Katastrofa Toyoty, wielki powrót Forda

Porsche nr 2 wygrało wyścig 24h Le Mans. Toyota straciła prowadzenie na przedostatnim okrążeniu wskutek utraty mocy.

To miał być ten wyścig – po 31 latach, fabryczna ekipa Toyoty w końcu miała wygrać swój pierwszy wyścig 24h Le Mans. Przez długie godziny, obie załogi równorzędnie walczyły z wciąż silnym Porsche nr 2, nawet po awarii eliminującej z tej walki pojazd nr 6. Jeszcze na kwadrans przed metą wydawało się, że już nic nie odbierze Japończykom upragnionego triumfu – wtedy jednak doszło do feralnej usterki w silniku, która odebrała prowadzącemu Nakajimie moc, a w konsekwencji szanse na zwycięstwo. Po kilku minutach, sensacyjna wręcz końcówka rywalizacji stała się faktem – drugie z rzędu zwycięstwo zanotowała ekipa Porsche, a Toyota prawdopodobnie będzie się cieszyć co najwyżej z drugiego miejsca na podium.

Zaskakujący zwrot akcji dał niemieckiemu producentowi osiemnaste generalne zwycięstwo w historii startów w Le Mans – a także drugi triumf z rzędu, wiążący tym samym obecny zespół z ekipami w przeszłości zwyciężającymi kilka wyścigów pod rząd. Porsche może się pochwalić także, iż jako pierwsze od początku startów Audi, dwukrotnie odebrało tej marce zwycięstwo w wyścigu – a dla zwycięskiej załogi będzie to również cenna zdobycz punktowa, powiększająca przewagę nad konkurentami w Mistrzostwach Świata Endurance.

Nie kryjąc łez w oczach, ekipa Toyoty przyjmowała drugie miejsce na podium, nawet jeśli oznaczało to najlepszy wynik tej marki od początku nowego programu startów w wyścigach długodystansowych. Wciąż jednak, jedynym zwycięskim pojazdem z Japonii w wyścigu Le Mans pozostanie Mazda 787B, w tym roku obchodząca 25-lecie swojego triumfu – porażka Toyoty jest natomiast tym większa, że w związku z artykułem regulaminu mówiącym o wymogu przejechania okrążenia zjazdowego po wyścigu, załoga nr 5 w ogóle nie zostanie sklasyfikowana.

Skutkiem tego przepisu, trzecie miejsce zajmie załoga Audi – a niewiele brakowało, by pierwszy raz od 1999 roku, kierowcy tych pojazdów w ogóle nie pojawili się w pierwszej trójce. Dla niemieckiego producenta będzie to czwarty wyścig, w którym ich pojazd znajdzie się tylko na najniższym stopniu podium – i chyba najbliższy sytuacji, w której mogli go zostać pozbawieni w ogóle, mimo ukończenia wyścigu przez oba startujące prototypy.

Niezadowoleni z wyników będą również kibice prywatnego Rebelliona, który po szczęśliwych występach w Silverstone i na Spa-Francorchamps liczył tu przynajmniej na pokonanie kilku fabrycznych pojazdów. Niestety, oba R-One z problemami zakończyły wyścig daleko w tyle, zamykając krótką serię dobrych występów w Mistrzostwach Świata Endurance i zaskakująco dobrej pozycji w klasyfikacji generalnej.

W klasie LMP2, do mety nie zmienił się układ w czołówce stawki – pierwsze od pojawienia się w Le Mans zwycięstwo zanotowała tym samym ekipa Signatech. Prócz historycznego zwycięstwa, dla zespołu będzie to także cenna zdobycz punktowa, pozwalająca mu samodzielnie wysunąć się na czoło klasyfikacji generalnej – szczególnie, że słabą postawą wykazali się ich główni konkurenci z RGR Sport Morand. Drugie miejsce i równie cenne punkty zdobyła załoga G-Drive, a z podium zdobytego przez własny prototyp BR01 cieszyć będzie się także zespół SMP Racing – prócz RGR, niezadowoleni z występu będą za to kierowcy Extreme Speed Motorsport, którzy prócz wysokiej pozycji w klasyfikacji mogli również zdobyć „potrójną koronę” zwycięstw w wyścigach długodystansowych, po wygranych ich załogi w wyścigach Sebring i Daytona.

Niespodziewany zwrot wśród prototypów LMP1 nieco przyćmi sukces fabrycznego Forda, który 50 lat po pierwszym z czterech zwycięstw słynnego GT40 może znów cieszyć się z triumfu na Pętli de la Sarthe. Mimo nałożonych w ostatniej chwili dodatkowych balastów, wyścigowe GT LM zdołały nie tylko wygrać, ale i zdobyć trzecie miejsce w klasie – przegrywając jedynie z pewną niespodzianką wyścigu, amerykańską ekipą Risi Competizione w Ferrari. Z powodu awarii zawiodły zarówno faworyzowane fabryczne Porsche, jak i oba Ferrari ekipy AF Corse – niekonkurencyjne okazały się być także fabryczne Corvette, które z pewnością będą szukały winy m.in. w bilansach wydajności pojazdów.

Zaskoczeniem nie powinna być natomiast załoga triumfatorów kategorii GTE Am – tu, pierwsze linię mety przekroczyło Ferrari amerykańskiej ekipy Scuderia Corsa. Itali nr 62 prowadzili m.in. dwaj zwycięzcy ubiegłorocznej serii IMSA SportsCar w klasie GT Daytona, Townsend Bell i Bill Sweedler, którzy z Jeffem Segalem już w ubiegłym roku pojawili się na podium rywalizacji w Le Mans. Do ciekawych należała końcówka walki o drugie miejsce w tej klasie – stratę 30 sekund zdołał odrobić Emmanuel Collard, w połowie ostatniej godziny wyścigu przejmując pozycję Davida Heinemeiera-Hanssona z Porsche od Abu Dhabi Proton. Po raz kolejny, na podium nie znalazł się ani Aston Martin, ani Corvette – blisko byli za to goście z Azji, ekipa Clearwater zajmując wysokie, czwarte miejsce.

Po 24 godzinach walki, na mecie zjawił się również tegoroczny pojazd z garażu nr 56, niepełnosprawny Frédéric Sausset ciesząc się z pokonania niebagatelnego wyzwania startu w tym wyścigu. Co więcej, choć załoga nr 84 nie należała do faworytów w porównywalnej klasie LMP2 – ukończyła ją jednak lepiej, niż 8 innych pojazdów, m.in. załogi Extreme Speed, Thiriet TDS czy Manor.

P Nr Kierowca   Klasa Zespół     Rezultat
1 2

Romain Dumas
Neel Jani
Marc Lieb
1 LMP1 HY Porsche Team M 384 okr.
2 6

Stéphane Sarrazin
Mike Conway
Kamui Kobayashi
2 LMP1 HY Toyota Gazoo Racing M  
3 8

Lucas Di Grassi
Loïc Duval
Oliver Jarvis
3 LMP1 HY Audi Sport Team Joest M  
4 7

Marcel Fässler
André Lotterer
Benoît Tréluyer
4 LMP1 HY Audi Sport Team Joest M  
5 36

Gustavo Menezes
Nicolas Lapierre
Stéphane Richelmi
1 LMP2 Signatech Alpine D  
6 26

Roman Rusinow
Nathanaël Berthon
René Rast
2 LMP2 G-Drive Racing D  
7 37

Witalij Pietrow
Kirył Ładygin
Wiktor Szajtar
3 LMP2 SMP Racing D  
8 42

Nick Leventis
Danny Watts
Jonny Kane
4 LMP2 Strakka Racing D  
9 33

Jun Jin Pu
Tristan Gommendy
Nico Peter De Bruijn
5 LMP2 Eurasia Motorsport D  
10 41

Memo Rojas
Julien Canal
Nathanaël Berthon
6 LMP2 Greaves Motorsport D  
11 27

 
Nicolas Minassian
Maurizio Mediani
Michaił Aloszyn
7 LMP2 SMP Racing D  
12 23

Fabien Barthez
Paul-Loup Chatin
Timothé Buret
8 LMP2 Panis Barthez Competition M  
13 1

Timo Bernhard
Mark Webber
Brendon Hartley
5 LMP1 HY Porsche Team M  
14 49

John Pew
Oswaldo Negri Jr.
Laurens Vanthoor
9 LMP2 Michael Shank Racing D  
15 43

Ricardo Gonzalez
Filipe Albuquerque
Bruno Senna
10 LMP2 RGR Sport by Morand D  
16 30

Scott Sharp
Ed Brown
Johannes van Overbeek
11 LMP2 Extreme Speed Motorsports D  
17 25

Michael Munemann
Christopher Hoy
Andréa Pizzitola
12 LMP2 Algarve Pro Racing D  
18 68

Joey Hand
Dirk Müller
Sébastien Bourdaix
1 LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team USA M  
19 82

Giancarlo Fisichella
Toni Vilander
Matteo Malucelli
2 LMGTE Pro Risi Competizione M  
20 69

Ryan Briscoe
Richard Westbrook
Scott Dixon
3 LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team USA M  
21 66

Olivier Pla
Stefan Mücke
Bill Johnson
4 LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK M  
22 40

Tracy Krohn
Niclas Jönsson
João Barbosa
13 LMP2 Krohn Racing M  
23 95

Marco Sørensen
Nicki Thiim
Darren Turner
5 LMGTE Pro Aston Martin Racing D  
24 97

