W najbliższy weekend na torze Watkins Glen International odbędzie się szósta runda mistrzostw IMSA. Jest to też trzeci wyścig serii Endurance Cup gdzie samochody wszystkich czterech kategorii będą się ścigać i próbować wygrać 6-godzinny klasyk na tym obiekcie.

 Watkins Glen to tor o długości 5,4 km, powstały w roku 1948. Warto wspomnieć, że przez pierwsze cztery lata, tor Watkins Glen był normalnie drogą publiczną o długości ponad 10 kilometrów. Pomysłodawcą wprowadzenia Watkins Glen do wyścigów był amerykański student prawa Cameron Argetsinger, który spędził letnie wakacje właśnie w małej wiosce oddalonej o 460 km od Nowego Jorku. Marzenie, młodego wówczas Camerona spełniło się 2 października 1948 roku, gdzie odbył się pierwszy wyścig w Stanach Zjednoczonych po II Wojnie Światowej. Przez pierwsze pięć lat największe nazwiska odwiedzały małą wioskę i zawsze gromadziły się tłumy by obejrzeć ich wyścig.

Zawody przeniosły się w 1953 roku na tymczasową pętlę toru, zaś trzy lata później wybudowano stały 3,7-kilometrowy tor. Pierwszy wyścig serii międzynarodowej odbył się w 1958 roku, gdzie jeździły bolidy Formuły Libre. Od roku 1961 do 1980 na tym torze odbyły się zmagania kierowców Formuły 1. Rekordzistą toru pętli Grand Prix jest Bruno Giacomelli, który w bolidzie Alfy Romeo uzyskał czas 1:33.291, zaś w wyścigu pierwsze dwa miejsca zdobyli kierowcy Williamsa – Alan Jones i Carlos Reutemann. Wcześniej na Watkins Glen wygrywali tacy kierowcy jak James Hunt, Niki Lauda czy Jim Clark.

Sam tor został rozbudowany w 1971 roku i jego długość wynosi tyle ile wynosi obecnie. Do serii Formuły 1 doszły takie serie jak CART Indy Car Series, Formuła 5000 czy Can-Am.

W zeszłym roku w IMSA w kategorii prototypów zwyciężyło trio Misha Goikhberg, Stephen Simpson oraz Chris Miller jadący wówczas samochodem LMP2 Oreca 07. Zespół JDC-Miller Motorsport #99, który wystawiał wówczas ten samochód przyjechał na metę przed inną Orecą, tym razem zespołu Core autosport #54, w której ekipie znajdował się Colin Braun, Jonathan Bennett oraz Romain Dumas. Co ciekawe różnica między drugim, a trzecim samochodem na koniec wyścigu wynosiła zaledwie 0,142 sekundy. Najlepsze okrążenie wyścigu (1:33,424) w zeszłym roku należało do Rickiego Taylora, który ostatecznie zajął 12 lokatę w wyścigu. To wciąż jednak gorszy rezultat od tego jaki uzyskał w wyścigu Olivier Pla w 2017 roku (1:33,314).

W kategorii GT Le Mans w 2018 roku triumfował zespół Ford Chip Ganassi Racing #66 w składzie Joey Hand oraz Dirk Muller. Amerykańsko-niemiecka para sklasyfikowana została przed Corvette Racing #3 oraz Porsche GT Team #911. Z kolei w kategorii GT Daytona swój jedyny triumf w sezonie 2018 zdobył zespół Turner Motorsport wystawiający BMW M6 GT3. Ekipa, która wygrała w składzie Markus Palttala, Don Yount oraz Dillon Machavern dojechała do mety przed zespołem Meyer Shank Racing #86 oraz Paul Miller Racing #48. W zeszłym roku w każdej klasie, najszybsza trójka oscylowała w granicach 2 – 3 sekund.

W tym roku 37 zespołów i samochodów będzie walczyło o zwycięstwo w swoich kategoriach. Najbardziej utytułowanymi kierowcami startującymi w tym roku w 6 godzinach Watkins Glen są Joao Barbosa oraz Andy Lally, którzy w swoich klasach zwyciężali 4-krotnie. Z kolei najwięcej pole position na torze w stanie Nowy Jork ma aktualnie Amerykanin Bill Auberlen z liczbą 4 zwycięstw w kwalifikacjach. Warto wspomnieć również, że najbardziej utytułowaną marką na tym torze jest Porsche, które od początku istnienia w kalendarzu 6-godzinnego wyścigu, niemiecka marka wygrała aż 53 razy w różnych kategoriach.

Dwa tygodnie po wyścigu 24h Le Mans, do Watkins Glen International wraca 8 kierowców, którzy stali na podium we Francji. Jednym z takich kierowców jest m.in. zwycięzca kategorii GTE Am Patrick Lindsey.

Mając 152 punkty na koncie dwójka Brazylijczyków Felipe Nasr oraz Pipo Derani prowadzą w klasyfikacji generalnej serii IMSA. Do zespołu Action Express Racing #31 w ten weekend dołączy Eric Curran. Za nimi w klasyfikacji generalnej znajdują się dwa samochody Acura Team Penske. W samochodach #6 oraz #7 pojadą Dane Cameron, Juan Pablo Montoya oraz Helio Castroneves i Ricky Taylor. W klasie LMP2 Performance Tech Motorsport #38 ma 4 punkty przewagi nad PR1 Mathiasen Motorsport #52.

Klasa GTLM to pierwsza pozycja w klasyfikacji generalnej dla Porsche GT Team #912 z Earlem Bamberem i Laurensem Vanthoorem w składzie. Zwycięzcy wyścigu w Long Beach oraz Mid-Ohio mają łącznie 126 punkty. O 7 mniej ma zespół Corvette Racing #3, którzy jeszcze nie triumfowali w tym sezonie w IMSA. 117 punktów uzbierał drugi samochód Porsche, który zwyciężył 12-godzinnym wyścigu Sebring.

W najliczniej obsadzonej stawce kategorii GTD, w klasyfikacji generalnej prowadzi zespół Meyer Shank Racing #86 w składzie Trent Hindman oraz Mario Farnbacher. Za zespołem wystawiającym NSX GT3 plasują się dwa samochody AIM Vasser Sullivan.

W klasyfikacji Michelin Endurance Cup na pierwszym miejscu ex aequo z 28 punktami znajdują się zespoły Wayne Taylor Racing #10 oraz Action Express Racing #31. Blisko 9 punktów mniej ma Acura Team Penske #7, zaś 10 punktów mniej w kategorii DPi mają Action Express Racing #5 oraz drugi z samochodów Team Penske. W klasie LMP2 Performance Tech Motorsports #38 ma 28 punktów, z kolei jedyny konkurent zespołu z Florydy ma zgromadzonych o 8 oczek mniej.

Dużo ciaśniej jest w GT Le Mans. Wszystkie 9 sklasyfikowanych samochodów (łącznie z niestartującym Risi Competizione #62) mają 5 punktów różnicy między pierwszym, a ostatnim zespołem. Prowadzi Porsche GT Team #911 przed dwoma Fordami GT zespołu Chip Ganassi Racing. W GT Daytona w klasyfikacji Endurance, na pierwszym miejscu jest sklasyfikowany zespół Riley Motorsports #33 mając po dwóch wyścigach 25 punktów. O 3 punkty mniej ma zespół z Austrii GRT Grasser Racing Team #11, który nie został zgłoszony do wyścigu na torze Watkins Glen International. 18 punktów mają trzy sklasyfikowane zespoły – Land Motorsport #29, Scuderia Corsa #63 oraz Meyer Shank Racing #86.

W wyścigu 6-godzinnym na torze Watkins Glen nie weźmie udziału ekipa Compass Racing #76 wystawiający jedynego McLarena w stawce oraz Lone Star Racing #74. Z kolei do kategorii GT Daytona dołączyły inne zespoły m.in. wspomniany Montaplast by Land Motorsport #29 czy Black Swan Racing #540.

Kwalifikacje do wyścigu odbędą się w sobotę 29 czerwca o 17:45, zaś o 15:35 w niedzielę odbędzie się wyścig 6-godzinny na torze Watkins Glen International.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race