Pełna stawka na Road America

Wszystkie 33 załogi pojawią się na słynnym torze Road America podczas szóstej rundy Amerykańskiej Serii Le Mans. Kibice liczą na powtórkę z emocjonującej rywalizacji w Kanadzie.

Dla niejednego Amerykanina, 6.5-kilometrowa pętla leżąca niedaleko Elkhart Lake w stanie Wisconsin jest czymś w rodzaju amerykańskiego Spa-Francorchamps. Otwarty w 1955 roku i niezmieniony od tego czasu tor, co rok przyciąga do siebie mnóstwo kibiców uwielbiających oglądać różnorakie tam rywalizacje – a i kierowcy chwalą ten obiekt, szczególnie jego kształt łączący różne typy zakrętów z długimi prostymi. Dla kibiców ALMS, Road America to również od kilku lat miejsce bardzo emocjonujących i nierozstrzygniętych dosłownie do mety rywalizacji – tylko w ostatnich dwóch sezonach, różnica między zwycięzcą a drugim na mecie wynosiła mniej, niż 0.2 sekundy! W tym roku, powtórki z tych wydarzeń raczej jednak oczekiwać nie możemy – a i fakt, że z 4 godzin wyścigu pozostało nam typowe 2 i 45 minut, nieco tą imprezę zubaża.

W ubiegłym roku, konfrontacja pojazdów P1 okazała się niezwykle ciekawa – Dyson Racing wygrał wtedy z Muscle Milk różnicą zaledwie 0.1 sekundy. Co więcej – była to niejako powtórka z roku 2011, gdy Muscle Milk pokonał Dyson Racing różnicą 0.2 sekundy – a w roku 2010, pierwsze cztery pojazdy na mecie różniło zaledwie 6 sekund. Tym razem, na taki spektakl raczej liczyć nie możemy – jak pokazała runda w Kanadzie, nawet zmiana kierowców nie pozwoliła ekipie Dyson Racing na równorzędną rywalizację z Muscle Milk. Ten, pewnie podąża do kolejnego triumfu w kategorii P1 – za to kibice nieprzychylni prototypowi Deltawing wskazują, że niemal pewnym jest także kolejna awaria w tym specyficznym pojeździe dołączonym do tej klasy…

Jak pokazał wyścig w Kanadzie, interesującej rywalizacji możemy za to spodziewać się w innych kategoriach – poczynając od P2, gdzie gdy patrzymy na wyniki poprzednich wyścigów, według naprzemiennej kolejności zwycięstw triumfować powinna załoga nr 01 od Extreme Speed Motorsports: Guy Cosmo i Scott Sharp. Ci wygrywali dotychczas w wyścigach „parzystych” – „nieparzyste” należały natomiast do Marino Franchittiego i Scotta Tuckera z Level 5, co potwierdziła ich wygrana w piątej rundzie na Mosport Park. W ten sposób, Franchitti i Tucker znów nieco oddalili się od Cosmo i Sharpa – jeśli jednak kolejne zwycięstwo odniesie załoga nr 01, to różnica ta znów stanie się iluzoryczna.

Więcej powiedzieć można o tym, kto może wygrać w tym roku kategorię PC – gdyż tu widać, iż prowadzący w klasyfikacji generalnej Colin Braun z CORE Autosports dobrze radzi sobie w „krótszych” wyścigach. Jego główny konkurent z PR1/Mathiasen Motorsports, zmieniający partnerów Mike Guasch, ma na koncie sporo punktów dzięki wygranym na Sebring i Laguna Seca – w innych wyścigach radzi sobie jednak nieco gorzej. Stały partner Brauna, Jonathan Bennett, jest trzeci tylko przez nieobecność w Sebring – za to w ubiegłym roku właśnie on był w załodze zwycięzców na Road America, tak więc wygrana załogi CORE jest jeszcze bardziej tu prawdopodobna. Na kolejnych miejscach widnieją Chris Cumming z BAR1 Motorsports i Tristan Nunez z Performance Tech – z już większą stratą do liderów, za to z minimalną różnicą między sobą zarówno jako kierowcy, jak i zespoły.

Jednym z głównych pytań dotyczących kategorii GT będzie z pewnością to o możliwości nowych Viperów. W Kanadzie, dwa miejsca na podium wyraźnie poprawiły notowania ekipy SRT – teraz pora na stwierdzenie, czy był to tylko pojedynczy wybryk, czy też „Żmije” stają się równorzędnym konkurentem dla Corvette i BMW. Atutem dla tych ostatnich, które na Mosport Park wypadły dość średnio, będzie natomiast zwycięstwo tej ekipy rok temu – choć wtedy, BMW używało jeszcze modeli M3 GT – a na okrążeniu lidera tej klasy, do mety dojechało jeszcze sześć innych pojazdów. Jakby tego było mało – jedyny z ówczesnych zwycięzców, Bill Auberlen, jeździ dziś z Maxime Martinem – a w klasyfikacji generalnej liderem jest Dirk Müller, czyli kierowca drugiego Z4… Do gry wraca nam również Ferrari od Risi Competizione, które po drugim miejscu na Sebring, w kolejnych rundach wypada dość słabo jak na Italię związaną z AF Corse…

Pozostaje nam jeszcze kategoria GTC – a w niej, w ubiegłym roku wyścig ten wygrała załoga Coopera MacNeila, natomiast drugie miejsce zajęła ta Jeroena Bleekemolena. Jeśli więc Ci startują w tym sezonie razem, a dodatkowo wygrali ostatnią rundę na Mosport Park i prowadzą w klasyfikacji generalnej – pytanie o faworytów wyścigu wydaje się być retoryczne… Niemniej, pamiętajmy, że tyle samo punktów mają także Spencer Pumpelly i Nelson Canache z Flying Lizards, a Henrique Cisneros (a właściwie jego partner z NGT Motorsports, Sean Edwards) nierzadko tej dwójce zagraża – Bleekemolen i MacNeil będą więc musieli się postarać, by spełnić oczekiwania swoich kibiców. Możliwe też, że do gry włączy się ktoś z pozostałych ekip – choć na to szanse wydają się być dość niewielkie.

Co ciekawe, impreza pod Elkhart Lake gromadzi nam w ten weekend także konkurencyjną serię wyścigów długodystansowych – Rolex Sports Car Series. Właśnie ten odbędzie się w sobotnie popołudnie – runda ALMS przewidziana jest więc na niedzielę o godzinie 21:00 czasu polskiego. W piątek w godzinach 18:50 i 23:00 odbędą się dwie sesje treningowe, a w sobotę o 21:00 kwalifikacje. Dla zainteresowanych – wyścig Rolex Sports Car Series będzie miał miejsce w sobotę o 23:00.

Nr Kierowcy Klasa Zespół Samochód
6
Klaus Graf
Lucas Luhr
P1 Muscle Milk Pickett Racing HPD ARX-03c
16
Tony Burgess
Chris McMurry
P1 Dyson Racing Team Lola B12/60 Mazda

Andy Meyrick
Katherine Legge
P1 Deltawing Racing Cars Deltawing LM12
01
Scott Sharp
Guy Cosmo
P2 Extreme Speed Motorsport HPD ARX-03b
02
Ed Brown
Johannes van Overbeek
P2 Extreme Speed Motorsport HPD ARX-03b
551
Scott Tucker
Marino Franchitti
P2 Level 5 Motorsport HPD ARX-03b
552
Scott Tucker
Ryan Briscoe
P2 Level 5 Motorsport HPD ARX-03b
3
Jan Magnussen
Antonio Garcia
GT Corvette Racing Chevrolet Corvette C6.ZR1
4
Oliver Gavin
Tommy Milner
GT Corvette Racing Chevrolet Corvette C6.ZR1
17
Wolf Henzler
Bryan Sellers
GT Team Falken Tire Porsche 911 GT3-RSR (997)
23
Leh Keen
Townsend Bell
GT Team West
Alex Job Racing
Ferrari 458 Italia GTC
48
Bryce Miller
Marco Holzer
GT Paul Miller Racing Porsche 911 GT3-RSR (997)
55
Bill Auberlen
Maxime Martin
GT BMW Team RLL BMW Z4 GTE
56
Dirk Müller
John Edwards
GT BMW Team RLL BMW Z4 GTE
62
Olivier Beretta
Matteo Malucelli
GT Risi Competizione Ferrari 458 Italia GTC
91
Marc Goossens
Dominik Farnbacher
GT SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
93
Jonathan Bomarito
Kuno Wittmer
GT SRT Motorsports SRT Viper GTS-R
06
Patrick Long
Tom Kimber-Smith
GT CORE Autosport Porsche 911 GT3-RSR (997)
7
James French
Rusty Mitchell
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09
8
Kyle Marcelli
Chris Cumming
PC BAR1 Motorsports Oreca FLM09
9
Bruno Junqueira
Duncan Ende
PC RSR Racing Oreca FLM09
18
Tristan Nunez
Charlie Shears
PC Performance Tech
Motorsports
Oreca FLM09
52
Mike Guasch
David Cheng
PC PR1 Mathiasen
Motorsports
Oreca FLM09
81
Mirco Schultis
Renger Van Der Zande
PC 8Star Mishumotors Oreca FLM09
05
Jonathan Bennett
Colin Braun
PC CORE Autosport Oreca FLM09
11
Mike Hedlund
Jan Heylen
GTC JDX Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
22
Cooper MacNeil
Jeroen Bleekemolen
GTC Alex Job Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
27
Patrick Dempsey
Andy Lally
GTC Dempsey Del Piero Racing Porsche 911 GT3 Cup (997)
30
Henrique Cisneros
Sean Edwards
GTC NGT Motorsports Porsche 911 GT3 Cup (997)
44
Seth Neiman
Dion von Moltke
GTC Flying Lizard Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)
45
Nelson Canache, Jr.
Spencer Pumpelly
GTC Flying Lizard Motorsport Porsche 911 GT3 Cup (997)
66
Ben Keating
Damien Faulkner
GTC TRG Porsche 911 GT3 Cup (997)
68
David Ostella
Craig Stanton
GTC TRG Porsche 911 GT3 Cup (997)

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze