Giermaziak w Virginii, a potem Petit

Tor Virginia International Raceway będzie miejscem ostatniej tegorocznej rywalizacji ALMS trwającej 165 minut. Na niezwykle ciekawym torze w Alton pojawi się m.in. Kuba Giermaziak.

Ostatni sezon ALMS przed wejściem w USCC powoli chyli się nam ku końcowi. Przed tradycyjnym zakończeniem 1000-milową batalią na Road Atlanta, ostatnim „krótkim” starciem w tym roku będzie „dębowy wyścig” na torze w stanie Virginia – krótkim, ponieważ trwał on będzie już tylko 165 minut. Jest to mniej nie tylko od długodystansowego Petit Le Mans, ale i od ubiegłorocznej, inauguracyjnej edycji wyścigu ALMS w Alton – wtedy trwał on nie 2 i ¾, ale 4 godziny, jako jedna z pięciu „dłuższych” rund serii. Zwycięzcami była wtedy załoga Muscle Milk Pickett Racing – i choć w tym przypadku, na 99% czeka nas tu powtórka – w innych kategoriach wciąż mamy do czynienia z dość wyrównaną rywalizacją o mistrzostwo sezonu.

W kategorii P1 wszystko już wiadomo – Dyson Racing postanowił więc zaproponować start w wyścigu Johnnemu Mowlemowi, który pojawi się w Loli nr 16 razem z Guyem Smithem. Czyżby Mowlem, który tydzień temu zdobył mistrzostwo kategorii GTE w Europejskiej Serii Le Mans, miał w amerykańskiej odsłonie tej rywalizacji pomóc załodze prototypu w stawieniu czoła ekipie Muscle Milk Pickett Racing? Miejmy nadzieję, że tak – choć patrząc na tegoroczne rezultaty, wynik w Alton jest dość oczywisty. W Virginii, po raz drugi pojawi się także Deltawing Coupe, w którym znów zobaczymy Andego Meyricka i Katherine Legge.

W P2, w Austin wygrał co prawda nie Marino Franchitti, ale Guy Smith – jednak jego czołowy konkurent z Extreme Speed, Scott Sharp, wypadł jeszcze gorzej, przez co jego strata do lidera wynosi 14 punktów. Przy tylko czterech obecnych na torze załogach, jest to różnica duża – ale jeszcze do odrobienia, szczególnie biorąc pod uwagę nieco wyżej punktowany Petit Le Mans. Jeśli to się nie stanie – pozostanie nam w takim razie rywalizacja między kierowcami od Level 5 – a tu, Franchitti o 4 punkty wyprzedza partnera z załogi, Guya Cosmo – a o 12 Scotta Tuckera, który obecny jest w obu załogach Level 5 Motorsports.

Wśród prototypów kategorii Challenge, Colina Brauna już nie ma – tak więc prowadzący Mike Guasch ma w praktyce 20 punktów przewagi nad czołowym konkurentem i już w Virginii może sobie zapewnić tytuł mistrza serii. Jego zadanie – zdobyć pięć punktów więcej od Jonathana Bennetta z CORE i Tristana Nuneza z Performance Tech – a dwa więcej od Chrisa Cumminga z BAR1 Motorsports. Ich zadaniem będzie oczywiście coś zupełnie przeciwnego – odrobić stratę do kierowcy PR1/Mathiasen Motorsports, by w ostatecznym starciu na Road Atlanta przejąć prowadzenie w klasyfikacji i zdobyć mistrzostwo. Na to, szanse ma przede wszystkim Josh Bennett, który w ubiegłym roku triumfował w tej klasie w wyścigu w Alton.

W przypadku kategorii GT, Maxime Martin przegrał bezpośredni pojedynek z konkurentem o mistrzostwo serii Blancpain Endurance – do USA powraca więc tylko z tytułem mistrza zespołu, w którym startował w Niemczech. W Ameryce, na mistrzostwo również szanse Belg ma raczej niewielkie – a na pewno stracił je już wśród kierowców, gdzie z załogi BMW mistrzem może zostać już tylko Dirk Müller. Wskutek pecha Olivera Gavina i Tommego Milnera w Austin, Niemiec jest obecnie drugi i traci do Antoniego Garcii i Jana Magnussena 13 punktów – nad Gavinem i Milnerem prowadzi natomiast pięcioma oczkami. Ci wygrali jednak ubiegłoroczny wyścig w Virginii – tak więc szanse, że BMW pokona jeszcze w tym roku Corvette, są raczej niewielkie. Teoretycznie, mistrzostwo mogą jeszcze zdobyć także Dominik Farnbacher i Marc Goossens w Viperze – ale 23 punkty oznaczają, że w Alton, załoga SRT raczej owe szanse ostatecznie straci.

Jeśli chodzi o załogi różnych zespołów, najciaśniej jest obecnie w kategorii GTC – tu, Cooper MacNeil i Jeroen Bleekemolen mają tylko 4 punkty przewagi nad Nelsonem Canache i Spencerem Pumpellym. W Austin, sporo odrobił także Henrique Cisneros, który do liderów traci obecnie 10 punktów – i w praktyce zamyka on grupę kierowców walczących o mistrzostwo. Ale uwaga – jeśli chodzi o Cisnerosa, w Alton pojawi się tu jeszcze jeden zawodnik o tym nazwisku – w drugim Porsche wystawionym przez zespół NGT wystartuje mianowicie starszy brat Henrique, Eduardo Cisneros – a z nim, znany ze startów w ubiegłym roku dla NGT Kuba Giermaziak. Dla Polaka, start w Virginii będzie zapewne treningiem przed Petit Le Mans, w którym pojawi się on po raz drugi, po starcie w sezonie 2012.

Runda w Virginii rozpocznie się już czwartkowymi, nieoficjalnymi testami o godzinie 21:30. W piątek, oficjalne testy rozpoczną się o godzinie 16:25 i 20:30 – kwalifikacje, tradycyjnie wystartują zaraz po zakończeniu treningu, czyli o godzinie 21:45. W sobotę, o 15:35 będzie miała miejsce krótka rozgrzewka – a sam wyścig rozpocznie się o 20:15 czasu polskiego. 

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód
6
Klaus Graf
Lucas Luhr
P1 Muscle Milk
Pickett Racing
HPD ARX-03c
16
Johnny Mowlem
Guy Smith
P1 Dyson Racing Team Lola B12/60 Mazda

Andy Meyrick
Katherine Legge
P1 Deltawing Racing Cars Deltawing LM12 Coupe
01
Scott Sharp
Anthony Lazarro
P2 Extreme Speed
Motorsport
HPD ARX-03b
02
Ed Brown
Johannes van Overbeek
P2 Extreme Speed
Motorsport
HPD ARX-03b
551
Scott Tucker
Ryan Briscoe
P2 Level 5 Motorsport HPD ARX-03b
552


Marino Franchitti
Guy Cosmo
Scott Tucker
Stefan Johansson
P2 Level 5 Motorsport HPD ARX-03b
3
Jan Magnussen
Antonio Garcia
GT Corvette Racing Chevrolet Corvette C6.ZR1
4
Oliver Gavin
Tommy Milner
GT Corvette Racing Chevrolet Corvette C6.ZR1
17
Wolf Henzler
Bryan Sellers
GT Team Falken Tire Porsche 911 GT3-RSR (997)
23
Leh Keen
Townsend Bell
GT Team West
Alex Job Racing
Ferrari 458 Italia GTC
48
Bryce Miller
Marco Holzer
GT Paul Miller Racing Porsche 911 GT3-RSR (997)
55
Bill Auberlen
Maxime Martin
GT BMW Team RLL BMW Z4 GTE
56
Dirk Müller
Joey Hand
GT BMW Team RLL BMW Z4 GTE
62
Olivier Beretta
Matteo Malucelli
GT Risi Competizione Ferrari 458 Italia GTC
91
Marc Goossens
Dominik Farnbacher
GT SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
93
Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
GT SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
06
Patrick Long
Colin Braun
GT CORE Autosport Porsche 911 GT3-RSR (997)
5
Ryan Dalziel
John Pew
PC Starworks Motorsport Oreca FLM09
7
Rusty Mitchell
James French
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09
8
Kyle Marcelli
Chris Cumming
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09
9
Bruno Junqueira
Duncan Ende
PC RSR Racing Oreca FLM09
18
Tristan Nunez
Ryan Booth
PC Performance Tech
Motorsports
Oreca FLM09
52
Mike Guasch
David Cheng
PC PR1 Mathiasen
Motorsports
Oreca FLM09
81
Mirco Schultis
Renger Van Der Zande
PC 8Star Mishumotors Oreca FLM09
05
Jonathan Bennett
Tom Kimber-Smith
PC CORE Autosport Oreca FLM09
11
Mike Hedlund
Jan Heylen
GTC JDX Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
22
Cooper MacNeil
Jeroen Bleekemolen
GTC Alex Job Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
27
Patrick Dempsey
Andy Lally
GTC Dempsey
Del Piero Racing
Porsche 911 GT3 Cup (997)
30
Henrique Cisneros
Sean Edwards
GTC NGT Motorsports Porsche 911 GT3 Cup (997)
31
Eduardo Cisneros
Jakub Giermaziak
GTC NGT Motorsports Porsche 911 GT3 Cup (997)
44
Seth Neiman
Dion von Moltke
GTC Flying Lizard Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)
45
Nelson Canache, Jr.
Spencer Pumpelly
GTC Flying Lizard Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)
66
Ben Keating
Damien Faulkner
GTC TRG Porsche 911 GT3 Cup (997)
68

TBA
TBA
GTC TRG Porsche 911 GT3 Cup (997)

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze