Lista startowa sezonu 2015

Podczas konferencji ACO i FIA, organizacje zaprezentowały listę startową tegorocznej Europejskiej Serii Le Mans. W miejsce pojazdów wyraźnie mniejszej kategorii GTC pojawiło się 7 nowych prototypów LMP3.

Tegoroczny sezon Europejskiej Serii Le Mans, z pewnością będzie się wyraźnie różnił od ubiegłorocznej serii kontynentalnych wyścigów długodystansowych. Począwszy od pojawienia się nowej kategorii prototypów Le Mans, poprzez spore zmiany na liście startowej czołowej klasy LMP2, aż po wyraźnie mniejszą liczbę pojazdów GT – wszystko to stawia pytania, w którą stronę iść będzie odbudowana seria ELMS. Jedno jest pewne – na liście wciąż widnieje ogółem ponad 30 pojazdów, a co więcej, pojawiają się tu zespoły z aż 14 różnych krajów.

Listę czołowych prototypów LMP2 nie otwiera tym razem ubiegłoroczny mistrz serii. Zgodnie z zapowiedziami, zespół Signatech-Alpine przeszedł do rywalizacji w Mistrzostwach Świata Endurance – w zamian, w ELMS pojawią się jednak mistrzowie WEC, ekipa SMP Racing. Właśnie wyścigi w Europie, rosyjski zespół wybrał na sprawdzenie swoich nowych pojazdów – a będą to ich własne konstrukcje BR01, zbudowane przez warsztat Borysa Rotenberga, do którego rosyjski miliarder zatrudnił m.in. byłego konstruktora prototypów LMP1 Peugeot, Paolo Catonego. Na czele z m.in. Michaiłem Aloszynem, Maurizio Medianim czy zapowiadanymi Andrea Bertolinim i Miką Salo, dwie załogi SMP będą z pewnością należeli do faworytów – i wiele wskazuje, że to od wytrzymałości ich pojazdów zależeć będzie, jak wysoko znajdą się w końcowej klasyfikacji.

A, że od tego zależy bardzo wiele, przekonał się w ubiegłym roku zespół Thiriet TDS Racing, który również pojawi się w tegorocznym sezonie. Po sprzedaży feralnego Ligiera, Francuzi postanowili powrócić do sprawdzonego partnera, Oreca – i w tym roku wystawią do walki ich nowy pojazd, model 05. Co ciekawe – w sezonie zobaczymy również owego fatalnego Ligiera – od Thirieta zakupił go zespół Algarve Pro Racing, jedna z nowych ekip w tej klasie, pamiętana ze startów w prototypach Challenge.

Zmiany dosięgły również zespoły startujące w Zytekach – przejęty przez firmę Gibson, zmodernizowane prototypy Z11SN pojawią się w tym roku jako Gibsony 015S. Ich użytkownikami pozostali jednak Greaves Motorsport oraz JOTA Sport – szczególnie ta druga licząc na udany występ w tym sezonie. Poza nimi, w serii pozostały zespoły Pegasus i Murphy Prototypes, te wciąż korzystające z tych samych pojazdów.

Prócz SMP i Algarve, nowością w stawce będą także trzy inne ekipy – w tym dwie spoza granic Europy. Z USA przybywa Ligier zespołu Krohn Racing, który wybrał walkę w ELMS zamiast obecności w całym sezonie amerykańskiej serii USCC – a jeszcze ciekawszym jest pojawienie się prototypu Oreca 03R z flagą Filipin, znanego z Azjatyckiej Serii Le Mans zespołu Eurasia Motorsport.

Dwa kolejne Oreca 03R wystawi natomiast ekipa Ibanez Racing, która bardzo możliwe, że nazwie swoje pojazdy inaczej – mianowicie Wolf. Zespół José Ibaneza nawiązał współpracę z włoskim warsztatem, który za rok chce przygotować własny prototyp LMP2 – a jak na razie, zmodernizować Oreca 03R tak, by można mu było nadać własną nazwę.

O ile kategoria LMP2 jest w tym roku niezwykle różnorodna – nowa klasa LMP3, jak na razie oparta jest wyłącznie na jednym modelu. Na liście nie pojawił się zapowiadany pojazd od LAS Motorsport, toteż pozycji jest tu siedem, wszystkie z logo Ginetta-Juno. Co więcej – większość ekip stanowią zespoły brytyjskie – na czele z fabryczną ekipą Ginetty, Team LNT, która do walki wystawi dwa pojazdy. Po jednym przygotowują natomiast zespoły Rollcentre Racing i Lanan Racing, a także grupa utworzona przez Uniwersytet Bolton.

Tylko dwie ekipy pochodzić będą z krajów innych, niż Wielka Brytania – z Włoch przybywa Scuderia Villorba Corse, wspomożona przez firmę farmaceutyczną Pharmanutra (stąd nazwa Cetilar). Drugą będzie hiszpańsko-łotewski zespół SVK Speed Factory Racing, który w planach ma jednak wystawienie także drugiego prototypu.

Podobnie, jak w kategorii LMP2, także w GTE sezon 2015 przynosi spore zmiany. Pierwszą z nich jest nieobecność mistrzów z SMP Racing, którzy również postanowili przejść do Mistrzostw Świata. Ze startami w ELMS pożegnał się Aston Martin – ekipa Gulf Racing UK pozostaje tu tylko ze swoim Porsche. W przypadku 911-stek, nie zobaczymy także ekipy IMSA Performance – a jeśli chodzi o Ferrari, także zespołu Kessel Racing, a więc m.in. Polaka Michała Broniszewskiego.

W ich miejsce, w sezonie 2015 wejdą jednak trzy załogi, z których szczególnie interesującą jest pierwsza z nich. Znana ze startów w mistrzostwach FIA GT ekipa Marc VDS, w tym roku sprowadziła do Europy wyścigowe BMW Z4 w wersji GTE – co oznacza pojawienie się tego modelu po raz pierwszy poza Ameryką. Co więcej, na czele załogi ma stanąć sam Andy Priaux – toteż belgijski zespół może w tym roku być nie tylko ciekawym, ale i naprawdę poważnym graczem w stawce GTE.

Mniejszą zmianą jest pojawienie się załogi Proton Competition, która wystartuje także w ELMS w związku ze współpracą z amerykańskim zespołem Dempsey Racing. Z kategorii GTC "awansowała" natomiast ekipa Formula Racing, która w tym roku zamieniła Ferrari kategorii GT3 na wersję GTE. Prócz Duńczyków, w Italii tradycyjnie wystartują załogi AF Corse (trzy), AT Racing oraz JMW Motorsports.

Najbardziej ubogą będzie w tym roku kategoria GTC – ubogą zarówno od strony samochodów, jak i zespołów. Aż cztery z sześciu pojazdów będą to Ferrari ekipy AF Corse, którym z "markowej" konkurencji zniknie groźny przeciwnik, SMP Racing. Ponadto, w stawce zobaczymy BMW zespołu TDS Racing oraz Aston Martina nowej ekipy Massive Motorsport z Danii – nie pojawią się natomiast ekipy Team Sofrev, ProSpeed, Barwell czy też McLareny ekipy ART Grand Prix.

Oficjalne testy Europejskiej Serii Le Mans odbędą się w dniach 23/24 marca na torze Paul Ricard. Trzy tygodnie później, sezon ELMS rozpocznie weekend na torze Silverstone.

Źródło: europeanlemansseries.com

Nr Kierowca Klasa Zespół Samochód
25 Rudolf Munemann LMP2 Algarve Pro Racing Team Ligier JS P2 Nissan
27 Michaił Aloszyn LMP2 SMP Racing BR01 Nissan
29 Léo Roussel LMP2 Pegasus Racing Morgan LMP2 Nissan
33 Pu Jun Chin LMP2 Eurasia Motorsport Oreca 03R Nissan
37 Maurizio Mediani LMP2 SMP Racing BR01 Nissan
38 Simon Dolan LMP2 JOTA Sport Gibson 015S Nissan
40 Tracy Krohn LMP2 Krohn Racing Ligier JS P2 Nissan
41 Johnny Mowlem LMP2 Greaves Motorsport Gibson 015S Nissan
44 Pierre Perret LMP2 Ibanez Racing Oreca 03R Nissan
45 José Ibanez LMP2 Ibanez Racing Oreca 03R Nissan
46 Pierre Thiriet LMP2 Thiriet by TDS Racing Oreca 05 Nissan
48 Greg Muprhy LMP2 Murphy Prototypes Oreca 03R Nissan
2 Michael Simpson LMP3 Team LNT Ginetta-Juno Nissan
3 Chris Hoy LMP3 Team LNT Ginetta-Juno Nissan
5 Giorgio Sernagiotto LMP3 Cetilar Villorba Corse Ginetta-Juno Nissan
7 Rob Garofall LMP3 University of Bolton Ginetta-Juno Nissan
11 Alex Crave LMP3 Lanan Racing Ginetta-Juno Nissan
15 Konstantins Calko LMP3 SVK by Speed Factory Ginetta-Juno Nissan
18 Martin Short LMP3 Rollcentre Racing Ginetta-Juno Nissan
51 Peter Mann GTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
52 Andy Priaulx GTE BMW Sports Marc VDS BMW Z4 GTE
55 Duncan Cameron GTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
56 Alaksandr Talkanitsa Jr GTE AT Racing Ferrari 458 Italia GTC
60 Johnny Laursen GTE Formula Racing Ferrari 458 Italia GTC
66 George Richardson GTE JMW Motorsport Ferrari 458 Italia GTC
81 Stephen Wyatt GTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
86 Michael Wainwright GTE Gulf Racing UK Porsche 911 GT3 RSR
88 Christian Ried GTE Proton Competition Porsche 911 RSR
59 Eric Dermont GTC TDS Racing BMW Z4 GT3
61 Mario Cordoni GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
62 Thomas Flohr GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
63 Giorgio Roda GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
64 Mads Radsmussen GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
68 Casper Elgaard GTC Massive Motorsport Aston Martin V12 Vantage GT3

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze