28 samochodów pojawiło się w tym tygodniu na przedsezonowych testach Europejskiej Serii Le Mans. W niemal każdej z kategorii mogliśmy zobaczyć tegoroczne nowości.
Nie tylko nowy LMP3, ale także Oreca 05, BR01 czy BMW kategorii GTE pojawiły się na przedsezonowych testach odbywających się w miniony poniedziałek i wtorek na torze Paul Ricard w Le Castellet. Choć nie wszystkie mogły się popisać maksimum swoich możliwości, a konstrukcja rosyjskiego zespołu stała tylko w boksach – kibice mogli w końcu zobaczyć, jakie samochody pojawią się w tym roku w Europejskiej Serii Le Mans. Osobną kwestią było również pojawienie się wielu tegorocznych kierowców, których kilka ekip sprowadziło do Francji aż pięciu – i to nie tylko Europejczyków, ale i Saudyjczyka, Japończyka czy też Brazylijczyka. Niestety, wbrew zapowiedziom, na prologu nie pojawił się Polak – z testów zrezygnowała jego szwajcarska ekipa Kessel.
Szczęśliwie, przez oba dni testów, sesjom sprzyjała pogoda – jedynie w ostatnim, piątym treningu, deszcz nie pozwolił kierowcom na sprawdzenie pełni możliwości swoich pojazdów na zupełnie suchym torze. Pierwszego dnia rano, niespodziewany szturm przypuściła ekipa Murphy Prototypes – w starszym Oreca 03R, Francuz Nathanaël Berthon zaliczając wynik 1:48.155, o ponad sekundę lepszy od drugiego w tabeli zespołu JOTA Sport. Bardzo szybki był wówczas także drugi Gibson 015S, czyli zmodernizowany Zytek Z11SN, pojazd ekipy Greaves Motorsport – minimalnie gorszy czas uzyskał także tegoroczny debiutant, Oreca 05 wiążącego z nim duże nadzieje zespołu Thiriet TDS Racing.
Nieco gorsze czasy pojawiły się w tabeli wyników sesji drugiej – tu, na czele znalazł się zespół Greaves, pokonując nowego w stawce Ibanez Racing i pozaeuropejski Eurasia Motorsport. Znów czwarty był TDS Racing, ponownie minimalnie przegrywając z załogami z miejsc 2-3 – a piąty wynik uzyskał rosyjski SMP Racing, który choć sprowadził na tor swoją nową konstrukcję, własny prototyp BR01, swoje siły sprawdzał jeszcze w Oreca 03. Najlepiej, Rosjanie wypadli jednak w sesji trzeciej, tu zajmując miejsce drugie – przy czym do nocnego treningu przystąpiło ostatecznie zaledwie 12 pojazdów.
W kategorii LMP3, w Le Castellet ostatecznie pojawił się tylko jeden gotowy prototyp Ginetta-Juno – fabryczny zespół Team LNT sprawdzając go z pomocą pięciu swoich kierowców. W najlepszej dla niego sesji drugiej, kierowcom udało się wbić między pojazdy obu kategorii GT – pamiętajmy jednak, iż był to pierwszy start całkowicie nowej konstrukcji.
Pośród pojazdów GTE, pierwszego dnia testów, górą okazał się być Alessandro Pier Guidi, wspomagający austriacki zespół Talkanitsów. W sesji drugiej, Włoch uzyskał najlepszy wynik owego dnia, o niemal sekundę pokonując Porsche ekipy Gulf Racing UK – wielu kibiców patrzyło jednak na nowość w tej kategorii, BMW Z4 GTE ekipy Marc VDS. Na czele z Andym Priaulxem, Z4 początkowo może nie zachwycało – w sesji wieczornej okazało się jednak najlepsze spośród pięciu obecnych wtedy na torze pojazdów swojej kategorii.
Bardzo dobrze, BMW sprawowało się za to w najsłabszej kategorii GTC – tu, w sesji pierwszej, pojazd ekipy TDS Racing nie miał sobie równych. Dopiero po południu, jego czas pokonały trzy Ferrari ekipy AF Corse, drugie i trzecie z różnicą zaledwie 0.001 sekundy – przez co na czele znalazł się Francesco Castellacci z załogi nr 62. Mimo zapowiedzi, na torze nie pojawiła się wówczas Italia ekipy SMP Racing – a w sesji nocnej, żaden z siedmiu pojazdów tej kategorii nie przystąpił do testów.
Jedną z gwiazd drugiego dnia był rosyjski prototyp BR01, który choć wciąż nie pojawił się na torze, zespół SMP Racing zaprezentował w swoim boksie. Nowa konstrukcja, choć jeszcze nie gotowa, jest na najlepszej drodze do pojawienia się w pierwszej rundzie ELMS w dwóch egzemplarzach – a więc zgodnie z zapowiedziami Borysa Rotenberga.
Wyraźnie lepszą od konkurentów, tym razem okazała się natomiast załoga Thiriet TDS Racing – w pierwszym wtorkowym treningu, Tristan Gommendy uzyskując drugi najlepszy wynik całych przedsezonowych testów. Zadowolona z wyników swojego nowego nabytku, francuska ekipa o 0.9 sekundy pokonała Rosjan z SMP Racing oraz, także opisującą testy jako udane, załogę Greaves Motorsport – o ponad sekundę gorsza od lidera była natomiast załoga Ibanez Racing.
Deszcz w sesji piątej nie pozwolił już kierowcom poprawić czasów – kilka ekip postanowiło zresztą już wtedy spakować swoje manatki. Bez Ibanez Racing, JOTA Sport czy SMP, najszybszą okazała się być ekipa Algarve Pro Racing, walcząca w "feralnym" Ligierze nabytym od ekipy TDS – nieco gorszy był natomiast Gibson ekipy Greaves.
Coraz lepiej sprawował się tu nowy prototyp LMP3, drugiego dnia testów przegrywając już tylko z jednym pojazdem GT – wciąż jednak, jego czasy nie odstawały od teoretycznie słabszych kategorii. Co więcej – owym najlepszym samochodem GT wcale nie był pojazd GTE, ale model specyfikacji GT3 startujący w klasie GTC – tak więc, wynik ten tym bardziej mówił dość niewiele.
W przypadku pojazdów GTE, najszybszym było nowe BMW Z4 GTE, Andy Priaulx dość wyraźnie pokonując konkurentów z Ferrari i Porsche – przegrywając jednak z aż trzema samochodami GTC, m.in. siostrzanym Z4 GT3. BMW było najlepsze także w deszczowej sesji popołudniowej – i tu również przegrywając z pojazdem od TDS Racing.
Wówczas, BMW Z4 GT3 było najszybszym spośród samochodów GTC – w sesji przedpołudniowej, francuska załoga była jednak dopiero trzecia. Najlepszy czas uzyskała wtedy załoga SMP Racing, która drugiego dnia testów pojawiła się na torze – a przed BMW znalazło się jeszcze Ferrari nr 62 od AF Corse. Z pozostałymi Ferrari wygrali także Duńczycy z jedynego w tej kategorii Aston Martina, tylko o 0.03 sekundy gorsi od BMW kategorii GTE.
Oficjalne testy były ostatnim takim sprawdzianem przed rozpoczynającą sezon rundą na torze Silverstone. 11 kwietnia, do walki w Wielkiej Brytanii stanąć mają łącznie 34 pojazdy, m.in. przynajmniej 7 prototypów LMP3.
P | Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | Rezultat | S. | ||||
1 | 48 | Nathanaël Berthon Mark Patterson Michael Lyons |
1 | LMP2 | Murphy Prototypes | Oreca 03R Nissan | 1:48.155 | 1 | |||
2 | 46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
2 | LMP2 | Thiriet by TDS Racing | Oreca 05 Nissan | +0.277 | 4 | |||
3 | 41 | Johnny Mowlem Gary Hirsch Björn Wirdheim Jon Lancaster Saud Al Faisal |
3 | LMP2 | Greaves Motorsport | Gibson 015S Nissan | +0.800 | 2 | |||
4 | 38 | Simon Dolan Filipe Albuquerque Harry Tincknell |
4 | LMP2 | JOTA Sport | Gibson 015S Nissan | +0.812 | 3 | |||
5 | 37 | Michaił Aloszyn Kirył Ładygin Anton Ładygin Nicolas Minassian |
5 | LMP2 | SMP Racing | Oreca 03 Nissan | +0.935 | 3 | |||
6 | 45 | José Ibanez Ivan Bellarosa Pierre Perret |
6 | LMP2 | Ibanez Racing | Oreca 03R Nissan | +1.059 | 2 | |||
7 | 33 | Pu Jun Chin Nico Pieter De Brujin |
7 | LMP2 | Eurasia Motorsport | Oreca 03R Nissan | +1.064 | 2 | |||
8 | 25 | Andrea Roda James Winslow Rodolfo González |
8 | LMP2 | Algarve Pro Racing Team | Ligier JS P2 Nissan | +1.582 | 2 | |||
9 | 29 | Léo Roussel David Cheng Ho Pin Tung Jonathan Coleman |
9 | LMP2 | Pegasus Racing | Morgan LMP2 Nissan | +2.275 | 2 | |||
10 | 40 | Tracy Krohn Niclas Jönsson |
10 | LMP2 | Krohn Racing | Ligier JS P2 Nissan | +3.334 | 4 | |||
11 | 44 | Pierre Perret José Ibanez Michele La Rosa Yutaka Tamagishi |
11 | LMP2 | Ibanez Racing | Oreca 03R Nissan | +3.779 | 4 | |||
12 | 56 | Alaksandr Talkanitsa Jr Alaksandr Talkanitsa Sr Alessandro Pierguidi Aaron Scott |
1 | GTE | AT Racing | Ferrari 458 Italia GTC | +8.825 | 2 | |||
13 | 57 | Borys Rotenberg Luca Persiani Siergiej Żłobin |
1 | GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | +9.592 | 4 | |||
14 | 86 | Michael Wainwright Adam Carroll Ryan Cullen Philip Keen |
2 | GTE | Gulf Racing UK | Porsche 911 RSR | +9.771 | 2 | |||
15 | 2 | Michael Simpson Lawrence Tomilson Chris Hoy Charlie Robertson |
1 | LMP3 | Team LNT | Ginetta-Juno Nissan | +9.777 | 4 | |||
16 | 62 | Thomas Flohr Francesco Castellacci Stuart Hall |
2 | GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | +9.865 | 4 | |||
17 | 59 | Eric Dermont Franck Perera Dino Lunardi |
3 | GTC | TDS Racing | BMW Z4 GT3 | +9.900 | 4 | |||
18 | 51 | Peter Mann Raffaele Gianmaria Matteo Cressoni |
3 | GTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | +10.055 | 1 | |||
19 | 63 | Giorgio Roda Ilja Melnikow Marco Cioci |
4 | GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | +10.057 | 2 | |||
20 | 64 | Mads Radsmussen Felipe Barreiros Francisco Guedes |
5 | GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | +10.058 | 2 | |||
21 | 52 | Andy Priaulx Henry Hassid Jesse Krohn |
4 | GTE | BMW Sports Marc VDS | BMW Z4 GTE | +10.221 | 4 | |||
22 | 68 | Casper Elgaard Kristian Poulsen Simon Moller |
6 | GTC | Massive Motorsport | Aston Martin V12 Vantage GT3 | +10.251 | 4 | |||
23 | 58 | Olivier Beretta Daniel Serra |
7 | GTE | Scuderia Villorba Corse | Ferrari 458 Italia GTC | +10.569 | 2 | |||
24 | 60 | Johnny Laursen Mikkel Mac Jensen |
8 | GTE | Formula Racing | Ferrari 458 Italia GTC | +10.678 | 2 | |||
25 | 55 | Duncan Cameron Matt Griffin Alexander Mortimer |
9 | GTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | +10.765 | 4 | |||
26 | 66 | George Richardson Robert Smith Samuel Tordoff |
10 | GTE | JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | +11.660 | 2 | |||
27 | Maurizio Mediani Dawid Markozow Nicolas Minassian |
LMP2 | SMP Racing | BR01 Nissan |
Wyniki poszczególnych sesji znajdziesz klikając:
Sesja 1, Sesja 2, Sesja 3, Sesja 4, Sesja 5
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.