Max Angelelli i Jordan Taylor wygrali piątą rywalizację sezonu 2013 Rolex Sports Car Series. Już na pierwszym okrążeniu, z wyścigu odpadli byli mistrzowie serii z Chip Ganassi.
Dramat mistrzów – tak można określić start w Detroit Scotta Pruetta i Memo Rojasa, którzy wskutek kolizji na pierwszym okrążeniu, już wtedy stracili szansę na punkty. Ich porażka była tym większa, że w ten sposób spadli oni również w klasyfikacji generalnej – i to aż na czwartą pozycję, ponieważ w Detroit świetnie zaprezentowali się ich czołowi konkurenci. Zwycięstwo Angelelliego i Taylora dało kierowcom Corvette DP od Wayne Taylor Racing prowadzenie w klasyfikacji – a trzecie miejsce Ryana Dalziela z Alexa Popowa ze Starworks, po drugim na Road Atlanta, wysunęło ich w klasyfikacji generalnej na pozycję trzecią. Nieco gorzej spisali się tylko Jon Fogarthy i Alex Gurney z GAINSCO – bo gdyby ukończyli wyścig wyżej niż na miejscu szóstym, to oni objęliby w klasyfikacji generalnej prowadzenie – a tak tracą do Angelelliego i Taylora dwa punkty. Już trzecie z rzędu zwycięstwo zaliczyli natomiast kierowcy Camaro od Stevenson Motorsports – mimo tego, wciąż są oni za Alessandro Balzanem ze Scuderia Corse, który na mecie zjawił się jako drugi. Co więcej – tyle samo punktów, co Edwards i Liddell mają także Andy Lally i John Potter – w Detroit kończąc rywalizację na miejscu czwartym dzięki atakowi tuż przed końcem wyścigu. Drugie z rzędu zwycięstwo w GX, w Detroit zaliczyła Mazda.
Tradycyjnie, dwudniowa impreza rozpoczęła się w piątek serią trzech treningów – i już w pierwszym z nich widać było, że nawet i bez problemów załogi Chip Ganassi Racing, Dalziel i Popow będą na torze Belle Isle groźnymi konkurentami. Załoga nr 2 zajęła wtedy jednak nie pierwsze, a drugie miejsce – najszybsi byli mianowicie João Barbosa i Christian Fittipaldi z Action Express, razem ze Starworks schodząc poniżej 1:28. Trzeci byli Fogarty i Gurney – a Pruett i Rojas zaliczyli dopiero jedenasty czas, o dwie sekundy gorszy od liderów. W dużo krótszej sesji drugiej, poniżej 1:28 zeszli już tylko Dalziel i Popow, Fogarty i Gurney byli drudzy – trzecie miejsce zajęli tym razem Cameron i Nonnnamaker z Team Sahlen – a Pruett i Rojas ponownie byli jedenaści, z jeszcze gorszym wynikiem niż z poranku. W sesji trzeciej, załoga nr 01 nie pojawiła się za to w ogóle, jak zresztą większość pojazdów – mimo tego, Dalziel i Popow znów wygrali, schodząc tym razem do 1:28.351. 1:28.022 zaliczyli za to Fogarty i Gurney w sesji czwartej – wtedy też załoga od Starworks była czwarta, a Rojas i Pruett uzyskali dziewiąty czas.
Jeśli chodzi o pojazdy GT, piątek należał do Maxa Papisa i Jeffa Segala z nr 61 od AIM Motorsports. W dwóch poważnych treningach, kierowcy Ferrari zaliczali czasy nieco lepsze od konkurentów – w pierwszym byli to Alessandro Balzan i jego partner w Detroit Jeff Westphal – a poniżej 1:37 zeszli także Patrick Lindsey i Patrick Long w Porsche ekipy Park Place Motorsport. Camaro było wtedy siódme – w sesji drugiej awansowało natomiast na miejsce trzecie, gdzie razem z Papisem i Segalem oraz Emilem Assentato i Anthonym Lazarro z Ferrari nr 69 od AIM zeszli poniżej 1:36. Balzan i Westphal byli czwarci – a Lindsey i Long szóści, za Andy Lallym i Johnem Potterem z Porsche ekipy Magnus. Balzan i Westphal wygrali sesję trzecią, gdzie z czasem 1:36.187 byli najlepsi pośród pięciu pojazdów GT – w sobotę natomiast, górą byli Lindsey i Long, jako jedyni zaliczając wtedy czas poniżej 1:36 – niewiele zresztą gorszy od wyniku Papisa i Segala z sesji drugiej. W przypadku pojazdów GX, górą w kwalifikacjach była Mazda 6 nr 70, walcząc z Porsche Caymanem od BGB.
W piątkowych kwalifikacjach można było się więc spodziewać obecności na czele Fogartego i Dalziela – i tak też się stało, choć żaden z nich kwalifikacji nie wygrał. Fogarty w Corvette nr 99 zaliczył mianowicie drugi czas sesji, Dalziel z Fordzie nr 2 trzeci – a najlepszym z sześciu prototypów, które zeszły wtedy poniżej 1:28 okazała się być Corvette nr 10 ekipy Wayne Taylor Racing, w której Jordan Taylor pokonał Fogartego o 0,127 sekundy. I tak jednak, bardziej pewna była obecność na podium załóg nr 10 i 99 – za to znów wątpliwy był triumf Pruetta i Rojasa, którzy (choć lepsi niż w treningach) wciąż odstawali od czołówki na Belle Isle. Tym razem, Rojas zaliczył siódmy czas, o ponad 0,6 sekundy gorszy od lidera – wyżej znalazły się Corvette od 8Star Motorsports, Spirit of Daytona i nr 5 od Action Express.
Zgodnie z oczekiwaniami, w kwalifikacjach GT triumfował natomiast Max Papis w Ferrari od AIM – ale już drugie miejsce Corvette ekipy Marsch Racing było poważnym zaskoczeniem. Z czasem o 0,4 sekundy gorszym, Boris Said niespodziewanie pokonał Jeffa Westphala z Ferrari nr 63 od Scuderia Corsa – Camaro GT.R od Stevenson Motorsport, które po dwóch zwycięstwach również zaliczane było do faworytów, zajęło natomiast miejsce piąte. Między nim a Ferrari nr 63 znalazła się druga Italia od AIM, nr 69 – a za nim, kolejne miejsca zajęły Porsche od Magnus Racing i Park Place Motorsport. W kategorii GX, Mazda nr 70 znów okazała się szybsza od Porsche Caymana – sugerując, że po Road Atlanta, Detroit stanie się miejscem drugiego zwycięstwa Japończyków nad Niemcami.
Poz | Nr | Kierowca | Kat | Zespół | Rezultat | Strata | ||
1 | 10 | Max Angelelli Jordan Taylor |
DP | Wayne Taylor Racing | 1:27.675 | |||
2 | 99 | Jon Fogarty Alex Gurney |
DP | GAINSCO Bob Stallings Racing |
1:27.802 | +0.127 | ||
3 | 2 | Ryan Dalziel Alex Popow |
DP | Starworks Motorsport | 1:27.817 | +0.142 | ||
4 | 3 | Pedro Lamy Enzo Potolicchio Stéphane Sarrazin |
DP | 8Star Motorsport | 1:27.862 | +0.187 | ||
5 | 90 | Ricky Taylor Richard Westbrook |
DP | Spirit of Daytona Racing | 1:27.953 | +0.278 | ||
6 | 5 | Joao Barbosa Christian Fittipaldi |
DP | Action Express Racing | 1:27.954 | +0.279 | ||
7 | 01 | Memo Rojas Scott Pruet |
DP | Chip Ganassi Racing | 1:28.460 | +0.785 | ||
8 | 6 | Antonio Pizzonia Gustavo Yacaman |
DP | Michael Shank Racing | |
1:28.572 | +0.897 | |
9 | 9 | Brian Frisselle Burt Frisselle |
DP | Action Express Racing | 1:28.580 | +0.905 | ||
10 | 60 | John Pew Michael Valiante |
DP | Michael Shank Racing | 1:28.774 | +1.099 | ||
11 | 42 | Dane Cameron Wayne Nonnamaker |
DP | Team Sahlen | 1:29.576 | +1.901 | ||
12 | 43 | Will Nonnamaker Joe Nonnamaker Wayne Nonnamaker |
DP | Team Sahlen | 1:33.492 | +5.817 | ||
13 | 8 | Brendon Hartley Scott Mayer |
DP | Starworks Motorsport | 1:35.552 | +7.877 |
Poz | Nr | Kierowcy | Kat | Zespół | Rezultat | Strata | ||
1 | 61 | Max Papis Jeff Segal |
GT | AIM Motorsport Racing | 1:35.171 | |||
2 | 31 | Eric Curran Boris Said |
GT | Marsh Racing | 1:35.583 | +0.412 | ||
3 | 63 | Alessandro Balzan Jeff Westphal |
GT | Scuderia Corsa | 1:35.611 | +0.440 | ||
4 | 69 | Emil Assentato Anthony Lazzaro |
GT | AIM Motorsport Racing | 1:35.868 | +0.697 | ||
5 | 57 | John Edwards Robin Liddell |
GT | Stevenson Motorsports | 1:36.119 | +0.948 | ||
6 | 44 | Andy Lally John Potter |
GT | Magnus Racing | 1:36.913 | +1.742 | ||
7 | 73 | Patrick Lindsey Patrick Long |
GT | Park Place Motorsport | 1:37.032 | +1.861 | ||
8 | 93 | Michael Marsal Gunter Schaldach Billy Johnson |
GT | Turner Motorsport | 1:38.102 | +2.931 | ||
9 | 18 | Josh Hurley Aaron Povoledo |
GT | Mühlner Motorsport | 1:38.141 | +2.970 | ||
10 | 94 | Bill Auberlen Paul Dalla Lana |
GT | Turner Motorsports | 0:00.000 |
Poz | Nr | Kierowcy | Kat | Zespół | Rezultat | Strata | ||
1 | 70 | Tom Long Sylvian Trembay |
GX | Mazdaspeed Speedsource |
1:41.638 | |||
2 | 38 | David Donohue Jim Norman |
GX | BGB Motorsports | 1:43.161 | +1.523 | ||
3 | 00 | Joel Miller Andrew Carbonell |
GX | Visit Florida Racing Speedsource |
1:43.302 | +1.664 |
W sobotę skumulowały się przepiękny uliczny tor Belle Isle i przepiękna pogoda – oraz dramatyczny początek wyścigu, który na prawie pół godziny spowolnił nam obecne na torze pojazdy. Centralnym punktem starcia było, kiedy Kolumbijczyk Gustavo Yacaman w Fordzie nr 6 od Michael Shank próbował „po wewnętrznej” wyprzedzić Memo Rojasa z Forda nr 01. Wypchnięty na barierę z opon Rojas odbił się od niej i zagrodził drogę drugiemu z pojazdów Michael Shank Racing, Johnowi Pew w nr 60 – ten nie miał szans na ucieczkę i wskutek zderzenia odpadł z wyścigu razem z Meksykaninem. Pechowo wyścig rozpoczęli także dwaj kierowcy od Team Sahlen, spadając na ostatnie miejsca wśród prototypów Daytona – i tylko trwająca 20 minut żółta flaga pozwoliła im ponownie rozpocząć rywalizację tuż za pojazdami konkurencji.
Po wznowieniu wyścigu, do walki ruszyli kierowcy Starworks – i wkrótce, nowym liderem został Alex Popow. Nieprzyjemną przygodę z dublowanym Porsche zaliczył natomiast Ricky Taylor, uszkadzając tył Corvette DP nr 90 –wkrótce musiał on przedwcześnie zjechać do boksów, choć swoje trzy grosze dorzucił tu także Jon Fogarty z nr 99 od GAINSCO, wypychając Taylora na barierę z opon. W połowie wyścigu, prototyp Action Express wypchnął natomiast na barierę z opon dublowane BMW M3, które nie mogło samodzielnie opuścić toru – przez co zmiany odbywały się przy drugiej w tym wyścigu neutralizacji. Po wznowieniu, Max Angelelli wciąż prowadził, tym razem przed João Barbosą z Corvette DP nr 5 i Ryanem Dalzielem z Forda nr 2 – a przed Danem Cameronem z Forda nr 42 od Team Sahlen jechał Pedro Lamy z 8Star. I to on stał się przyczyną ostatniej neutralizacji, niszcząc swój prototyp na betonowej barierze – a przez fakt, że wznowienie przyszło na 9 minut przed końcem wyścigu, czasu na ataki nie było już zbyt wiele.
Ostatecznie, Angelelli dojechał więc do mety przed Barbosą, Dalzielem i Cameronem – i tylko piąte miejsce stracił Antonio Pizzonia w Fordzie nr 6 od Michael Shank, gdy 7 minut przed końcem wyścigu wpadł on w poślizg po kontakcie z dublowanym Fordem nr 8 od Starworks. Pizzonia stracił jedno miejsce, zamykając grupę prototypów gorszych od lidera o mniej niż okrążenie – owy Ford znalazł się w tabeli wyników na pozycji ósmej, przed prototypem nr 43 od Team Sahlen i czołowym pojazdem kategorii GT.
A w niej, już na starcie, o jedno miejsce awansował Robin Liddell w Camaro GT.R – on, oraz jadąca przed nim trójka Papis-Said-Westphal, wkrótce odjechali od dalszej części stawki, walcząc między sobą o czołowe miejsca w tej kategorii. Pół godziny po starcie, błąd Borisa Saida wykorzystali Westphal i Liddell – ten drugi wkrótce wyprzedził również Ferrari, wchodząc na miejsce drugie. Zaczepione przez Action Express BMW nr 93 zatrzymało się na torze 10 minut później – a po zmianach i wznowieniu wyścigu zmiennik Liddella, John Edwards, wyszedł na prowadzenie przed Alessandro Balzanem z Ferrari nr 63. Włoch podążał jednak tuż za Camaro, szukając sposobu na odzyskanie prowadzenia – to jednak utrudniła mu kolejna neutralizacja. Po ostatnim wznowieniu, mimo prób, układ pierwszej trójki już się nie zmienił – i tylko czwartego Erica Currana z Corvette wyprzedził wtedy Andy Lally w Porsche nr 44 od Magnus.
W kategorii GX, zgodnie z oczekiwaniami triumf odniosła Mazda – niezgodnie z nimi, był to jednak pojazd nr 00, a nie bardzo szybki w treningach nr 70. W bezpośredniej rywalizacji, załoga nr 00 pokonała Porsche nr 38 – Mazda nr 70, wskutek problemów technicznych dojechała do mety ze stratą 10 okrążeń do lidera GX.
Poz | Nr | Kierowca | Kat | Zespół | Samochód | Okr. | ||
1 | 10 | Max Angelelli Jordan Taylor |
DP | Wayne Taylor Racing | Corvette DP | 61 | ||
2 | 5 | Joao Barbosa Christian Fittipaldi |
DP | Action Express Racing | Corvette DP | 61 | ||
3 | 2 | Ryan Dalziel Alex Popow |
DP | Starworks Motorsport | Riley Ford | 61 | ||
4 | 42 | Dane Cameron Wayne Nonnamaker |
DP | Team Sahlen | Riley BMW | 61 | ||
5 | 90 | Ricky Taylor Richard Westbrook |
DP | Spirit of Daytona Racing | Corvette DP | 61 | ||
6 | 99 | Jon Fogarty Alex Gurney |
DP | GAINSCO Bob Stallings Racing |
Corvette DP | 61 | ||
7 | 6 | Antonio Pizzonia Gustavo Yacaman |
DP | Michael Shank Racing | Riley Ford | 61 | ||
8 | 8 |
|
Brendon Hartley Scott Mayer |
DP | Starworks Motorsport | Riley Ford | 60 | |
9 | 43 | Joe Nonnamaker Will Nonnamaker Wayne Nonnamaker |
DP | Team Sahlen | Riley BMW | 60 | ||
10 | 57 | John Edwards Robin Liddell |
DP | Stevenson Motorsports | Chevrolet Camaro GT.R | 60 | ||
11 | 63 | Alessandro Balzan Jeff Westphal |
GT | Scuderia Corsa | Ferrari 458 Italia | 60 | ||
12 | 61 | Max Papis Jeff Segal |
GT | AIM Motorsport Racing | Ferrari 458 Italia | 60 | ||
13 | 44 | Andy Lally John Potter |
GT | Magnus Racing | Porsche 911 GT3 | 60 | ||
14 | 31 | Eric Curran Boris Said |
GT | Marsh Racing | Corvette C6 | 60 | ||
15 | 73 | Patrick Lindsey Patrick Long |
GT | Park Place Motorsport | Porsche 911 GT3 | 60 | ||
16 | 69 | Emil Assentato Anthony Lazzaro |
GT | AIM Motorsport Racing | Ferrari 458 Italia | 60 | ||
17 | 93 | Michael Marsal Gunter Schaldach Billy Johnson |
GT | Turner Motorsport | BMW M3 | 59 | ||
18 | 18 | Tomy Drissi Dion Von Moltke |
GT | Mühlner Motorsport | Porsche 911 GT3 | 58 | ||
19 | 00 | Joel Miller Tristan Nunez |
GX | Visit Florida Racing Speedsource |
Mazda 6 GX | 57 | ||
20 | 38 | Spencer Pumpelly Jim Norman |
GX | BGB Motorsports | Porsche Cayman GX | 56 | ||
21 | 70 | Tom Long Sylvian Trembay |
GX | Mazdaspeed Speedsource |
Mazda 6 GX | 47 | ||
22 | 3 | Pedro Lamy Enzo Potolicchio Stéphane Sarrazin |
DP | 8Star Motorsport | Corvette DP | 46 | ||
23 | 9 | Brian Frisselle Burt Frisselle |
DP | Action Express Racing | Corvette DP | 43 | ||
24 | 94 | Bill Auberlen Paul Dalla Lana Billy Johnson |
GT | Turner Motorsports | BMW M3 | 32 | ||
25 | 01 | Memo Rojas Scott Pruet |
DP | Chip Ganassi Racing | Riley BMW | 0 | ||
26 | 60 | John Pew Michael Valiante |
DP | Michael Shank Racing | Riley Ford | 0 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.