Action Express i BMW w Ohio

João Barbosa i Christian Fittipaldi wygrali wyścig Rolex Sports Car Series „Mid-Ohio”. Wskutek kary nałożonej na zwycięzcę, najlepszym pojazdem GT, po raz drugi w tym sezonie zostało BMW M3 nr 94.

To był wyścig kontaktowy– na zamkniętym torze Mid-Ohio Sports Car Course, układ na mecie niejednokrotnie należał nie tylko do pojedynków na torze – ale także ich konsekwencji w postaci kar nałożonych przez sędziów. Szczególnie widać to było wśród pojazdów GT, gdzie aż dwóch potencjalnych zwycięzców musiało się przez to pożegnać z sukcesem – ale i między prototypami Daytona działo się w Ohio wiele. Jeden z dość niebezpiecznych ataków dał tu zresztą prowadzenie zwycięzcom, konkretnie João Barbosie wyprzedzającemu na pół godziny przed końcem rywalizacji Richarda Westbrooka – i choć obyło się bez kar, Brytyjczyk stracił wtedy nie tylko pozycję lidera, ale i w ogóle wypadł z podium. Inny kontaktowy atak, po raz kolejny przedwcześnie wyeliminował z gry byłych mistrzów serii, Memo Rojasa i Scotta Pruetta – tym razem napastnikiem był Michael Valiante, który, co ciekawe, wyścig ukończył na miejscu drugim. W GT, kary dla dwóch pojazdów od General Motors – Corvette i Camaro – dały drugie zwycięstwo dla załogi BMW – a w GX, po raz trzeci triumfowała Mazda.

Sesji treningowych było tym razem trzy – i tak, jak na Belle Isle, także i tu serię treningów najlepiej rozpoczęli João Barbosa i Christian Fittipaldi z Corvette DP nr 5. Podobnie, drugie miejsce znów zajęli wtedy Ryan Dalziel i Alex Popow z Rileya od Starworks – trzecia była już jednak Corvette nr 3 od 8Star Motorsports – a za nią jeszcze cztery inne pojazdy z czasami poniżej 1:18. Wśród nich, piąty był Riley od Chip Ganassi Racing, co zapowiadało nieco lepszą postawę załogi nr 01 niż dwa tygodnie wcześniej – i co potwierdzili w sesji drugiej, ponownie uzyskując piąty czas. Wtedy, na czele znaleźli się Rick Taylor i Richard Westbrook z Corvette DP od Spirit od Daytona, za nimi Brendon Hartley i Scott Mayer z nr 8 od Starworks – a trzeci byli Jon Fogarty i Alex Gurney, wiceliderzy klasyfikacji generalnej. A gdzie liderzy? Max Angelelli i Jordan Taylor, w sesji pierwszej byli dopiero dziewiąci, w sesji drugiej wypadli jeszcze gorzej – a w trzeciej nie było ich w ogóle, jak zresztą większości pozostałych załóg. Z wyraźnie gorszym rezultatem niż w poprzednich dwóch, w trzecim treningu najlepiej wypadli John Pew i Oswaldo Negri z Michael Shank Racing.

W kategorii GT, już w pierwszym treningu dali za to znać o sobie kierowcy Camaro GT.R, sugerując swój apetyt na czwarte z rzędu zwycięstwo – i w końcu objęcie prowadzenia w klasyfikacji generalnej. Rano, John Edwards i Robin Liddell pokonali zaskakująco sprawnych Erica Currana i Borisa Saida z Corvette od Marsh, a także Emila Assentato i Anthonego Lazzaro z Ferrari nr 69 od AIM – prowadzący w klasyfikacji generalnej Alessandro Balzan był natomiast szósty. Włoch pojawił się za to na czele tabeli w sesji drugiej, pokonując Billa Auberlena i Paula Dalla Lanego z BMW M3 nr 94 oraz Maxa Papisa i Jeffa Segala z Ferrari nr 61 od AIM. Curran i Said byli czwarci – a Edwards i Liddell mieli dopiero ósmy czas. Balzan razem z Jeffem Westphalem najszybciej przejechali okrążenie także w sesji trzeciej – wtedy, wśród ośmiu pojazdów GT, pokonując Assentata i Lazzara oraz Auberlena i Dalla Lanego.

Jak stwierdzili to komentatorzy wyścigów Rolex – wyjątkowo miły prezent sprawili Wayne’owi Taylorowi na Dzień Ojca jego synowie, Jordan i Ricky, zajmując dwie czołowe lokaty w kwalifikacjach. W piątkowe popołudnie, liderujący w klasyfikacji generalnej Jordan jako jedyny zszedł poniżej granicy 1:17 – a tylko dwóch tysięcznych części sekundy zabrakło do tego Rickiemu, który przez to musiał zadowolić się drugim polem startowym. 0,2 sekundy gorszy od Ricka był Christian Fittipaldi, który w drugiej linii wywalczył miejsce przed Jonem Fogarthym – a Popow i Dalziel w sobotę startowali z miejsca szóstego, za rodziną Frisselle – a przed Pruettem i Rojasem, którzy w kwalifikacjach zaliczyli siódmy czas.

Pole position w GT wywalczył natomiast John Edwards, co wśród kibiców Stevenson Motorsports jeszcze spotęgowało napięcie przed walką o czwarty z rzędu triumf Camaro GT.R. O ponad pół sekundy, Edwards pokonał Borisa Saida, który znów wyjątkowo dobrze zaprezentował Corvette nr 31 w kwalifikacjach – druga linia GT należała natomiast do dwóch Ferrari od AIM Motorsports, nr 69 przed nr 61. Dopiero piąty czas uzyskała załoga Scuderia Corse nr 63 – a przewaga Balzana nad Edwardsem i Liddelem w klasyfikacji generalnej wynosiła tylko 5 punktów. Razem z Ferrari, z trzeciej linii startowało BMW nr 94 – a z czwartej Porsche nr 73 od Park Place oraz drugie M3 od Turner Motorsports. Podwójny triumf w kwalifikacjach GX zaliczyły natomiast Mazdy, spychając Porsche Caymana na trzecią, ostatnią tu pozycję.

Poz Nr   Kierowca Kat Zespół   Rezultat Strata
1 10
Max Angelelli
Jordan Taylor
DP Wayne Taylor Racing 1:16.947  
2 90
Ricky Taylor 
Richard Westbrook
DP Spirit of Daytona Racing 1:17.001 +0.054
3 5
Joao Barbosa
Christian Fittipaldi
DP Action Express Racing 1:17.200 +0.253
4 99
Jon Fogarty
Alex Gurney
DP GAINSCO
Bob Stallings Racing
1:17.248 +0.301
5 9
Brian Frisselle
Burt Frisselle
DP Action Express Racing 1:17.381 +0.434
6 2
Ryan Dalziel
Alex Popow
DP Starworks Motorsport 1:17.415 +0.468
7 01
Memo Rojas
Scott Pruet
DP Chip Ganassi Racing 1:17.755 +0.808
8 6
Antonio Pizzonia
Gustavo Yacaman
DP Michael Shank Racing 1:17.822 +0.875
9 60
John Pew
Oswaldo Negri Jr.
DP Michael Shank Racing 1:17.839 +0.892
10 42
Dane Cameron
Wayne Nonnamaker
DP Team Sahlen 1:18.890 +1.943
11 3
Michael Valiante
Enzo Potolicchio
DP 8Star Motorsport 1:19.746 +2.799
12 43

Joe Nonnamaker
Will Nonnamaker
Joe Sahlen
DP Team Sahlen 1:21.839 +4.892
13 8


Brendon Hartley
Scott Mayer
DP Starworks Motorsport 0:00.000  
Poz Nr   Kierowca Kat Zespół   Rezultat Strata 
1 57
John Edwards
Robin Liddell
GT Stevenson Motorsports 1:22.957  
2 31
Eric Curran
Boris Said
GT Marsh Racing 1:23.245 +0.288
3 69
Emil Assentato
Anthony Lazzaro
GT AIM Motorsport Racing 1:23.509 +0.552
4 61
Max Papis
Jeff Segal
GT AIM Motorsport Racing 1:23.723 +0.772
5 63
Alessandro Balzan
Jeff Westphal
GT Scuderia Corsa 1:23.802 +0.845
6 94
Bill Auberlen
Paul Dalla Lana
GT Turner Motorsports 1:24.314 +1.357
7 73
Patrick Lindsey
Patrick Long
GT Park Place Motorsport 1:24.356 +1.399
8 93
Michael Marsal
Gunter Schaldach
GT Turner Motorsport 1:24.409 +1.452
9 18
Josh Hurley
Aaron Povoledo
GT Mühlner Motorsport 1:24.652 +1.695
10 62
Andrew Davis
Madison Snow
GT Snow Racing
Wright Motorsport
1:24.933 +1.976
11 44
Andy Lally
John Potter
GT Magnus Racing 1:24.987 +2.030
Poz Nr   Kierowca Kat Zespół   Rezultat Strata
1 70
Tom Long
Sylvian Trembay
GX Mazdaspeed
Speedsource
1:27.790  
2 00
Joel Miller
Tristan Nuney
GX Visit Florida Racing
Speedsource
1:28.444 +0.654 
3 38
Spencer Pumpelly
Jim Norman
GX BGB Motorsports 1:30.927 +2.537

Po raz kolejny, bracia Taylorowie spotkali się w bezpośredniej rywalizacji już na starcie – i tym razem to Ricky wyszedł z niej zwycięsko, obejmują prowadzenie zaraz po rozpoczęciu 165-minutowego wyścigu. Na trzecie miejsce awansował Fogarty, po wyprzedzeniu Christiana Fittipaldiego omal nie pokonując także Jordana Taylora – z tyłu natomiast doszło do niewielkiego kontaktu między Rileyem nr 8 od Starworks i nr 42 od Team Sahlen. Prawdziwy dramat miał jednak miejsce kilkanaście minut później; podczas ataku na Memo Rojasa z Chip Ganassi Racing, Riley nr 60 uległ uszkodzeniu i wypadł na żwir – a chwilę po powrocie na tor, zapalił się. Dla załogi Michaela Shanka był to koniec – dla byłych mistrzów powód do złudnego przekonania, że tym razem dojadą do mety w czołówce stawki. Niecałą godzinę później, wątpliwości rozwiał  im mianowicie Michael Valiante – podczas ataku sam co prawda wpadając w poślizg, ale także uszkadzając zawieszenie w Rileyu nr 01…

Wracając jeszcze do momentu, gdy z toru usunięto pojazd od Michael Shank Racing – czołowe pozycje zaatakował Fittipaldi, przez co wyszedł na miejsce drugie przed Jordana Taylora i Jona Fogarty’ego. Po zmianach, zmiennik Fittipaldiego João Barbosa był już liderem wyścigu – a zmiennik Taylora, Max Angelelli bronił się przed atakami Richarda Westbrooka. Na czwartym miejscu pozostała Corvette DP nr 99 , którą prowadził Alex Gurney – tą, po incydencie z Rileyem 01, doganiał jednak Valiante z Corvette DP od 8Star. 70 minut przed końcem wyścigu, Westbrook wyprzedził Angelelliego i rozpoczął pościg za Barbosą – a Valiante z 8Star pokonał Gurneya. Do przodu parł również Ryan Dalziel, starając się wyprzedzić piątego Oswalda Negriego z Rileya Forda nr 60 od GAINSCO.

Pół godziny przed końcem wyścigu doszło do starcia kluczowego dla układu na podium. Starający się odzyskać pozycję Barbosa nie dawał Westbrookowi chwili spokoju – i w pewnym momencie postanowił wykorzystać sytuację, gdy znalazła się przed nimi dublowana Corvette kategorii GT. Westbrook wpadł w pułapkę – a ratując się, zaliczył kontakt zarówno z prototypem Barbosy, jak i Corvette. Konsekwencją tego drugiego było uszkodzenie tyłu w prototypie Brytyjczyka, przez które po chwili wypadł on poza tor – i stracił nie tylko prowadzenie, ale aż okrążenie do lidera, przez na mecie zjawił się on jako dopiero dziewiąty. Barbosa jechał natomiast dalej, już do mety dowożąc zwycięstwo – a wskutek wypadku Westbrooka, drugie miejsce zajął Valiante – a kolejne Dalziel i Negri, który ostatecznie wyprzedzili Gurneya.

W kategorii GT, przez dłuższy czas sukces w kwalifikacjach kontynuowali kierowcy Camaro GT.R od Stevenson. Za nimi, na swoich pozycjach podążały: Corvette od Marsh Racing, trzy Ferrari oraz BMW nr 94 – i dopiero tu, do Porsche ekipy Park Place dołączyła 911-stka od Mühlner Motorsports, wyprzedzając drugie M3 od Turner Motorsports. Dopiero podczas zmian, stawka nieco się zmieniła – na drugie miejsce przesunęło się BMW, a na czwarte spadła Corvette, za załogą nr 69 od AIM.

Również i tu, o układzie na mecie zdecydowała ostatnia godzina rywalizacji. Po krótkim pojedynku, BMW wyprzedziło Camaro, wychodząc na prowadzenie – a chwilę później, załoga nr 31, razem z Ferrari nr 61 zjechała na drugi pit-stop. Podczas wyjazdu, Camaro próbowało zablokować drogę Ferrari – wskutek czego doszło do kontaktu i kapcia w Italii nr 61. za co Camaro otrzymało karę i straciło szansę na zwycięstwo. Nowym przeciwnikiem dla BMW stała się Corvette od Marsh – i ten pojedynek trwał niemal do samego końca wyścigu, nieprzerwany nawet przez kontakt pojazdu nr 31 z prototypem Richarda Westbrooka. Tuż przed metą, agresywny atak Corvette doprowadził do wytrącenia BMW z toru – szczęśliwie, wróciło ono na tor na miejscu drugim – przez co wskutek kary nałożonej już po wyścigu na załogę Corvette, Bill Auberlen i Paul Dalla Lana mogli cieszyć się ze zwycięstwa. Drugim, niespodziewanie okazało się być Porsche od Magnus Racing, które w ostatniej godzinie pokonało Ferrari nr 69 i 63 – załoga od AIM zajęła miejsce trzecie, przed ukaranymi kierowcami Corvette.

W kategorii GX, kolejne zwycięstwo zanotowała Mazda, tym razem jednak załoga nr 70 do końca walcząc z Porsche Caymanem od BGB Motorsports – pechowcem w tej grupie była natomiast Mazda nr 00, która do mety nie dojechała.

Poz Nr   Kierowca Kat Zespół   Samochód Okr.
1 5
Joao Barbosa
Christian Fittipaldi
DP Action Express Racing Corvette DP 110
2 3
Michael Valiante
Enzo Potolicchio
DP 8Star Motorsport Corvette DP 110
3 2
Ryan Dalziel
Alex Popow
DP Starworks Motorsport Riley Ford 110
4 60
John Pew
Oswaldo Negri Jr
DP Michael Shank Racing Riley Ford 110
5 99
Jon Fogarty
Alex Gurney
DP GAINSCO
Bob Stallings Racing
Corvette DP 110
6 10
Max Angelelli
Jordan Taylor
DP Wayne Taylor Racing Corvette DP 110
7 9
Brian Frisselle
Burt Frisselle
DP Action Express Racing Corvette DP 110
8 42
Dane Cameron
Wayne Nonnamaker
DP Team Sahlen Riley BMW 109
9 90
Ricky Taylor 
Richard Westbrook
DP Spirit of Daytona Racing Corvette DP 109
10 8


Brendon Hartley
Scott Mayer
DP Starworks Motorsport Riley Ford 109
11 94
Bill Auberlen
Paul Dalla Lana
GT Turner Motorsports BMW M3 105
12 44
Andy Lally
John Potter
GT Magnus Racing Porsche 911 GT3 105
13 69
Emil Assentato
Anthony Lazzaro
GT AIM Motorsport Racing Ferrari 458 Italia 105
14 31
Eric Curran
Boris Said
GT Marsh Racing Corvette C6 105
15 73
Patrick Lindsey
Patrick Long
GT Park Place Motorsport Porsche 911 GT3 104
16 93
Michael Marsal
Billy Johnson
GT Turner Motorsport BMW M3 104
17 63
Alessandro Balzan
Jeff Westphal
GT Scuderia Corsa Ferrari 458 Italia 104
18 61
Max Papis
Jeff Segal
GT AIM Motorsport Racing Ferrari 458 Italia 104
19 62
Andrew Davis
Madison Snow
GT

Snow Racing
Wright Motorsport

Porsche 911 GT3 104
20 57
John Edwards
Robin Liddell
GT Stevenson Motorsports Chevrolet Camaro GT.R 103
21 01
Memo Rojas
Scott Pruet
DP Chip Ganassi Racing

Riley BMW 103
22 43

Joe Nonnamaker
Will Nonnamaker
Joe Sahlen
DP Team Sahlen Riley BMW 101
23 70
Tom Long
Sylvian Trembay
GX Mazdaspeed
Speedsource
Mazda 6 GX 100
24 38
Spencer Pumpelly
Jim Norman
GX BGB Motorsports Porsche Cayman GX 100
25 00
Joel Miller
Tristan Nunez
GX Visit Florida Racing
Speedsource
Mazda 6 GX 66
26 18
Leh Keen
Dion Von Moltke
GT Mühlner Motorsport Porsche 911 GT3 31
27 6
Antonio Pizzonia
Gustavo Yacaman
DP Michael Shank Racing Riley Ford 6

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze