Już w tą sobotę, po raz 84. ruszy wyścig 24h Le Mans. Na powiększonej do 60 pozycji liście startowej widnieje kilka nowości oraz spektakularne powroty.
Liczba 84 jest rutynowa w przypadku tegorocznej rywalizacji na Pętli de la Sarthe – z pewnością jednak, obok niej często pojawiać się będzie kilka innych. Jedną z najczęściej spotykanych, w tym roku będzie 50 – właśnie tyle lat mija nam od pierwszego z czterech zwycięstw różnych wersji Forda GT40. Związane jest to oczywiście z powrotem tej marki do rywalizacji w wyścigu, nawet, jeśli tym razem będzie to już tylko walka pośród nieliczących się o generalne zwycięstwo pojazdów GTE – inną ważną liczbą może być natomiast 18, gdyż tyle lat minęło od ostatniej obrony zwycięstwa w Le Mans przez zespół Porsche. W końcu, znaczącą jest w tegorocznej rywalizacji również i liczba 60 – do tylu pozycji powiększono listę startową wyścigu, wzbogacając walkę na 13,5-kilometrowej pętli o 4 kolejne załogi.
Jeśli chodzi o obronę zwycięstwa przez ekipę z Weissach, Porsche ma ku temu przynajmniej kilka ambitnych powodów. Po pierwsze – ubiegłoroczny wynik Bambera, Tandego i Hülkenberga przebił rezultat załogi 917K z 1971 roku, plasując ich na czele kierowców Porsche z największą liczbą kilometrów przejechanych na Pętli de la Sarthe – wciąż jednak widnieją oni za Audi, które w 2010 roku zdołało przejechać o 2 okrążenia więcej. Ponadto, niezwykle interesującą statystyką jest liczba zwycięstw „z rzędu” obu producentów – z jednej strony, jeszcze nikt nie zdołał tu pokonać Audi w dwóch kolejnych wyścigach – z drugiej jednak, pojazdy Porsche tylko raz nie zaliczyły w Le Mans serii zwycięstw, w 1980 roku niespodziewanie przegrywając z prototypem M379 prowadzonym m.in. przez właściciela zespołu i konstruktora pojazdu, Jeanem Rondeau. Pozostałe zwycięstwa Porsche składały się z przynajmniej dwóch triumfów w kolejnych latach – ostatnie będąc trzykrotną wygraną w latach 1996-1998.
Teoretycznie więc, nieco lepiej wygląda tu Audi, które z nowym R18 może powrócić na szczyt po trzeciej po roku 2000, „rocznej przerwie”. Argumentem może być również najlepszy wynik jego załogi z Dnia Testów – nie będzie nim natomiast to, że na liście startowej zabraknie ubiegłorocznych zwycięzców z Porsche. Ekipa ta, w ubiegłym roku zajęła także i drugie miejsce, obecni także i teraz Timo Bernhard, Brendon Hartley i Mark Webber ustępując załodze z kierowcą F1 o jedno okrążenie – a obie załogi Audi, które w tym roku także startują w niezmienionych składach, pokonując o przynajmniej jedno.
Nieco smutnym jest zresztą fakt, że na liście startowej widnieje już nie 14, ale „tylko” 9 pojazdów LMP1 – nawet, jeśli owe zubożenie wynika m.in. z nieobecności feralnych trzech Nissanów. Prócz dwóch Porsche i dwóch Audi, do walki ponownie staną również dwie Toyoty – patrząc na rezultaty z Dni Testów, nowe TS050H wciąż stawiając bardziej na niezawodność pojazdów, aniżeli ich szybkość. Że taka taktyka jest tu sensowna, wystarczy przypomnieć o pamiętnej przegranej dużo szybszych Peugeotów z Audi – choć z drugiej, strony, Toyota w tym roku nie wypada pod względem niezawodności najlepiej…
Do już niezwykle udanego, sezon może natomiast zaliczyć prywatny Rebellion – dwukrotne podium to jego najlepszy wynik w dotychczasowych startach w WEC, w dodatku plasujący załogę nr 13 obecnie na drugim (!) miejscu w całej stawce LMP1 – a siostrzanego R-One nr 12 na czwartym. Choć Szwajcarzy dobrze wiedzą, że w bezpośredniej konfrontacji z fabrycznymi LMP1 nie mają większych szans – Le Mans to wyścig wyjątkowo mocno stawiający na tytułowe Endurance, co może sprawić, że po raz pierwszy od 2007 roku, na podium wyścigu zobaczymy ekipę niezwiązaną z wielkim koncernem. A że będzie to Rebellion, nie ma ku temu wątpliwości – konkurencyjny ByKolles wciąż zmaga się z problemami, mimo kilku zaskakujących chwil w dwóch tegorocznych wyścigach.
