Tor Virginia International Raceway będzie miejscem ostatniej tegorocznej rywalizacji ALMS trwającej 165 minut. Na niezwykle ciekawym torze w Alton pojawi się m.in. Kuba Giermaziak.
Ostatni sezon ALMS przed wejściem w USCC powoli chyli się nam ku końcowi. Przed tradycyjnym zakończeniem 1000-milową batalią na Road Atlanta, ostatnim „krótkim” starciem w tym roku będzie „dębowy wyścig” na torze w stanie Virginia – krótkim, ponieważ trwał on będzie już tylko 165 minut. Jest to mniej nie tylko od długodystansowego Petit Le Mans, ale i od ubiegłorocznej, inauguracyjnej edycji wyścigu ALMS w Alton – wtedy trwał on nie 2 i ¾, ale 4 godziny, jako jedna z pięciu „dłuższych” rund serii. Zwycięzcami była wtedy załoga Muscle Milk Pickett Racing – i choć w tym przypadku, na 99% czeka nas tu powtórka – w innych kategoriach wciąż mamy do czynienia z dość wyrównaną rywalizacją o mistrzostwo sezonu.
W kategorii P1 wszystko już wiadomo – Dyson Racing postanowił więc zaproponować start w wyścigu Johnnemu Mowlemowi, który pojawi się w Loli nr 16 razem z Guyem Smithem. Czyżby Mowlem, który tydzień temu zdobył mistrzostwo kategorii GTE w Europejskiej Serii Le Mans, miał w amerykańskiej odsłonie tej rywalizacji pomóc załodze prototypu w stawieniu czoła ekipie Muscle Milk Pickett Racing? Miejmy nadzieję, że tak – choć patrząc na tegoroczne rezultaty, wynik w Alton jest dość oczywisty. W Virginii, po raz drugi pojawi się także Deltawing Coupe, w którym znów zobaczymy Andego Meyricka i Katherine Legge.
W P2, w Austin wygrał co prawda nie Marino Franchitti, ale Guy Smith – jednak jego czołowy konkurent z Extreme Speed, Scott Sharp, wypadł jeszcze gorzej, przez co jego strata do lidera wynosi 14 punktów. Przy tylko czterech obecnych na torze załogach, jest to różnica duża – ale jeszcze do odrobienia, szczególnie biorąc pod uwagę nieco wyżej punktowany Petit Le Mans. Jeśli to się nie stanie – pozostanie nam w takim razie rywalizacja między kierowcami od Level 5 – a tu, Franchitti o 4 punkty wyprzedza partnera z załogi, Guya Cosmo – a o 12 Scotta Tuckera, który obecny jest w obu załogach Level 5 Motorsports.
Wśród prototypów kategorii Challenge, Colina Brauna już nie ma – tak więc prowadzący Mike Guasch ma w praktyce 20 punktów przewagi nad czołowym konkurentem i już w Virginii może sobie zapewnić tytuł mistrza serii. Jego zadanie – zdobyć pięć punktów więcej od Jonathana Bennetta z CORE i Tristana Nuneza z Performance Tech – a dwa więcej od Chrisa Cumminga z BAR1 Motorsports. Ich zadaniem będzie oczywiście coś zupełnie przeciwnego – odrobić stratę do kierowcy PR1/Mathiasen Motorsports, by w ostatecznym starciu na Road Atlanta przejąć prowadzenie w klasyfikacji i zdobyć mistrzostwo. Na to, szanse ma przede wszystkim Josh Bennett, który w ubiegłym roku triumfował w tej klasie w wyścigu w Alton.
