W ten weekend, długodystansowy Petit Le Mans zakończy tegoroczny sezon Amerykańskiej Serii Le Mans. Na Road Atlanta poznamy mistrzów w czterech z pięciu kategorii ALMS.
To już jest koniec – 10-godzinna batalia na torze w Braselton zamknie nam nie tylko tegoroczny sezon – ale i całą Amerykańską Serię Le Mans, w przyszłym roku przechodzącą w Tudor United Sportscar Championship o niezbyt dźwięcznym dla części Polaków skrócie TUSC. Zabraknie nam tym razem rywalizacji w czołowej kategorii P1 – za to dopiero Petit Le Mans rozstrzygnie, kto zostanie mistrzem w każdej z pozostałych klas. Oznacza to sytuację dokładnie odwrotną, niż w sezonie 2012 – wtedy to mistrz P1 nie był jeszcze znany, za to inne kategorie miały już swojego triumfatora. Którą z tych opcji wolicie – oceńcie sami. O ile jednak w klasyfikacji generalnej kategoria P1 jest już rozstrzygnięta – na Road Atlanta mistrzowie nie będą mieli lekko – do walki powraca mianowicie szwajcarski Rebellion Racing, który chce powtórnie wygrać prestiżowe Petit Le Mans.
W tym celu, Rebellion sprowadził do Ameryki całą załogę startującą na co dzień w Długodystansowych Mistrzostwach Świata. Zespół zdecydował, że w równoległym wyścigu WEC w Japonii wystartują dwaj „rezerwowi” kierowcy tej ekipy – Neel Jani, Nicolas Prost i Nick Heidfeld postarają się natomiast o obronę zwycięstwa zespołu sprzed roku. Konkurencją dla Loli z silnikiem Toyoty będzie przede wszystkim HPD od Muscle Milk Pickett Racing, w którym do Klausa Grafa i Lucasa Luhra dołączy Francuz Romain Dumas – dużo mniej mówi się o Loli-Mazdzie od Dyson Racing, gdzie pojawi się trójka kierowców znana z tego sezonu ALMS: Chris Dyson, Chris McMurry oraz Tony Burgess. Jedyną dwójką w P1 będzie załoga Deltawing Coupe – tu jednak, ogromnym sukcesem zespołu będzie już sam dojazd nietypowego prototypu do mety.
W P1 czeka nas więc walka o prestiż – w P2 będzie to ostateczny bój o mistrzostwo. Po zwycięstwie w Virginii, na czele widnieje Scott Tucker z Level 5 – jednak tylko 6 punktów straty ma do niego Scott Sharp z Extreme Speed Motorsports. Biorąc pod uwagę, że (wbrew wcześniejszym zapowiedziom) Tucker nie będzie członkiem obu załóg od Level 5 – na Road Atlanta czeka nas więc pojedynek między załogami nr 01 i 551 – a także 552, gdzie wystartuje, tracący 12 punktów do lidera Guy Cosmo. Jego partnerami w walce o mistrzostwo będą silni Brytyjczycy: Jonny Kane i Peter Dumbreck; Tucker zmieniał się będzie z czołowymi kierowcami jego zespołu, Marino Franchittim i Ryanem Briscoe – Sharp i jego zmiennik Anthony Lazzaro skorzystają natomiast z pomocy doświadczonego Australijczyka, Davida Brabhama. W czwartej załodze, nr 02 od Extreme Speed, pojawi się za to Brytyjczyk Rob Bell.
Kolejna bitwa o mistrzostwo czeka nas w kategorii PC. Mike Guash z PR1 Mathiasen Motorsports mógł co prawda zapewnić sobie tu triumf już w Virginii – zamiast tego, stracił tam jednak sporo punktów. W ten sposób, jego przewaga nad Chrisem Cummingiem wynosi obecnie tylko 11 oczek – choć z drugiej strony, do zdobycia jest ich tu maksymalnie 24, a przy wygranej Cumminga, Guash musiałby zająć miejsce co najwyżej piąte. W Endurance możliwe jest jednak wiele – z niecierpliwością czekamy więc na rozwój wydarzeń. W dodatku, jeden punkt mniej od Cumminga ma Jonathan Bennett z CORE Autosports – a „jakieś” szanse ma również Tristan Nunez z Performance Tech, tracący do lidera 18 punktów. Wstępnie zapowiedziany w PC Colin Braun, ostatecznie pojawi się jednak w Porsche kategorii GT – tak więc Jennetta wspomagać będą Tom Kimber-Smith i Mark Wilkins. Z Guaschem pojadą David Cheng i Dane Cameron, do Cumminga i Kyle’a Marcelliego dołączy Szwed Stefan Johansson – i tylko Nunez będzie miał jednego zmiennika, ponownie w postaci Charliego Shearsa.
W GT, sprawa też wydaje się dość jasna – znów jednak przypominamy, że czeka nas 1000-milowa rywalizacja długodystansowa – a tu stać się może bardzo wiele. Teoretycznie, 16 punktów przewagi mają Antonio Garcia i Jan Magnussen z Corvette nr 3 nad Dirkiem Müllerem z BMW nr 56 – kierowcy Corvette ostateczne powalczą razem z Jordanem Taylorem, Niemiec natomiast będzie zmieniał się z Amerykanami, Johnem Edwardsem i Billem Auberlenem. W Virginii, szanse na mistrzostwo ostatecznie stracili Oliver Gavin i Tommy Milner, obecnie ustępując liderom 25 punktami – a kolejne 7 straty mają kierowcy Vipera, Dominik Farnbacher i Marc Goossens. Na Road Atlanta, Gavina i Milnera wspomoże Richard Westbrook, kierowców Vipera zmieniał będzie dodatkowo Ryan Dalziel – a w drugim GTS-R, prócz Jonathana Bomarito i Kuno Wittmera pojawi się Tommy Kendall. Zapisany początkowo jako zmiennik Müllera Uwe Alzen dołączy do Maxime Martina i Jörga Müllera w BMW nr 55 – a w pozostałych pojazdach tej kategorii pojawią się również takie gwiazdy, jak Nick Tandy, Emmanuel Collard, Johnny Mowlem czy Michael Christensen.
Ostatnia z rywalizacji to decydująca potyczka w kategorii GTC – tu, 13 punktów przewagi Jeroena Bleekemolena i Coopera MacNeila nad Henrique Cisnerosem może im wystarczyć, by to właśnie oni zdobyli tytuł mistrzów tego sezonu. Czołową dwójkę zasili brat Jeroena, Sebastiaan – Cisnerosowi pomagać będą za to Mario Farnbacher oraz nasz rodak, Kuba Giermaziak. Smutnym faktem jest natomiast, że już nie pojawi się tu Sean Edwards – Brytyjczyk regularnie startujący z Cisnerosem zginął we wtorek przed wyścigiem w wypadku prywatnego Porsche na torze w Australii. Wracając do rywalizacji, 16 punktów straty mają Nelson Canache i Spencer Pumpelly, którzy także mogą tu jeszcze wywalczyć mistrzostwo – choć ostatnio wypadali oni poniżej oczekiwań kibiców. Cała ta trójka na pewno zajmie natomiast całe podium tej kategorii w klasyfikacji generalnej – strata kolejnej załogi jest zbyt duża, by w tym sezonie zająć choćby trzecie miejsce. Canacha i Pumpellego wspomoże w Petit Le Mans Madison Snow – a ciekawostką jest tu pojawienie się drugiego Porsche od NGT Motorsports, w którym wystartują Nicolas Armindo, Christina Nielsen oraz Wenezuelczyk Angel Andres Benitez.
