Tak, jak w roku ubiegłym, trzecią odsłoną Europejskiej Serii Le Mans jest w sezonie 2014 runda na Red Bull Ring. Liderzy klasyfikacji pojawią się w nowym Ligierze JS P2.
Po dwóch miesiącach spokoju, do walki powracają ekipy startujące w tegorocznej, Europejskiej Serii Le Mans. Owa przerwa nie oznaczała jednak całkowitą nieobecność zespołów na torach – przeciwnie, całkiem sporą ich grupę mogliśmy zobaczyć na prestiżowym 24h Le Mans, gdzie zresztą całe podium kategorii LMP2 zajęły właśnie ekipy znane z ELMS. Triumf JOTA Sport po zaciętej walce z Thiriet TDS Racing oraz trzecie miejsce Signatech Alpine sprawiają, że kibice ELMS mogą być jeszcze bardziej podekscytowani tegoroczną rywalizacją – gdyż to właśnie te trzy zespoły otwierają klasyfikację generalną czołowej kategorii tej serii.
Szczególnie interesujący w Austrii będzie lider klasyfikacji LMP2, zespół Thitiet TDS Racing. Francuska ekipa, po raz pierwszy pojawi się w ELMS z nowym Ligierem JS P2, zastępującym na drugą część sezonu OAK Morgana – a samochód ten to naprawdę groźna broń, o czym przekonać mogliśmy się już podczas 24h Le Mans. Choć Francuzi ostatecznie przegrali tam z brytyjskim JOTA Sport, ich Ligier miał spore szanse na sukces w swoim debiucie w wyścigach – a jakby tego było mało, to na podium mógł znaleźć się tam jeszcze jeden Ligier, prowadzony przez nieobecną w ELMS ekipę OAK Racing. Ostatecznie skończyło się na miejscach 2. i 5. – ale nawet i to pokazuje, że z Ligierem trzeba będzie się liczyć.
Dwaj główni konkurenci Thirieta, JOTA oraz Signatech, na Le Mans spisali się wyśmienicie – obaj liczą więc na zmniejszenie odpowiednio 8- i 10-punktowej straty do lidera. Prócz zwycięstwa we Francji, JOTA ma na koncie również triumf w poprzedniej rundzie ELMS na torze Imola – tak więc to ich Zytek zapowiada się na głównego przeciwnika nowego Ligiera. Alpine ekipy Signatech czeka natomiast na swoje pierwsze, tegoroczne zwycięstwo – podobnie zresztą, jak tracące do nich punkt zespoły Race Performance i załoga nr 41 od Greaves Motorsport. Tyle samo straty do Signatech ma także ekipa Sébastien Loeb Racing – ich jednak w Austrii nie zobaczymy, oficjalnie ze względu na chęć optymalizacji zespołu na drugą część sezonu 2014. Listę 8 prototypów LMP2 zamkną natomiast NewBlood Morand Racing, Pegasus Motorsport oraz druga załoga Greaves – a prócz SLR, w Austrii nie pojawi się również irlandzki Murphy Prototypes.
Najliczniejszą kategorią obecną na Red Bull Ring będzie LMGTE – tu zobaczymy aż 14 pojazdów, w tym oczywiście Michała Broniszewskiego w jednym z dwóch Ferrari ekipy Kessel. Z już sporą przewagą nad konkurentami, w klasyfikacji generalnej prowadzą tu jednak kierowcy Italii od SMP Racing – Wiktor Szajtar, Siergiej Złobin oraz Andrea Bertolini również byli obecni na 24h Le Mans, jednak nie udało im się tam dojechać do mety. 13 punktów straty do załogi nr 72 mają Matt Griffin i Duncan Cameron z innego Ferrari, nr 55 od AF Corse – a kierowcy tego z nr 66 od JMW tracą do liderów jeszcze 6 oczek. Punkt straty więcej ma na koncie Ferrari zespołu AT Racing, a więc współpracującego z AF Corse zespołu rodziny Talkanitsów – a pierwszy samochód inny, niż 458 Italia, widnieje w klasyfikacji dopiero na miejscu szóstym. W Porsche ekipy IMSA dojdzie zresztą do zmiany – Davida Hallydaya zastąpi Christina Nielsen. Broniszewskiemu udało się jak na razie zdobyć w dwóch wyścigach tylko punkt – w Austrii liczymy, że ten wynik znacząco się poprawi.
Stawkę 34 pojazdów, na Red Bull Ring zamknie 12 samochodów kategorii GTC – tu również, większość z nich to Ferrari 458 Italia. Wśród pojazdów specyfikacji GT3, nieco niespodziewanie, górą są jak na razie Duńczycy z rodzimego zespołu Formula Racing – Johnny Laursen i Mikkel Mac wyprzedzając załogi takie, jak SMP Racing czy AF Corse. W miejsce obecnego na Imola Andrea Picciniego, w Austrii Duńczyków zasili ich rodak Jan Magnussen – a ścigać ich będą przede wszystkim Anton Ładygin, David Markozow i Oliver Beretta z SMP nr 73, tracący do nich 6 punktów. Dalej różnica robi się już wyraźna – 19 oczek tracą kierowcy McLarena nr 99 od ART Grand Prix, a 25 Basow, Ładygin i Luca Persiani z SMP nr 71. Niestety, po zwycięstwie w inauguracyjnym wyścigu na Silverstone, w Austrii znów nie pojawią się kierowcy zespołu Team Ukraine – w klasyfikacji wciąż zajmują oni trzecie miejsce z dorobkiem 25 oczek.
Impreza na Red Bull Ring przewidziana jest na dwa dni – w sobotę odbędą się dwa wolne treningi (10:30 i 15:00), każdy trwający 90 minut. Rywalizacja punktowa przewidziana jest na niedzielę – wtedy też, o 9:30 rozpoczną się kwalifikacje, a 4-godzinny wyścig wystartuje o 14:00.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
28 | Luciano Bacheta Mark Szulsicki |
LMP2 | Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
29 | Julien Schell Nicolas Leutwiler Jonathan Coleman |
LMP2 | Pegasus Racing | Morgan OAK Nissan | |||
34 | Michel Frey Franck Mailleux |
LMP2 | Race Performance | Oreca 03 Judd | |||
36 |
Nelson Panciatici |
LMP2 | Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan | |||
38 | Simon Dolan Harry Tincknell Filipe Albuquerque |
LMP2 | Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | |||
41 | Tom Kimber-Smith Mark Patterson Matthew McMurry |
LMP2 | Greaves Motorsport | Zytek Z11SN Nissan | |||
43 | Christian Klien Gary Hirsch Pierre Ragues |
LMP2 | NewBlood by Morand Racing | Morgan OAK Judd | |||
46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
LMP2 | Thiriet by TDS Racing | Ligier JS P2 Nissan | |||
54 | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Michael Lyons |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
55 | Duncan Cameron Matt Griffin Michele Rugolo |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
56 | Alaksandr Talkanitsa Jr Alaksandr Talkanitsa Sr Pierre Kaffer |
LMGTE | AT Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
58 | Fabien Barthez Anthony Pons Soheil Ayari |
LMGTE | Team Sofrev-ASP | Ferrari 458 Italia GTC | |||
66 | Daniel McKenzie George Richardson Rob Bell |
LMGTE | JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | |||
67 | Erik Maris Jean-Marc Merlin Eric Helary |
LMGTE | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR | |||
70 | Yannick Mallegol Francois Perrodo Emmanuel Collard |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
72 | Andrea Bertolini Wiktor Szajtar Siergiej Żłobin |
LMGTE | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
76 | Raymond Narac Nicolas Armindo Christina Nielsen |
LMGTE | IMSA Performance Matmut | Porsche 911 GT3 RSR | |||
77 | Horst Felbermayr Sr Horst Felbermayr Jr |
LMGTE | Proton Competition | Porsche 911 GT3 RSR | |||
80 | Michał Broniszewski Giacomo Piccini |
LMGTE | Kessel Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
81 | Thomas Kemenater Matteo Cressoni |
LMGTE | Kessel Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
85 | Roald Goethe Stuart Hall Daniel Brown |
LMGTE | Gulf Racing UK | Aston Martin V8 Vantage GTE | |||
86 | Michael Wainwright Adam Carroll Michael Meadows |
LMGTE | Gulf Racing UK | Porsche 911 GT3 RSR | |||
57 |
|
Borys Rotenberg |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | ||
59 | Christophe Bourret Jean Luc Beaubelique Jean-Philippe Belloc |
GTC | Team Sofrev-ASP | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
60 |
Johnny Laursen Mikkel Mac Jensen Jan Magnussen |
GTC | Formula Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
63 | Mads Radsmussen Ilja Melnikow |
GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
71 | Aleksiej Basow Kirył Ładygin Luca Persiani |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
73 | Stéphane Ortelli Anton Ładygin David Markozow |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
75 | Paul Van Splunteren Gilles Vannelet Mike Parisy |
GTC | ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3 R | |||
78 | Leonid Machitski Timur Sardanow Jonathan Cocker |
GTC | Team Russia by Barwell | BMW Z4 GT3 | |||
93 | Franck Perera Matthieu Vaxiviere Henry Hassid |
GTC | Pro GT by Almeras | Porsche 911 GT3 R | |||
95 | Adrien De Leener Cédric Sbirrazzuoli |
GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
98 | Kevin Korjus Grégoire Demoustiér Yann Goudy |
GTC | ART Grand Prix | McLaren MP4-12C GT3 | |||
99 | Ricardo Gonzalez Karim Ajlani Alex Brundle |
GTC | ART Grand Prix | McLaren MP4-12C GT3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.