Podczas piątkowej konferencji na torze Le Mans zaprezentowane zostały najważniejsze punkty nowych regulaminów technicznych hybrydowych prototypów LMP1, które mają wejść w życie w 2020 roku i pozostać niezmienione przynajmniej przez cztery sezony.
Twórcy przepisów – Automobile Club de l’Ouest oraz Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA – określili pięć głównych celów, jakie przyświecają nowym regulaminom. Szczegóły nie zostały jeszcze zatwierdzone i wciąż są przedmiotem dyskusji pomiędzy pomysłodawcami, a zainteresowanymi producentami.
Główne cele dla nowych przepisów LMP1
- wdrażanie rozwijanych technologii do samochodów drogowych
- ograniczenie kosztów
- różnorodność technologii
- równe szanse
- utrzymanie zainteresowania kibiców, sponsorów i mediów poprzez nieustanne poprawianie osiągów
W celu zmniejszenia zużycia paliwa i emitowanych zanieczyszczeń, oraz by zadowolić producentów inwestujących w hybrydy typu plug-in, nowe przepisy będą zezwalać na takie rozwiązanie oraz na pokonywanie krótkich dystansów korzystając wyłącznie z energii elektrycznej.
Sześć głównych zasad rządzących nowymi przepisami
- Zerowa emisja spalin i szybkie ładowanie – technologia plug-in hybrid zostanie przeniesiona z samochodów drogowych na tory. Systemy hybrydowe będą doładowywane w czasie tankowania pojazdów.
- Po każdym ładowaniu pierwszy kilometr będzie musiał być pokonany korzystając wyłącznie z energii elektrycznej (bez poświęcania szybkości)
- Prototypy będą musiały przekroczyć linię mety wyścigów korzystając wyłącznie z energii elektrycznej (szczegóły w trakcie ustalania)
- Bezpieczeństwo – zmiany w konstrukcji monokoku
- Zwiększenie wolnej przestrzeni wokół głowy kierowcy
- Zwiększenie miejsca w kokpicie i wprowadzenie przesuwanych pedałów
- Niewielkie zmiany w przestrzeni na nogi, aby wspomóc zmiany kierowców
- Pianka chroniąca nogi kierowców
- Zaostrzenie testów zderzeniowych z przodu i z tyłu
- Poprawa ergonomii kokpitu i widoczności kierowcy
- Utrzymanie limitu 8 MJ i dwóch systemów odzyskiwania energii
- Wprowadzenie aktywnej aerodynamiki – ruchome elementy przedniego i tylnego skrzydła (w ramach rekompensaty za ograniczenia w rozwoju aerodynamicznym)
- Wprowadzenie biopaliw – zwiększenie wykorzystania bardziej zaawansowanych paliw, w związku ze strategią dostawców
- Wprowadzenie alternatywnych źródeł energii – kontynuacja trwających prac nad wdrożeniem napędów wodorowych w późniejszym terminie
Twórcy przepisów dążą także do ograniczenia kosztów uczestnictwa w czołowej klasie Długodystansowych Mistrzostw Świata, przy jednoczesnym utrzymaniu poziomu rozwoju technologicznego i różnorodności wykorzystywanych rozwiązań. Wymagane budżety mają być zmniejszone do poziomu atrakcyjnego dla nowych producentów.
Sposoby ograniczania kosztów
- Zmniejszenie ilości pakietów aerodynamicznych – do jednego na sezon (obecnie dwa)
- Ograniczenie testów – zespoły będą miały bardzo ograniczone możliwości organizacji własnych testów, a nacisk będzie kładziony na wspólne testy organizowane przez serię
- Zmniejszenie czasu wykorzystania tuneli aerodynamicznych – do 600 godzin rocznie (obecnie 800), co ma przyczynić się do znacznych redukcji kosztów i zachęcenia producentów do inwestycji w narzędzia do komputerowych symulacji
- Jednostki rozwoju (tokeny/żetony) – powstanie system mający uniemożliwić producentom budowę zupełnie nowego samochodu każdego roku, zmuszając do wyboru pomiędzy jednym/kilkoma z głównych obszarów (podwozie, silnik, układ hybrydowy, nadwozie) i pozostawienia pozostałych niezmienionym
- Zapewnienie stabilności przepisów na okres przynajmniej czterech lat
- Przepisy aerodynamiczne – rozwój w zakresie aerodynamiki zostanie znacząco ograniczony
- Określenie sztywnych parametrów w obszarach, które mają największy wpływ na osiągi i gdzie wydawanych jest najwięcej pieniędzy
- Określenie obszarów wolnego rozwoju aerodynamicznego, lecz przy znacząco ograniczonym budżecie
- Chłodzenie hamulców – wyeliminowanie kosztownych i skomplikowanych systemów, które nie mają zastosowania w samochodach drogowych
- Zmniejszenie ilości personelu na wyścigach – do 50 osób w trakcie wyścigów WEC (obecnie 65), brak ograniczeń na wyścig 24h Le Mans
- Ograniczenie wykorzystania elementów układu napędowego w trakcie sezonu – silnika spalinowego, akumulatora i systemu odzyskiwania energii z 5 do 4
- Ograniczenie ilości skrzyń biegów do dwóch
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.