Tor Virginia International Raceway będzie miejscem ostatniej tegorocznej rywalizacji ALMS trwającej 165 minut. Na niezwykle ciekawym torze w Alton pojawi się m.in. Kuba Giermaziak.
Ostatni sezon ALMS przed wejściem w USCC powoli chyli się nam ku końcowi. Przed tradycyjnym zakończeniem 1000-milową batalią na Road Atlanta, ostatnim „krótkim” starciem w tym roku będzie „dębowy wyścig” na torze w stanie Virginia – krótkim, ponieważ trwał on będzie już tylko 165 minut. Jest to mniej nie tylko od długodystansowego Petit Le Mans, ale i od ubiegłorocznej, inauguracyjnej edycji wyścigu ALMS w Alton – wtedy trwał on nie 2 i ¾, ale 4 godziny, jako jedna z pięciu „dłuższych” rund serii. Zwycięzcami była wtedy załoga Muscle Milk Pickett Racing – i choć w tym przypadku, na 99% czeka nas tu powtórka – w innych kategoriach wciąż mamy do czynienia z dość wyrównaną rywalizacją o mistrzostwo sezonu.
W kategorii P1 wszystko już wiadomo – Dyson Racing postanowił więc zaproponować start w wyścigu Johnnemu Mowlemowi, który pojawi się w Loli nr 16 razem z Guyem Smithem. Czyżby Mowlem, który tydzień temu zdobył mistrzostwo kategorii GTE w Europejskiej Serii Le Mans, miał w amerykańskiej odsłonie tej rywalizacji pomóc załodze prototypu w stawieniu czoła ekipie Muscle Milk Pickett Racing? Miejmy nadzieję, że tak – choć patrząc na tegoroczne rezultaty, wynik w Alton jest dość oczywisty. W Virginii, po raz drugi pojawi się także Deltawing Coupe, w którym znów zobaczymy Andego Meyricka i Katherine Legge.
W P2, w Austin wygrał co prawda nie Marino Franchitti, ale Guy Smith – jednak jego czołowy konkurent z Extreme Speed, Scott Sharp, wypadł jeszcze gorzej, przez co jego strata do lidera wynosi 14 punktów. Przy tylko czterech obecnych na torze załogach, jest to różnica duża – ale jeszcze do odrobienia, szczególnie biorąc pod uwagę nieco wyżej punktowany Petit Le Mans. Jeśli to się nie stanie – pozostanie nam w takim razie rywalizacja między kierowcami od Level 5 – a tu, Franchitti o 4 punkty wyprzedza partnera z załogi, Guya Cosmo – a o 12 Scotta Tuckera, który obecny jest w obu załogach Level 5 Motorsports.
Wśród prototypów kategorii Challenge, Colina Brauna już nie ma – tak więc prowadzący Mike Guasch ma w praktyce 20 punktów przewagi nad czołowym konkurentem i już w Virginii może sobie zapewnić tytuł mistrza serii. Jego zadanie – zdobyć pięć punktów więcej od Jonathana Bennetta z CORE i Tristana Nuneza z Performance Tech – a dwa więcej od Chrisa Cumminga z BAR1 Motorsports. Ich zadaniem będzie oczywiście coś zupełnie przeciwnego – odrobić stratę do kierowcy PR1/Mathiasen Motorsports, by w ostatecznym starciu na Road Atlanta przejąć prowadzenie w klasyfikacji i zdobyć mistrzostwo. Na to, szanse ma przede wszystkim Josh Bennett, który w ubiegłym roku triumfował w tej klasie w wyścigu w Alton.
W przypadku kategorii GT, Maxime Martin przegrał bezpośredni pojedynek z konkurentem o mistrzostwo serii Blancpain Endurance – do USA powraca więc tylko z tytułem mistrza zespołu, w którym startował w Niemczech. W Ameryce, na mistrzostwo również szanse Belg ma raczej niewielkie – a na pewno stracił je już wśród kierowców, gdzie z załogi BMW mistrzem może zostać już tylko Dirk Müller. Wskutek pecha Olivera Gavina i Tommego Milnera w Austin, Niemiec jest obecnie drugi i traci do Antoniego Garcii i Jana Magnussena 13 punktów – nad Gavinem i Milnerem prowadzi natomiast pięcioma oczkami. Ci wygrali jednak ubiegłoroczny wyścig w Virginii – tak więc szanse, że BMW pokona jeszcze w tym roku Corvette, są raczej niewielkie. Teoretycznie, mistrzostwo mogą jeszcze zdobyć także Dominik Farnbacher i Marc Goossens w Viperze – ale 23 punkty oznaczają, że w Alton, załoga SRT raczej owe szanse ostatecznie straci.
Jeśli chodzi o załogi różnych zespołów, najciaśniej jest obecnie w kategorii GTC – tu, Cooper MacNeil i Jeroen Bleekemolen mają tylko 4 punkty przewagi nad Nelsonem Canache i Spencerem Pumpellym. W Austin, sporo odrobił także Henrique Cisneros, który do liderów traci obecnie 10 punktów – i w praktyce zamyka on grupę kierowców walczących o mistrzostwo. Ale uwaga – jeśli chodzi o Cisnerosa, w Alton pojawi się tu jeszcze jeden zawodnik o tym nazwisku – w drugim Porsche wystawionym przez zespół NGT wystartuje mianowicie starszy brat Henrique, Eduardo Cisneros – a z nim, znany ze startów w ubiegłym roku dla NGT Kuba Giermaziak. Dla Polaka, start w Virginii będzie zapewne treningiem przed Petit Le Mans, w którym pojawi się on po raz drugi, po starcie w sezonie 2012.
Runda w Virginii rozpocznie się już czwartkowymi, nieoficjalnymi testami o godzinie 21:30. W piątek, oficjalne testy rozpoczną się o godzinie 16:25 i 20:30 – kwalifikacje, tradycyjnie wystartują zaraz po zakończeniu treningu, czyli o godzinie 21:45. W sobotę, o 15:35 będzie miała miejsce krótka rozgrzewka – a sam wyścig rozpocznie się o 20:15 czasu polskiego.
Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Samochód | |||
6 | Klaus Graf Lucas Luhr |
P1 | Muscle Milk Pickett Racing |
HPD ARX-03c | |||
16 | Johnny Mowlem Guy Smith |
P1 | Dyson Racing Team | Lola B12/60 Mazda | |||
0 | Andy Meyrick Katherine Legge |
P1 | Deltawing Racing Cars | Deltawing LM12 Coupe | |||
01 | Scott Sharp Anthony Lazarro |
P2 | Extreme Speed Motorsport |
HPD ARX-03b | |||
02 | Ed Brown Johannes van Overbeek |
P2 | Extreme Speed Motorsport |
HPD ARX-03b | |||
551 | Scott Tucker Ryan Briscoe |
P2 | Level 5 Motorsport | HPD ARX-03b | |||
552 | Marino Franchitti Guy Cosmo Scott Tucker Stefan Johansson |
P2 | Level 5 Motorsport | HPD ARX-03b | |||
3 | Jan Magnussen Antonio Garcia |
GT | Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | |||
4 | Oliver Gavin Tommy Milner |
GT | Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | |||
17 | Wolf Henzler Bryan Sellers |
GT | Team Falken Tire | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
23 | Leh Keen Townsend Bell |
GT | Team West Alex Job Racing |
Ferrari 458 Italia GTC | |||
48 | Bryce Miller Marco Holzer |
GT | Paul Miller Racing | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
55 | Bill Auberlen Maxime Martin |
GT | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
56 | Dirk Müller Joey Hand |
GT | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
62 | Olivier Beretta Matteo Malucelli |
GT | Risi Competizione | Ferrari 458 Italia GTC | |||
91 | Marc Goossens Dominik Farnbacher |
GT | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
93 | Jonathan Bomarito Kuno Wittmer |
GT | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
06 | Patrick Long Colin Braun |
GT | CORE Autosport | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
5 | Ryan Dalziel John Pew |
PC | Starworks Motorsport | Oreca FLM09 | |||
7 | Rusty Mitchell James French |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | |||
8 | Kyle Marcelli Chris Cumming |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | |||
9 | Bruno Junqueira Duncan Ende |
PC | RSR Racing | Oreca FLM09 | |||
18 | Tristan Nunez Ryan Booth |
PC | Performance Tech Motorsports |
Oreca FLM09 | |||
52 | Mike Guasch David Cheng |
PC | PR1 Mathiasen Motorsports |
Oreca FLM09 | |||
81 | Mirco Schultis Renger Van Der Zande |
PC | 8Star Mishumotors | Oreca FLM09 | |||
05 | Jonathan Bennett Tom Kimber-Smith |
PC | CORE Autosport | Oreca FLM09 | |||
11 | Mike Hedlund Jan Heylen |
GTC | JDX Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
22 | Cooper MacNeil Jeroen Bleekemolen |
GTC | Alex Job Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
27 | Patrick Dempsey Andy Lally |
GTC | Dempsey Del Piero Racing |
Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
30 | Henrique Cisneros Sean Edwards |
GTC | NGT Motorsports | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
31 | Eduardo Cisneros Jakub Giermaziak |
GTC | NGT Motorsports | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
44 | Seth Neiman Dion von Moltke |
GTC | Flying Lizard Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
45 | Nelson Canache, Jr. Spencer Pumpelly |
GTC | Flying Lizard Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
66 | Ben Keating Damien Faulkner |
GTC | TRG | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
68 | TBA TBA |
GTC | TRG | Porsche 911 GT3 Cup (997) |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.