Neel Jani zdobył dla załogi Loli B12/60 Rebelliona pole position w sobotnim wyścigu Petit Le Mans. Bardzo dobrze wypadły Ferrari ekipy Extreme Speed Motorsports, a Kuba Giermaziak zaliczył czwarty czas w klasie GTC.

Jeśli ostatnią z sesji treningowych można było określić jako szybką – to jak w takim razie określić czasy kwalifikacji, z których niejeden (a czasem, jak np. pośród prototypów LMPC, wszystkie) okazały się być rekordami toru Road Atlanta?  Jednym z takich rekordzistów był Gunnar Jeannette w, startującym w kwalifikacjach razem z dwoma kategoriami prototypów Le Mans, pojeździe Deltawing – w sobotnie popołudnie Jeannette zszedł do poziomu 1:12,850, który dawał mu dziesiąte miejsce na starcie sobotniego wyścigu. Z zasady jednak, nieklasyfikowany Deltawing Nissan będzie rozpoczynał rywalizację jako ostatni w całej stawce.

W ostatniej, czwartej części sesji kwalifikacji, razem z Deltawing walczyły prototypy LMP1. Tu, mocnym akcentem rywalizację rozpoczął Lucas Luhr, już na drugim okrążeniu schodząc do 1:10,406 – a na kolejnym zaliczając rekordowe 1:09,667. Kiedy Neel Jani w Loli Rebelliona uzyskał czas 1:09,643, Luhr poprawił się na 1:09,428. 5 minut przed końcem sesji, Jani przebił jednak Niemca wynikiem 1:09,089 – a Luhr zjechał do boksów. Załodze Loli nr 16 nie pomógł natomiast nawet wyjątkowo dobry wynik 1:10,176 – za to 1:11,811 wystarczyło starszej B11/66 ekipy Dyson Racing do uzyskania czwartej pozycji na starcie.

W LMP2 górą okazały się być dwa siostrzane prototypy Morgan. O dobrą pozycję startową walczyli początkowo Olivier Pla z OAK Racing, Mathias Beche z Thiriet TDS oraz Marino Franchitti z HPD nr 055 od Level 5 – do których nieco później dołączyli Brendon Hartley z Murphy Prototypes i Alex Brundle z Greaves. W połowie sesji, Brundle wyszedł przed Pla i Hartleya – ci jednak kontratakowali – a dodatkowo, pod koniec sesji na czele zjawił się Martin Plowman z Conquest Endurance. Jego, o zaledwie 0,002 sekundy, pokonać zdołał już tylko Pla – a na trzecie miejsce wszedł Franchitti, przed Hartleya i Brundle’a.

Idąc „od tyłu”, przed prototypami LMP1 i LMP2 walczyły Oreca 09 FLM z kategorii LMPC. Tu działo się naprawdę wiele – co chwilę stawka się mieszała, kierowcy z czoła spadali niemal na koniec – a ci z końca nagle zaliczali świetne czasy. Gdy jednak 5 minut przed końcem, za Kylem Marcellim z Merchant Servises widnieli Colin Braun z CORE nr 05 i Ryan Lewis z Dempsey – Marcelli zatrzymał się na torze, powodując małe zamieszanie. Sędziowie wywiesili czerwoną flagę – ale wtedy Marcelli ruszył, eliminując przypuszczenia o braku paliwa. Powodem zatrzymania okazała się być awaria elektryki – choć niektórzy przeciwnicy mają na ten temat swoje zdanie…

W części drugiej kwalifikacji walczyły pojazdy GT. Tu pierwsi poniżej 1:20 byli dwaj Müllerowie z BMW – a za nimi, co ciekawe, Marc Goossens z Vipera nr 93. Po 6 minutach, przed BMW znaleźli się jednak Toni Vilander z Ferrari nr 01 i Oliver Gavin z Corvette nr 4 – a po chwili także Goossens. Jörg Müller z BMW nr 55 wkrótce odzyskał drugie miejsce – lecz Vilander miał już wtedy czas poniżej 1:19. Na czwarte miejsce wszedł natomiast Guy Cosmo z Ferrari nr 02, który 5 minut przed końcem sesji był już drugi – a na kolejnym okrążeniu przebił samego Vilandera. Jörg Müller pozostał trzeci – a za nim i Gavinem sesję ukończył Antonio Garcia z Corvette nr 3.

Całe kwalifikacje rozpoczynały natomiast najsłabsze kategorie: GTC i GTE Am. W tej drugiej, Nicolas Armindo okazał się być nie do pokonania dla Piergiuseppe Perrazziniego – Porsche ostatecznie uzyskało czas 2 sekundy lepszy od Ferrari. W GTC, początkowo Kuba Giermaziak zagroził liderowi, Lehowi Keenowi z Alex Job Racing – potem jednak, od Giermaziaka okazali się być szybsi także Damien Faulkner z Green Hornet i Spencer Pumpelly z TRG. Polakowi, choć poprawiającemu swój czas, nie udało się już wywalczyć lepszej pozycji – utrzymał on jednak czwarte miejsce w stawce GTC.

Czołowy pojazd LMP2 wystartuje z pozycji czwartej, LMPC z trzynastej, zwycięskie Ferrari z kategorii GT rozpocznie wyścig jako dziewiętnaste – a najlepsze pucharowe Porsche jako trzydzieste czwarte. Wyścig Petit Le Mans odbędzie się w sobotę o godzinie 17.30 i trwał będzie maksymalnie 10 godzin.

Wyniki kwalifikacji znajdziesz TUTAJ

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race