André Negrão, Nicolas Lapierre i Matthieu Vaxivière odnieśli swoje drugie zwycięstwo w sezonie 2022 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Kierowcy Alpine pokonali obie załogi Toyoty w 6-godzinnej rywalizacji na torze Monza.
Z pole position wystartował Romain Dumas w Glickenhausie #708. Musiał on walczyć o utrzymanie prowadzenia i zablokował koła w pierwszym zakręcie, powstrzymując atak Sébastiena Buemiego. Francuz od tego momentu był jednak niepowstrzymany i w przeciągu następnej godziny otworzył ponad pół minuty przewagi.
The Temple of Speed is today’s theatres of dreams. 6 Hours of Monza, an extreme challenge awaits the drivers and the machines. Let’s go racing.#WEC #6HMonza @ROLEX pic.twitter.com/bVhpe1BvXm
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 10, 2022
Pomogły mu w tym dwie neutralizacje – pierwsza po kolizji Paula Dalla Lany z Thomasem Flohrem, a druga po awarii Peugeota #93. Podczas pierwszej żółtej flagi do boksów zjechała m.in. Toyota #7, natomiast Glickenhaus i Alpine tankowały podczas drugiej neutralizacji, zyskując przewagę strategiczną.
Amerykański samochód zyskiwał coraz większą przewagę, gdy za jego kierownicą był Luis Felipe Ferani. Brazylijczyk popełnił jednak poważny błąd i nie zwolnił wystarczająco szybko podczas drugiej żółtej flagi i ściągnął na swoją załogę karę drive-through. Co gorsza, zanim zdążył ją wykonać, na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa po poważnym wypadku Henrique Chavesa w Astonie Martinie #33.
We are all happy to see Henrique Chaves able to step out of his TF Sport Aston Martin after this dramatic crash at Variante Roggia.#WEC #6HMonza @OfficialTFSport pic.twitter.com/vYqiXRgTvi
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 10, 2022
Glickenhaus stracił prowadzenie, a niedługo później odpadł z wyścigu po awarii turbosprężarki.
Technicals problems for the @Glickenhaus 007 LMH which is now in the pits. Gutted. 💔#WEC #6HMonza pic.twitter.com/lfnaiKIhZe
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 10, 2022
Wobec problemów technicznych obu debiutujących Peugeotów, w walce pozostały tylko trzy auta – Alpine oraz dwie Toyoty. Spośród japońskich aut, przewagę miała załoga #8. Siostrzany samochód #7 miał bowiem problemy elektryczne – te udało się jednak rozwiązać, a samochód bezpieczeństwa pozwolił na odrobienie strat.
Alpine utrzymywało się na czele do momentu pit-stopów na półtorej godziny przed końcem. Szybszy pit-stop Toyoty pozwolił Ryō Hirakawie wyprzedził Matthieu Vaxivière’a na dojeździe do szykany Variante della Roggia. Francuz potrzebował aż 20 minut na ponowne wyprzedzenie Japończyka, po czym niemal natychmiast dogonił prowadzącego Kamuiego Kobayashiego, który wysunął się na czoło wyścigu, nie zmieniając opon.
Gdy doszło do bezpośredniej walki, Kobayashi spychał Alpine do wewnętrznej strony toru na prostej startowej, a w końcu uderzył w Vaxivière’a na dojeździe do pierwszego zakrętu. Kontakt zniszczył oponę w Toyocie #7, a jej pozostałości leżały na torze, powodując neutralizację. Kobayashi stracił okrążenie na dojeździe do boksów, a następnie otrzymał 90-sekundową karę za spowodowanie kolizji.
Contact at 300kph between the @SignatechAlpine No.36 and the @TGR_WEC No.7. Oh dear....#WEC #6HMonza pic.twitter.com/2rRo7GRzD8
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 10, 2022
Po wznowieniu rywalizacji Vaxivière znacząco przyspieszył, otwierając 8-sekundową przewagę nad Hirakawą. To wystarczyło, by pomimo dłuższego także ostatniego pit-stopu, Francuz utrzymał się na czele wyścigu. Japończyk próbował jeszcze dogonić kierowcę Alpine, który odniósł jednak wspaniałe zwycięstwo różnicą 2,762 sekundy.
Hirakawa zajął drugie miejsce wspólnie z Buemim i Brendonem Hartleyem. Pomimo kolizji i kary, podium uzupełnili Kobayashi, Mike Conway i José María López. Do mety dojechał tylko jeden Peugeot #94, ze stratą 23 okrążeń.
Czwarte miejsce zajęła zwycięska załoga w klasie LMP2 – Rui Andrade, Ferdinand Habsburg i Norman Nato z Realteam by WRT #41.
Polski zespół Inter Europol Competition wywalczył swój najlepszy wynik w tym sezonie. Jakub Śmiechowski, Esteban Gutiérrez i Alex Brundle zajęli czwarte miejsce, ze stratą zaledwie 21 sekund do zwycięzców. Robert Kubica wraz z ekipą Prema Orlen Team zajęli szóstą lokatę.
Alessandro Pier Guidi utrzymał prowadzenie po starcie w klasie GTE Pro, a jego zespołowy kolega Antonio Fuoco wyprzedził Nicka Tandy’ego w Corvette już w pierwszej szykanie. Od tego momentu wszystko zwiastowało dublet dla Ferrari. Zespół AF Corse popełnił jednak krytyczny błąd i nie przesłał wymaganych danych do FIA po jednym z pit-stopów, przez co załoga #51 otrzymała 5-sekundową karę stop&go.
Fuoco wraz z Miguelem Moliną w #52 awansowali dzięki temu na prowadzenie i utrzymywali je aż do dwóch minut przed końcem, kiedy to Włoch zjechał na krótkie tankowanie. Pierwszą pozycję objął wtedy Nick Tandy, który przedłużył swój ostatni przejazd o dwa okrążenia i wraz z Tommym Milnerem odniósł niespodziewane zwycięstwo dla Corvette. Ferrari uzupełniło podium – załoga #52 dojechała na drugiej pozycji, a powracająca #51 była trzecia, po tym jak Pier Guidi wyprzedził Kevina Estre w ostatniej godzinie rywalizacji.
This fight is reaching another level.@kevinestre @Ale_PierGuidi #WEC #6HMonza pic.twitter.com/QHtQB8iIFZ
— FIA World Endurance Championship (@FIAWEC) July 10, 2022
Zwycięstwo w klasie GTE Am odnieśli Christian Ried, Sebastian Priaulx i Harry Tincknell z Dempsey-Proton Racing #77, pokonując zdobywczynie pole position z Iron Dames.
Dzięki wygranej, kierowcy Alpine powiększyli swoje prowadzenie w klasyfikacji generalnej do 10 punktów. Do końca sezonu 2022 pozostały dwa wyścigi – 11 września na torze Fuji i 12 listopada w Bahrajnie.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 36 | André Negrão Nicolas Lapierre Matthieu Vaxivière | Hypercar | Alpine Elf Team | 194 okr. | |||
2 | 8 | Sébastien Buemi Brendon Hartley Ryō Hirakawa | HypercarHY | Toyota Gazoo Racing | + 2,762 | |||
3 | 7 | Mike Conway Kamui Kobayashi José María López | HypercarHY | Toyota Gazoo Racing | + 2 okr. | |||
4 | 41 | Rui Andrade Ferdinand Habsburg Norman Nato | LMP2 | Realteam by WRT | + 6 okr. | |||
5 | 38 | Roberto González António Félix da Costa Will Stevens | LMP2 | JOTA | + 6 okr. | |||
6 | 10 | Nico Müller Ryan Cullen Sébastien Bourdais | LMP2 | Vector Sport | + 6 okr. | |||
7 | 34 | Jakub Śmiechowski Esteban Gutiérrez Alex Brundle | LMP2 | Inter Europol Competition | + 6 okr. | |||
8 | 23 | Alex Lynn Oliver Jarvis Joshua Pierson | LMP2 | United Autosports USA | + 6 okr. | |||
9 | 9 | Robert Kubica Louis Delétraz Lorenzo Colombo | LMP2 | Prema ORLEN Team | + 6 okr. | |||
10 | 45 | Steven Thomas James Allen René Binder | LMP2P/A | Algarve Pro Racing | + 7 okr. | |||
11 | 35 | Jean-Baptiste Lahaye Matthieu Lahaye François Heriau | LMP2P/A | Ultimate | + 7 okr. | |||
12 | 83 | François Perrodo Nicklas Nielsen Alessio Rovera | LMP2P/A | AF Corse | + 7 okr. | |||
13 | 28 | Oliver Rasmussen Ed Jones Jonathan Aberdein | LMP2 | JOTA | + 8 okr. | |||
14 | 44 | Miroslav Konopka Tijmen van der Helm Mathias Beche | LMP2P/A | ARC Bratislava | + 8 okr. | |||
15 | 64 | Tommy Milner Nick Tandy | LMGTE Pro | Corvette Racing | + 13 okr. | |||
16 | 52 | Miguel Molina Antonio Fuoco | LMGTE Pro | AF Corse | + 13 okr. | |||
17 | 51 | Alessandro Pier Guidi James Calado | LMGTE Pro | AF Corse | + 13 okr. | |||
18 | 92 | Michael Christensen Kévin Estre | LMGTE Pro | Porsche GT Team | + 13 okr. | |||
19 | 91 | Gianmaria Bruni Frédéric Makowiecki | LMGTE Pro | Porsche GT Team | + 14 okr. | |||
20 | 77 | Christian Ried Sebastian Priaulx Harry Tincknell | LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | + 15 okr. | |||
21 | 31 | Sean Gelael Robin Frijns René Rast | LMP2 | WRT | + 16 okr. | |||
22 | 85 | Rahel Frey Michelle Gatting Sarah Bovy | LMGTE Am | Iron Dames | + 16 okr. | |||
23 | 22 | Philip Hanson Filipe Albuquerque Will Owen | LMP2 | United Autosports USA | + 16 okr. | |||
24 | 46 | Matteo Cairoli Mikkel Pedersen Nicolas Leutwiler | LMGTE Am | Team Project 1 | + 16 okr. | |||
25 | 60 | Claudio Schiavoni Matteo Cressoni Giancarlo Fisichella | LMGTE Am | Iron Lynx | + 16 okr. | |||
26 | 71 | Franck Dezoteux Pierre Ragues Gabriel Aubry | LMGTE Am | Spirit of Race | + 17 okr. | |||
27 | 88 | Fred Poordad Patrick Lindsey Jan Heylen | LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | + 17 okr. | |||
28 | 21 | Simon Mann Christoph Ulrich Toni Vilander | LMGTE Am | AF Corse | + 17 okr. | |||
29 | 98 | Paul Dalla Lana David Pittard Nicki Thiim | LMGTE Am | Northwest AMR | + 17 okr. | |||
30 | 54 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Nick Cassidy | LMGTE Am | AF Corse | + 17 okr. | |||
31 | 56 | Brendan Iribe Oliver Millroy Ben Barnicoat | LMGTE Am | Team Project 1 | + 18 okr. | |||
32 | 777 | Satoshi Hoshino Tomonobu Fujii Charles Fagg | LMGTE Am | D'Station Racing | + 23 okr. | |||
33 | 94 | Loïc Duval Gustavo Menezes James Rossiter | HypercarHY | Peugeot TotalEnergies | + 25 okr. | |||
34 | 86 | Michael Wainwright Riccardo Pera Benjamin Barker | LMGTE Am | GR Racing | + 31 okr. | |||
35 | 1 | Lilou Wadoux Paul-Loup Chatin Charles Milesi | LMP2 | Richard Mille Racing Team | + 48 okr. | |||
NSK | 708 | Olivier Pla Romain Dumas Luís Felipe Derani | Hypercar | Glickenhaus Racing | ||||
NSK | 33 | Ben Keating Marco Sørensen Henrique Chaves | LMGTE Am | TF Sport | ||||
NSK | 93 | Paul di Resta Mikkel Jensen Jean-Éric Vergne | HypercarHY | Peugeot TotalEnergies |