Stawka 35 zespołów w dniach od 5-7 lipca odbędzie się pierwszy w tym sezonie wyścig na torze poza Stanami Zjednoczonymi. Do rywalizacji powrócą samochody McLarena zespołu Compass Racing oraz Mercedesa z ekipą Lone Star Racing.

Około 50 lat temu działka, na której znajduje tor Canadian Tire Motorsport Park, była farmą. W 1958 roku organizacja British Empire Motor Club utworzył komitet w celu zbadania możliwości wyboru i zakupu nieruchomości na budowę toru wyścigowego.  W połowie lata członkowie stanowiący ten komitet znaleźli blisko 4,5 hektarową działkę na północ od Bowmanville. W pewnym momencie ekipa wchodząca w skład komitetu zdała sobie sprawę z ogromu projektu i że jeden klub (w tym wypadku BEMC) nie wykona tego zadania samodzielnie. Dlatego jesienią 1958 roku powstała osobna jednostka o nazwie «Mosport Limited».

Latem 1960 roku były kierowca Formuły 1 Stirling Moss złożył wizytę w Toronto by zobaczyć plany oraz jakie prace wykonano do tej pory przy budowie pętli toru CTMP. Brytyjczyk był bardzo entuzjastycznie nastawiony do nitki toru, jednak zaproponował on zmianę w zakrętach 5a i 5b na ostry nawrót. Moss twierdził, że uatrakcyjni to widowiskowość wyścigu na tym torze. Z czasem zakręty 5a i 5b, zmienili nazwę na zakręt Moss.

Sama budowa toru Mosport była trudna. Konstrukcja toru ucierpiała na skutek ograniczeń budżetowych z zakresu zagospodarowania przestrzennego, ulewnych opadów deszczu, oraz ceny, która okazała się dwukrotnie wyższa niż zakładano. Pomimo tych utrudnień tor był gotowy do wyścigów już w 1961 roku, a zarządzającym «Kanadyjskim domem motorsportu» został Jim Clayton (który także posiada swój zakręt na tym torze), pierwszy i jedyny pełnoetatowy pracownik Mosport. Pętla toru wynosi 3,957 km, ma 10 zakrętów i 8-krotnie gościła kierowców Formuły 1 w ramach wyścigu Grand Prix Kanady. Najwięcej zwycięstw tutaj odnosił Jackie Stewart w Tyrellu-Ford – w 1971 oraz rok później. Swoje sukcesy tutaj mieli również James Hunt, Jacky Ickx, Emerson Fittipaldi oraz Jody Scheckter, który wygrał ostatni wyścig Formuły 1 zorganizowany na ówczesnym Mosport.

W poprzednim sezonie swoje zwycięstwo w IMSA odnieśli wicemistrzowie tej serii – Colin Braun oraz Jonathan Bennett. Kierowcy Core autosport #54 wystawiająca wtedy prototyp ORECA 07 Gibson przyjechali przed Jordanem Taylorem i Rengerem Van Der Zande z Wayne Taylor Racing #10 oraz przed Naserem dzielącym swój prototyp z Curranem. W kategorii GTLM wygrał zespół Ford Chip Ganassi Racing #67 w składzie Richard Westbrooke oraz Ryan Briscoe. Brytyjsko-australijsko para wygrała swoją klasę przed dwoma samochodami Corvette Racing. Z kolei w kategorii GTD wygrała para Bleekemolen-Keating w Mercedes-AMG Team Riley Motorsports #33. Na drugim miejscu uplasował się nieistniejący już zespół 3GT Racing z Kyle Marcelli oraz Dominikiem Baumannem, a najniższy stopień podium zajął wtedy Magnus Racing z Johnem Potterem i Andym Lallym.

Najbardziej utytułowanym zespołem tutaj jest Corvette Racing. 11 razy amerykański zespół wygrywał na kanadyjskim torze, ostatni raz w 2014 roku, gdzie Garcia i Magnussen sięgali po triumf w tym wyścigu. W tą niedzielę, prócz wspomnianej dwójki, pojedzie jeszcze jeden samochód żółtej Corvette ze zmienionym składem. Marcel Fassler pojedzie za Tommego Millnera, który to on nabawił się kontuzji ręki po wypadku z zeszłego tygodnia z Watkins Glen International.

To nie jest jedyna zmiana w stawce. Do wyścigu na Canadian Tire Motorsport Park dołączą Compass Racing #76 wystawiający McLarena 720S GT3, oraz Lone Star Racing #74 z Mercedesem-AMG GT3. W tym wyścigu oraz w następnej rundzie podczas imprezy na Lime Rock Park nie wystartuje Audi R8 zespołu Starworks Motorsport #8.

Peter Baron właściciel amerykańskiego zespołu tak uzasadniał swoją decyzję: „Naszym celem było ściganie się przez cały pełny sezon, ale zdrowy rozsądek mówi nam, że mamy tu problem, na który nie mamy wpływu. Nasi sponsorzy oczekują od nas wyników. Musimy walczyć o podium. W tym momencie po prostu nie mamy prędkości w samochodzie. To bolesne, że odpuścimy te wydarzenia. Żaden zawodnik nie chce się przyglądać z boku, ale nie ma sensu wyrzucać pieniędzy z budżetu, gdy nie jesteśmy konkurencyjni.”

Powrót Starworks Motorsport #8 jest zapowiedziany na 4 sierpnia podczas weekendu wyścigowego na torze Road America.

W klasyfikacji generalnej zespołów DPi prowadzi Dane Cameron oraz Juan Pablo Montoya w Acura Team Penske #6 mając zgromadzonych 177 punktów. Na drugim miejscu znajduje się brazylijska para Felipe Nasr oraz Pipo Derani w Action Express Racing #31 tracąc do liderów zaledwie 1 punkcik. Wysoko umiejscowiony jest również drugi samochód zespołu Team Penske #7, z Rickim Taylorem oraz Helio Castronevesem. Ich dorobek punktowy wynosi 172 punkty. W klasie LMP2 Performance Tech Motorsport #38 ma 131 punktów, zaś drugi w klasie PR1 Mathiasen Motorsport #52 ma o 1 punkt mniej.

W kategorii GTLM trzy zespoły mają różnicę 1 punktu. Porsche GT Team #911 z Nickiem Tandym oraz Patrickiem Pilet prowadzi mając 152 punkty, drugi jest także zespół wystawiający Porsche #912. Laurens Vanthoor oraz Earl Bamber mają 151 punktów, tyle samo co Corvette Racing #3, który w trzech poprzednich wyścigach miał drugie pozycje na koniec wyścigu.

Wraz z nastaniem weekendu wyścigowego w «Kanadyjskim domu motorsportu» powraca rywalizacja w Sprint Cup Championship. W owej klasyfikacji prowadzi AIM Vasser Sullivan #14 zwyciężając dwukrotnie w wyścigu Mid-Ohio i Belle Isle, i zbierając tym samym pełną pulę punktów. Z kolei w klasyfikacji generalnej w klasie GTD prowadzi Trent Hindman oraz Mario Farnbacher z zespołu Meyer Shank Racing #86.

Kwalifikacje odbędą się w sobotę o godzinie 17:25, zaś wyścig jest zaplanowany na godzinę 18:55 w niedzielę.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race