Cała runda ALMS w Braselton rozpoczęła się już w poprzedni weekend, kiedy to odbyły się tam nieoficjalne testy. Kolejna seria testów zapowiedziana jest natomiast na środę w godzinach 19:45 – 21:15. W czwartek o 16:45, 20:45 oraz godzinę po północy odbędą się już oficjalne sesje treningowe – ostatnia zaplanowana jest na piątek o 16:20. Tego samego dnia o 19:45 odbędą się kwalifikacje – a sam wyścig rozpocznie się w sobotę o 17:30 i zakończy maksymalnie o 3:30 w niedzielę rano.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | |||
6 | Klaus Graf Lucas Luhr Romain Dumas |
P1 | Muscle Milk Pickett Racing |
HPD ARX-03c | |||
12 | Nick Heidfeld Neel Jani Nicolas Prost |
P1 | Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | |||
16 | Chris Dyson Chris McMurry Tony Burgess |
P1 | Dyson Racing Team | Lola B12/60 Mazda | |||
0 | Andy Meyrick Katherine Legge |
P1 | Deltawing Racing Cars | Deltawing LM12 Coupe | |||
01 | Scott Sharp Anthony Lazarro David Brabham |
P2 | Extreme Speed Motorsport |
HPD ARX-03b | |||
02 | Ed Brown Johannes van Overbeek Rob Bell |
P2 | Extreme Speed Motorsport |
HPD ARX-03b | |||
551 | Scott Tucker Ryan Briscoe Marino Franchitti |
P2 | Level 5 Motorsport | HPD ARX-03b | |||
552 | Jonny Kane Peter Dumbreck Guy Cosmo |
P2 | Level 5 Motorsport | HPD ARX-03b | |||
3 | Jan Magnussen Antonio Garcia Jordan Taylor |
GT | Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | |||
4 | Oliver Gavin Tommy Milner Richard Westbrook |
GT | Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | |||
17 | Wolf Henzler Bryan Sellers Nick Tandy |
GT | Team Falken Tire | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
23 | Leh Keen Townsend Bell Johnny Mowlem |
GT | Team West Alex Job Racing |
Ferrari 458 Italia GTC | |||
48 | Bryce Miller Marco Holzer Emmanuel Collard |
GT | Paul Miller Racing | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
55 | Uwe Alzen Maxime Martin Jörg Müller |
GT | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
56 | Dirk Müller John Edwards Bill Auberlen |
GT | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
62 | Olivier Beretta Matteo Malucelli Robin Liddell |
GT | Risi Competizione | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Marc Goossens Dominik Farnbacher Ryan Dalziel |
GT | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
93 | Jonathan Bomarito Kuno Wittmer Tommy Kendall |
GT | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
06 | Patrick Long Colin Braun Michael Christensen |
GT | CORE Autosport | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
7 | Rusty Mitchell Tomy Drissi James French |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | |||
8 | Kyle Marcelli Chris Cumming Stefan Johansson |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | |||
9 | Bruno Junqueira Duncan Ende |
PC | RSR Racing | Oreca FLM09 | |||
18 | Tristan Nunez Charlie Shears |
PC | Performance Tech Motorsports |
Oreca FLM09 | |||
25 | Sean Rayhall Oswaldo Negri Jr. |
PC | 8Star Mishumotors | Oreca FLM09 | |||
52 | Mike Guasch David Cheng Dane Cameron |
PC | PR1 Mathiasen Motorsports |
Oreca FLM09 | |||
05 | Jonathan Bennett Tom Kimber-Smith Mark Wilkins |
PC | CORE Autosport | Oreca FLM09 | |||
10 | Charlie Putman Charles Espenlaub Darren Law |
GTC | Dempsey Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
11 | Mike Hedlund Jan Heylen Jon Fogarty |
GTC | JDX Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
22 | Cooper MacNeil Jeroen Bleekemolen Sebastiaan Bleekemolen |
GTC | Alex Job Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
27 | Patrick Dempsey Andy Lally Joe Foster |
GTC | Dempsey Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
30 | Henrique Cisneros Jakub Giermaziak Mario Farnbacher |
GTC | NGT Motorsports | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
31 | Nicolas Armindo Angel Andres Benitez Christina Nielsen |
GTC | NGT Motorsports | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
44 | Seth Neiman Dion von Moltke Brett Sandberg |
GTC | Flying Lizard Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
45 | Nelson Canache, Jr. Spencer Pumpelly Madison Snow |
GTC | Flying Lizard Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
66 | Ben Keating Damien Faulkner Craig Stanton |
GTC | TRG | Porsche 911 GT3 Cup (997) |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.