Toyota zaprezentowała swój hipersamochód Le Mans

Fabryczny zespół Toyoty jako pierwszy zaprezentował swój prototyp nowej klasy hipersamochodów, która zadebiutuje w sezonie 2021 Długodystansowych Mistrzostw Świata. Model GR010 Hybrid bazuje na powstającym drogowym hipersamochodzie GR Super Sport.

Toyota skorzystała z możliwości stworzenia prototypu własnej konstrukcji. Model GR010 Hybrid został opracowany w europejskiej siedzibie Toyota Gazoo Racing w Kolonii oraz wykorzystuje układ napędowy zaprojektowany w Higashi-Fuji. Od projektu do jeżdżącego samochodu upłynęło 18 miesięcy.

Podobnie jak poprzednie wyścigowe prototypy Toyoty, nowy hipersamochód będzie napędzany poprzez hybrydowy układ napędowy – składać się na niego będą 3,5-litrowy benzynowy silnik V6 z dwiema turbosprężarkami o mocy 670 KM napędzający tylne koła oraz elektryczny silnik-generator o mocy 268 KM, napędzający przednią oś. Zgodnie z przepisami klasy, całkowita przekazywana na koła moc nie może w żadnym momencie przekraczać 670 KM – w tym celu Toyota opracowała skomplikowany system elektroniczny, który automatycznie zadecyduje o stopniu wykorzystania elementu hybrydowego.

„Nowe przepisy zostały zaprojektowane tak, aby zaprezentować transfer technologii na drogi i jednocześnie zapewnić atrakcyjny spektakl” – powiedział dyrektor techniczny Toyoty Pascal Vasselon. „Nie możemy doczekać się powitania nowych rywali i bycia częścią ekscytującej przyszłości wyścigów długodystansowych. GR010 to zupełnie nowy samochód, którego projektowaniu przyświecała inna filozofia. Dużą różnicą jest architektura systemu hybrydowego – będziemy mieli tylko jeden moduł odzyskiwania energii kinetycznej oraz system brake-by-wire, na przedniej osi. Oznacza to, że po raz pierwszy w WEC musieliśmy zamontować rozrusznik i w pełni hydrauliczne tylne hamulce. Zgodnie z przepisami, będziemy mieli tylko jeden pakiet aerodynamiczny, zatem musieliśmy powiększyć okno parametrów pracy. Było to ciekawe wyzwanie inżynieryjne i nie możemy doczekać się kontynuowania naszego programu testów oraz zobaczenia naszego auta w rywalizacji”.

W stosunku do konstrukcji klasy LMP1, nowy prototyp jest o 162 kilogramy cięższy i ma o 32% mniej mocy, co związane jest z ograniczeniem kosztów. Jest także o 250 mm dłuższy, 100 mm szerszy i 100 mm wyższy. Wszystko to przełoży się na około 10 sekund gorsze czasy na torze Le Mans. Przepisy narzucają też wykorzystanie jednego pakietu aerodynamicznego przez cały sezon i dopuszczają tylko jeden regulowany element – w przypadku GR010 Hybrid jest to tylne skrzydło.

Zespół Toyoty przystąpi do sezonu 2021 w niezmienionym składzie – mistrzowska załoga Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López poprowadzi pojazd #7, a Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Brendon Hartley zasiądą w aucie #8. Kierowcą testowym i rezerwowym ekipy jest Nyck de Vries.

Za rywali w sezonie 2021 Toyota będzie miała Scuderię Cameron Glickenhaus oraz ByKolles, którzy również budują hipersamochody własnej konstrukcji. W czołowej klasie rywalizować będzie także zespół Alpine, wystawiający starszy samochód LMP1.

Źródło: toyotagazooracing.com

Galeria:

Redakcja

Tomasz Kubiak
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Kamil Topczewski
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki
Gabriela Skoczylas
Zuzanna Kurek
Adrian Kleć
Jakub Cieciura
Julia Trusewicz

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league