Organizatorzy American Le Mans Series zaprezentowali kalendarz przyszłorocznych imprez serii ALMS. Największą zmianą jest obecność toru Circuit Of The Americas, na którym impreza odbędzie się obok wyścigu FIA WEC.

Tradycyjny początek i koniec, jednak w środku zmiany – tak określić można kolejny sezon ALMS, który zapewne będzie ostatnim w takiej konfiguracji ze względu na połączenie w 2014 roku z serią Grand-Am. Na liście amerykańskiej wersji długodystansowych rywalizacji, zgodnie z przewidywaniami widnieje 10 pozycji – a to oznacza, że przy pojawieniu się nowego czołowego obiektu USA – goszczącego już w tym roku Formułę 1 Circuit Of The Americas – któraś z tegorocznych pozycji będzie musiała z listy sezonu 2013 zniknąć.

Padło na sierpniową imprezę Mid-Ohio Sports Car Challenge, która, choć organizowała jeden z krótszych wyścigów (2 godziny 45 minut), to dla wielu kibiców była jedną z bardziej interesujących odsłon ALMS. Zamiast niej, w sobotę 21. września odbędzie się wyścig w Austin, będący bezpośrednim preludium dla mającej miejsce dzień później batalii FIA WEC; z pewnością będzie to jeden z najciekawszych weekendów roku 2013, choćby ze względu na możliwość porównania amerykańskiej i globalnej serii wyścigów długodystansowych.

Zgodnie z tradycją, pierwszą odsłoną ALMS 2013 będzie 12-godzinna runda w Sebring. Zaplanowana na 13. marca impreza nie będzie już elementem FIA WEC – jednak fakt, iż inauguracyjny wyścig Długodystansowych Mistrzostw Świata 2013 będzie miał miejsce dopiero miesiąc później, daje dużą szansę na obecność na Florydzie wielu ekip spoza stawki ALMS. W końcu, jeśli nie dla punktów – goście mogą się tam pojawić choćby dla ostatecznego sprawdzenia się przed kwietniowym wyścigiem na Silverstone.

Następnie ALMS przeniesie się do Kalifornii, gdzie na ulicach Long Beach pojazdy będą ścigać się przez zaledwie 2 godziny – potem jednak czeka ich kolejne, duże wyzwanie – 6-godzinna rywalizacja na kultowym torze Laguna Seca. Ten znany przede wszystkim z arcytrudnego zakrętu „cockscrew” („śrubokręt”) to jeden ze stałych punktów ALMS od powstania tej serii w 1999 roku – przy czym przez lata, wyścig urósł z typowej rywalizacji 2 godzin 45 minut do trzeciej pod względem czasu trwania w kalendarzu ALMS.

Dwie kolejne, trwające już 2 godziny i 45 minut rundy ALMS pozostają bez zmian. Na początku lipca, rywalizacja odbędzie się na torze Lime Rock Park w Lakeville w stanie Connecticut, jako element imprezy Northeast Grand Prix – a następnie przeniesie się do Kanady na tor Mosport w prowincji Ontario. Podobnie, jak Laguna Seca, także i ten obiekt widnieje w ALMS od 1999 roku – wcześniej natomiast, obecna tu była m.in. seria World Sportscar Championship, z dominującymi wtedy prototypami Porsche.

11. sierpnia, kolejną odsłonę będzie miała 4-godzinna rywalizacja na torze Road America, ułożonym z dróg wokół Elkhart Lake w stanie Wisconsin. Jednocześnie odbędzie się tam także runda serii Grand-Am (jako osobny wyścig) – a ostatniego dnia sierpnia, razem z rundą serii IndyCar odbędzie się druga przyszłoroczna impreza trwająca zaledwie 2 godziny – uliczny wyścig w Baltimore. Obecna od 2011 roku rywalizacja na ulicach 600-tysięcznego miasta wciąż budzi niemałe kontrowersje – choćby z powodu kosztów organizacji tak nietypowej imprezy.

Ósmą odsłoną ALMS będzie pierwsza w historii runda na Circuit of the Americas w Teksasie – a po niej czeka nas jeszcze 4-godzinny wyścig na Virginia International Speedway w Alton, dopiero od 2012 roku obecny na liście ALMS (wcześniej, przez 10 lat była to runda konkurencyjnej Rolex Sports Car Series obecnej w Grand-Am). Na 19. października zaplanowano natomiast kolejną, szesnastą odsłonę Petit Le Mans – choć tu pojawia się dość znaczący dla fanów wyścigów długodystansowych zgrzyt – gdyż w ten sam weekend, w Fuji odbywać się ma wyścig serii FIA WEC.

W roku 2013 dowiemy się także, jaki kształt będzie miała seria wyścigów ALMS połączona z seriami nadzorowanymi przez Grand-Am – wiadomo już jednak, że w sezonie 2014, na jednej liście znajdą się wyścigi: 10-godzinny Petit Le Mans, 12-godzinny Sebring oraz 24-godzinny Daytona.

1 16 marca Sebring 12 Hours Sebirng International Speedway Sebring, Floryda
2 20 kwietnia ALMS Long Beach Grand Prix Long Beach Grand Prix Circuit Long Beach, Kalifornia
3 18 maja ALMS Monterrey Mazda Speedway Laguna Seca Monterey, Kalifornia
4 6 lipca Northeast Grand Prix Lime Rock Park Lakeville, Connecticut
5 21 lipca Grand Prix of Mosport Canadian Tire Motorsport Mark Bowmanville, Ontario, Kanada
6 11 sierpnia Road Race Showcase Road America Elkhart Lake, Wisconsin
7 31 sierpnia Baltimore Sports Car Challenge Grand Prix of Baltimore Circuit Baltimore
8 21 września ALMS Circuit of the Americas Circuit of the Americas Austin, Teksas
9 5 października ALMS VIR 240 Virginia International Raceway Alton, Virginia
10 19 października Petit Le Mans Road Atlanta Braselton, Georgia

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race