Nicolas Lapierre zdominował kwalifikacje do piątkowego wyścigu 1000 mil Sebring Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Francuz za kierownicą Alpine A480 o ponad sekundę pokonał swojego rodaka Oliviera Pla z ekipy Glickenhaus. Pierwszy rząd w klasie GTE Pro zajęło Porsche.
Kierowcy prototypów zwlekali chwilę z wyjazdem na tor Sebring International Raceway po zapaleniu się zielonego światła na końcu alei serwisowej. Jako pierwszy zrobił to Matthieu Lahaye z ekipy Ultimate, który wykręcił 1:53,744. Dwie minuty później to osiągnięcie poprawili Nicklas Nielsen z AF Corse, Jonathan Aberdein z Jota i Filipe Albuquerque z United Autosports USA, który obniżył poprzeczkę na 1:50,155.
Lapierre potrzebował kilku minut, by się rozpędzić i w połowie 10-minutowej sesji wykręcił czas 1:48,366, który wystarczyłby do wywalczenia pole position. Francuz na swoim kolejnym kółku pojechał jeszcze szybciej, kończąc kwalifikacje z wynikiem 1:47,407.
To pierwsze pole position, które Francuz wywalczył dla zespołu Alpine. Dla francuskiej marki to z kolei drugi triumf kwalifikacyjny w WEC – swoje pierwsze pole position zespół zdobył do ubiegłorocznego wyścigu 8h Portimão.
Najszybszy w klasie LMP2 był Nielsen, który niecałą minutę przed końcem sesji wykręcił 1:49,014, plasując się przed Brendonem Hartleyem w Toyocie #8. José María López w siostrzanej Toyocie #7 zaliczył jeszcze gorszy występ, plasując się za dwójką kierowców United Autosports USA – Albuquerque w #22 oraz Paulem di Restą w #23. Brytyjczyk zajmował pierwsze miejsce na cztery minuty przed końcem, lecz zjechał do boksów i powrócił na tor dopiero w ostatnich sekundach, lecz w rozpoczęciu szybkiego okrążenia przeszkodziła mu czerwona flaga.
Wywołał ją Fabio Scherer, który zastępuje w ten weekend Alexa Brundle’a w polskiej ekipie Inter Europol Competition. Szwajcar wypadł z toru na wyjściu z pierwszego zakrętu i uderzył w barierę z opon. Załoga #34 zajęła ostatnie miejsce wśród prototypów.
🔴 RED FLAG 🔴
— The Racing Blog | Sebring 🇺🇸 (@theracingblog_) March 17, 2022
Big hit into the wall for Scherer in the
🟦#34 Inter Europol Competition. Session stopped, and a lot of work to do for the mechanics overnight…#WEC/#1000MSebring pic.twitter.com/BvlFbrAuXj
Czerwona flaga nastąpiła akurat w momencie, gdy swoje ostatnie pomiarowe okrążenie rozpoczynał Robert Kubica. Reprezentant Prema Orlen Team musiał więc zadowolić się wcześniejszym wynikiem 1:50,057, dającym mu 6. miejsce w klasie LMP2.
Rywalizację o pole position w klasie GTE Pro rozstrzygnęli pomiędzy sobą kierowcy Porsche. Na niecałą minutę przed końcem sesji Gianmaria Bruni w samochodzie #91 wykręcił czas 1:57,383 – o 0,019 sekundy lepszy od jego zespołowego kolegi Michaela Christensena w #92. Duńczyk przejechał jednak jeszcze jedno szybkie okrążenie i przejechał pod flagą w szachownicę, zatrzymując zegar na 1:57,233 i w ostatnim momencie odbierając pole position z rąk Włocha.
Plany kierowców Porsche próbował pokrzyżować Nick Tandy w Corvette. Brytyjczyk przez większość sesji dorównywał rywalom z niemieckiej ekipy, lecz ostatecznie stracił do Christensena 0,463 sekundy.
James Calado i Antonio Fuoco w Ferrari od AF Corse byli wolniejsi o ponad dwie sekundy od Christensena i uplasowali się na piątym i szóstym miejscu – za najszybszym kierowcą klasy GTE Am, którym był Ben Keating w Astonie Martinie #33 od TF Sport.
10-minutowa sesja dla samochodów GTE również została przerwana, po tym jak Nicolas Leutwiler obrócił się w ostatnim zakręcie i uderzył w bandę. Szwajcar zdołał jednak powrócić do boksów i od tego momentu kwalifikacje toczyły się bez dalszych przeszkód.
Piątkowy wyścig na dystansie 1000 mil rozpocznie się o godzinie 17 polskiego czasu. Kierowcy i zespoły będą w nim walczyć o maksymalnie 38 punktów – o połowę więcej niż w przypadku zwykłego, 6-godzinnego wyścigu.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Rezultat | Okr. | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 36 | André Negrão Nicolas Lapierre Matthieu Vaxivière | Hypercar | Alpine Elf Team | 1:47,407 | 3 | |||
2 | 708 | Olivier Pla Romain Dumas Ryan Briscoe | Hypercar | Glickenhaus Racing | + 1,334 | 4 | |||
3 | 83 | François Perrodo Nicklas Nielsen Alessio Rovera | LMP2P/A | AF Corse | + 1,607 | 4 | |||
4 | 8 | Sébastien Buemi Brendon Hartley Ryō Hirakawa | Hypercar | Toyota Gazoo Racing | + 1,810 | 4 | |||
5 | 22 | Philip Hanson Filipe Albuquerque Will Owen | LMP2 | United Autosports USA | + 1,981 | 4 | |||
6 | 23 | Paul di Resta Oliver Jarvis Joshua Pierson | LMP2 | United Autosports USA | + 2,103 | 3 | |||
7 | 7 | Mike Conway Kamui Kobayashi José María López | Hypercar | Toyota Gazoo Racing | + 2,174 | 4 | |||
8 | 31 | Sean Gelael Robin Frijns René Rast | LMP2 | Team WRT | + 2,263 | 4 | |||
9 | 41 | Rui Andrade Ferdinand Habsburg Norman Nato | LMP2 | Realteam by WRT | + 2,281 | 5 | |||
10 | 9 | Robert Kubica Louis Delétraz Lorenzo Colombo | LMP2 | Prema ORLEN Team | + 2,650 | 4 | |||
11 | 28 | Oliver Rasmussen Ed Jones Jonathan Aberdein | LMP2 | JOTA | + 2,771 | 4 | |||
12 | 38 | Roberto González António Félix da Costa Will Stevens | LMP2 | JOTA | + 3,189 | 4 | |||
13 | 5 | Dane Cameron Emmanuel Collard Felipe Nasr | LMP2 | Team Penske | + 3,222 | 4 | |||
14 | 1 | Lilou Wadoux Sébastien Ogier Charles Milesi | LMP2 | Richard Mille Racing Team | + 3,509 | 4 | |||
15 | 35 | Jean-Baptiste Lahaye Matthieu Lahaye François Heriau | LMP2P/A | Ultimate | + 3,547 | 4 | |||
16 | 10 | Nico Müller Ryan Cullen Mike Rockenfeller | LMP2 | Vector Sport | + 3,548 | 4 | |||
17 | 44 | Miroslav Konopka Mathias Beche Tijmen van der Helm | LMP2P/A | ARC Bratislava | + 3,775 | 4 | |||
18 | 45 | Steven Thomas James Allen René Binder | LMP2P/A | Algarve Pro Racing | + 3,925 | 4 | |||
19 | 92 | Michael Christensen Kévin Estre | LMGTE Pro | Porsche GT Team | + 9,826 | 4 | |||
20 | 91 | Gianmaria Bruni Richard Lietz | LMGTE Pro | Porsche GT Team | + 9,976 | 4 | |||
21 | 64 | Tommy Milner Nick Tandy | LMGTE Pro | Corvette Racing | + 10,289 | 4 | |||
22 | 33 | Ben Keating Florian Latorre Marco Sørensen | LMGTE Am | TF Sport | + 11,797 | 5 | |||
23 | 51 | Alessandro Pier Guidi James Calado | LMGTE Pro | AF Corse | + 11,892 | 4 | |||
24 | 52 | Miguel Molina Antonio Fuoco | LMGTE Pro | AF Corse | + 11,981 | 3 | |||
25 | 98 | Paul Dalla Lana David Pittard Nicki Thiim | LMGTE Am | Northwest AMR | + 13,163 | 6 | |||
26 | 56 | Brendan Iribe Oliver Millroy Ben Barnicoat | LMGTE Am | Team Project 1 | + 13,242 | 6 | |||
27 | 85 | Rahel Frey Michelle Gatting Sarah Bovy | LMGTE Am | Iron Dames | + 13,733 | 6 | |||
28 | 777 | Satoshi Hoshino Tomonobu Fujii Charles Fagg | LMGTE Am | D'Station Racing | + 13,972 | 5 | |||
29 | 77 | Christian Ried Sebastian Priaulx Harry Tincknell | LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | + 14,672 | 5 | |||
30 | 54 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Nick Cassidy | LMGTE Am | AF Corse | + 14,857 | 4 | |||
31 | 71 | Franck Dezoteux Pierre Ragues Gabriel Aubry | LMGTE Am | Spirit of Race | + 15,393 | 5 | |||
32 | 21 | Simon Mann Christoph Ulrich Toni Vilander | LMGTE Am | AF Corse | + 15,709 | 4 | |||
33 | 88 | Fred Poordad Patrick Lindsey Julien Andlauer | LMGTE Am | Dempsey-Proton Racing | + 16,153 | 5 | |||
34 | 60 | Claudio Schiavoni Matteo Cressoni Giancarlo Fisichella | LMGTE Am | Iron Lynx | +16,319 | 5 | |||
35 | 46 | Matteo Cairoli Mikkel Pedersen Nicolas Leutwiler | LMGTE Am | Team Project 1 | 1 | ||||
36 | 34 | Jakub Śmiechowski Esteban Gutiérrez Fabio Scherer | LMP2 | Inter Europol Competition | 4 |