Finał na Road Atlanta (akt.)

W ten weekend, długodystansowy Petit Le Mans zakończy tegoroczny sezon Amerykańskiej Serii Le Mans. Na Road Atlanta poznamy mistrzów w czterech z pięciu kategorii ALMS.

To już jest koniec – 10-godzinna batalia na torze w Braselton zamknie nam nie tylko tegoroczny sezon – ale i całą Amerykańską Serię Le Mans, w przyszłym roku przechodzącą w Tudor United Sportscar Championship o niezbyt dźwięcznym dla części Polaków skrócie TUSC. Zabraknie nam tym razem rywalizacji w czołowej kategorii P1 – za to dopiero Petit Le Mans rozstrzygnie, kto zostanie mistrzem w każdej z pozostałych klas. Oznacza to sytuację dokładnie odwrotną, niż w sezonie 2012 – wtedy to mistrz P1 nie był jeszcze znany, za to inne kategorie miały już swojego triumfatora. Którą z tych opcji wolicie – oceńcie sami. O ile jednak w klasyfikacji generalnej kategoria P1 jest już rozstrzygnięta – na Road Atlanta mistrzowie nie będą mieli lekko – do walki powraca mianowicie szwajcarski Rebellion Racing, który chce powtórnie wygrać prestiżowe Petit Le Mans.

W tym celu, Rebellion sprowadził do Ameryki całą załogę startującą na co dzień w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. Zespół zdecydował, że w równoległym wyścigu WEC w Japonii wystartują dwaj „rezerwowi” kierowcy tej ekipy – Neel Jani, Nicolas Prost i Nick Heidfeld postarają się natomiast o obronę zwycięstwa zespołu sprzed roku. Konkurencją dla Loli z silnikiem Toyoty będzie przede wszystkim HPD od Muscle Milk Pickett Racing, w którym do Klausa Grafa i Lucasa Luhra dołączy Francuz Romain Dumas – dużo mniej mówi się o Loli-Mazdzie od Dyson Racing, gdzie pojawi się trójka kierowców znana z tego sezonu ALMS: Chris Dyson, Chris McMurry oraz Tony Burgess. Jedyną dwójką w P1 będzie załoga Deltawing Coupe – tu jednak, ogromnym sukcesem zespołu będzie już sam dojazd nietypowego prototypu do mety.

W P1 czeka nas więc walka o prestiż – w P2 będzie to ostateczny bój o mistrzostwo. Po zwycięstwie w Virginii, na czele widnieje Scott Tucker z Level 5 – jednak tylko 6 punktów straty ma do niego Scott Sharp z Extreme Speed Motorsports. Biorąc pod uwagę, że (wbrew wcześniejszym zapowiedziom) Tucker nie będzie członkiem obu załóg od Level 5 – na Road Atlanta czeka nas więc pojedynek między załogami nr 01 i 551 – a także 552, gdzie wystartuje, tracący 12 punktów do lidera Guy Cosmo. Jego partnerami w walce o mistrzostwo będą silni Brytyjczycy: Jonny Kane i Peter Dumbreck; Tucker zmieniał się będzie z czołowymi kierowcami jego zespołu, Marino Franchittim i Ryanem Briscoe – Sharp i jego zmiennik Anthony Lazzaro skorzystają natomiast z pomocy doświadczonego Australijczyka, Davida Brabhama. W czwartej załodze, nr 02 od Extreme Speed, pojawi się za to Brytyjczyk Rob Bell.

Kolejna bitwa o mistrzostwo czeka nas w kategorii PC. Mike Guash z PR1 Mathiasen Motorsports mógł co prawda zapewnić sobie tu triumf już w Virginii – zamiast tego, stracił tam jednak sporo punktów. W ten sposób, jego przewaga nad Chrisem Cummingiem wynosi obecnie tylko 11 oczek – choć z drugiej strony, do zdobycia jest ich tu maksymalnie 24, a przy wygranej Cumminga, Guash musiałby zająć miejsce co najwyżej piąte. W Endurance możliwe jest jednak wiele – z niecierpliwością czekamy więc na rozwój wydarzeń. W dodatku, jeden punkt mniej od Cumminga ma Jonathan Bennett z CORE Autosports – a „jakieś” szanse ma również Tristan Nunez z Performance Tech, tracący do lidera 18 punktów. Wstępnie zapowiedziany w PC Colin Braun, ostatecznie pojawi się jednak w Porsche kategorii GT – tak więc Jennetta wspomagać będą Tom Kimber-Smith i Mark Wilkins. Z Guaschem pojadą David Cheng i Dane Cameron, do Cumminga i Kyle’a Marcelliego dołączy Szwed Stefan Johansson – i tylko Nunez będzie miał jednego zmiennika, ponownie w postaci Charliego Shearsa.

W GT, sprawa też wydaje się dość jasna – znów jednak przypominamy, że czeka nas 1000-milowa rywalizacja długodystansowa – a tu stać się może bardzo wiele. Teoretycznie, 16 punktów przewagi mają Antonio Garcia i Jan Magnussen z Corvette nr 3 nad Dirkiem Müllerem z BMW nr 56 – kierowcy Corvette ostateczne powalczą razem z Jordanem Taylorem, Niemiec natomiast będzie zmieniał się z Amerykanami, Johnem Edwardsem i Billem Auberlenem. W Virginii, szanse na mistrzostwo ostatecznie stracili Oliver Gavin i Tommy Milner, obecnie ustępując liderom 25 punktami – a kolejne 7 straty mają kierowcy Vipera, Dominik Farnbacher i Marc Goossens. Na Road Atlanta, Gavina i Milnera wspomoże Richard Westbrook, kierowców Vipera zmieniał będzie dodatkowo Ryan Dalziel – a w drugim GTS-R, prócz Jonathana Bomarito i Kuno Wittmera pojawi się Tommy Kendall. Zapisany początkowo jako zmiennik Müllera Uwe Alzen dołączy do Maxime Martina i Jörga Müllera w BMW nr 55 – a w pozostałych pojazdach tej kategorii pojawią się również takie gwiazdy, jak Nick Tandy, Emmanuel Collard, Johnny Mowlem czy Michael Christensen.

Ostatnia z rywalizacji to decydująca potyczka w kategorii GTC – tu, 13 punktów przewagi Jeroena Bleekemolena i Coopera MacNeila nad Henrique Cisnerosem może im wystarczyć, by to właśnie oni zdobyli tytuł mistrzów tego sezonu. Czołową dwójkę zasili brat Jeroena, Sebastiaan – Cisnerosowi pomagać będą za to Mario Farnbacher oraz nasz rodak, Kuba Giermaziak. Smutnym faktem jest natomiast, że już nie pojawi się tu Sean Edwards – Brytyjczyk regularnie startujący z Cisnerosem zginął we wtorek przed wyścigiem w wypadku prywatnego Porsche na torze w Australii. Wracając do rywalizacji, 16 punktów straty mają Nelson Canache i Spencer Pumpelly, którzy także mogą tu jeszcze wywalczyć mistrzostwo – choć ostatnio wypadali oni poniżej oczekiwań kibiców. Cała ta trójka na pewno zajmie natomiast całe podium tej kategorii w klasyfikacji generalnej – strata kolejnej załogi jest zbyt duża, by w tym sezonie zająć choćby trzecie miejsce. Canacha i Pumpellego wspomoże w Petit Le Mans Madison Snow – a ciekawostką jest tu pojawienie się drugiego Porsche od NGT Motorsports, w którym wystartują Nicolas Armindo, Christina Nielsen oraz Wenezuelczyk Angel Andres Benitez.

Cała runda ALMS w Braselton rozpoczęła się już w poprzedni weekend, kiedy to odbyły się tam nieoficjalne testy. Kolejna seria testów zapowiedziana jest natomiast na środę w godzinach 19:45 – 21:15. W czwartek o 16:45, 20:45 oraz godzinę po północy odbędą się już oficjalne sesje treningowe – ostatnia zaplanowana jest na piątek o 16:20. Tego samego dnia o 19:45 odbędą się kwalifikacje – a sam wyścig rozpocznie się w sobotę o 17:30 i zakończy maksymalnie o 3:30 w niedzielę rano.

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód
6

Klaus Graf
Lucas Luhr
Romain Dumas
P1 Muscle Milk
Pickett Racing
HPD ARX-03c
12

Nick Heidfeld
Neel Jani
Nicolas Prost
P1 Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota
16

Chris Dyson
Chris McMurry
Tony Burgess
P1 Dyson Racing Team Lola B12/60 Mazda

Andy Meyrick
Katherine Legge
P1 Deltawing Racing Cars Deltawing LM12 Coupe
01

Scott Sharp
Anthony Lazarro
David Brabham
P2 Extreme Speed
Motorsport
HPD ARX-03b
02

Ed Brown
Johannes van Overbeek
Rob Bell
P2 Extreme Speed
Motorsport
HPD ARX-03b
551

Scott Tucker
Ryan Briscoe
Marino Franchitti
P2 Level 5 Motorsport HPD ARX-03b
552

Jonny Kane
Peter Dumbreck
Guy Cosmo
P2 Level 5 Motorsport HPD ARX-03b
3

Jan Magnussen
Antonio Garcia
Jordan Taylor
GT Corvette Racing Chevrolet Corvette C6.ZR1
4

Oliver Gavin
Tommy Milner
Richard Westbrook
GT Corvette Racing Chevrolet Corvette C6.ZR1
17

Wolf Henzler
Bryan Sellers
Nick Tandy
GT Team Falken Tire Porsche 911 GT3-RSR (997)
23

Leh Keen
Townsend Bell
Johnny Mowlem
GT Team West
Alex Job Racing
Ferrari 458 Italia GTC
48

Bryce Miller
Marco Holzer
Emmanuel Collard
GT Paul Miller Racing Porsche 911 GT3-RSR (997)
55

Uwe Alzen
Maxime Martin
Jörg Müller
GT BMW Team RLL BMW Z4 GTE
56

Dirk Müller
John Edwards
Bill Auberlen
GT BMW Team RLL BMW Z4 GTE
62

Olivier Beretta
Matteo Malucelli
Robin Liddell
GT Risi Competizione Ferrari 458 Italia GTC
91

Marc Goossens
Dominik Farnbacher
Ryan Dalziel
GT SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
93

Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
Tommy Kendall
GT SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
06

Patrick Long
Colin Braun
Michael Christensen
GT CORE Autosport Porsche 911 GT3-RSR (997)
7

Rusty Mitchell
Tomy Drissi
James French
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09
8

Kyle Marcelli
Chris Cumming
Stefan Johansson
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09
9
Bruno Junqueira
Duncan Ende
PC RSR Racing Oreca FLM09
18
Tristan Nunez
Charlie Shears
PC Performance Tech
Motorsports
Oreca FLM09
25
Sean Rayhall
Oswaldo Negri Jr.
PC 8Star Mishumotors Oreca FLM09
52

Mike Guasch
David Cheng
Dane Cameron
PC PR1 Mathiasen
Motorsports
Oreca FLM09
05

Jonathan Bennett
Tom Kimber-Smith
Mark Wilkins
PC CORE Autosport Oreca FLM09
10

Charlie Putman
Charles Espenlaub
Darren Law
GTC Dempsey Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
11

Mike Hedlund
Jan Heylen
Jon Fogarty
GTC JDX Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
22

Cooper MacNeil
Jeroen Bleekemolen
Sebastiaan Bleekemolen
GTC Alex Job Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
27

Patrick Dempsey
Andy Lally
Joe Foster
GTC Dempsey Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
30

Henrique Cisneros
Jakub Giermaziak
Mario Farnbacher
GTC NGT Motorsports Porsche 911 GT3 Cup (997)
31

Nicolas Armindo
Angel Andres Benitez
Christina Nielsen
GTC NGT Motorsports Porsche 911 GT3 Cup (997)
44

Seth Neiman
Dion von Moltke
Brett Sandberg
GTC Flying Lizard Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)
45

Nelson Canache, Jr.
Spencer Pumpelly
Madison Snow
GTC Flying Lizard Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)
66

Ben Keating
Damien Faulkner
Craig Stanton
GTC TRG Porsche 911 GT3 Cup (997)

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze