Historia LMP1 w liczbach

Długodystansowe Mistrzostwa Świata przygotowują się do ostatniego wyścigu sezonu – 8-godzinnej rywalizacji w Bahrajnie. To właśnie podczas tej rundy LMP1 po raz ostatni będzie najwyższą kategorią w WEC przed wprowadzeniem hipersamochodów w przyszłym roku.

Kategoria LMP1 zaliczyła formalny debiut na torze Sebring marcu 2012 roku. Osiem lat startów pozwoliły na stworzenie pokaźnych rozmiarów statystyk i ciekawostek, które zamieściliśmy poniżej:

Dziewięciu producentów silników

Do kategorii LMP1 silniki przygotowywało łącznie dziewięciu producentów: Audi, AER, Gibson, Judd, Nismo, Mecachrome, Honda, Toyota i Porsche.

12 różnych producentów LMP1

Od 2012 roku swoje prototypy wystawiło dwunastu różnych producentów: Audi, BR Engineering, CLM/Enso, Dome, Ginetta, Honda, Lola, Nissan, OAK/Pescarolo, Oreca (przebrandowana jako Rebellion), Porsche i Toyota.

17,5 razy dookoła świata

Od 2012 roku do dzisiaj prototypy LMP1 pokonały łączny dystans wyścigu wynoszący 708 314 km. To w przeliczeniu około 17,5 razy długość ziemskiego równika. Z tej liczby aż 330 117 kilometrów przejechano w Le Mans, co daje dystans nieco ponad ośmiu długości ziemskiego równika. Statystyka po uwzględnieniu poszczególnych kontynentów wygląda następująco:

  • 476 359 km w Europie,
  • 142 978 km w Azji,
  • 69 933 km w Ameryce Północnej,
  • 18 864 km w Ameryce Południowej.

92 856 przejechanych okrążeń

Od momentu powstania WEC, LMP1 pokonało łącznie 92 856 okrążeń. Spośród nich:

  • Toyota przejechała 24 118 okrążeń, czyli 25,97% wszystkich okrążeń LMP1,
  • Audi plasuje się na drugim miejscu z przejechanymi 19 659 okrążeniami (21,17%),
  • Rebellion ma trzecią pozycję z dorobkiem 18 158 okrążeń (19,56%).

22 różne narodowości kierowców

Od 2012 roku wystartowali kierowcy posiadający 22 różne narodowości. Wśród nich znajdują się takie kraje, jak: Argentyna, Australia, Austria, Belgia, Brazylia, Chiny, Dania, Francja, Hiszpania, Holandia, Indie, Japonia, Kanada, Niemcy, Nowa Zelandia, Portugalia, Rosja, Stany Zjednoczone, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania, Włochy. Najwięcej, bo 27. kierowców, pochodzi z Wielkiej Brytanii.

63 starty dla Toyoty

Toyota znajduje się na czele statystyki największej liczby startów w wyścigach WEC. Japoński producent przystąpił do 63. rund, opuszczając jedynie Sebring i Spa w 2012 roku. Do wyścigów przystąpiło łącznie 121 TS030/40/50 prototypów Toyoty, które zaliczyły 16 wykluczeń i nieukończonych zmagań. Daje to niezawodność na poziomie 87%.

113 kierowców LMP1

113 kierowców przejechało co najmniej jedno okrążenie w sesji podczas weekendów wyścigowych.

Najmniejsze różnice na mecie przy zielonej fladze:

  • Najmniejsza różnica między zespołowymi kolegami – 0,276 sekundy między Porsche #2 i Porsche #1 w wyścigu na torze COTA w 2017 roku.
  • Najmniejsza różnica między konkurencyjnymi zespołami – 1,439 sekundy między Toyotą #6 i Audi #8 w wyścigu na torze Fuji w 2016 roku.

Największe prędkości maksymalne:

  • Prototypy z silnikami hybrydowymi – 345,6 km/h, Lucas di Grassi, Audi R18 e-tron Quattro, Le Mans 2015
  • Prototypy bez silników hybrydowych – 350, 1 km/h, Stoffel Vandoorne, BR Engineering BR1, Le Mans 2019

Zwycięzcy kierowcy:

  • W LMP1 triumfowało 34. różnych kierowców, reprezentujących 14 narodowości,
  • 12 z tych 34. kierowców sięgnęło po zwycięstwo również w innej kategorii WEC,
  • Wśród tych zwycięzców najwięcej jest Francuzów – siedmiu: Treluyer, Lapierre, Duval, Dumas, Sarrazin, Nato i Laurent,
  • Sébastien Buemi znajduje się ex-aequo na drugim miejscu pod względem sukcesu odniesionego w WEC, wygrywając w 17. wyścigach – po raz ostatni w Le Mans w tym roku.
  • Siedmiu kierowców, którzy rywalizowali w LMP1 (przed i po), wygrywali tytuł również w innej klasie: Baguette, Hall (2013), Lapierre, Menezes, Collard (2016), Senna (2017), Albuquerque (2019/20).

Źródło: fia.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze