Pierwsze zwycięstwo Alpine w skróconym 1000 mil Sebring

André Negrão, Nicolas Lapierre i Matthieu Vaxivière mogli świętować swoje pierwsze zwycięstwo w klasie Hipersamochodów Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC na koniec inaugurującego sezon 2022 1000-milowego wyścigu w Sebring. Rywalizacja została zakończona przedwcześnie z powodu warunków pogodowych.

Czerwona flaga, która została wywieszona na 68 minut przed końcem wyścigu z powodu pobliskich burz z piorunami, była drugą w trakcie piątkowego wyścigu. Pierwszą, 30-minutową przerwę spowodował José María López, który najechał na własny splitter, po czym wpadł z dużą prędkością w barierę w 14. zakręcie i koziołkował. Dyrektor wyścigu próbował jeszcze wznowić rywalizację i stawka ponownie zaczęła jechać za samochodem bezpieczeństwa, lecz kolejne wyładowania ostatecznie zakończyły wyścig na 45 minut przed czasem.

Odpadnięcie z rywalizacji załogi Toyoty #7 oznaczało, że podium podzielą między sobą wszystkie trzy zespoły w klasie hipersamochodów. Moment incydentu z udziałem Argentyńczyka był niekorzystny dla siostrzanej załogi #8, bowiem Brendon Hartley był zmuszony zjechać awaryjnie po paliwo podczas neutralizacji, przy zamkniętej alei serwisowej. Nowozelandczyk wrócił do boksów okrążenie później, aby wykonać pełen serwis.

Dwa zjazdy do boksów Toyoty dały przewagę załodze Alpine, która na dwie godziny przed końcem prowadziła z przewagą prawie półtorej minuty. Gdyby wyścig został rozegrany na pełnym dystansie, francuska ekipa prawdopodobnie straciłaby tę przewagę z uwagi na konieczność dodatkowego pit-stopu, lecz do takiego scenariusza nigdy nie doszło z uwagi na pogarszającą się pogodę. Zwycięska załoga przejechała 194 z 268 zaplanowanych okrążeń.

Podobne tempo do Toyoty przez cały wyścig prezentował lokalny zespół Glickenhaus. Szanse na dobry wynik amerykańskiej ekipy pogrzebała jednak kara drive-through, którą Ryan Briscoe otrzymał za wyprzedzenie Corvette przed zjazdem samochodu bezpieczeństwa.

16-letni Joshua Pierson został najmłodszym zwycięzcą w historii WEC, triumfując w klasie LMP2 wraz z Paulem di Restą i Oliverem Jarvisem. Załoga United Autosports USA #23 znajdowała się na czele przez całą drugą połowę wyścigu, nie licząc chwili zjazdów do boksów, kiedy to pierwsze miejsce na krótko obejmowała załoga WRT #31.

To właśnie Sean Gelael, Robin Frijns i René Rast zajęli drugie miejsce, przed swoimi zespołowymi kolegami Rui Andrade, Ferdinandem Habsburgiem i Normanem Nato.

Dzięki alternatywnej strategii, debiutujący w WEC zespół Prema Orlen Team prowadził przez 19 okrążeń, gdy za kierownicą znajdował się Louis Delétraz. Załoga Roberta Kubicy miała jednak pecha, gdyż akurat wtedy pojawiła się czerwona flaga po wypadku Lópeza, która zniwelowała całą przewagę Szwajcara na torze. Delétraz nie był w stanie utrzymywać prowadzenia na zużytych oponach, a Robert Kubica nie mógł powtórzyć swojej szarży ku czołówce z początku wyścigu w jego końcówce, z powodu przedwczesnego finiszu. Delétraz, Kubica i Lorenzo Colombo zajęli czwarte miejsce w klasie LMP2.

Polski zespół Inter Europol Competition mocno rozpoczął 1000-milowy wyścig, przebijając się z samego końca stawki na 10. pozycję w klasie LMP2. Późniejsze problemy z elektryką, a w końcu awaria sprzęgła, oznaczały jednak przedwczesny koniec dla załogi #34.

Walka o zwycięstwo w klasie GTE Pro rozegrała się pomiędzy załogami Porsche i Corvette. Oba niemieckie auta musiały odbyć 15-sekundową karę za zbyt duży odstęp do prototypów na starcie wyścigu, a także zmagały się z większym zużyciem opon, co przeważało szalę zwycięstwa na korzyść lokalnej ekipy.

Czerwona flaga zniwelowała jednak całą przewagę Corvette, które następnie straciło czas w alei serwisowej na naprawie drzwi uszkodzonych w wyniku kolizji. Tommy Milner powrócił na drugie miejsce po ostatniej serii pit-stopów, lecz nie zdołał dogonić Michaela Christensena w Porsche #92 w trakcie pozostałych 25 okrążeń rywalizacji. Duńczyk dzielił zwycięskie auto z Kevinem Estrem.

Samochody Astona Martina zajęły dwa pierwsze miejsca w klasie GTE Am, a zwycięstwo odniosła załoga Northwest AMR w składzie Paul Dalla Lana, David Pittard i Nicki Thiim.

Druga runda sezonu 2022 WEC odbędzie się na początku maja na torze Spa-Francorchamps.

PNrKierowcaKlasaZespół RezultatOkr.
136


André Negrão
Nicolas Lapierre
Matthieu Vaxivière
HypercarAlpine Elf Team194 okr.194
28


Sébastien Buemi
Brendon Hartley
Ryō Hirakawa
HypercarToyota Gazoo Racing+ 37,466194
3708


Olivier Pla
Romain Dumas
Ryan Briscoe
HypercarGlickenhaus Racing+ 1 okr.193
423


Paul di Resta
Oliver Jarvis
Joshua Pierson
LMP2United Autosports USA+ 2 okr.192
531


Sean Gelael
Robin Frijns
René Rast
LMP2Team WRT+ 2 okr.192
641


Rui Andrade
Ferdinand Habsburg
Norman Nato
LMP2Realteam by WRT+ 2 okr.192
79


Robert Kubica
Louis Delétraz
Lorenzo Colombo
LMP2Prema Orlen Team+ 2 okr.192
828


Oliver Rasmussen
Ed Jones
Jonathan Aberdein
LMP2JOTA+ 2 okr.192
938


Roberto González
António Félix da Costa
Will Stevens
LMP2JOTA+ 2 okr.192
1022


Philip Hanson
Filipe Albuquerque
Will Owen
LMP2United Autosports USA+ 2 okr.192
115


Dane Cameron
Emmanuel Collard
Felipe Nasr
LMP2Team Penske+ 2 okr.192
1283


François Perrodo
Nicklas Nielsen
Alessio Rovera
LMP2P/AAF Corse+ 3 okr.191
1335


Jean-Baptiste Lahaye
Matthieu Lahaye
François Heriau
LMP2P/AUltimate+ 4 okr.190
1445


Steven Thomas
James Allen
René Binder
LMP2P/AAlgarve Pro Racing+ 4 okr.190
151


Lilou Wadoux
Sébastien Ogier
Charles Milesi
LMP2Richard Mille Racing Team+ 5 okr.189
1644


Miroslav Konopka
Mathias Beche
Tijmen van der Helm
LMP2P/AARC Bratislava+ 6 okr.188
1792

Michael Christensen
Kévin Estre
LMGTE ProPorsche GT Team+ 11 okr.183
1864

Tommy Milner
Nick Tandy
LMGTE ProCorvette Racing+ 11 okr.183
1991

Gianmaria Bruni
Richard Lietz
LMGTE ProPorsche GT Team+ 11 okr.183
2051

Alessandro Pier Guidi
James Calado
LMGTE ProAF Corse+ 11 okr.183
2198


Paul Dalla Lana
David Pittard
Nicki Thiim
LMGTE AmNorthwest AMR+ 14 okr.180
2252

Miguel Molina
Antonio Fuoco
LMGTE ProAF Corse+ 14 okr.180
2333


Ben Keating
Florian Latorre
Marco Sørensen
LMGTE AmTF Sport+ 14 okr.180
2456


Brendan Iribe
Oliver Millroy
Ben Barnicoat
LMGTE AmTeam Project 1+ 14 okr.180
2577


Christian Ried
Sebastian Priaulx
Harry Tincknell
LMGTE AmDempsey-Proton Racing+ 14 okr.180
2685


Rahel Frey
Michelle Gatting
Sarah Bovy
LMGTE AmIron Dames+ 15 okr.179
27777


Satoshi Hoshino
Tomonobu Fujii
Charles Fagg
LMGTE AmD'Station Racing+ 15 okr.179
2821


Simon Mann
Christoph Ulrich
Toni Vilander
LMGTE AmAF Corse+ 16 okr.178
2960


Claudio Schiavoni
Matteo Cressoni
Giancarlo Fisichella
LMGTE AmIron Lynx+ 16 okr.178
3054


Thomas Flohr
Francesco Castellacci
Nick Cassidy
LMGTE AmAF Corse+ 16 okr.178
3134


Jakub Śmiechowski
Esteban Gutiérrez
Fabio Scherer
LMP2Inter Europol Competition+ 20 okr.174
3288


Fred Poordad
Patrick Lindsey
Julien Andlauer
LMGTE AmDempsey-Proton Racing+ 25 okr.169
3310


Nico Müller
Ryan Cullen
Mike Rockenfeller
LMP2Vector Sport+ 37 okr.157
NSK71


Franck Dezoteux
Pierre Ragues
Gabriel Aubry
LMGTE AmSpirit of Race
NSK7


Mike Conway
Kamui Kobayashi
José María López
HypercarToyota Gazoo Racing
NSK46


Matteo Cairoli
Mikkel Pedersen
Nicolas Leutwiler
LMGTE AmTeam Project 1
Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz
Bartosz Przyborowski

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1