Toyota i Porsche wygrywają 8h Bahrajnu

Mike Conway, José María López i Kamui Kobayashi odnieśli zwycięstwo w kończącym sezon 2019/2020 Długodystansowych Mistrzostw Świata 8-godzinnym wyścigu w Bahrajnie. Tym samym załoga Toyoty #7 pokonała siostrzany zespół w rywalizacji o tytuł mistrzowski. W klasie GTE Pro triumfowało Porsche.

Po porażce w Le Mans, Toyota #7 mogła poruszać się po torze znacznie szybciej od siostrzanego auta – handicap w Bahrajnie wynosił 0,54 sekundy, co pozwoliło zdobywcą pole position wypracować minutę przewagi do czasu trzeciej godziny. Choć ta różnica wyparowała, gdy w połowie wyścigu na tor wyjechał samochód bezpieczeństwa, aby umożliwić pozbieranie leżących odłamków, to po wznowieniu rywalizacji zespół #7 znów zaczął systematycznie odjeżdżać, kończąc wyścig ponad minutę przed siostrzaną maszyną.

To najlepszy sezon załogi #7, która po zdobyciu wygraniu czterech rund kończy mistrzostwa z dorobkiem 107 punktów i tytułem mistrzowskim. Dla Kobayashiego i Conwaya to pierwsze w karierze tytuły, z kolei López został zaledwie trzecim w historii kierowcą, który został mistrzem w dwóch różnych dyscyplinach – Argentyńczyk wcześniej trzykrotnie wygrywał Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych WTCC. Brendon Hartley, Sébastien Buemi i Kazuki Nakajima zajęli drugie miejsce w wyścigu oraz na koniec sezonu.

Wobec braku rywali Toyoty w klasie LMP1, na podium klasyfikacji generalnej stanęła najlepsza załoga LMP2. Byli to Ho-Pin Tung, Gabriel Aubry i Will Stevens z ekipy Jackie Chan DC Racing #37. Aubry w ostatniej godzinie wyścigu był uwiązany w zażarty pojedynek z António Felixem da Costą z Jota #38, by pokonać Portugalczyka różnicą zaledwie 1,894 sekundy.

Nyck de Vries, Giedo van der Garde i Frits van Eerd zajęli trzecie miejsce. Ekipa United Autosports zapewniła sobie mistrzostwo wśród zespołów już we wrześniu. Finał sezonu nie był dla nich łaskawy, bowiem finiszowali prawie pół minuty za zwycięzcami po problemach z paliwem, pięciosekundową karą oraz obróceniem się na torze. Phil Hanson i Filipe Albuquerque zdobyli jednak dość punktów, aby zwyciężyć w klasyfikacji kierowców. Ich zmiennik Paul di Resta uplasował się na drugim miejscu, po tym jak opuścił rundę na torze Fuji.

Pierwszą piątkę w Bahrajnie uzupełniła ekipa Signatech Alpine, która musiała odrabiać straty po błędzie André Negrão w drugiej godzinie rywalizacji. Problemy miała także ekipa Cetilar Racing, która musiała dokonać wymiany hamulców w drugiej połowie wyścigu.

W klasie GTE Pro rywalizację zdominowała fabryczna ekipa Porsche. Kevin Estre i Michael Christensen w aucie #91 przekroczyli linię mety 2,8 sekundy przed Gianmarią Bruni i Richardem Lietzem w siostrzanym aucie #92. Było to 50. zwycięstwo Porsche od początku istnienia WEC i zapewniło niemieckiej marce drugie miejsce w klasyfikacji producentów.

Podium uzupełnili Davide Rigon i Miguel Molina w Ferrari #71, którzy musieli bronić honoru AF Corse po tym, jak Daniel Serra zderzył się z samochodem GTE Am i przebił oponę, która następnie zniszczyła tył Ferrari #51 i wykluczyła Jamesa Calado w walce o tytuł. Ekipa zdołała naprawić uszkodzony samochód, lecz straciła na tym cztery okrążenia.

Pomiędzy dwoma Ferrari uplasowały się samochody Astona Martina, które po czterech godzinach musiały zjechać na nieplanowaną wymianę hamulców. Piąte miejsce wystarczyło jednak, aby Nicki Thiim i Marco Sørensen wywalczyli mistrzostwo świata – to drugi triumf tej dwójki WEC, lecz w 2016 nie przyznawano tytułu w klasie GTE Pro. Jeszcze przed wyścigiem w Bahrajnie Aston Martin zapewnił sobie mistrzostwo wśród producentów.

Porsche wygrało także w klasie GTE Am, za sprawą Edigio Perfettiego, Larry’ego Ten Voorde’a i Jörga Bergmeistera z Team Project 1 #56, dla których to trzeci triumf w kończącym się sezonie. Druga lokata Emmanuela Collarda, François Perrodo i Nicklasa Nielsena wystarczyła, aby to ta trójka zwyciężyła w klasyfikacji generalnej. Dotychczasowi liderzy Charles Eastwood, Jonathan Adam i Salih Yoluc z TF Sport #90 uplasowali się dopiero na ósmej pozycji, po tym jak spotkały ich podobne problemy z hamulcami, co Astony w klasie GTE Pro.

Inaczej niż w poprzednich latach, po wyścigu w Bahrajnie nie zostaną zorganizowane testy młodych kierowców. Tor w Sakhir był także miejscem pożegnania hybrydowych prototypów LMP1, które zostaną zastąpione przez nową klasę Le Mans Hypercar w nowym sezonie WEC, który wystartuje w marcu.

PNrKierowcaKlasaZespół RezultatOkr.
17


Mike Conway
Kamui Kobayashi
José María López
LMP1HYToyota Gazoo RacingM263 okr.263
28


Kazuki Nakajima
Sébastien Buemi
Brendon Hartley
LMP1HYToyota Gazoo RacingM+ 1:04,594263
337


Will Stevens
Gabriel Aubry
Ho-Pin Tung
LMP2Jackie Chan DC RacingG+ 1:03,417247
438


Anthony Davidson
Roberto González
António Félix da Costa
LMP2JOTAG+ 1:05,311247
529


Giedo van der Garde
Frits van Eerd
Nyck de Vries
LMP2Racing Team NederlandM+ 1:20,135247
622


Filipe Albuquerque
Philip Hanson
Paul di Resta
LMP2United AutosportsM+ 1:31,608247
736


Pierre Ragues
André Negrão
Thomas Laurent
LMP2Signatech Alpine ElfM+ 12,294246
892

Kévin Estre
Michael Christensen
LMGTE ProPorsche GT TeamM+ 30,809235
991

Richard Lietz
Gianmaria Bruni
LMGTE ProPorsche GT TeamM+ 33,695235
1071

Miguel Molina
Davide Rigon
LMGTE ProAF CorseM+ 1:44,244235
1197

Richard Westbrook
Maxime Martin
LMGTE ProAston Martin RacingM+ 29,213234
1295

Nicki Thiim
Marco Sørensen
LMGTE ProAston Martin RacingM+ 29,381233
1356


Jörg Bergmeister
Larry ten Voorde
Egidio Perfetti
LMGTE AmTeam Project 1M+ 38,205232
1483


François Perrodo
Nicklas Nielsen
Emmanuel Collard
LMGTE AmAF CorseM+ 1:13,828232
1588


Marco Holzer
Khaled Al Qubaisi
Jaxon Evans
LMGTE AmDempsey-Proton RacingM+ 1:14,838232
1654


Thomas Flohr
Giancarlo Fisichella
Francesco Castellacci
LMGTE AmAF CorseM+ 1:48,359232
1786


Alessio Picariello
Michael Wainwright
Benjamin Barker
LMGTE AmGulf RacingM+ 1:50,520232
1857


Dylan Pereira
Ben Keating
Jeroen Bleekemolen
LMGTE AmTeam Project 1M+ 14,225231
1951

Daniel Serra
James Calado
LMGTE ProAF CorseM+ 19,464231
2077


Dennis Olsen
Christian Ried
Riccardo Pera
LMGTE AmDempsey-Proton RacingM+ 21,147231
2190


Salih Yoluç
Charlie Eastwood
Jonathan Adam
LMGTE AmTF SportM+ 36,287231
2298


Pedro Lamy
Ross Gunn
Paul Dalla Lana
LMGTE AmAston Martin RacingM+ 36,866231
2362


Osian Owen
Bonamy Grimes
Kei Cozzolino
LMGTE AmRed River SportM+ 37,594231
2447


Giorgio Sernagiotto
Roberto Lacorte
Andrea Belicchi
LMP2Cetilar RacingM+ 1:49,121231

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league