Tegoroczny wyścig to również ostatnia okazja, by na Pętli de la Sarthe obejrzeć tak szerokie grono prototypów LMP2 – nawet, jeśli w przyszłorocznym sezonie startować tu będą mogły także nieco zmodyfikowane pojazdy walczące tylko za oceanem. Pośród 23 samochodów, trudno jest wskazać jednoznacznego faworyta tegorocznej batalii – najlepiej wygląda tu chyba sytuacja załogi nr 36 od Signatech, która w zmodyfikowanym Oreca 05 widniejącym pod nazwą Alpine A460 wypadła dobrze zarówno w obu dotychczasowych wyścigach WEC, jak i w Dniu Testów. Z podobnych przyczyn, do grona faworytów można zaliczyć również załogę G-Drive nr 26 walczącą w typowym 05 – a także Manora nr 44, który choć z nienajlepszymi rezultatami, to widnieje dość wysoko w obu klasyfikacjach.
Z pozostałymi załogami jest natomiast już problem – dzieląca pozycję lidera WEC z Signatech załoga RGR Sport Morand dość słabo wypadła w Dniu Testów – podobnie zresztą jak czołowy skład Extreme Speed Motorsports, za którym przemawiają nie tylko dwa drugie miejsca w wyścigach WEC, ale i triumfy w długodystansowych bataliach za oceanem, Daytona i Sebring. ESM można więc umieścić bardziej na czele potencjalnych „czarnych koni” tegorocznego wyścigu – plasując ich obok załogi G-Drive startującej w Gibsonie, którzy udanie zakończyli zarówno Dzień Testów, jak i tegoroczne wyścigi ELMS. Argumenty przemawiające za nimi ma jednak również kilka innych załóg – rywalizacja w tej klasie będzie więc z pewnością niezwykle interesująca, także i dla Polaków, którzy niestety nie zobaczą w nim swojego reprezentanta, ostatecznie skreślonego z załogi Greaves wskutek problemów ze sponsoringiem.
Z nieco innych przyczyn, to samo można powiedzieć także o czołowych pojazdach GTE obecnych w klasie Pro. Argumentów jest tu przynajmniej kilka – pierwszym z nich niech będzie fakt modernizacji samochodów, które w tym sezonie w kilku miejscach znacząco różnią się od swoich ubiegłorocznych wersji. Dalej, do walki z zawsze groźnymi Ferrari od AF Corse, po raz pierwszy staną w tym roku fabryczne Porsche 911, dotychczas obecne tylko w USA i Kanadzie – a także Corvette, startujące z pozycji lidera IMSA SportsCar, najszybszego pojazdu w Dniu Testów oraz ubiegłorocznego zwycięzcy 24h Le Mans.
Bez dwóch zdań, czołowym argumentem jest jednak reinkarnacja Fordów GT, które w nowej, fabrycznej odsłonie powracają na Pętlę de la Sarthe. Co ciekawe, dwie wersje „amerykańskie”, obok dwóch znanych z WEC stanowią łącznie procent listy startowej GTE Pro mniej-więcej taki sam, jak cała stawka 13 Fordów GT40 pośród 55 pojazdów obecnych w wyścigu w roku 1966. Czy jest to powód, by właśnie Forda określać jako potencjalnego zwycięzcę w tej klasie – być może – złośliwi mogliby jednak przypomnieć, że zanim GT40 wygrało Le Mans, Fordy dwukrotnie musiały pogodzić się z porażką, nie przekraczając nawet linii mety...
Różnica dzieląca nowe i stare konstrukcje GTE sprawia, że jeszcze bardziej odległe od klasy Pro powinny być w tym roku roczne modele obecne w klasie GTE Am – przez co mniej prawdopodobna jest sytuacja z ubiegłorocznej batalii, gdzie drugim pojazdem całej stawki GTE, na mecie okazał się samochód właśnie tej klasy. W dodatku, owych zwycięzców z SMP Racing tym razem zabraknie na liście startowej GTE Am – podobnie, jak Vipera GTS-R, który choć nie wypadł najlepiej, nieco urozmaicał nam ubiegłoroczną listę startową. Ta ponownie opiera się na rywalizacji Ferrari z Porsche, to drugie prócz dwóch załóg Proton reprezentowane także przez ekipy KCMG i Gulf Racing UK – to pierwsze natomiast bez brytyjskiego JMW, za to z azjatyckim Cleanwater Racing i duńskim Formula Racing, ten pierwszy zaliczany do groźnych konkurentów po występach w Dniu Testów. Do walki, tradycyjnie staną również dwa fabryczne Aston Martiny – urozmaiceniem będzie natomiast druga Corvette, na którą prócz ekipy Larbre postawiła w tym roku także tajwańska AAI Motorsport.
Po roku nieobecności, do gry powróci również specyficzny samochód zapisany do Garażu nr 56 – przy czym tym razem, zainteresowanie budzi nie tyle sam pojazd, co jego kierowca. Autem będzie mianowicie typowy prototyp LMP2, Morgan z silnikiem Nissana przygotowany przez OAK Racing – a nietypowym będzie w nim tylko panel sterowania dostosowany do kierowcy. A wszystko dlatego, że tym kierowcą, obok Christophe’a Tinseau i Jeana-Bernarda Bouveta zostanie Frédéric Sausset – pozbawiony kończyn wskutek ciężkiej choroby Francuz, który mimo niepełnosprawności postanowił pokazać, co taki człowiek potrafi zrobić. Do walki na Le Mans, Sausset przygotowywał się od roku 2014, w ubiegłorocznym sezonie startując w wyścigach serii VdeV – a w tym próbując swoich sił także w rywalizacji ELMS na torze Silverstone. Choć nie będzie on pierwszym niepełnosprawnym kierowcą obecnym w wyścigach (znani z tego są m.in. byli kierowcy Formuły 1, Alessandro „Alex” Zanardi i Gianclaudio „Clay” Regazzoni), Sausset będzie pierwszym takim niepełnosprawnym kierowcą uczestniczącym w 24h Le Mans.
Oficjalne sesje tegorocznej imprezy rozpoczną się w środę, jedynym wolnym, 4-godzinnym treningiem rozpoczynającym się o godzinie 16:00. Tego samego dnia, o 22:00 wystartuje pierwsza z trzech, 2-godzinnych sesji kwalifikacyjnych – kolejne odbędą się w czwartek o 19:00 i 22:00. Po piątkowej przerwie przeznaczonej na imprezy towarzyszące, w sobotę o 9:00 odbędzie się 45-minutowa sesja rozgrzewkowa – wyścig, który w tym roku rozpocznie znany aktor Brad Pitt, wystartuje tradycyjnie o godzinie 15:00.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | ||||
1 | Timo Bernhard Mark Webber Brendon Hartley |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
2 | Romain Dumas Neel Jani Marc Lieb |
LMP1 HY | Porsche Team | Porsche 919 Hybrid | M | |||
4 | Simon Trummer Oliver Webb James Rossiter |
LMP1 | ByKolles Racing Team | CLM P1/01 AER | D | |||
5 | Anthony Davidson Sébastien Buemi Kazuki Nakajima |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | Toyota TS050 Hybrid | M | |||
6 | Stéphane Sarrazin Mike Conway Kamui Kobayashi |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | Toyota TS050 Hybrid | M | |||
7 | Marcel Fässler André Lotterer Benoît Tréluyer |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 | M | |||
8 | Lucas Di Grassi Loïc Duval Oliver Jarvis |
LMP1 HY | Audi Sport Team Joest | Audi R18 | M | |||
12 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Nelson Piquet Jr. |
LMP1 | Rebellion Racing | Rebellion R-One AER | D | |||
13 | Mathéo Tüscher Dominik Kraihamer Alexandre Imperatori |
LMP1 | Rebellion Racing | Rebellion R-One AER | D | |||
22 | Vincent Capillaire Erik Maris Jonathan Coleman |
LMP2 | SO24! by Lombard Racing | Ligier JS P2 Judd | D | |||
23 | Fabien Barthez Paul-Loup Chatin Timothé Buret |
LMP2 | Panis Barthez Competition | Ligier JS P2 Nissan | M | |||
25 | Michael Munemann Christopher Hoy Andréa Pizzitola |
LMP2 | Algarve Pro Racing | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
26 | Roman Rusinow Nathanaël Berthon René Rast |
LMP2 | G-Drive Racing | Oreca 05 Nissan | D | |||
27 | Nicolas Minassian Maurizio Mediani Michaił Aloszyn |
LMP2 | SMP Racing | BR01 Nissan | D | |||
28 | Julien Schell Rémy Striebig Inès Taittinger |
LMP2 | Pegasus Racing | Morgan Nissan | M | |||
30 | Scott Sharp Ed Brown Johannes van Overbeek |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
31 | Ryan Dalziel Luis Felipe Derani Chris Cumming |
LMP2 | Extreme Speed Motorsports | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
33 | Jun Jin Pu Tristan Gommendy Nico Peter De Bruijn |
LMP2 | Eurasia Motorsport | Oreca 05 Nissan | D | |||
34 | Nicolas Leutwiler Shinji Nakano James Winslow |
LMP2 | Race Performance | Oreca 03R Judd | D | |||
35 | David Cheng Ho Pin Tung Nelson Panciatici |
LMP2 | Baxi DC Racing Alpine | Alpine A460 Nissan | D | |||
36 | Gustavo Menezes Nicolas Lapierre Stéphane Richelmi |
LMP2 | Signatech Alpine | Alpine A460 Nissan | D | |||
37 | Witalij Pietrow Kirył Ładygin Wiktor Szajtar |
LMP2 | SMP Racing | BR01 Nissan | D | |||
38 | Simon Dolan Jake Dennis Giedo van der Garde |
LMP2 | G-Drive Racing | Gibson 015S Nissan | D | |||
40 | Tracy Krohn Niclas Jönsson João Barbosa |
LMP2 | Krohn Racing | Ligier JS P2 Nissan | M | |||
41 | Memo Rojas Julien Canal Nathanaël Berthon |
LMP2 | Greaves Motorsport | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
42 | Nick Leventis Danny Watts Jonny Kane |
LMP2 | Strakka Racing | Gibson 015S Nissan | D | |||
43 | Ricardo Gonzalez Filipe Albuquerque Bruno Senna |
LMP2 | RGR Sport by Morand | Ligier JS P2 Nissan | D | |||
44 | Tor Graves Roberto Mehri Matthew Rao |
LMP2 | Manor | Oreca 05 Nissan | D | |||
46 | Pierre Thiriet Mathias Beche Ryō Hirakawa |
LMP2 | Thiriet by TDS Racing | Oreca 05 Nissan | D | |||
47 | Tsugio Matsuda Matthew Howso Richard Bradley |
LMP2 | KCMG | Oreca 05 Nissan | D | |||
48 | Marc Goossens Ben Keating Jeroen Bleekemolen |
LMP2 | Murphy Prototypes | Oreca 03R Nissan | D | |||
49 | John Pew Oswaldo Negri Jr. Laurens Vanthoor |
LMP2 | Michael Shank Racing | Ligier JS P2 Honda | D | |||
51 | Gianmaria Bruni James Calado Alessandro Pier Guidi |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 488 GTE | M | |||
53 | Jan Magnussen Antonio Garcia Ricky Taylor |
LMGTE Pro | Corvette Racing - GM | Chevrolet Corvette C7.R '16 | M | |||
64 | Oliver Gavin Tommy Milner Jordan Taylor |
LMGTE Pro | Corvette Racing - GM | Chevrolet Corvette C7.R '16 | M | |||
66 | Olivier Pla Stefan Mücke Bill Johnson |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | Ford GT LM | M | |||
67 | Marino Franchitti Andy Priaulx Harry Tincknell |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | Ford GT LM | M | |||
68 | Joey Hand Dirk Müller Sébastien Bourdaix |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team USA | Ford GT LM | M | |||
69 | Ryan Briscoe Richard Westbrook Scott Dixon |
LMGTE Pro | Ford Chip Ganassi Team USA | Ford GT LM | M | |||
71 | Davide Rigon Sam Bird Andrea Bertolini |
LMGTE Pro | AF Corse | Ferrari 488 GTE | M | |||
77 | Richard Lietz Michael Christensen Philipp Eng |
LMGTE Pro | Dempsey-Proton Racing | Porsche 911 RSR '16 | M | |||
82 | Giancarlo Fisichella Toni Vilander Matteo Malucelli |
LMGTE Pro | Risi Competizione | Ferrari 488 GTE | M | |||
91 | Patrick Pilet Kévin Estre Nick Tandy |
LMGTE Pro | Porsche Motorsport | Porsche 911 RSR '16 | M | |||
92 | Frédéric Makowiecki Earl Bamber Jörg Bergmeister |
LMGTE Pro | Porsche Motorsport | Porsche 911 RSR '16 | M | |||
95 | Marco Sørensen Nicki Thiim Darren Turner |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE '16 | D | |||
97 | Richie Stanaway Fernando Rees Jonathan Adam |
LMGTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE '16 | D | |||
50 | Yutaka Yamagishi Pierre Ragues Jean-Philippe Belloc |
LMGTE Am | Larbre Competition | Chevrolet Corvette C7.R | M | |||
55 | Duncan Cameron Matt Griffin Aaron Scott |
LMGTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTE | M | |||
57 | Johnny O'Connel Oliver Bryant Mark Patterson |
LMGTE Am | Team AAI | Chevrolet Corvette C7.R | M | |||
60 | Johnny Laursen Mikkel Mac Jensen Christina Nielsen |
LMGTE Am | Formula Racing | Ferrari 458 Italia GTE | M | |||
61 | Mok Weng Sun Keita Sawa Robert Bell |
LMGTE Am | Clearwater Racing | Ferrari 458 Italia GTE | M | |||
62 | William Sweedler Townsend Bell Jeffrey Segal |
LMGTE Am | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia GTE | M | |||
78 | Christian Ried Wolf Henzler Joël Camathias |
LMGTE Am | KCMG | Porsche 911 RSR | M | |||
83 | François Perrodo Emmanuel Collard Rui Águas |
LMGTE Am | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTE | M | |||
86 | Michael Wainwright Adam Carroll Benjamin Barker |
LMGTE Am | Gulf Racing UK | Porsche 911 RSR | M | |||
88 | Khaled Al Qubaisi David Heinemeier-Hansson Patrick Long |
LMGTE Am | Abu Dhabi-Proton Racing | Porsche 911 RSR | M | |||
89 | Cooper MacNeil Lehman Keen Marc Miller |
LMGTE Am | Proton Competition | Porsche 911 RSR | M | |||
98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | D | |||
99 | Andrew Howard Liam Griffin Gary Hirsch |
LMGTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | D | |||
84 | Fréderic Sausset Christophe Tinseau Jean-Bernard Bouvet |
CDNT | SRT41 by OAK Racing | Morgan LMP2 Nissan | M |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.