42 załogi zapowiadają start w tegorocznej odsłonie wyścigu Sebring, będącej inauguracyjną rundą sezonu 2013 ALMS. Gościnnie, na Florydzie pojawią się prototypy Audi i ekipa Greaves.
Ze względu na umieszczenie rundy FIA WEC na nowym torze Circuit Of The Americas, Sebring jest w tym roku już tylko inauguracją sezonu ALMS – a przez to, jego lista startowa sporo zubożała w stosunku do tej z roku 2012. Widać to szczególnie po kategorii LMP2, gdzie z pokaźnej gromady prototypów pozostało nam ich tylko pięć – nieco mniejsze różnice widać po czołowej kategorii LMP1, gdzie w stawce brakuje głównie pojazdów i tak nieuczestniczących w tym roku w rywalizacji FIA WEC. Uwagę skupia natomiast kategoria GT, która nawet pomimo braku ekip walczących w Mistrzostwach Świata, zapowiada niezwykle interesującą rywalizację wielu różnych pojazdów.
Standardowa kategoria P1 serii ALMS to cztery prototypy w trzech zespołach. Jedną Hondę HPD ARX-03c wystawi ubiegłoroczny mistrz, Muscle Milk Pickett Racing, do standardowej załogi Lucas Luhr i Klaus Graf dołączając Francuza Romaina Dumas. Naprzeciw nim staną w tym roku dwie Lole ekipy Dyson Racing, z 2-litrowymi turbodoładowanymi silnikami R4 Mazdy – a regularnie także jedna Lola B12/60 szwajcarskiego Rebelliona, wyposażona w wolnossący silnik 3.4L Toyoty. Na Sebring jednak, Rebellion pojawi się z dwoma takimi prototypami – ale i tak najważniejszymi gośćmi imprezy będą zdecydowanie dwa Audi R18 E-tron Quattro, które na Florydzie przywiezie fabryczny Audi Sport by po raz jedenasty wygrać Sebring.
Kategoria prototypów P2 wygląda natomiast wręcz tragicznie. Tylko dzięki przejściu zespołu Extreme Speed z wyścigowych Ferrari 458 Italia na dwa prototypy HPD ARX-03b, ekipa Level 5 Motorsports będzie tu miała jakichkolwiek konkurentów – łącznie więc cztery prototypy Hondy zmierzą się z jedynym w tej klasie gościem, Zytekiem Z11SN z silnikiem Nissana brytyjskiej ekipy Greaves Motorsport. Zabraknie ubiegłorocznych zwycięzców, co ciekawe – amerykańskiego zespołu Starworks Motorsport – zabraknie także ubiegłorocznego konkurenta dla Level 5 w ALMS, Conquest Endurance.
Zupełnie inaczej sytuacja ma się natomiast w kategorii GT. Ta nie potrzebuje nawet gości z FIA WEC, żeby zdecydowanie przykuć uwagę kibiców – w końcu jak inaczej można nazwać rywalizację czterech ekip fabrycznych oraz jeszcze czterech innych, wystawiających pojedyncze załogi zespołów? W tym wypadku Sebring możemy traktować jako doskonałą zapowiedź tego, co będzie się działo w tegorocznej odsłonie tej kategorii pojazdów ALMS – a jak widać po liście startowej, dziać może się tu naprawdę wiele.
Premierę w Sebring będą miały pokazane niedawno BMW Z4 GTE, które w tym roku zastąpią w fabrycznym BMW Team RLL modele M3 GT. Swój pierwszy pełny sezon zaliczą także fabryczne SRT Vipery – a o swoim powrocie zapewnił Aston Martin, wystawiając dwa V8 Vantage GTE. W miejsce Ferrari od Extreme Speed, po roku przerwy do ALMS powraca mocne Risi Competizione z jedną 458 Italia – drugie Ferrari pojawi się z logo Alex Job Racing, które za sobą zostawiło nieudany mariaż z Lotusem. Tradycyjnie, do walki o mistrzostwo ALMS przystąpią fabryczne Corvette – a bez „latających jaszczurek”, Porsche reprezentować będą pojedyncze załogi Team Falken Tire i Paul Miller Racing. Ktoś ma wątpliwości?
ALMS to także kategorie LMPC i GTC – w przeciwieństwie jednak do serii ELMS czy Asian LMS, ta druga pozostająca tylko i wyłącznie przy pucharowych Porsche. Wśród prototypów Oreca FLM09, nowością będą dwa pojazdy od BAR1 Motorsports oraz jeden od DragonSpeed – zabraknie natomiast ekip Merchant Services, Dempsey Racing i Muscle Milk Pickett Racing. Ta ostatnia obecna będzie tylko w LMP1 – Dempsey natomiast, podobnie jak Flying Lizard z kategorii GT przenieśli się do Porsche GTC – i tam staną naprzeciwko przede wszystkim Alex Job Racing i The Racer’s Group. Dempsey zawarł tu układ z Alexandrem Del Piero (tak, tym Del Piero) i w zespole Dempsey Del Piero Racing wystawi do walki dwa pojazdy – podobnie zrobi to Flying Lizard oraz zespół znany z obecności tam Kuby Giermaziaka w Petit Le Mans i Daytona, NGT Motorsports. Na Sebring, Giermaziak jednak, jak na razie, nie jest przewidziany.
Na torze pojawi się także indywiduum DeltaWing, jednak już bez wsparcia Highcroft Racing i bez logo i silnika Nissana (motor zastąpi jednostka napędowa Mazdy przygotowana przez warsztat Elan). Ekipa zwać się będzie po prostu DeltaWing Cars i wstępnie zapisana zostanie do kategorii P1.
Nr | Klasa | Kierowca | Zespół | Samochód | ||
1 | P1 | Marcel Fässler Benoît Tréluyer Oliver Jarvis |
Audi Sport Team Joest | Audi R18 E-tron Quattro | ||
2 | P1 | Tom Kristensen Allan McNish Lucas di Grassi |
Audi Sport Team Joest |
Audi R18 E-tron Quattro | ||
6 | P1 |
|
Klaus Graf |
Muscle Milk Pickett Racing | HPD ARX-03c | |
12 | P1 | Nicolas Prost Nick Heidfeld Neel Jani |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | ||
13 | P1 | Mathias Beche Congfu Cheng Andrea Belicchi |
Rebellion Racing | Lola B12/60 Toyota | ||
16 | P1 | Chris Dyson Guy Smith Butch Leitzinger |
Dyson Racing Team | Lola B12/60 Mazda | ||
20 | P1 | - - - |
--- |
Dyson Racing Team | Lola B11/66 Mazda | |
41 | P2 |
|
Tom Kimber-Smith Christian Zugel Eric Lux |
Greaves Motorsport | Zytek Z11SN | |
95 | P2 | Scott Tucker Marino Franchitti Ryan Briscoe |
Level 5 Motorsport | HPD ARX-03b | ||
01 | P2 | Scott Sharp Johannes van Overbeek |
Extreme Speed Motorsport | HPD ARX-03b | ||
02 | P2 | Ed Brown Guy Cosmo |
Extreme Speed Motorsport | HPD ARX-03b | ||
055 | P2 | Scott Tucker Ryan Hunter-Reay Simon Pagenaud |
Level 5 Motorsport | HPD ARX-03b | ||
3 | GT | Jan Magnussen Antonio Garcia Jordan Taylor |
Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | ||
4 | GT | Oliver Gavin Tommy Milner Richard Westbrook |
Corvette Racing | Chevrolet Corvette C6.ZR1 | ||
17 | GT | - |
Wolf Henzler Bryan Sellers --- |
Team Falken Tire | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |
23 | GT | Bill Sweedler Townsend Bell |
Team West Alex Job Racing | Ferrari 458 Italia GTC | ||
48 | GT | Bryce Miller Marco Holzer |
Paul Miller Racing | Porsche 911 GT3-RSR (997) | ||
55 | GT | Bill Auberlen Maxime Martin Jörg Müller |
BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | ||
56 | GT | Dirk Müller Joey Hand John Edwards |
BMW Team RLL | BMW Z4 GTE | ||
62 | GT | Gianmaria Bruni Olivier Beretta Matteo Malucelli |
Risi Competizione | Ferrari 458 Italia GTC | ||
91 | GT | - - - |
--- --- --- |
SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |
93 | GT | - - - |
--- |
SRT Motorsports | SRT Viper GTS-R | |
97 | GT |
|
Darren Turner |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | |
007 | GT | Paul Dalla Lana Billy Johnson Pedro Lamy |
Aston Martin Racing | Aston Martin V8 Vantage GTE | ||
7 | PC | Tomy Drssi Rusty Mitchell Chapman Ducote |
BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | ||
8 | PC | Kyle Marcelli Chris Cumming Stefan Johansson |
BAR1 Motorsports | Oreca FLM09 | ||
9 | PC | - |
Bruno Junqueira Alex Popow --- |
RSR Racing | Oreca FLM09 | |
18 | PC | Tristan Nunez Charlie Sears David Heinemeier Hansson |
Performance Tech Motorsports | Oreca FLM09 | ||
52 | PC | David Cheng Mike Guasch David Ostella |
PR1 Mathiasen Motorsports | Oreca FLM09 | ||
81 | PC | Mirco Schultis Patrick Simon Pierre Kaffer |
DragonSpeed | Oreca FLM09 | ||
05 | PC | Jonathan Bennett Colin Braun Mark Wilkins |
CORE Autosport | Oreca FLM09 | ||
10 | GTC | Michael Avenatti Andrew Davis Bob Faieta |
Dempsey Del Piero Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | ||
11 | GTC | Mike Hedlund Jan Heylen Jon Fogarty |
JDX Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | ||
22 | GTC | Cooper MacNeil Jeroen Bleekemolen Dion von Moltke |
Alex Job Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | ||
27 | GTC | Patrick Dempsey Andy Lally Joe Foster |
Dempsey Del Piero Racing | Porsche 911 GT3 Cup (997) | ||
30 | GTC |
|
Henrique Cisneros |
NGT Motorsports | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |
31 | GTC |
|
Carlos Gomez --- --- |
NGT Motorsports | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |
44 | GTC | - - - |
--- --- --- |
Flying Lizard Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |
45 | GTC | - - - |
--- --- --- |
Flying Lizard Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | |
66 | GTC | Ben Keating Damien Faulkner Craig Stanton |
TRG | Porsche 911 GT3 Cup (997) | ||
99 | GTC | David Calvert-Jones Sascha Massen Lawson Aschenbach |
Competition Motorsport | Porsche 911 GT3 Cup (997) | ||
0 | - - - |
--- --- --- |
DeltaWing Cars | DeltaWing LM12 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.