Toyota #8 wygrywa na zakończenie sezonu WEC, kontrowersyjna końcówka w GTE Pro

Brendon Hartley, Kazuki Nakajima i Sébastien Buemi wygrali 8-godzinny wyścig w Bahrajnie, kończący sezon 2021 Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC. Załoga Toyoty #8 pokonała zdobywców pole position – Mike’a Conwaya, Kamuiego Kobayashiego i José Maríę Lópeza w siostrzanym aucie.

Stawkę do zielonej flagi poprowadził Conway, który miał obok siebie Buemiego. Obaj kierowcy Toyoty przeszkodzili sobie w pierwszym zakręcie, co wykorzystał Nicolas Lapierre w Alpine #36, by objąć prowadzenie. Francuz utrzymywał się na pierwszej pozycji przez osiem okrążeń, lecz wraz ze zużywaniem się opon Conway i Buemi go dogonili. Lapierre nie oddał prowadzenia bez walki, lecz po tym jak Conway zdołał go wyprzedzić, Buemi zdołał zrobić to samo na kolejnym okrążeniu.

Od tego momentu Toyoty były już niezagrożone na dwóch pierwszych pozycjach, w czym pomogła awaria skrzyni biegów w samochodzie Alpine. Zespół Signatech dokonał szybkiej naprawy, lecz załoga #36 straciła sześć okrążeń i do końca wyścigu walczyła o powrót na trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej.

Mając przed sobą pusty tor, kierowcy Toyoty mogli skupić się na rywalizacji między sobą. Buemi prezentował lepsze tempo i wyprzedził Conwaya w drugiej godzinie wyścigu, a jego zmiennicy nie oddali prowadzenia już do samego końca. Tym samym Nakajima wygrał swój ostatni wyścig w WEC, natomiast tytuł mistrzowski powędrował do załogi #7.

WRT bierze wszystko w LMP2

Belgijski zespół Team WRT zakończył swój debiutancki sezon w WEC trzecim z rzędu zwycięstwem i triumfem w klasyfikacji kierowców oraz zespołów LMP2. Robin Frijns, Ferdinand Habsburg i Charles Milesi zdominowali rywalizację, finiszując ponad minutę przed dwoma samochodami Jota.

W bratobójczym pojedynku, António Felix da Costa na trzy minuty do mety w zdecydowany sposób pozbawił drugiej lokaty Toma Blomqvista. Portugalczyk stanął na podium obok Anthony’ego Davidsona i Roberto Gonzaleza. Davidson – w swoim ostatnim profesjonalnym starcie – przypadkowo zjechał do boksów, a do tego otrzymał karę za zbyt szybką jazdę w alei serwisowej.

Za prototypami Jota uplasowali się ubiegłoroczny mistrzowie z United Autosports #22, a pierwszą piątkę uzupełnili Renger van der Zande, Jakub Śmiechowski i Alex Brundle z Inter Europol Competition #34.

Robert Kubica, wraz z Dennisem Andersenem i Andersem Fjordbachem, zajęli trzecie miejsce w klasyfikacji Pro-Am.

Ferrari górą w kontrowersyjnej walce GTE Pro

Alessandro Pier Guidi i James Calado wyszli zwycięsko z trwającej całe osiem godzin rywalizacji o zwycięstwo oraz tytuł mistrzowski w klasie GTE Pro. Kluczowy moment wyścigu miał miejsce na 12 minut do mety.

Startujący z drugiego pola Calado w Ferrari #51 wyprzedził Kevina Estre’a w Porsche #92 już po sześciu minutach, lecz musiał oddać pozycję po wyjeździe poza tor. Brytyjczyk ponownie objął prowadzenie pod koniec pierwszej godziny.

Samochody Porsche znalazły się ponownie na czele po szybszych pit-stopach, lecz w kluczowym momencie – gdy po 3,5 godziny cała stawka zjechała do boksów po nowe podczas neutralizacji – to lepsza praca AF Corse dała inicjatywę Ferrari.

W połowie wyścigu przewaga Calado nad Michaelem Christensenem – który wsiadł do Porsche #92 – wynosiła już 3,5 sekundy, co skłoniło niemiecki zespół do objęcia alternatywnej strategii. Porsche zdecydowało się nie zmieniać opon na dwie godziny przed końcem, pozostawiając Christensena na mocno zużytym komplecie. AF Corse tymczasem założyło nowe tylne opony w samochodzie #51, którego do mety poprowadził Pier Guidi.

Włoch w szybkim tempie dogonił Duńczyka, lecz nie miał okazji do ataku. Obaj liderzy w GTE Pro jechali blisko siebie aż do ostatniego kwadransa, kiedy to w walce przeszkodził prototyp United Autosports. Christensen został przyblokowany i szybciej zahamował do ostatniego zakrętu, po czym Pier Guidi uderzył w tył Porsche i posłał Duńczyka poza tor.

Sędziowie zdecydowali, że Pier Guidi musi oddać pozycję rywalowi, co Porsche postanowiło chytrze wykorzystać. Christensen dogonił wolno jadące Ferrari na początku prostej startowej, by następnie zjechać do boksów na ostatnie tankowanie, uniemożliwiając Pier Guidiemu oddanie pozycji.

Włoch przyspieszył więc z powrotem i gdy okrążenie później sam zjechał na pit-stop, powrócił na tor z przodu. Kierowca Ferrari nie oddał już prowadzenia i przekroczył linię mety 3,249 sekundy przed Christensenem.

Zwycięstwo dało Pier Guidiemu i Calado drugi tytuł mistrzowski w przeciągu trzech lat. Podium dla drugiej załogi Ferrari – Daniela Serry i Miguela Moliny – dało włoskiemu producentowi mistrzostwo w klasyfikacji producentów.

W klasie GTE Am triumfowali Nicklas Nielsen, Alessio Rovera i François Perrodo, którzy sięgnęli także po tytuł w końcowej klasyfikacji.

PNrKierowcyKlasaZespół Rezultat
18


Sébastien Buemi
Kazuki Nakajima
Brendon Hartley
HypercarToyota Gazoo RacingM247 okr.
27


Mike Conway
Kamui Kobayashi
José María López
HypercarToyota Gazoo RacingM+ 7,351
336


André Negrão
Nicolas Lapierre
Matthieu Vaxivière
HypercarAlpine Elf MatmutM+ 6 okr.
431


Robin Frijns
Ferdinand Habsburg
Charles Milesi
LMP2Team WRTG+ 7 okr.
538


Roberto González
António Félix da Costa
Anthony Davidson
LMP2JotaG+ 7 okr.
628


Sean Gelael
Stoffel Vandoorne
Tom Blomqvist
LMP2JotaG+ 7 okr.
722


Philip Hanson
Fabio Scherer
Filipe Albuquerque
LMP2United Autosports USAG+ 7 okr.
834


Jakub Śmiechowski
Renger van der Zande
Alex Brundle
LMP2Inter Europol CompetitionG+ 9 okr.
929


Frits van Eerd
Giedo van der Garde
Job van Uitert
LMP2P/ARacing Team NederlandG+ 9 okr.
1070


Esteban Garcia
Loïc Duval
Norman Nato
LMP2P/ARealTeam RacingG+ 9 okr.
1120


Dennis Andersen
Anders Fjordbach
Robert Kubica
LMP2P/AHigh Class RacingG+ 10 okr.
121


Tatiana Calderón
Sophia Flörsch
Beitske Visser
LMP2Richard Mille Racing TeamG+ 10 okr.
1321


Henrik Hedman
Juan Pablo Montoya
Ben Hanley
LMP2P/ADragonSpeed USAG+ 11 okr.
1444


Miroslav Konopka
Olli Caldwell
Nelson Panciatici
LMP2P/AARC BratislavaG+ 12 okr.
1551

Alessandro Pier Guidi
James Calado
LMGTE ProAF CorseM+ 14 okr.
1692


Kévin Estre
Neel Jani
Michael Christensen
LMGTE ProPorsche GT TeamM+ 14 okr.
1752

Daniel Serra
Miguel Molina
LMGTE ProAF CorseM+ 14 okr.
1891


Gianmaria Bruni
Richard Lietz
Frédéric Makowiecki
LMGTE ProPorsche GT TeamM+ 16 okr.
1983


François Perrodo
Nicklas Nielsen
Alessio Rovera
LMGTE AmAF CorseM+ 17 okr.
2077


Christian Ried
Jaxon Evans
Matt Campbell
LMGTE AmDempsey-Proton RacingM+ 18 okr.
2156


Egidio Perfetti
Matteo Cairoli
Riccardo Pera
LMGTE AmTeam Project 1M+ 18 okr.
2247


Roberto Lacorte
Giorgio Sernagiotto
Antonio Fuoco
LMGTE AmCetilar RacingM+ 18 okr.
2357


Takeshi Kimura
Mikkel Jensen
Scott Andrews
LMGTE AmKessel RacingM+ 19 okr.
2460


Claudio Schiavoni
Andrea Piccini
Matteo Cressoni
LMGTE AmIron LynxM+ 19 okr.
2554


Thomas Flohr
Francesco Castellacci
Giancarlo Fisichella
LMGTE AmAF CorseM+ 20 okr.
26777


Satoshi Hoshino
Tomonobu Fujii
Andrew Watson
LMGTE AmD'Station RacingM+ 20 okr.
2785


Rahel Frey
Sarah Bovy
Katherine Legge
LMGTE AmIron LynxM+ 22 okr.
2886


Michael Wainwright
Benjamin Barker
Tom Gamble
LMGTE AmGR RacingM+ 23 okr.
2998


Paul Dalla Lana
Augusto Farfus
Marcos Gomes
LMGTE AmAston Martin RacingM+ 24 okr.
NSK33


Ben Keating
Dylan Pereira
Felipe Fraga
LMGTE AmTF SportM
NSK88


Khaled Al Qubaisi
Axcil Jefferies
Julien Andlauer
LMGTE AmDempsey-Proton RacingM

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze