Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima i Fernando Alonso odnieśli zwycięstwo w 6-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps, będący pierwszą rundą sezonu 2018/2019 Długodystansowych Mistrzostw Świata. W klasie GTE Pro triumfował zespół Forda #66.
Z pole position startował Buemi i już w pierwszej godzinie otworzył on 30-sekundową przewagę nad André Lottererem i Thomasem Laurentem z ekipy Rebellion Racing. Po niepowodzeniu w kwalifikacjach, z tyłu stawki musiał przebijać się Stéphane Sarrazin – Francuz w ciągu pół godziny dogonił grupę prototypów i uwiązał się w walkę z Tomem Dillmanem. Przed zadaniem odrobienia okrążenia straty stanął Mike Conway w Toyocie #7 – Brytyjczyk kręcił jednak znakomite czasy i już po niecałych dwóch godzinach znalazł się na okrążeniu lidera.
Prowadząca załoga musiała wykonać dodatkowy zjazd do boksów, po tym jak Nakajima odjechał z niezapiętym pasem bezpieczeństwa. Zespół #8 stracił przez to 48 sekund, lecz przewaga nad prototypami Rebelliona wystarczyła do utrzymania pozycji lidera.
W połowie wyścigu Kobayashi dogonił i wyprzedził oba auta szwajcarskiej ekipy – Neel Jani próbował stawać opór, lecz nie miał szans w starciu z pojazdem hybrydowym, a wkrótce jego los podzielił zespołowy kolega Mathias Beche.
Załogi Toyoty zbliżyły się do siebie na godzinę przed końcem, kiedy to Matewos Isaakian rozbił się w zakręcie Eau Rouge i spowodował wyjazd samochodu bezpieczeństwa. Na tym etapie liderem był Alonso w #8, a walkę z nim próbował podjąć Conway w #7.
Po ostatniej serii pit-stopów strata Brytyjczyka wynosiła już tylko trzy sekundy i na niecałe pół godziny przed końcem nawiązał on bezpośrednią walkę w Hiszpanem – ten utrzymał się jednak na czele i przekroczył linię mety niecałe półtorej sekundy przed siostrzanym autem.
Zespół Rebellion Racing zajął dwie kolejne pozycje. Na najniższym stopniu podium stanęła załoga #1, mimo iż musiała pojawić się w boksach na usunięcie usterki związanej z przepływomierzem i transmisją danych telemetrycznych do organizatorów. Czwarte miejsce zajęła załoga #3, a pierwszą piątkę uzupełnił zespół ByKolles, pomimo niewielkiego pożaru w trakcie jednego z postojów na tankowanie.
W klasie LMP2 triumfowali Jean-Éric Vergne, Roman Rusonow i Andrea Pizzitola z zespołu G-Drive #26.
Już w pierwszym zakręcie na prowadzenie klasy GTE Pro wyszedł Stefan Mücke w Fordzie #66, za którym wkrótce podążyli Gianmaria Bruni i Kevin Estre z Porsche. O ile po zjazdach na boksów pod koniec pierwszej godziny na drugie miejsce powrócił Harry Tincknell w Fordzie #67, wkrótce pożegnał się on z wyścigiem – Brytyjczyk wypadł z zakrętu Eau Rouge i uderzył w barierę z opon.
Zespoły Porsche i Forda wymieniały się od tej pory na prowadzeniu, aż do chwili gry Olivier Pla wyprzedził Richarda Lietza na dojeździe do Eau Rouge na 45 minut przed metą. Francuz nie oddał już pierwszej lokaty i stanął na najwyższym stopniu podium wspólnie z Mückem i Billym Johnsonem.
Lietz oraz Gianmaria Bruni w Porsche #91 musieli zadowolić się dopiero czwartym miejscem, bowiem w końcówce ten pierwszy został wyprzedzony również przez Michaela Christensena (dzielącego Porsche #92 z Estrem) oraz Davide Rigona, który uzupełnił podium wspólnie z Samem Birdem.
Zwycięstwo w klasie GTE Am odnieśli Paul Dalla Lana, Pedro Lamy i Mathias Lauda. Lamy musiał w ostatniej godzinie rywalizacji odpierać ataki ze strony Euana Alersa-Hankeya i przekroczył linię mety z przewagą zaledwie 0,221 sekundy.
Kolejna runda Długodystansowych Mistrzostw Świata odbędzie się w połowie czerwca w Le Mans.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||
1 | 8 | Sébastien Buemi Kazuki Nakajima Fernando Alonso |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | 163 okr. | ||
2 | 7 | Mike Conway Kamui Kobayashi José María López |
LMP1 HY | Toyota Gazoo Racing | + 1,444 | ||
3 | 1 | Neel Jani André Lotterer Bruno Senna |
LMP1 | Rebellion Racing | + 2 okr. | ||
4 | 3 | Mathias Beche Thomas Laurent Gustavo Menezes |
LMP1 | Rebellion Racing | (+ 41,250) | ||
5 | 4 | Oliver Webb Dominik Kraihamer Tom Dillmann |
LMP1 | ByKolles Racing Team | + 5 okr. | ||
6 | 11 | Michaił Aloszyn Witalij Pietrow |
LMP1 | SMP Racing | (+ 1:54,128) | ||
7 | 26 | Roman Rusinow Jean-Éric Vergne Andrea Pizzitola |
LMP2 | G-Drive Racing | + 7 okr. | ||
8 | 38 | Ho-Pin Tung Gabriel Aubry Stéphane Richelmi |
LMP2 | Jackie Chan DC Racing | (+ 21,714) | ||
9 | 36 | Nicolas Lapierre André Negrão Pierre Thiriet |
LMP2 | Signatech Alpine Matmut | (+ 55,737) | ||
10 | 37 | Jazeman Jaafar Weiron Tan Nabil Jeffri |
LMP2 | Jackie Chan DC Racing | + 8 okr. | ||
11 | 28 | François Perrodo Matthieu Vaxiviere Loïc Duval |
LMP2 | TDS Racing | (+ 11,176) | ||
12 | 31 | Roberto Gonzalez Pastor Maldonado Nathanaël Berthon |
LMP2 | DragonSpeed | (+ 14,346) | ||
13 | 50 | Erwin Creed Romano Ricci Julien Canal |
LMP2 | Larbre Competition | + 11 okr. | ||
14 | 66 | Stefan Mücke Olivier Pla Billy Johnson |
GTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | + 15 okr. | ||
15 | 92 | Michael Christensen Kevin Estre |
GTE Pro | Porsche GT Team | (+ 13,931) | ||
16 | 71 | Davide Rigon Sam Bird |
GTE Pro | AF Corse | + 16 okr. | ||
17 | 91 | Richard Lietz Gianmaria Bruni |
GTE Pro | Porsche GT Team | (+ 3,379) | ||
18 | 82 | Tom Blomqvist Antonio Felix Da Costa |
GTE Pro | BMW Team MTEK | + 17 okr. | ||
19 | 97 | Alexander Lynn Maxime Martin Jonathan Adam |
GTE Pro | Aston Martin Racing | (+ 11,763) | ||
20 | 95 | Marco Sørensen Nicki Thiim Darren Turner |
GTE Pro | Aston Martin Racing | (+ 1:00,988) | ||
21 | 81 | Martin Tomczyk Nicky Catsburg |
GTE Pro | BMW Team MTEK | + 18 okr. | ||
22 | 98 | Paul Dalla Lana Pedro Lamy Mathias Lauda |
GTE Am | Aston Martin Racing | + 19 okr. | ||
23 | 90 | Salih Yoluc Euan Alers-Hankey Charles Eastwood |
GTE Am | TF Sport | (+ 0,221) | ||
24 | 61 | Weng Sun Mok Keita Sawa Matthew Griffin |
GTE Am | Clearwater Racing | + 20 okr. | ||
25 | 77 | Christian Ried Julien Andlauer Matt Campbell |
GTE Am | Dempsey-Proton Racing | + 21 okr. | ||
26 | 70 | Motoaki Ishikawa Olivier Beretta Edward Cheever |
GTE Am | MR Racing | (+ 24,989) | ||
27 | 88 | Khaled Al Qubaisi Giorgio Roda Matteo Cairoli |
GTE Am | Dempsey-Proton Racing | + 22 okr. | ||
28 | 51 | Alessandro Pier Guidi James Calado |
GTE Pro | AF Corse | + 24 okr. | ||
29 | 29 | Frits Van Eerd Giedo Van Der Garde Jan Lammers |
LMP2 | Racing Team Nederland | (+ 1:34,510) | ||
30 | 86 | Michael Wainwright Benjamin Barker Alex Davison |
GTE Am | Gulf Racing UK | + 26 okr. | ||
31 | 54 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Giancarlo Fisichella |
GTE Am | Spirit of Race | + 27 okr. | ||
32 | 56 | Jörg Bergmeister Patrick Lindsey Egidio Perfetti |
GTE Am | Team Project 1 | + 32 okr. | ||
33 | 17 | Stéphane Sarrazin Jegor Orudżew Matewos Isaakian |
LMP1 | SMP Racing | + 31 okr. | ||
34 | 67 | Andy Priaulx Harry Tincknell Tony Kanaan |
GTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | + 137 okr. | ||
10 | Henrik Hedman Ben Hanley Pietro Fittipaldi |
LMP1 | DragonSpeed | ||||
5 | Charles Robertson Dean Stoneman |
LMP1 | CEFC TRSM Racing | ||||
6 | Oliver Rowland Alex Brundle Oliver Turvey |
LMP1 | CEFC TRSM Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.