W najbliższy weekend na torze Watkins Glen International odbędzie się szósta runda mistrzostw IMSA. Jest to też trzeci wyścig serii Endurance Cup gdzie samochody wszystkich czterech kategorii będą się ścigać i próbować wygrać 6-godzinny klasyk na tym obiekcie.

 Watkins Glen to tor o długości 5,4 km, powstały w roku 1948. Warto wspomnieć, że przez pierwsze cztery lata, tor Watkins Glen był normalnie drogą publiczną o długości ponad 10 kilometrów. Pomysłodawcą wprowadzenia Watkins Glen do wyścigów był amerykański student prawa Cameron Argetsinger, który spędził letnie wakacje właśnie w małej wiosce oddalonej o 460 km od Nowego Jorku. Marzenie, młodego wówczas Camerona spełniło się 2 października 1948 roku, gdzie odbył się pierwszy wyścig w Stanach Zjednoczonych po II Wojnie Światowej. Przez pierwsze pięć lat największe nazwiska odwiedzały małą wioskę i zawsze gromadziły się tłumy by obejrzeć ich wyścig.

Zawody przeniosły się w 1953 roku na tymczasową pętlę toru, zaś trzy lata później wybudowano stały 3,7-kilometrowy tor. Pierwszy wyścig serii międzynarodowej odbył się w 1958 roku, gdzie jeździły bolidy Formuły Libre. Od roku 1961 do 1980 na tym torze odbyły się zmagania kierowców Formuły 1. Rekordzistą toru pętli Grand Prix jest Bruno Giacomelli, który w bolidzie Alfy Romeo uzyskał czas 1:33.291, zaś w wyścigu pierwsze dwa miejsca zdobyli kierowcy Williamsa – Alan Jones i Carlos Reutemann. Wcześniej na Watkins Glen wygrywali tacy kierowcy jak James Hunt, Niki Lauda czy Jim Clark.

Sam tor został rozbudowany w 1971 roku i jego długość wynosi tyle ile wynosi obecnie. Do serii Formuły 1 doszły takie serie jak CART Indy Car Series, Formuła 5000 czy Can-Am.

W zeszłym roku w IMSA w kategorii prototypów zwyciężyło trio Misha Goikhberg, Stephen Simpson oraz Chris Miller jadący wówczas samochodem LMP2 Oreca 07. Zespół JDC-Miller Motorsport #99, który wystawiał wówczas ten samochód przyjechał na metę przed inną Orecą, tym razem zespołu Core autosport #54, w której ekipie znajdował się Colin Braun, Jonathan Bennett oraz Romain Dumas. Co ciekawe różnica między drugim, a trzecim samochodem na koniec wyścigu wynosiła zaledwie 0,142 sekundy. Najlepsze okrążenie wyścigu (1:33,424) w zeszłym roku należało do Rickiego Taylora, który ostatecznie zajął 12 lokatę w wyścigu. To wciąż jednak gorszy rezultat od tego jaki uzyskał w wyścigu Olivier Pla w 2017 roku (1:33,314).

W kategorii GT Le Mans w 2018 roku triumfował zespół Ford Chip Ganassi Racing #66 w składzie Joey Hand oraz Dirk Muller. Amerykańsko-niemiecka para sklasyfikowana została przed Corvette Racing #3 oraz Porsche GT Team #911. Z kolei w kategorii GT Daytona swój jedyny triumf w sezonie 2018 zdobył zespół Turner Motorsport wystawiający BMW M6 GT3. Ekipa, która wygrała w składzie Markus Palttala, Don Yount oraz Dillon Machavern dojechała do mety przed zespołem Meyer Shank Racing #86 oraz Paul Miller Racing #48. W zeszłym roku w każdej klasie, najszybsza trójka oscylowała w granicach 2 – 3 sekund.

W tym roku 37 zespołów i samochodów będzie walczyło o zwycięstwo w swoich kategoriach. Najbardziej utytułowanymi kierowcami startującymi w tym roku w 6 godzinach Watkins Glen są Joao Barbosa oraz Andy Lally, którzy w swoich klasach zwyciężali 4-krotnie. Z kolei najwięcej pole position na torze w stanie Nowy Jork ma aktualnie Amerykanin Bill Auberlen z liczbą 4 zwycięstw w kwalifikacjach. Warto wspomnieć również, że najbardziej utytułowaną marką na tym torze jest Porsche, które od początku istnienia w kalendarzu 6-godzinnego wyścigu, niemiecka marka wygrała aż 53 razy w różnych kategoriach.

Dwa tygodnie po wyścigu 24h Le Mans, do Watkins Glen International wraca 8 kierowców, którzy stali na podium we Francji. Jednym z takich kierowców jest m.in. zwycięzca kategorii GTE Am Patrick Lindsey.

Mając 152 punkty na koncie dwójka Brazylijczyków Felipe Nasr oraz Pipo Derani prowadzą w klasyfikacji generalnej serii IMSA. Do zespołu Action Express Racing #31 w ten weekend dołączy Eric Curran. Za nimi w klasyfikacji generalnej znajdują się dwa samochody Acura Team Penske. W samochodach #6 oraz #7 pojadą Dane Cameron, Juan Pablo Montoya oraz Helio Castroneves i Ricky Taylor. W klasie LMP2 Performance Tech Motorsport #38 ma 4 punkty przewagi nad PR1 Mathiasen Motorsport #52.

Klasa GTLM to pierwsza pozycja w klasyfikacji generalnej dla Porsche GT Team #912 z Earlem Bamberem i Laurensem Vanthoorem w składzie. Zwycięzcy wyścigu w Long Beach oraz Mid-Ohio mają łącznie 126 punkty. O 7 mniej ma zespół Corvette Racing #3, którzy jeszcze nie triumfowali w tym sezonie w IMSA. 117 punktów uzbierał drugi samochód Porsche, który zwyciężył 12-godzinnym wyścigu Sebring.

W najliczniej obsadzonej stawce kategorii GTD, w klasyfikacji generalnej prowadzi zespół Meyer Shank Racing #86 w składzie Trent Hindman oraz Mario Farnbacher. Za zespołem wystawiającym NSX GT3 plasują się dwa samochody AIM Vasser Sullivan.

W klasyfikacji Michelin Endurance Cup na pierwszym miejscu ex aequo z 28 punktami znajdują się zespoły Wayne Taylor Racing #10 oraz Action Express Racing #31. Blisko 9 punktów mniej ma Acura Team Penske #7, zaś 10 punktów mniej w kategorii DPi mają Action Express Racing #5 oraz drugi z samochodów Team Penske. W klasie LMP2 Performance Tech Motorsports #38 ma 28 punktów, z kolei jedyny konkurent zespołu z Florydy ma zgromadzonych o 8 oczek mniej.

Dużo ciaśniej jest w GT Le Mans. Wszystkie 9 sklasyfikowanych samochodów (łącznie z niestartującym Risi Competizione #62) mają 5 punktów różnicy między pierwszym, a ostatnim zespołem. Prowadzi Porsche GT Team #911 przed dwoma Fordami GT zespołu Chip Ganassi Racing. W GT Daytona w klasyfikacji Endurance, na pierwszym miejscu jest sklasyfikowany zespół Riley Motorsports #33 mając po dwóch wyścigach 25 punktów. O 3 punkty mniej ma zespół z Austrii GRT Grasser Racing Team #11, który nie został zgłoszony do wyścigu na torze Watkins Glen International. 18 punktów mają trzy sklasyfikowane zespoły – Land Motorsport #29, Scuderia Corsa #63 oraz Meyer Shank Racing #86.

W wyścigu 6-godzinnym na torze Watkins Glen nie weźmie udziału ekipa Compass Racing #76 wystawiający jedynego McLarena w stawce oraz Lone Star Racing #74. Z kolei do kategorii GT Daytona dołączyły inne zespoły m.in. wspomniany Montaplast by Land Motorsport #29 czy Black Swan Racing #540.

Kwalifikacje do wyścigu odbędą się w sobotę 29 czerwca o 17:45, zaś o 15:35 w niedzielę odbędzie się wyścig 6-godzinny na torze Watkins Glen International.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Wyniki

Partnerzy

rally and race