WEC wraca do tradycyjnego formatu kwalifikacji

Światowa Rada Sportów Motorowych FIA WMSC zatwierdziła zmiany w regulaminie Długodystansowych Mistrzostw Świata. Wśród nich znalazł się powrót po siedmiu latach do tradycyjnego formatu kwalifikacji.

Już w drugim sezonie istnienia mistrzostw świata, organizatorzy zrezygnowali z tradycyjnego formatu jednego okrążenia, wprowadzając konieczność przejechania dwóch pomiarowych okrążeń przed dwóch kierowców. Później format został dostosowany, aby zawodnicy musieli pokonać tylko po jednym okrążeniu – cały czas wynik kwalifikacji był jednak średnią czasów dwóch zawodników. Wszystko po to, aby zespoły nie pozostawały przez większość sesji w boksach.

Podczas tegorocznego 24h Le Mans wypróbowany został jednak nowy format hyperpole, którego pozytywne przyjęcie skłoniło do wprowadzenia zmian w całym WEC. Po raz pierwszy od 2012 roku za rezultat kwalifikacji brany będzie tylko jeden najlepszy czas uzyskany przez jednego kierowcę z załogi.

Wyeliminowanie konieczności zjazdu do alei serwisowej pozwoliło skrócić kwalifikacje do zaledwie 10 minut – nadal zachowane zostaną dwie oddzielne sesje dla prototypów oraz samochodów GT, a w klasie GTE Am obowiązek kwalifikacyjny spadnie na kierowcę z brązową licencją.

Ponieważ sezon 2021 będzie pierwszym dla nowej kategorii hiperaut, organizatorzy zwiększyli dopuszczalną ilość testów – nie tylko dla czołowej klasy, ale również dla ekip LMP2 i GTE Am. Aby jednak utrzymać koszty w ryzach, wprowadzony został limit 40 członków ekipy dla zespołów czołowej klasy (43 w przypadku aut hybrydowych).

Ponadto, zatwierdzono nowy harmonogram wyścigu 24h Le Mans, który zamknie się w 10 dniach. Dwa dni badania technicznego zostały przesunięte na piątek i sobotę na tydzień przed wyścigiem – w niedzielę natomiast odbędzie się oficjalny dzień testowy. Format treningów i kwalifikacji także zostanie dostosowany.

Składający się z sześciu wyścigów kalendarz na sezon 2021 znany jest już od września. Pierwszy wyścig zaplanowano na 19 marca w Sebring, natomiast finał odbędzie się 20 listopada w Bahrajnie.

Źródło: fia.com

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league