W najbliższy weekend, Amerykańska Seria Le Mans odwiedza kanadyjski tor Mosport Park – jedyny w tym sezonie obiekt poza USA, na którym odbywa się runda tej rywalizacji.
Powstały na początku lat 60-tych, kanadyjski tor Mosport International Raceway, obecnie jako Canadian Tire Motorsport Park jest chyba najczęściej odwiedzanym przez amerykańskie serie wyścigowe obiektem położonym poza granicami Stanów Zjednoczonych. Nie zmieniło tego nawet pojawienie się nowych torów takich, jak Circuit of the Americas w Teksasie – ma to jednak swoje powody, związane przede wszystkim z historią sportu samochodowego w Ameryce Północnej. „Mosport Park” to mianowicie obiekt, na którym po raz pierwszy pojawiła się w Kanadzie Formuła 1 – a przez lata, obecnych tam było także wiele innych serii, m.in. FIA World Sportscar Championship oraz IMSA GT, z których w 1999 roku „wyewoluowało” Grand Prix Mosport w obecnym wydaniu. Właśnie wtedy, włączone ono zostało do rund nowopowstałej serii ALMS – i nieprzerwanie, impreza widnieje w kalendarzu Amerykańskiej Serii Le Mans do dziś.
Ten sezon, w kategorii P1 nie przynosi nam jednak poważnej rywalizacji – być może zmieni się to jednak właśnie w Kanadzie, gdzie naprzeciw liderom z HPD od Pickett Racing staną nowi kierowcy zespołu Dyson. Chrisa Dysona i Guya Smitha zastąpią mianowicie byli kierowcy drugiego pojazdu tej ekipy, Amerykanin Chris McMurry oraz Kanadyjczyk Tony Burgess – a o czym zespół poinformował przy okazji, w rundzie na Virginia International Raceway pojawi się także Johnny Mowlem. Faworytami mimo wszystko pozostają jednak Klaus Graf i Lucas Luhr z załogi nr 6 – a Andy Meyrick i Katherine Legge ponownie wystartują w specyficznym prototypie Deltawing.
W kategorii P1, różnica między czołową dwójką wynosi 66 punktów – za to w P2, po zwycięstwie na Lime Rock Park i wyrównaniu rywalizacji na 2:2, liderzy ekipy Extreme Speed tracą już tylko 3 punkty do prowadzącego kierowcy od Level 5 Motorsport. Nie do końca możemy przewidzieć wynik kolejnego starcia także pod względem rundy ubiegłorocznej – wtedy, Level 5 i Extreme Speed walczyło w różnych kategoriach (ESP jeszcze w pojazdach GT). Na tych drugich przemawia jednak fakt, że Scott Sharp i Johannes van Overbeek (wtedy razem) wygrali owy wyścig w swojej klasie – choć z drugiej strony, Scott Tucker z Christophem Bouchut dojechał do mety na tym samym okrążeniu, co ówczesny triumfator P2 – a także zwycięzcy wyścigu z kategorii P1.
Za zwycięzcami wyścigu na Lime Rock Park w kategorii PC, a konkretnie Brunem Junqueirą z załogi nr 9 od RSR przemawia natomiast fakt, że to właśnie on zwyciężył w swojej klasie rok temu. Obecnie, Junqueira jest na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej – a na prowadzeniu widnieje Kanadyjczyk Mike Guash z załogi PR1 Mathiasem Motorsport. Tylko dwa punkty traci jednak do niego Colin Braun z CORE Autorsports – a Junqueira o dwa punkty przeważają nad Performance Tech Motorsports. Stawkę uzupełniają dwa prototypy od BAR1 Motorsport – a także zespól 8Star, który jednak do faworytów raczej nie należy…
Jeszcze ciekawiej dzieje się nam w najbardziej interesującej kategorii GT. W kategorii zespołów, zwycięstwo na Lime Rock Park zrównało BMW z fabrycznymi Corvette – a oba zespoły, dobra postawa oddaliła od trzeciego w stawce zespołu SRT Viperów. Nieco inaczej, sytuacja wygląda natomiast wśród kierowców – tu już 16 punktami, nad konkurentami przeważa Dirk Müller z BMW nr 56 – a ci z miejsc 2.-5. różnią się zaledwie 2 punktami. Szóste miejsce zajmują kierowcy Vipera nr 91, Dominik Farnbacher i Marc Goossens, którzy tracą 7 punktów do kierowców z miejsca piątego – a kolejne 7 punktów straty mają zawodnicy z Porsche ekipy Paul Miller Racing. Ci znowu, o punkt prowadzą z załogą Risi Competizione – niestety, czołowa załoga korzystająca z Ferrari, w Kanadzie pojawić się nie może – uszkodzenia samochodu z wypadku na Lime Rock Park i przedłużająca się naprawa pojazdu zdecydowała, że na Mosport Park pojawi się tylko Ferrari od Team West AJR.
Na koniec kategoria GTC – a tu do NGT Motorsports wraca stary zmiennik Henrique Cisnerosa, Sean Edwards. Po nienajlepszym występie załogi nr 30 na Lime Rock Park, tylko punkt straty ma do nich ekipa Flying Lizards Motorsport – a to ona właśnie wygrała poprzednią rundę. W stawce liczy się także Alex Job Racing, choć pod Nowym Jorkiem wypadł on raczej średnio – za to szansę na poprawienie wyniku ma tu Spencer Pumpelly z załogi TRG nr 66, który w ubiegłym roku wygrał wyścig w tej klasie. Obecne będą także załogi JDX oraz Dempsey Del Piero Racing.
Impreza w kanadyjskiej prowincji Ontario rozpocznie się testami w piątek o godzinie 22:15 czasu polskiego. W sobotę w godzinach 15:30 oraz 20:20 odbędą się treningi, a o 21:30 kwalifikacje – w niedzielę o 15:05 będzie miała miejsce krótka rozgrzewka. Wyścig trwający 2 godziny 45 minut rozpocznie się w południe czasu wschodnio-kanadyjskiego – czyli o 18:00 czasu polskiego.
Nr | Kierowca | Kklasa | Zespół | Samochód | |||
6 | Klaus Graf Lucas Luhr |
P1 | Muscle Milk Pickett Racing | HPD ARX-03c | |||
16 | Tonz Burgess Chris McMurry |
P1 | Dyson Racing Team | Lola B12/60 Mazda | |||
0 | Andy Meyrick Katherine Legge |
P1 | Deltawing Racing Cars | Deltawing LM12 | |||
01 | Scott Sharp Guy Cosmo |
P2 | Extreme Speed Motorsport | HPD ARX-03b | |||
02 | Ed Brown Johannes van Overbeek |
P2 | Extreme Speed Motorsport | HPD ARX-03b | |||
551 | Scott Tucker Marino Franchitti |
P2 | Level 5 Motorsport | HPD ARX-03b | |||
552 | Scott Tucker Mike Conway |
P2 | Level 5 Motorsport | HPD ARX-03b | |||
3 | Jan Magnussen Antonio Garcia |
GT | Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | |||
4 | Oliver Gavin Tommy Milner |
GT | Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | |||
17 | Wolf Henzler Bryan Sellers |
GT | Team Falken Tire | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
23 | Leh Keen Townsend Bell |
GT | Team West Alex Job Racing |
Ferrari 458 Italia GTC | |||
48 | Bryce Miller Marco Holzer |
GT | Paul Miller Racing | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
55 | Bill Auberlen Maxime Martin |
GT | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
56 | Dirk Müller Joey Hand |
GT | BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | |||
91 | Marc Goossens Dominik Farnbacher |
GT | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
93 | Jonathan Bomarito Kuno Wittmer |
GT | SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |||
06 | Patrick Long Tom Kimber-Smith |
GT | CORE Autosport | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
7 | Tomy Drissi Rusty Mitchell |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | |||
8 | Kyle Marcelli Chris Cumming |
PC | BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | |||
9 | Bruno Junqueira Duncan Ende |
PC | RSR Racing | Oreca FLM09 | |||
18 | Tristan Nunez Charlie Shears |
PC | Performance Tech Motorsports |
Oreca FLM09 | |||
52 | Mike Guasch David Cheng Dane Cameron |
PC | PR1 Mathiasen Motorsports |
Oreca FLM09 | |||
81 | Mirco Schultis Renger Van Der Zande |
PC | 8Star Mishumotors | Oreca FLM09 | |||
05 | Jonathan Bennett Colin Braun |
PC | CORE Autosport | Oreca FLM09 | |||
11 | Mike Hedlund Jan Heylen |
GTC | JDX Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
22 | Cooper MacNeil Jeroen Bleekemolen |
GTC | Alex Job Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
27 | Patrick Dempsey Andy Lally |
GTC | Dempsey Del Piero Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
30 | Henrique Cisneros Sean Edwards |
GTC | NGT Motorsports | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
44 | Seth Neiman Dion von Moltke |
GTC | Flying Lizard Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
45 | Nelson Canache, Jr. Spencer Pumpelly |
GTC | Flying Lizard Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
66 | Ben Keating Damien Faulkner |
GTC | TRG | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |||
68 | Alex Popow Ryan Dalziel |
GTC | TRG | Porsche 911 GT3 Cup (997) |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.