Richie Stanaway
Fernando Rees
Jonathan Adam
6 LMGTE Pro Aston Martin Racing D  
25 63

Jan Magnussen
Antonio Garcia
Ricky Taylor
7 LMGTE Pro Corvette Racing - GM M  
26 62

William Sweedler
Townsend Bell
Jeffrey Segal
1 LMGTE Am Scuderia Corsa M  
27 83

François Perrodo
Emmanuel Collard
Rui Águas
2 LMGTE Am AF Corse M  
28 88

Khaled Al Qubaisi
David Heinemeier-Hansson
Patrick Long
3 LMGTE Am Abu Dhabi-Proton Racing M  
29 12

Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Nelson Piquet Jr.
6 LMP1 Rebellion Racing D  
30 61

Mok Weng Sun
Keita Sawa
Robert Bell
4 LMGTE Am Clearwater Racing M  
31 77

Richard Lietz
Michael Christensen
Philipp Eng
8 LMGTE Pro Dempsey-Proton Racing M  
32 22

Vincent Capillaire
Erik Maris
Jonathan Coleman
14 LMP2 SO24! by Lombard Racing D  
33 86

Michael Wainwright
Adam Carroll
Benjamin Barker
5 LMGTE Am Gulf Racing UK M  
34 48

Marc Goossens
Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
15 LMP2 Murphy Prototypes D  
35 60

Johnny Laursen
Mikkel Mac Jensen
Christina Nielsen
6 LMGTE Am Formula Racing M  
36 99

Andrew Howard
Liam Griffin
Gary Hirsch
7 LMGTE Am Aston Martin Racing D  
37 50

Yutaka Yamagishi
Pierre Ragues
Jean-Philippe Belloc
8 LMGTE Am Larbre Competition M  
38 84

Fréderic Sausset
Christophe Tinseau
Jean-Bernard Bouvet
  CDNT SRT41 by OAK Racing M  
39 57

Johnny O'Connel
Oliver Bryant
Mark Patterson
9 LMGTE Am Team AAI M  
40 67

Marino Franchitti
Andy Priaulx
Harry Tincknell
9 LMGTE Pro Ford Chip Ganassi Team UK M  
41 78

Christian Ried
Wolf Henzler
Joël Camathias
10 LMGTE Am KCMG M  
42 31

Ryan Dalziel
Luis Felipe Derani
Chris Cumming
16 LMP2 Extreme Speed Motorsports D  
43 34

Nicolas Leutwiler
Shinji Nakano
James Winslow
17 LMP2 Race Performance D  
44 55

Duncan Cameron
Matt Griffin
Aaron Scott
11 LMGTE Am AF Corse M  
45 5

Anthony Davidson
Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
7 LMP1 HY Toyota Gazoo Racing M  
46 28

Julien Schell
Rémy Striebig
Inès Taittinger
18 LMP2 Pegasus Racing M  
47 98

Paul Dalla Lana
Pedro Lamy
Mathias Lauda
12 LMGTE Am Aston Martin Racing D  
48 38

Simon Dolan
Jake Dennis
Giedo van der Garde
19 LMP2 G-Drive Racing D  
49 13

Mathéo Tüscher
Dominik Kraihamer
Alexandre Imperatori
8 LMP1 Rebellion Racing D  
NSK 44

Tor Graves
Roberto Mehri
Matthew Rao
  LMP2 Manor D  
NSK 46

Pierre Thiriet
Mathias Beche
Ryō Hirakawa
  LMP2 Thiriet by TDS Racing D  
NSK 35

David Cheng
Ho Pin Tung
Nelson Panciatici
  LMP2 Baxi DC Racing Alpine D  
NSK 64

Oliver Gavin
Tommy Milner
Jordan Taylor
  LMGTE Pro Corvette Racing - GM M  
NSK 4

Simon Trummer
Oliver Webb
James Rossiter
  LMP1 ByKolles Racing Team D  
NSK 51

Gianmaria Bruni
James Calado
Alessandro Pier Guidi
  LMGTE Pro AF Corse M  
NSK 71

Davide Rigon
Sam Bird
Andrea Bertolini
  LMGTE Pro AF Corse M  
NSK 92

Frédéric Makowiecki
Earl Bamber
Jörg Bergmeister
  LMGTE Pro Porsche Motorsport M  
NSK 91

Patrick Pilet
Kévin Estre
Nick Tandy
  LMGTE Pro Porsche Motorsport M  
NSK 47

Tsugio Matsuda
Matthew Howso
Richard Bradley
  LMP2 KCMG D  
NSK 89

Cooper MacNeil
Lehman Keen
Marc Miller
  LMGTE Am Proton Competition M  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze