 w ogóle nie zostanie sklasyfikowana.
Skutkiem tego przepisu, trzecie miejsce zajmie załoga Audi – a niewiele brakowało, by pierwszy raz od 1999 roku, kierowcy tych pojazdów w ogóle nie pojawili się w pierwszej trójce. Dla niemieckiego producenta będzie to czwarty wyścig, w którym ich pojazd znajdzie się tylko na najniższym stopniu podium – i chyba najbliższy sytuacji, w której mogli go zostać pozbawieni w ogóle, mimo ukończenia wyścigu przez oba startujące prototypy.
Niezadowoleni z wyników będą również kibice prywatnego Rebelliona, który po szczęśliwych występach w Silverstone i na Spa-Francorchamps liczył tu przynajmniej na pokonanie kilku fabrycznych pojazdów. Niestety, oba R-One z problemami zakończyły wyścig daleko w tyle, zamykając krótką serię dobrych występów w Mistrzostwach Świata Endurance i zaskakująco dobrej pozycji w klasyfikacji generalnej.
W klasie LMP2, do mety nie zmienił się układ w czołówce stawki – pierwsze od pojawienia się w Le Mans zwycięstwo zanotowała tym samym ekipa Signatech. Prócz historycznego zwycięstwa, dla zespołu będzie to także cenna zdobycz punktowa, pozwalająca mu samodzielnie wysunąć się na czoło klasyfikacji generalnej – szczególnie, że słabą postawą wykazali się ich główni konkurenci z RGR Sport Morand. Drugie miejsce i równie cenne punkty zdobyła załoga G-Drive, a z podium zdobytego przez własny prototyp BR01 cieszyć będzie się także zespół SMP Racing – prócz RGR, niezadowoleni z występu będą za to kierowcy Extreme Speed Motorsport, którzy prócz wysokiej pozycji w klasyfikacji mogli również zdobyć „potrójną koronę” zwycięstw w wyścigach długodystansowych, po wygranych ich załogi w wyścigach Sebring i Daytona.
Niespodziewany zwrot wśród prototypów LMP1 nieco przyćmi sukces fabrycznego Forda, który 50 lat po pierwszym z czterech zwycięstw słynnego GT40 może znów cieszyć się z triumfu na Pętli de la Sarthe. Mimo nałożonych w ostatniej chwili dodatkowych balastów, wyścigowe GT LM zdołały nie tylko wygrać, ale i zdobyć trzecie miejsce w klasie – przegrywając jedynie z pewną niespodzianką wyścigu, amerykańską ekipą Risi Competizione w Ferrari. Z powodu awarii zawiodły zarówno faworyzowane fabryczne Porsche, jak i oba Ferrari ekipy AF Corse – niekonkurencyjne okazały się być także fabryczne Corvette, które z pewnością będą szukały winy m.in. w bilansach wydajności pojazdów.
Zaskoczeniem nie powinna być natomiast załoga triumfatorów kategorii GTE Am – tu, pierwsze linię mety przekroczyło Ferrari amerykańskiej ekipy Scuderia Corsa. Itali nr 62 prowadzili m.in. dwaj zwycięzcy ubiegłorocznej serii IMSA SportsCar w klasie GT Daytona, Townsend Bell i Bill Sweedler, którzy z Jeffem Segalem już w ubiegłym roku pojawili się na podium rywalizacji w Le Mans. Do ciekawych należała końcówka walki o drugie miejsce w tej klasie – stratę 30 sekund zdołał odrobić Emmanuel Collard, w połowie ostatniej godziny wyścigu przejmując pozycję Davida Heinemeiera-Hanssona z Porsche od Abu Dhabi Proton. Po raz kolejny, na podium nie znalazł się ani Aston Martin, ani Corvette – blisko byli za to goście z Azji, ekipa Clearwater zajmując wysokie, czwarte miejsce.
Po 24 godzinach walki, na mecie zjawił się również tegoroczny pojazd z garażu nr 56, niepełnosprawny Frédéric Sausset ciesząc się z pokonania niebagatelnego wyzwania startu w tym wyścigu. Co więcej, choć załoga nr 84 nie należała do faworytów w porównywalnej klasie LMP2 – ukończyła ją jednak lepiej, niż 8 innych pojazdów, m.in. załogi Extreme Speed, Thiriet TDS czy Manor.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | |||||
1 | 2 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
1 | LMP1 HY | Porsche Team | M | 384 okr. | |||
2 | 6 | Stéphane Sarrazin Mike Conway Kamui Kobayashi |
2 | LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | M | ||||
3 | 8 | Lucas Di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
3 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | ||||
4 | 7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
4 | LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | M | ||||
5 | 36 | Gustavo Menezes Nicolas Lapierre Stéphane Richelmi |
1 | LMP2 | Signatech Alpine | D | ||||
6 | 26 | Roman Rusinow Nathanaël Berthon René Rast |
2 | LMP2 | G-Drive Racing | D | ||||
7 | 37 | Witalij Pietrow Kirył Ładygin Wiktor Szajtar |
3 | LMP2 | SMP Racing | D | ||||
8 | 42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
4 | LMP2 | Strakka Racing | D | ||||
9 | 33 | Jun Jin Pu Tristan Gommendy Nico Peter De Bruijn |
5 | LMP2 | Eurasia Motorsport | D | ||||
10 | 41 | Memo Rojas Julien Canal Nathanaël Berthon |
6 | LMP2 | Greaves Motorsport | D | ||||
11 | 27 | Nicolas Minassian Maurizio Mediani Michaił Aloszyn |
7 | LMP2 | SMP Racing | D | ||||
12 | 23 | Fabien Barthez Paul-Loup Chatin Timothé Buret |
8 | LMP2 | Panis Barthez Competition | M | ||||
13 | 1 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
5 | LMP1 HY | Porsche Team | M | ||||
14 | 49 | John Pew Oswaldo Negri Jr. Laurens Vanthoor |
9 | LMP2 | Michael Shank Racing | D | ||||
15 | 43 | Ricardo Gonzalez Filipe Albuquerque Bruno Senna |
10 | LMP2 | RGR Sport by Morand | D | ||||
16 | 30 | Scott Sharp Ed Brown Johannes van Overbeek |
11 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | D | ||||
17 | 25 | Michael Munemann Christopher Hoy Andréa Pizzitola |
12 | LMP2 | Algarve Pro Racing | D | ||||
18 | 68 | Joey Hand Dirk Müller Sébastien Bourdaix |
1 | LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team USA | M | ||||
19 | 82 | Giancarlo Fisichella Toni Vilander Matteo Malucelli |
2 | LMGTE Pro | Risi Competizione | M | ||||
20 | 69 | Ryan Briscoe Richard Westbrook Scott Dixon |
3 | LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team USA | M | ||||
21 | 66 | Olivier Pla Stefan Mücke Bill Johnson |
4 | LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | M | ||||
22 | 40 | Tracy Krohn Niclas Jönsson João Barbosa |
13 | LMP2 | Krohn Racing | M | ||||
23 | 95 | Marco Sørensen Nicki Thiim Darren Turner |
5 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | D | ||||
24 | 97 | Richie Stanaway Fernando Rees Jonathan Adam |
6 | LMGTE Pro | Aston Martin Racing | D | ||||
25 | 63 | Jan Magnussen Antonio Garcia Ricky Taylor |
7 | LMGTE Pro | Corvette Racing - GM | M | ||||
26 | 62 | William Sweedler Townsend Bell Jeffrey Segal |
1 | LMGTE Am | Scuderia Corsa | M | ||||
27 | 83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
2 | LMGTE Am | AF Corse | M | ||||
28 | 88 | Khaled Al Qubaisi David Heinemeier-Hansson Patrick Long |
3 | LMGTE Am | Abu Dhabi-Proton Racing | M | ||||
29 | 12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Nelson Piquet Jr. |
6 | LMP1 | Rebellion Racing | D | ||||
30 | 61 | Mok Weng Sun Keita Sawa Robert Bell |
4 | LMGTE Am | Clearwater Racing | M | ||||
31 | 77 | Richard Lietz Michael Christensen Philipp Eng |
8 | LMGTE Pro | Dempsey-Proton Racing | M | ||||
32 | 22 | Vincent Capillaire Erik Maris Jonathan Coleman |
14 | LMP2 | SO24! by Lombard Racing | D | ||||
33 | 86 | Michael Wainwright Adam Carroll Benjamin Barker |
5 | LMGTE Am | Gulf Racing UK | M | ||||
34 | 48 | Marc Goossens Ben Keating Jeroen Bleekemolen |
15 | LMP2 | Murphy Prototypes | D | ||||
35 | 60 | Johnny Laursen Mikkel Mac Jensen Christina Nielsen |
6 | LMGTE Am | Formula Racing | M | ||||
36 | 99 | Andrew Howard Liam Griffin Gary Hirsch |
7 | LMGTE Am | Aston Martin Racing | D | ||||
37 | 50 | Yutaka Yamagishi Pierre Ragues Jean-Philippe Belloc |
8 | LMGTE Am | Larbre Competition | M | ||||
38 | 84 | Fréderic Sausset Christophe Tinseau Jean-Bernard Bouvet |
CDNT | SRT41 by OAK Racing | M | |||||
39 | 57 | Johnny O'Connel Oliver Bryant Mark Patterson |
9 | LMGTE Am | Team AAI | M | ||||
40 | 67 | Marino Franchitti Andy Priaulx Harry Tincknell |
9 | LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | M | ||||
41 | 78 | Christian Ried Wolf Henzler Joël Camathias |
10 | LMGTE Am | KCMG | M | ||||
42 | 31 | Ryan Dalziel Luis Felipe Derani Chris Cumming |
16 | LMP2 | Extreme Speed Motorsports | D | ||||
43 | 34 | Nicolas Leutwiler Shinji Nakano James Winslow |
17 | LMP2 | Race Performance | D | ||||
44 | 55 | Duncan Cameron Matt Griffin Aaron Scott |
11 | LMGTE Am | AF Corse | M | ||||
45 | 5 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
7 | LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | M | ||||
46 | 28 | Julien Schell Rémy Striebig Inès Taittinger |
18 | LMP2 | Pegasus Racing | M | ||||
47 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
12 | LMGTE Am | Aston Martin Racing | D | ||||
48 | 38 | Simon Dolan Jake Dennis Giedo van der Garde |
19 | LMP2 | G-Drive Racing | D | ||||
49 | 13 | Mathéo Tüscher Dominik Kraihamer Alexandre Imperatori |
8 | LMP1 | Rebellion Racing | D | ||||
NSK | 44 | Tor Graves Roberto Mehri Matthew Rao |
LMP2 | Manor | D | |||||
NSK | 46 | Pierre Thiriet Mathias Beche Ryō Hirakawa |
LMP2 | Thiriet by TDS Racing | D | |||||
NSK | 35 | David Cheng Ho Pin Tung Nelson Panciatici |
LMP2 | Baxi DC Racing Alpine | D | |||||
NSK | 64 | Oliver Gavin Tommy Milner Jordan Taylor |
LMGTE Pro | Corvette Racing - GM | M | |||||
NSK | 4 | Simon Trummer Oliver Webb James Rossiter |
LMP1 | ByKolles Racing Team | D | |||||
NSK | 51 | Gianmaria Bruni James Calado Alessandro Pier Guidi |
LMGTE Pro | AF Corse | M | |||||
NSK | 71 | Davide Rigon Sam Bird Andrea Bertolini |
LMGTE Pro | AF Corse | M | |||||
NSK | 92 | Frédéric Makowiecki Earl Bamber Jörg Bergmeister |
LMGTE Pro | Porsche Motorsport | M | |||||
NSK | 91 | Patrick Pilet Kévin Estre Nick Tandy |
LMGTE Pro | Porsche Motorsport | M | |||||
NSK | 47 | Tsugio Matsuda Matthew Howso Richard Bradley |
LMP2 | KCMG | D | |||||
NSK | 89 | Cooper MacNeil Lehman Keen Marc Miller |
LMGTE Am | Proton Competition | M |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.