W przypadku kategorii GT, Maxime Martin przegrał bezpośredni pojedynek z konkurentem o mistrzostwo serii Blancpain Endurance – do USA powraca więc tylko z tytułem mistrza zespołu, w którym startował w Niemczech. W Ameryce, na mistrzostwo również szanse Belg ma raczej niewielkie – a na pewno stracił je już wśród kierowców, gdzie z załogi BMW mistrzem może zostać już tylko Dirk Müller. Wskutek pecha Olivera Gavina i Tommego Milnera w Austin, Niemiec jest obecnie drugi i traci do Antoniego Garcii i Jana Magnussena 13 punktów – nad Gavinem i Milnerem prowadzi natomiast pięcioma oczkami. Ci wygrali jednak ubiegłoroczny wyścig w Virginii – tak więc szanse, że BMW pokona jeszcze w tym roku Corvette, są raczej niewielkie. Teoretycznie, mistrzostwo mogą jeszcze zdobyć także Dominik Farnbacher i Marc Goossens w Viperze – ale 23 punkty oznaczają, że w Alton, załoga SRT raczej owe szanse ostatecznie straci.
Jeśli chodzi o załogi różnych zespołów, najciaśniej jest obecnie w kategorii GTC – tu, Cooper MacNeil i Jeroen Bleekemolen mają tylko 4 punkty przewagi nad Nelsonem Canache i Spencerem Pumpellym. W Austin, sporo odrobił także Henrique Cisneros, który do liderów traci obecnie 10 punktów – i w praktyce zamyka on grupę kierowców walczących o mistrzostwo. Ale uwaga – jeśli chodzi o Cisnerosa, w Alton pojawi się tu jeszcze jeden zawodnik o tym nazwisku – w drugim Porsche wystawionym przez zespół NGT wystartuje mianowicie starszy brat Henrique, Eduardo Cisneros – a z nim, znany ze startów w ubiegłym roku dla NGT Kuba Giermaziak. Dla Polaka, start w Virginii będzie zapewne treningiem przed Petit Le Mans, w którym pojawi się on po raz drugi, po starcie w sezonie 2012.
Runda w Virginii rozpocznie się już czwartkowymi, nieoficjalnymi testami o godzinie 21:30. W piątek, oficjalne testy rozpoczną się o godzinie 16:25 i 20:30 – kwalifikacje, tradycyjnie wystartują zaraz po zakończeniu treningu, czyli o godzinie 21:45. W sobotę, o 15:35 będzie miała miejsce krótka rozgrzewka – a sam wyścig rozpocznie się o 20:15 czasu polskiego.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | |||
6 | ![]() ![]() |
Klaus Graf Lucas Luhr |
P1 | ![]() |
Muscle Milk Pickett Racing |
![]() |
HPD ARX-03c |
16 | ![]() ![]() |
Johnny Mowlem Guy Smith |
P1 | ![]() |
Dyson Racing Team | ![]() |
Lola B12/60 Mazda |
0 | ![]() ![]() |
Andy Meyrick Katherine Legge |
P1 | ![]() |
Deltawing Racing Cars | ![]() |
Deltawing LM12 Coupe |
01 | ![]() ![]() |
Scott Sharp Anthony Lazarro |
P2 | ![]() |
Extreme Speed Motorsport |
![]() |
HPD ARX-03b |
02 | ![]() ![]() |
Ed Brown Johannes van Overbeek |
P2 | ![]() |
Extreme Speed Motorsport |
![]() |
HPD ARX-03b |
551 | ![]() ![]() |
Scott Tucker Ryan Briscoe |
P2 | ![]() |
Level 5 Motorsport | ![]() |
HPD ARX-03b |
552 | ![]() ![]() ![]() ![]() |
Marino Franchitti Guy Cosmo Scott Tucker Stefan Johansson |
P2 | ![]() |
Level 5 Motorsport | ![]() |
HPD ARX-03b |
3 | ![]() ![]() |
Jan Magnussen Antonio Garcia |
GT | ![]() |
Corvette Racing | ![]() |
Chevrolet Corvette C6.ZR1 |
4 | ![]() ![]() |
Oliver Gavin Tommy Milner |
GT | ![]() |
Corvette Racing | ![]() |
Chevrolet Corvette C6.ZR1 |
17 | ![]() ![]() |
Wolf Henzler Bryan Sellers |
GT | ![]() |
Team Falken Tire | ![]() |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
23 | ![]() ![]() |
Leh Keen Townsend Bell |
GT | ![]() |
Team West Alex Job Racing |
![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
48 | ![]() ![]() |
Bryce Miller Marco Holzer |
GT | ![]() |
Paul Miller Racing | ![]() |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
55 | ![]() ![]() |
Bill Auberlen Maxime Martin |
GT | ![]() |
BMW Team RLL | ![]() |
BMW Z4 GTE |
56 | ![]() ![]() |
Dirk Müller Joey Hand |
GT | ![]() |
BMW Team RLL | ![]() |
BMW Z4 GTE |
62 | ![]() ![]() |
Olivier Beretta Matteo Malucelli |
GT | ![]() |
Risi Competizione | ![]() |
Ferrari 458 Italia GTC |
91 | ![]() ![]() |
Marc Goossens Dominik Farnbacher |
GT | ![]() |
SRT Motorsports | ![]() |
SRT Viper GTS-R |
93 | ![]() ![]() |
Jonathan Bomarito Kuno Wittmer |
GT | ![]() |
SRT Motorsports | ![]() |
SRT Viper GTS-R |
06 | ![]() ![]() |
Patrick Long Colin Braun |
GT | ![]() |
CORE Autosport | ![]() |
Porsche 911 GT3-RSR (997) |
5 | ![]() ![]() |
Ryan Dalziel John Pew |
PC | ![]() |
Starworks Motorsport | ![]() |
Oreca FLM09 |
7 | ![]() ![]() |
Rusty Mitchell James French |
PC | ![]() |
BAR1 Motorsports | ![]() |
Oreca FLM09 |
8 | ![]() ![]() |
Kyle Marcelli Chris Cumming |
PC | ![]() |
BAR1 Motorsports | ![]() |
Oreca FLM09 |
9 | ![]() ![]() |
Bruno Junqueira Duncan Ende |
PC | ![]() |
RSR Racing | ![]() |
Oreca FLM09 |
18 | ![]() ![]() |
Tristan Nunez Ryan Booth |
PC | ![]() |
Performance Tech Motorsports |
![]() |
Oreca FLM09 |
52 | ![]() ![]() |
Mike Guasch David Cheng |
PC | ![]() |
PR1 Mathiasen Motorsports |
![]() |
Oreca FLM09 |
81 | ![]() ![]() |
Mirco Schultis Renger Van Der Zande |
PC | ![]() |
8Star Mishumotors | ![]() |
Oreca FLM09 |
05 | ![]() ![]() |
Jonathan Bennett Tom Kimber-Smith |
PC | ![]() |
CORE Autosport | ![]() |
Oreca FLM09 |
11 | ![]() ![]() |
Mike Hedlund Jan Heylen |
GTC | ![]() |
JDX Racing | ![]() |
Porsche 911 GT3 Cup (997) |
22 | ![]() ![]() |
Cooper MacNeil Jeroen Bleekemolen |
GTC | ![]() |
Alex Job Racing | ![]() |
Porsche 911 GT3 Cup (997) |
27 | ![]() ![]() |
Patrick Dempsey Andy Lally |
GTC | ![]() |
Dempsey Del Piero Racing |
![]() |
Porsche 911 GT3 Cup (997) |
30 | ![]() ![]() |
Henrique Cisneros Sean Edwards |
GTC | ![]() |
NGT Motorsports | ![]() |
Porsche 911 GT3 Cup (997) |
31 | ![]() ![]() |
Eduardo Cisneros Jakub Giermaziak |
GTC | ![]() |
NGT Motorsports | ![]() |
Porsche 911 GT3 Cup (997) |
44 | ![]() ![]() |
Seth Neiman Dion von Moltke |
GTC | ![]() |
Flying Lizard Motorsport | ![]() |
Porsche 911 GT3 Cup (997) |
45 | ![]() ![]() |
Nelson Canache, Jr. Spencer Pumpelly |
GTC | ![]() |
Flying Lizard Motorsport | ![]() |
Porsche 911 GT3 Cup (997) |
66 | ![]() ![]() |
Ben Keating Damien Faulkner |
GTC | ![]() |
TRG | ![]() |
Porsche 911 GT3 Cup (997) |
68 | TBA TBA |
GTC | ![]() |
TRG | ![]() |
Porsche 911 GT3 Cup (997) |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.