Guy Smith wygrał kwalifikacje do wyścigu ALMS na torze Virginia. Sesję na kwadrans przerwał płyn, który wyciekł z Ferrari ekipy Risi Competizione pod koniec części dla kategorii GT.
Tak więc, po niespodziance w pierwszym treningu, mamy niespodziankę w kwalifikacjach. Także i tu, na czele znalazł się Guy Smith z Loli nr 16 – po raz pierwszy w tym sezonie zdobywając pole position dla ekipy Dyson Racing. Gdyby w sobotę, załoga ta wygrała także wyścig – również byłby to pierwszy jej triumf w tym sezonie, który zdominował już konkurencyjny Muscle Milk Pickett Racing. O tym dowiemy się jednak dopiero w sobotni wieczór – jak na razie, o ile w kategorii P1 możemy myśleć o walce – w P2, w kwalifikacjach Extreme Speed nie miało zbyt wiele do powiedzenia. Mały wypadek zaliczył tu Scott Sharp – podobnie jak Tommy Milner w Corvette podczas rywalizacji pojazdów GT. Największe zamieszanie spowodował jednak inny pojazd z tej kategorii, Ferrari nr 62 od Risi Competizione, z którego wyciekający płyn zmusił obsługę toru do kilkunastominutowej pracy.
W P1, nadchodzącą niespodziankę widać było już na początku sesji – przy wyniki 1:36.3 Smitha, Graf zaliczył „tylko” 1:37.318. W dodatku, na kolejnych okrążeniach kierowcy owych czasów nie poprawiali – i dopiero w połowie sesji, Graf zszedł do 1:36.169. Smith po chwili miał jednak na koncie 1:35.965 – i jak się okazało, wynik ten dał załodze nr 16 pierwsze w tym roku pole position. Katherine Legge w Deltawing Coupe utrzymywała się natomiast na poziomie prototypów PC – i z wynikiem 1:43.724 zamknęła ową stawkę.
W przypadku prototypów P2, fatalnie sesję rozpoczął Scott Sharp, na pierwszym szybkim okrążeniu wpadając w barierę z opon. To sprawiło, że przez większą część kwalifikacji, mechanicy zmieniali „nos” w jego HPD nr 01 – a szczęściem można nazwać fakt, że pod koniec sesji wrócił on na tor i zaliczył dziewiąty czas w całej stawce. Pozostali kierowcy walczyli natomiast o czołowe lokaty – początkowo na czele był Marino Franchitti przed Johannesem van Overbeekiem – jednak w połowie sesji, to Ryan Briscoe zszedł do 1:40.093. Na kolejnych okrążeniach, Australijczyk jako jedyny zszedł poniżej granicy 1:40 – a Franchitti i Overbeek, choć także poprawiali swoje wyniki, pozostali na miejscach 2. i 3.
W kategorii PC, rywalizację rozpoczęli Dane Cameron z PR1 i Tristan Nunez z Performance Tech – choć wtedy, na torze był jeszcze tylko Rusty Mitchell z nr 7 od BAR1 Motorsports. Dopiero po chwili, do walki dołączyli Kyle Marcelli z nr 8 od BAR1 i Tom Kimber-Smith z CORE – ten drugi w połowie sesji wychodząc na drugie miejsce. Na kolejnym okrążeniu, Brytyjczyk przebił Camerona czasem 1:42.105 – Cameron poprawił się tylko na 1:42.226, a na trzecie miejsce powrócił Nunez z 1:42.574. Końcówka sesji należała jednak do Camerona – właśnie wtedy zszedł on poniżej 1:42, pokonując Kimber-Smitha o 0.25 sekundy – a Nuneza pokonał Marcelli czasem 1:42.419.
Wśród pojazdów GT najszybsze okazały się dwa BMW – a co ciekawe, walkę z nimi podjęli jedynie Matteo Malucelli z Ferrari od Risi i Marco Holzer z Porsche od Paul Miller Racing. Na początku, czas Malucelliego 1:46.236 poprawił Dirk Müller z BMW nr 56, zaliczając 1:46.174 – a Martin był trzeci, minimalnie wygrywając z Marco Holzerem. W połowie sesji, Malucelli poprawił się na 1:46.113 – ale wtedy, Martin uzyskał rekordowe 1:45.978, niepokonane już do końca tej części kwalifikacji. Poprawić zdołał się jeszcze Holzer, który z czasem 1:46.211 pozostał jednak czwarty – za to nieco zawiedli kierowcy Corvette i Viperów, najszybszy (piąty) Kuno Wittmer z SRT nr 93 tracąc do Martina 0.5 sekundy. Ten zaliczył zresztą pod koniec sesji poślizg – przyczyną którego był płyn wyciekający z Ferrari Malucelliego, który ściął jeden z zakrętów i uszkodził wtedy podwozie pojazdu. Nieco wcześniej, w barierę z opon wypadł natomiast Tommy Milner w Corvette nr 4, z uszkodzonym przodem nie mając szans na poprawienie swojego, dziewiątego w tej kategorii czasu.
W pierwszej na torze kategorii GTC, walczących o mistrzostwo kierowców z załóg nr 22, 30 i 45 przedzielił Damien Faulkner z nr 66 od TRG, wychodząc za prowadzącego Jeroena Bleekemolena z Alex Job Racing. Sean Edwards był trzeci, Spencer Pumpelly czwarty – a na piąte wszedł Kuba Giermaziak w drugim Porsche od NGT Motorsports. 4 minuty przed końcem tej części sesji, Pumpelly poprawił jednak wynik na 1:52.621, wychodząc przed 1:52.669 Bleekemolena – ale jeszcze szybszy był Faulkner, który zaliczył 1:52.213. Pod koniec, przed Amerykanina wyszedł również Bleekemolen – choć jego czas był tylko o 0.011 sekundy lepszy od wyniku Pumpellego. Edwards pozostał czwarty, Giermaziak piąty – a nieudaną sesję zaliczył Andy Lally, dwukrotnie wyjeżdżając poza tor.
Poz | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | Strata | ||||
1 | 16 | Johnny Mowlem Guy Smith |
1 | P1 | Dyson Racing Team | 1:35.965 | ||||
2 | 6 | Klaus Graf Lucas Luhr |
2 | P1 | Muscle Milk Pickett Racing |
1:36.169 | +0.20 | |||
3 | 551 | Scott Tucker Ryan Briscoe |
1 | P2 | Level 5 Motorsport | 1:39.796 | +3.83 | |||
4 | 552 | Marino Franchitti Guy Cosmo Stefan Johansson |
2 | P2 | Level 5 Motorsport | 1:40.307 | +4.34 | |||
5 | 02 | Ed Brown Johannes van Overbeek |
3 | P2 | Extreme Speed Motorsport |
1:40.743 | +4.78 | |||
6 | 52 | Mike Guasch David Cheng |
1 | PC | PR1 Mathiasen Motorsports |
1:41.854 | +5.89 | |||
7 | 05 | Jonathan Bennett Tom Kimber-Smith |
2 | PC | CORE Autosport | 1:42.105 | +6.14 | |||
8 | 8 | Kyle Marcelli Chris Cumming |
3 | PC | BAR1 Motorsports | 1:42.419 | +6.45 | |||
9 | 01 | Scott Sharp Anthony Lazarro |
4 | P2 | Extreme Speed Motorsport |
1:42.497 | +6.53 | |||
10 | 18 | Tristan Nunez Ryan Booth |
4 | PC | Performance Tech Motorsports |
1:42.574 | +6.61 | |||
... | ... | ... | ||||||||
13 | 0 | Andy Meyrick Katherine Legge |
3 | P1 | Deltawing Racing Cars | 1:43.724 | +7.76 | |||
14 | 55 | Bill Auberlen Maxime Martin |
1 | GT | BMW Team RLL | 1:45.978 | +10.01 | |||
15 | 62 | Olivier Beretta Matteo Malucelli |
2 | GT | Risi Competizione | 1:46.113 | +10.15 | |||
16 | 56 | Dirk Müller Joey Hand |
3 | GT | BMW Team RLL | 1:46.174 | +10.21 | |||
... | ... | ... | ||||||||
25 | 66 | Ben Keating Damien Faulkner |
1 | GTC | TRG | 1:52.213 | +16.25 | |||
26 | 22 | Cooper MacNeil Jeroen Bleekemolen |
2 | GTC | Alex Job Racing | 1:52.610 | +16.65 | |||
27 | 45 | Nelson Canache, Jr. Spencer Pumpelly |
3 | GTC | Flying Lizard Motorsport | 1:52.621 | +16.66 | |||
... | ... | ... | ||||||||
29 | 31 | Eduardo Cisneros Jakub Giermaziak |
5 | GTC | NGT Motorsports | 1:53.286 | +17.32 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.