Niesamowita końcówka w GT i GTC

Załoga Pickett Racing wygrała wyścig ALMS na torze w Austin – nie to jednak, a fantastyczna końcówka w kategoriach GT i GTC była najważniejszym elementem rywalizacji.

Kto by się spodziewał, że średnio interesujący wyścig, pod sam koniec zamieni się w tak ciekawą rywalizację pojazdów GT? Pół godziny przed jego końcem, czołowe załogi obu tych kategorii zbliżyły się do siebie na tyle, by podjąć walkę o zwycięstwo – i w obu, walka ta zakończyła się niespodziewanymi zwrotami akcji. Szczególnie miało to miejsce w silniejszej GT, gdzie w samej końcówce aż trzy różne pojazdy miały szansę na wygranie wyścigu w Austin – również jednak i GTC, dwaj liderzy do samego końca nie byli pewni zwycięstwa. W kategorii prototypów PC, ostatnia godzina także przyniosła zmiany wśród czołówki – i tylko najsilniejsze kategorie P1 i P2 znów były stabilne…

W P1, tylko na początku wyścigu, na czele pojawiła się Lola ekipy Dyson Racing – od razu jednak zwrócono uwagę na możliwość zbyt wczesnego startu Chrisa McMurrego. Wkrótce, powrócił on więc za Lucasa Luhra z Muscle Milk Pickett Racing – a niecałą godzinę po starcie, McMurry zjechał na zmianę z Burgessem. Luhr czekał natomiast z tym do niecałej godziny przed metą, wtedy mając już 2 okrążenia przewagi nad Lolą. Klaus Graf spokojnie dowiózł zwycięstwo do mety – za to niezbyt udany start zaliczył zamknięty model prototypu Deltawing, który w ostatniej godzinie zmuszony był zjechać do boksów. Mimo wszystko, pojazd został sklasyfikowany na mecie – i po raz drugi w tym sezonie zdobył tu punkty do klasyfikacji generalnej.

Nieco więcej działo się wśród pojazdów P2 – i to, co ciekawe, za sprawą niezbyt faworyzowanej załogi nr 02 od Extreme Speed. Ta, kwadrans po starcie wyszła na prowadzenie za sprawą Johannesa van Overbeeka – bardzo szybko w boksach pojawił się natomiast Anthony Lazzaro, który jako obecny w kwalifikacjach, musiał wyścig rozpoczynać – a którego zastąpił szybszy partner, Scott Sharp. 50 minut po starcie, Overbeek zmienił się z Edem Brownem, omal nie uderzając przy wyjeździe w zjeżdżającą wtedy Lolę od Dyson Racing – 10 minut później zjechali Guy Cosmo i Scott Tucker z Level 5. Ich zmiennicy, Ryan Briscoe i Marino Franchitti, w połowie wyścigu wyprzedzili Browna i wyszli na czoło – a Lazzaro, który powrócił za kierownicę nr 01, miał wtedy niemiłą przygodę, uderzony przez jedno z Ferrari kategorii GT. Godzinę przed metą, Franchitti i Briscoe zjechali na ostatnie (jak myśleli) pit-stopy – jednak gdy pół godziny później Franchitti zaliczył awarię przedniego koła, dodatkowy zjazd zapewnił wygraną załodze nr 551.

W PC, z tyłu stawki zaczynał wyścig Dane Cameron z PR1/Mathiasen, gdyż jego zmiennik Mike Guasch nie przejechał w treningach wymaganej liczby minut. Podobnie, jak Lazzaro w P2, Cameron szybko zmienił się z Guaschem – a na czele widnieli początkowo Mirco  Schultis w nr 81 od DragonSpeed przed Joshem Benettem z 05 od CORE i Chrisem Cummingiem z nr 8 od BAR1. Ten ostatni wkrótce wyszedł na czoło – a przed Benetta wszedł Tony Drissi z drugiego prototypu od BAR1, gdyż Schultis także szybko zjechał na zmianę. 40 minut po starcie, Benett był już przed Drissim – gdy jednak Drissi próbował kontratakować, uszkodził tył pojazdu Benetta, zmuszając go do zjazdu do boksów – a sam otrzymując 60 sekund kary.

