Nakreślono przepisy hybrydowych LMP1 na lata 2020-2023

Podczas piątkowej konferencji na torze Le Mans zaprezentowane zostały najważniejsze punkty nowych regulaminów technicznych hybrydowych prototypów LMP1, które mają wejść w życie w 2020 roku i pozostać niezmienione przynajmniej przez cztery sezony.

Twórcy przepisów – Automobile Club de l’Ouest oraz Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA – określili pięć głównych celów, jakie przyświecają nowym regulaminom. Szczegóły nie zostały jeszcze zatwierdzone i wciąż są przedmiotem dyskusji pomiędzy pomysłodawcami, a zainteresowanymi producentami.

Główne cele dla nowych przepisów LMP1

  • wdrażanie rozwijanych technologii do samochodów drogowych
  • ograniczenie kosztów
  • różnorodność technologii
  • równe szanse
  • utrzymanie zainteresowania kibiców, sponsorów i mediów poprzez nieustanne poprawianie osiągów

W celu zmniejszenia zużycia paliwa i emitowanych zanieczyszczeń, oraz by zadowolić producentów inwestujących w hybrydy typu plug-in, nowe przepisy będą zezwalać na takie rozwiązanie oraz na pokonywanie krótkich dystansów korzystając wyłącznie z energii elektrycznej.

Sześć głównych zasad rządzących nowymi przepisami

  • Zerowa emisja spalin i szybkie ładowanie – technologia plug-in hybrid zostanie przeniesiona z samochodów drogowych na tory. Systemy hybrydowe będą doładowywane w czasie tankowania pojazdów.
    • Po każdym ładowaniu pierwszy kilometr będzie musiał być pokonany korzystając wyłącznie z energii elektrycznej (bez poświęcania szybkości)
    • Prototypy będą musiały przekroczyć linię mety wyścigów korzystając wyłącznie z energii elektrycznej (szczegóły w trakcie ustalania)
  • Bezpieczeństwo – zmiany w konstrukcji monokoku
    • Zwiększenie wolnej przestrzeni wokół głowy kierowcy
    • Zwiększenie miejsca w kokpicie i wprowadzenie przesuwanych pedałów
    • Niewielkie zmiany w przestrzeni na nogi, aby wspomóc zmiany kierowców
    • Pianka chroniąca nogi kierowców
    • Zaostrzenie testów zderzeniowych z przodu i z tyłu
    • Poprawa ergonomii kokpitu i widoczności kierowcy
  • Utrzymanie limitu 8 MJ i dwóch systemów odzyskiwania energii
  • Wprowadzenie aktywnej aerodynamiki – ruchome elementy przedniego i tylnego skrzydła (w ramach rekompensaty za ograniczenia w rozwoju aerodynamicznym)
  • Wprowadzenie biopaliw – zwiększenie wykorzystania bardziej zaawansowanych paliw, w związku ze strategią dostawców
  • Wprowadzenie alternatywnych źródeł energii – kontynuacja trwających prac nad wdrożeniem napędów wodorowych w późniejszym terminie

Twórcy przepisów dążą także do ograniczenia kosztów uczestnictwa w czołowej klasie Długodystansowych Mistrzostw Świata, przy jednoczesnym utrzymaniu poziomu rozwoju technologicznego i różnorodności wykorzystywanych rozwiązań. Wymagane budżety mają być zmniejszone do poziomu atrakcyjnego dla nowych producentów.

Sposoby ograniczania kosztów

  • Zmniejszenie ilości pakietów aerodynamicznych – do jednego na sezon (obecnie dwa)
  • Ograniczenie testów – zespoły będą miały bardzo ograniczone możliwości organizacji własnych testów, a nacisk będzie kładziony na wspólne testy organizowane przez serię
  • Zmniejszenie czasu wykorzystania tuneli aerodynamicznych – do 600 godzin rocznie (obecnie 800), co ma przyczynić się do znacznych redukcji kosztów i zachęcenia producentów do inwestycji w narzędzia do komputerowych symulacji
  • Jednostki rozwoju (tokeny/żetony) – powstanie system mający uniemożliwić producentom budowę zupełnie nowego samochodu każdego roku, zmuszając do wyboru pomiędzy jednym/kilkoma z głównych obszarów (podwozie, silnik, układ hybrydowy, nadwozie) i pozostawienia pozostałych niezmienionym
  • Zapewnienie stabilności przepisów na okres przynajmniej czterech lat
  • Przepisy aerodynamiczne – rozwój w zakresie aerodynamiki zostanie znacząco ograniczony
    • Określenie sztywnych parametrów w obszarach, które mają największy wpływ na osiągi i gdzie wydawanych jest najwięcej pieniędzy
    • Określenie obszarów wolnego rozwoju aerodynamicznego, lecz przy znacząco ograniczonym budżecie
  • Chłodzenie hamulców – wyeliminowanie kosztownych i skomplikowanych systemów, które nie mają zastosowania w samochodach drogowych
  • Zmniejszenie ilości personelu na wyścigach – do 50 osób w trakcie wyścigów WEC (obecnie 65), brak ograniczeń na wyścig 24h Le Mans
  • Ograniczenie wykorzystania elementów układu napędowego w trakcie sezonu – silnika spalinowego, akumulatora i systemu odzyskiwania energii z 5 do 4
  • Ograniczenie ilości skrzyń biegów do dwóch

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze