Załoga Pickett Racing wygrała wyścig ALMS na torze w Austin – nie to jednak, a fantastyczna końcówka w kategoriach GT i GTC była najważniejszym elementem rywalizacji.
Kto by się spodziewał, że średnio interesujący wyścig, pod sam koniec zamieni się w tak ciekawą rywalizację pojazdów GT? Pół godziny przed jego końcem, czołowe załogi obu tych kategorii zbliżyły się do siebie na tyle, by podjąć walkę o zwycięstwo – i w obu, walka ta zakończyła się niespodziewanymi zwrotami akcji. Szczególnie miało to miejsce w silniejszej GT, gdzie w samej końcówce aż trzy różne pojazdy miały szansę na wygranie wyścigu w Austin – również jednak i GTC, dwaj liderzy do samego końca nie byli pewni zwycięstwa. W kategorii prototypów PC, ostatnia godzina także przyniosła zmiany wśród czołówki – i tylko najsilniejsze kategorie P1 i P2 znów były stabilne…
W P1, tylko na początku wyścigu, na czele pojawiła się Lola ekipy Dyson Racing – od razu jednak zwrócono uwagę na możliwość zbyt wczesnego startu Chrisa McMurrego. Wkrótce, powrócił on więc za Lucasa Luhra z Muscle Milk Pickett Racing – a niecałą godzinę po starcie, McMurry zjechał na zmianę z Burgessem. Luhr czekał natomiast z tym do niecałej godziny przed metą, wtedy mając już 2 okrążenia przewagi nad Lolą. Klaus Graf spokojnie dowiózł zwycięstwo do mety – za to niezbyt udany start zaliczył zamknięty model prototypu Deltawing, który w ostatniej godzinie zmuszony był zjechać do boksów. Mimo wszystko, pojazd został sklasyfikowany na mecie – i po raz drugi w tym sezonie zdobył tu punkty do klasyfikacji generalnej.
Nieco więcej działo się wśród pojazdów P2 – i to, co ciekawe, za sprawą niezbyt faworyzowanej załogi nr 02 od Extreme Speed. Ta, kwadrans po starcie wyszła na prowadzenie za sprawą Johannesa van Overbeeka – bardzo szybko w boksach pojawił się natomiast Anthony Lazzaro, który jako obecny w kwalifikacjach, musiał wyścig rozpoczynać – a którego zastąpił szybszy partner, Scott Sharp. 50 minut po starcie, Overbeek zmienił się z Edem Brownem, omal nie uderzając przy wyjeździe w zjeżdżającą wtedy Lolę od Dyson Racing – 10 minut później zjechali Guy Cosmo i Scott Tucker z Level 5. Ich zmiennicy, Ryan Briscoe i Marino Franchitti, w połowie wyścigu wyprzedzili Browna i wyszli na czoło – a Lazzaro, który powrócił za kierownicę nr 01, miał wtedy niemiłą przygodę, uderzony przez jedno z Ferrari kategorii GT. Godzinę przed metą, Franchitti i Briscoe zjechali na ostatnie (jak myśleli) pit-stopy – jednak gdy pół godziny później Franchitti zaliczył awarię przedniego koła, dodatkowy zjazd zapewnił wygraną załodze nr 551.
W PC, z tyłu stawki zaczynał wyścig Dane Cameron z PR1/Mathiasen, gdyż jego zmiennik Mike Guasch nie przejechał w treningach wymaganej liczby minut. Podobnie, jak Lazzaro w P2, Cameron szybko zmienił się z Guaschem – a na czele widnieli początkowo Mirco Schultis w nr 81 od DragonSpeed przed Joshem Benettem z 05 od CORE i Chrisem Cummingiem z nr 8 od BAR1. Ten ostatni wkrótce wyszedł na czoło – a przed Benetta wszedł Tony Drissi z drugiego prototypu od BAR1, gdyż Schultis także szybko zjechał na zmianę. 40 minut po starcie, Benett był już przed Drissim – gdy jednak Drissi próbował kontratakować, uszkodził tył pojazdu Benetta, zmuszając go do zjazdu do boksów – a sam otrzymując 60 sekund kary.
Godzinę po starcie, Cumming zjechał na pit-stop, zmieniając się z Kylem Marcellim – ten jednak pechowo został uderzony przez BMW nr 56, ponownie zjawiając się w boksach na szybkie sprawdzenie pojazdu. Na czoło wyszedł wtedy Mike Guash – jednak on niedługo później zjechał na swoją rutynową zmianę. Marcelli powrócił więc na czoło – a trzeci był zmiennik Benetta, Tom Kimber-Smith. Razem z Cameronem, który zmienił Guascha, Brytyjczyk rozpoczął pościg za liderem kategorii – i 45 minut przed końcem wyścigu, obaj wyprzedzili Kanadyjczyka. Po ostatniej serii pit-stopów, Marcelli powrócił jednak na czoło – a Kimber-Smith był drugi, broniąc się przed atakami Camerona. Obrona niestety mu się nie udała – 20 minut przed końcem rywalizacji, Cameron wszedł na drugie miejsce i dowiózł je już do mety.
Najwięcej emocji, tradycyjnie dostarczyła rywalizacja w różnorodnej kategorii GT. Z powodu pecha z doborem opon, oba BMW zostały przesunięte na koniec stawki – a na czele, pierwsze minuty wyścigu to zacięty pojedynek Tomego Milnera i Jana Magnussena z dwóch Corvette z jadącym między nimi Jonathanem Bomarito z Vipera nr 93. Kwadrans po starcie, atak Bomarita zagrodził drogę Milnerowi – sytuację wykorzystał jednak Magnussen, wychodząc na czoło kategorii. John Edwards i Bil Auberlen w dwóch BMW powoli zbliżali się do czołówki – podobnie, jak Matteo Malucelli w Ferrari nr 62, który po drobnym kontakcie podczas ataku, 20 minut po starcie również pokonał Milnera.
Już wtedy kierowca Corvette nr 4 sugerował jednak problemy ze skrzynią biegów – to stało się faktem godzinę po starcie, gdy Milner zjechał na pobocze niesprawnym już wtedy samochodem. Wcześniej, do boksów zjechała czołówka kategorii – i dzięki wcześniejszemu pit-stopowi, za Anthonym Garcią z Corvette nr 3 i Kuno Wittmerem z Vipera nr 93 pojawili się Joey Hand w BMW nr 56 i Dirk Müller w nr 55. Za nimi Matteo Beretta w Ferrari i Marc Goossens w Viperze nr 91 – ten drugi wkrótce wyprzedzając Włocha. Hand i Müller pokonali natomiast Wittmera – a walcząc również między sobą, rozpoczęli pościg za Garcią.
Godzinę przed metą, w drugiej serii pit-stopów, na tor powrócił Bomarito – ten wkrótce wyprzedził Marca Goossensa, awansując na czwarte miejsce. Na czele wciąż byli Garcia oraz Müller przed Handem – Niemiec coraz bardziej zbliżając się do lidera. Pół godziny przed końcem wyścigu, kierowca BMW był już tuż za Hiszpanem – i rozpoczął próby ataku na Corvette. Te jednak mu się nie udawały, w dodatku przeszkadzały mu w tym prototypy PC – za to kwadrans przed metą, trzeciego Handa wyprzedził Bomarito, wkrótce zjawiając się za Müllerem. Ostatnie minuty wyścigu stały się dramatyczną walką o wygraną w tej klasie – Müller wciąż próbował wyprzedzić Garcię – a Bomarito szukał sposobu, by odebrać Niemcowi drugie miejsce. Na przedostatnim okrążeniu, taka szansa się tu pojawiła – i po świetnym ataku, Viper wyszedł przed BMW, kończąc wyścig za Garcią. Müller musiał zadowolić się miejscem trzecim – a kolejne zajęli Hand i Goossens.
Zaskakujący pojedynek w końcówce miał miejsce także w kategorii GTC – wcześniej jednak, działo się tu wyjątkowo niewiele. Niedługo po starcie, Henriqe Cisneros w nr 30 od NGT wyprzedził Bena Keatinga z Porsche nr 66 od TRG – a za nimi widnieli Nelson Canache w nr 45 i Cooper MacNeil w nr 22. Ten układ nie zmienił się nawet, gdy kierowców zastąpili ich silniejsi zmiennicy, Sean Edwards, Spencer Pumpelly i Jeroen Bleekemolen – coś ruszyło się dopiero na godzinę przed końcem wyścigu. Wtedy, podczas pit-stopów, regulamin złamali Bleekemolen oraz Andy Lally z Porsche nr 22 – Lally powracając jednak na miejsce czwarte. Damien Faulkner w nr 66 zbliżał się za to do prowadzącego Edwardsa – i kwadrans przed końcem wyścigu, Irlandczyk rozpoczął ataki na lidera. Przez 10 minut, Edwards musiał zaciekle bronić swojej pozycji – lecz na dwa okrążenia przed metą, wskutek zamieszania związanego z dublowaniem ich przez prototypy, Faulkner wykorzystał okazję i wyszedł na czoło. Także niespodziewanie, trzecie miejsce stracił wskutek trzeciego pit-stopu Spencer Pumpelly – przez co na podium znalazł się również Andy Lally.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 6 | Klaus Graf Lucas Luhr |
1 | P1 | Dyson Racing Team | 83 okr. | |||
2 | 16 | Tony Burgess Chris McMurry |
2 | P1 | Muscle Milk Pickett Racing |
+ 2 okr. | |||
3 | 551 | Scott Tucker Ryan Briscoe |
1 | P2 | Level 5 Motorsport | + 3 okr. | |||
4 | 552 | Marino Franchitti Guy Cosmo |
2 | P2 | Level 5 Motorsport | + 3 okr. | |||
5 | 02 | Ed Brown Johannes van Overbeek |
3 | P2 | Extreme Speed Motorsport |
+ 4 okr. | |||
6 | 01 | Scott Sharp Anthony Lazarro |
4 | P2 | Extreme Speed Motorsport |
+ 4 okr. | |||
7 | 8 | Kyle Marcelli Chris Cumming |
1 | PC | BAR1 Motorsports | + 4 okr. | |||
8 | 52 | Mike Guasch Dane Cameron |
2 | PC | PR1 Mathiasen Motorsports |
+ 4 okr. | |||
9 | 05 | Jonathan Bennett Tom Kimber-Smith |
3 | PC | CORE Autosport | + 4 okr. | |||
10 | 18 | Tristan Nunez Charlie Shears |
4 | PC | Performance Tech Motorsports |
+ 5 okr. | |||
11 | 81 | Mirco Schultis Renger Van Der Zande |
5 | PC | 8Star Mishumotors | + 5 okr. | |||
12 | 9 | Bruno Junqueira David Heinemeier-Hansson |
6 | PC | RSR Racing | + 5 okr. | |||
13 | 3 | Jan Magnussen Antonio Garcia |
1 | GT | Corvette Racing | + 5 okr. | |||
14 | 93 | Jonathan Bomarito Kuno Wittmer |
2 | GT | SRT Motorsports | + 5 okr. | |||
15 | 56 | Dirk Müller John Edwards |
3 | GT | BMW Team RLL | + 5 okr. | |||
16 | 55 | Bill Auberlen Joey Hand |
4 | GT | BMW Team RLL | + 6 okr. | |||
17 | 91 | Marc Goossens Dominik Farnbacher |
5 | GT | SRT Motorsports | + 6 okr. | |||
18 | 62 | Olivier Beretta Matteo Malucelli |
6 | GT | Risi Competizione | + 6 okr. | |||
19 | 17 | Wolf Henzler Bryan Sellers |
7 | GT | Team Falken Tire | + 7 okr. | |||
20 | 23 | Bill Sweedler Townsend Bell |
8 | GT | Team West Alex Job Racing |
+ 8 okr. | |||
21 | 66 | Ben Keating Damien Faulkner |
1 | GTC | TRG | + 11 okr. | |||
22 | 30 | Henrique Cisneros Sean Edwards |
2 | GTC | NGT Motorsports | + 11 okr. | |||
23 | 27 | Patrick Dempsey Andy Lally |
3 | GTC | Dempsey Del Piero Racing |
+ 11 okr. | |||
24 | 11 | Mike Hedlund Jan Heylen |
4 | GTC | JDX Racing | + 11 okr. | |||
25 | 45 | Nelson Canache, Jr. Spencer Pumpelly |
5 | GTC | Flying Lizard Motorsport | + 11 okr. | |||
26 | 22 | Cooper MacNeil Jeroen Bleekemolen |
6 | GTC | Alex Job Racing | + 12 okr. | |||
27 | 44 | Seth Neiman Dion von Moltke |
7 | GTC | Flying Lizard Motorsport | + 12 okr. | |||
NSK | 7 | Rusty Mitchell Tomy Drissi |
PC | BAR1 Motorsports | |||||
NSK | 0 | Andy Meyrick Katherine Legge |
P1 | Deltawing Racing Cars | |||||
NSK | 48 | Bryce Miller Marco Holzer |
GT | Paul Miller Racing | |||||
NSK | 06 | Patrick Long Colin Braun |
GT | CORE Autosport | |||||
NSK | 5 | Ryan Dalziel John Pew |
PC | Starworks Motorsport | |||||
NSK | 4 | Oliver Gavin Tommy Milner |
GT | Corvette Racing |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.