Godzinę po starcie, Cumming zjechał na pit-stop, zmieniając się z Kylem Marcellim – ten jednak pechowo został uderzony przez BMW nr 56, ponownie zjawiając się w boksach na szybkie sprawdzenie pojazdu. Na czoło wyszedł wtedy Mike Guash – jednak on niedługo później zjechał na swoją rutynową zmianę. Marcelli powrócił więc na czoło – a trzeci był zmiennik Benetta, Tom Kimber-Smith. Razem z Cameronem, który zmienił Guascha, Brytyjczyk rozpoczął pościg za liderem kategorii – i 45 minut przed końcem wyścigu, obaj wyprzedzili Kanadyjczyka. Po ostatniej serii pit-stopów, Marcelli powrócił jednak na czoło – a Kimber-Smith był drugi, broniąc się przed atakami Camerona. Obrona niestety mu się nie udała – 20 minut przed końcem rywalizacji, Cameron wszedł na drugie miejsce i dowiózł je już do mety.

Najwięcej emocji, tradycyjnie dostarczyła rywalizacja w różnorodnej kategorii GT. Z powodu pecha z doborem opon, oba BMW zostały przesunięte na koniec stawki – a na czele, pierwsze minuty wyścigu to zacięty pojedynek Tomego Milnera i Jana Magnussena z dwóch Corvette z jadącym między nimi Jonathanem Bomarito z Vipera nr 93. Kwadrans po starcie, atak Bomarita zagrodził drogę Milnerowi – sytuację wykorzystał jednak Magnussen, wychodząc na czoło kategorii. John Edwards i Bil Auberlen w dwóch BMW powoli zbliżali się do czołówki – podobnie, jak Matteo Malucelli w Ferrari nr 62, który po drobnym kontakcie podczas ataku, 20 minut po starcie również pokonał Milnera.

Już wtedy kierowca Corvette nr 4 sugerował jednak problemy ze skrzynią biegów – to stało się faktem godzinę po starcie, gdy Milner zjechał na pobocze niesprawnym już wtedy samochodem. Wcześniej, do boksów zjechała czołówka kategorii – i dzięki wcześniejszemu pit-stopowi, za Anthonym Garcią z Corvette nr 3 i Kuno Wittmerem z Vipera nr 93 pojawili się Joey Hand w BMW nr 56 i Dirk Müller w nr 55. Za nimi Matteo Beretta w Ferrari i Marc Goossens w Viperze nr 91 – ten drugi wkrótce wyprzedzając Włocha. Hand i Müller pokonali natomiast Wittmera – a walcząc również między sobą, rozpoczęli pościg za Garcią.

Godzinę przed metą, w drugiej serii pit-stopów, na tor powrócił Bomarito – ten wkrótce wyprzedził Marca Goossensa, awansując na czwarte miejsce. Na czele wciąż byli Garcia oraz Müller przed Handem – Niemiec coraz bardziej zbliżając się do lidera. Pół godziny przed końcem wyścigu, kierowca BMW był już tuż za Hiszpanem – i rozpoczął próby ataku na Corvette. Te jednak mu się nie udawały, w dodatku przeszkadzały mu w tym prototypy PC – za to kwadrans przed metą, trzeciego Handa wyprzedził Bomarito, wkrótce zjawiając się za Müllerem. Ostatnie minuty wyścigu stały się dramatyczną walką o wygraną w tej klasie – Müller wciąż próbował wyprzedzić Garcię – a Bomarito szukał sposobu, by odebrać Niemcowi drugie miejsce. Na przedostatnim okrążeniu, taka szansa się tu pojawiła – i po świetnym ataku, Viper wyszedł przed BMW, kończąc wyścig za Garcią. Müller musiał zadowolić się miejscem trzecim – a kolejne zajęli Hand i Goossens.

Zaskakujący pojedynek w końcówce miał miejsce także w kategorii GTC – wcześniej jednak, działo się tu wyjątkowo niewiele. Niedługo po starcie, Henriqe Cisneros w nr 30 od NGT wyprzedził Bena Keatinga z Porsche nr 66 od TRG – a za nimi widnieli Nelson Canache w nr 45 i Cooper MacNeil w nr 22. Ten układ nie zmienił się nawet, gdy kierowców zastąpili ich silniejsi zmiennicy, Sean Edwards, Spencer Pumpelly i Jeroen Bleekemolen – coś ruszyło się dopiero na godzinę przed końcem wyścigu. Wtedy, podczas pit-stopów, regulamin złamali Bleekemolen oraz Andy Lally z Porsche nr 22 – Lally powracając jednak na miejsce czwarte. Damien Faulkner w nr 66 zbliżał się za to do prowadzącego Edwardsa – i kwadrans przed końcem wyścigu, Irlandczyk rozpoczął ataki na lidera. Przez 10 minut, Edwards musiał zaciekle bronić swojej pozycji – lecz na dwa okrążenia przed metą, wskutek zamieszania związanego z dublowaniem ich przez prototypy, Faulkner wykorzystał okazję i wyszedł na czoło. Także niespodziewanie, trzecie miejsce stracił wskutek trzeciego pit-stopu Spencer Pumpelly – przez co na podium znalazł się również Andy Lally.

P Nr Kierowcy   Klasa Zespół   Rezultat
1 6
Klaus Graf
Lucas Luhr
1 P1 Dyson Racing Team 83 okr.
2 16
Tony Burgess
Chris McMurry
2 P1 Muscle Milk
Pickett Racing
+ 2 okr.
3 551
Scott Tucker
Ryan Briscoe
1 P2 Level 5 Motorsport + 3 okr.
4 552
Marino Franchitti
Guy Cosmo
2 P2 Level 5 Motorsport + 3 okr.
5 02
Ed Brown
Johannes van Overbeek
3 P2 Extreme Speed
Motorsport
+ 4 okr.
6 01
Scott Sharp
Anthony Lazarro
4 P2 Extreme Speed
Motorsport
+ 4 okr.
7 8
Kyle Marcelli
Chris Cumming
1 PC BAR1 Motorsports + 4 okr.
8 52
Mike Guasch
Dane Cameron
2 PC PR1 Mathiasen
Motorsports
+ 4 okr.
9 05
Jonathan Bennett
Tom Kimber-Smith
3 PC CORE Autosport + 4 okr.
10 18
Tristan Nunez
Charlie Shears
4 PC Performance Tech
Motorsports
+ 5 okr.
11 81
Mirco Schultis
Renger Van Der Zande
5 PC 8Star Mishumotors + 5 okr.
12 9
Bruno Junqueira
David Heinemeier-Hansson
6 PC RSR Racing + 5 okr.
13 3
Jan Magnussen
Antonio Garcia
1 GT Corvette Racing + 5 okr.
14 93
Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
2 GT SRT Motorsports + 5 okr.
15 56
Dirk Müller
John Edwards
3 GT BMW Team RLL + 5 okr.
16 55
Bill Auberlen
Joey Hand
4 GT BMW Team RLL + 6 okr.
17 91
Marc Goossens
Dominik Farnbacher
5 GT SRT Motorsports + 6 okr.
18 62
Olivier Beretta
Matteo Malucelli
6 GT Risi Competizione + 6 okr.
19 17
Wolf Henzler
Bryan Sellers
7 GT Team Falken Tire + 7 okr.
20 23
Bill Sweedler
Townsend Bell
8 GT Team West
Alex Job Racing
+ 8 okr.
21 66
Ben Keating
Damien Faulkner
1 GTC TRG + 11 okr.
22 30
Henrique Cisneros
Sean Edwards
2 GTC NGT Motorsports + 11 okr.
23 27
Patrick Dempsey
Andy Lally
3 GTC Dempsey
Del Piero Racing
+ 11 okr.
24 11
Mike Hedlund
Jan Heylen
4 GTC JDX Racing + 11 okr.
25 45
Nelson Canache, Jr.
Spencer Pumpelly
5 GTC Flying Lizard Motorsport + 11 okr.
26 22
Cooper MacNeil
Jeroen Bleekemolen
6 GTC Alex Job Racing + 12 okr.
27 44
Seth Neiman
Dion von Moltke
7 GTC Flying Lizard Motorsport + 12 okr.
NSK 7
Rusty Mitchell
Tomy Drissi
  PC BAR1 Motorsports  
NSK 0
Andy Meyrick
Katherine Legge
  P1 Deltawing Racing Cars  
NSK 48
Bryce Miller
Marco Holzer
  GT Paul Miller Racing  
NSK 06
Patrick Long
Colin Braun
  GT CORE Autosport  
NSK 5
Ryan Dalziel
John Pew
  PC Starworks Motorsport  
NSK 4
Oliver Gavin
Tommy Milner
  GT Corvette Racing  

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze