W Austrii liderzy w nowym Ligier

Tak, jak w roku ubiegłym, trzecią odsłoną Europejskiej Serii Le Mans jest w sezonie 2014 runda na Red Bull Ring. Liderzy klasyfikacji pojawią się w nowym Ligierze JS P2.

Po dwóch miesiącach spokoju, do walki powracają ekipy startujące w tegorocznej, Europejskiej Serii Le Mans. Owa przerwa nie oznaczała jednak całkowitą nieobecność zespołów na torach – przeciwnie, całkiem sporą ich grupę mogliśmy zobaczyć na prestiżowym 24h Le Mans, gdzie zresztą całe podium kategorii LMP2 zajęły właśnie ekipy znane z ELMS. Triumf JOTA Sport po zaciętej walce z Thiriet TDS Racing oraz trzecie miejsce Signatech Alpine sprawiają, że kibice ELMS mogą być jeszcze bardziej podekscytowani tegoroczną rywalizacją – gdyż to właśnie te trzy zespoły otwierają klasyfikację generalną czołowej kategorii tej serii.

Szczególnie interesujący w Austrii będzie lider klasyfikacji LMP2, zespół Thitiet TDS Racing. Francuska ekipa, po raz pierwszy pojawi się w ELMS z nowym Ligierem JS P2, zastępującym na drugą część sezonu OAK Morgana – a samochód ten to naprawdę groźna broń, o czym przekonać mogliśmy się już podczas 24h Le Mans. Choć Francuzi ostatecznie przegrali tam z brytyjskim JOTA Sport, ich Ligier miał spore szanse na sukces w swoim debiucie w wyścigach – a jakby tego było mało, to na podium mógł znaleźć się tam jeszcze jeden Ligier, prowadzony przez nieobecną w ELMS ekipę OAK Racing. Ostatecznie skończyło się na miejscach 2. i 5. – ale nawet i to pokazuje, że z Ligierem trzeba będzie się liczyć.

Dwaj główni konkurenci Thirieta, JOTA oraz Signatech, na Le Mans spisali się wyśmienicie – obaj liczą więc na zmniejszenie odpowiednio 8- i 10-punktowej straty do lidera. Prócz zwycięstwa we Francji, JOTA ma na koncie również triumf w poprzedniej rundzie ELMS na torze Imola – tak więc to ich Zytek zapowiada się na głównego przeciwnika nowego Ligiera. Alpine ekipy Signatech czeka natomiast na swoje pierwsze, tegoroczne zwycięstwo – podobnie zresztą, jak tracące do nich punkt zespoły Race Performance i załoga nr 41 od Greaves Motorsport. Tyle samo straty do Signatech ma także ekipa Sébastien Loeb Racing – ich jednak w Austrii nie zobaczymy, oficjalnie ze względu na chęć optymalizacji zespołu na drugą część sezonu 2014. Listę 8 prototypów LMP2 zamkną natomiast NewBlood Morand Racing, Pegasus Motorsport oraz druga załoga Greaves – a prócz SLR, w Austrii nie pojawi się również irlandzki Murphy Prototypes.

Najliczniejszą kategorią obecną na Red Bull Ring będzie LMGTE – tu zobaczymy aż 14 pojazdów, w tym oczywiście Michała Broniszewskiego w jednym z dwóch Ferrari ekipy Kessel. Z już sporą przewagą nad konkurentami, w klasyfikacji generalnej prowadzą tu jednak kierowcy Italii od SMP Racing – Wiktor Szajtar, Siergiej Złobin oraz Andrea Bertolini również byli obecni na 24h Le Mans, jednak nie udało im się tam dojechać do mety. 13 punktów straty do załogi nr 72 mają Matt Griffin i Duncan Cameron z innego Ferrari, nr 55 od AF Corse – a kierowcy tego z nr 66 od JMW tracą do liderów jeszcze 6 oczek. Punkt straty więcej ma na koncie Ferrari zespołu AT Racing, a więc współpracującego z AF Corse zespołu rodziny Talkanitsów – a pierwszy samochód inny, niż 458 Italia, widnieje w klasyfikacji dopiero na miejscu szóstym. W Porsche ekipy IMSA dojdzie zresztą do zmiany – Davida Hallydaya zastąpi Christina Nielsen. Broniszewskiemu udało się jak na razie zdobyć w dwóch wyścigach tylko punkt – w Austrii liczymy, że ten wynik znacząco się poprawi.

Stawkę 34 pojazdów, na Red Bull Ring zamknie 12 samochodów kategorii GTC – tu również, większość z nich to Ferrari 458 Italia. Wśród pojazdów specyfikacji GT3, nieco niespodziewanie, górą są jak na razie Duńczycy z rodzimego zespołu Formula Racing – Johnny Laursen i Mikkel Mac wyprzedzając załogi takie, jak SMP Racing czy AF Corse. W miejsce obecnego na Imola Andrea Picciniego, w Austrii Duńczyków zasili ich rodak Jan Magnussen – a ścigać ich będą przede wszystkim Anton Ładygin, David Markozow i Oliver Beretta z SMP nr 73, tracący do nich 6 punktów. Dalej różnica robi się już wyraźna – 19 oczek tracą kierowcy McLarena nr 99 od ART Grand Prix, a 25 Basow, Ładygin i Luca Persiani z SMP nr 71. Niestety, po zwycięstwie w inauguracyjnym wyścigu na Silverstone, w Austrii znów nie pojawią się kierowcy zespołu Team Ukraine – w klasyfikacji wciąż zajmują oni trzecie miejsce z dorobkiem 25 oczek.

Impreza na Red Bull Ring przewidziana jest na dwa dni – w sobotę odbędą się dwa wolne treningi (10:30 i 15:00), każdy trwający 90 minut. Rywalizacja punktowa przewidziana jest na niedzielę – wtedy też, o 9:30 rozpoczną się kwalifikacje, a 4-godzinny wyścig wystartuje o 14:00.

Nr   Kierowca Klasa   Zespół   Samochód
28
Luciano Bacheta
Mark Szulsicki
LMP2 Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan
29

Julien Schell
Nicolas Leutwiler
Jonathan Coleman
LMP2 Pegasus Racing Morgan OAK Nissan 
34
Michel Frey
Franck Mailleux
LMP2 Race Performance  Oreca 03 Judd 
36

Nelson Panciatici
Paul Loup Chatin
Oliver Webb

LMP2 Signatech Alpine Alpine A450 Nissan 
38

Simon Dolan
Harry Tincknell
Filipe Albuquerque
LMP2 Jota Sport  Zytek Z11SN Nissan
41

Tom Kimber-Smith
Mark Patterson
Matthew McMurry
LMP2 Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan
43

Christian Klien
Gary Hirsch
Pierre Ragues
LMP2 NewBlood by Morand Racing  Morgan OAK Judd
46

Pierre Thiriet
Ludovic Badey
Tristan Gommendy
LMP2 Thiriet by TDS Racing Ligier JS P2 Nissan 
54

Piergiuseppe Perazzini
Marco Cioci
Michael Lyons 
LMGTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
55

Duncan Cameron
Matt Griffin
Michele Rugolo
LMGTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
56

Alaksandr Talkanitsa Jr
Alaksandr Talkanitsa Sr
Pierre Kaffer
LMGTE AT Racing Ferrari 458 Italia GTC
58

Fabien Barthez
Anthony Pons
Soheil Ayari
LMGTE Team Sofrev-ASP Ferrari 458 Italia GTC
66

Daniel McKenzie
George Richardson
Rob Bell
LMGTE JMW Motorsport Ferrari 458 Italia GTC
67

Erik Maris
Jean-Marc Merlin
Eric Helary
LMGTE IMSA Performance Matmut  Porsche 911 GT3 RSR
70

Yannick Mallegol
Francois Perrodo
Emmanuel Collard
LMGTE AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
72

Andrea Bertolini
Wiktor Szajtar
Siergiej Żłobin
LMGTE SMP Racing Ferrari 458 Italia GTC
76

Raymond Narac
Nicolas Armindo
Christina Nielsen
LMGTE IMSA Performance Matmut  Porsche 911 GT3 RSR
77
Horst Felbermayr Sr
Horst Felbermayr Jr
LMGTE Proton Competition Porsche 911 GT3 RSR
80
Michał Broniszewski
Giacomo Piccini
LMGTE Kessel Racing Ferrari 458 Italia GTC
81
Thomas Kemenater
Matteo Cressoni
LMGTE Kessel Racing Ferrari 458 Italia GTC
85

Roald Goethe
Stuart Hall
Daniel Brown
LMGTE Gulf Racing UK Aston Martin V8 Vantage GTE
86

Michael Wainwright
Adam Carroll
Michael Meadows
LMGTE Gulf Racing UK Porsche 911 GT3 RSR
57



Borys Rotenberg
Maurizio Mediani
Mika Salo

GTC SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3
59

Christophe Bourret
Jean Luc Beaubelique
Jean-Philippe Belloc
GTC Team Sofrev-ASP Ferrari 458 Italia GT3
60


Johnny Laursen
Mikkel Mac Jensen
Jan Magnussen
GTC Formula Racing Ferrari 458 Italia GT3
63
Mads Radsmussen
Ilja Melnikow
GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
71

Aleksiej Basow
Kirył Ładygin
Luca Persiani
GTC SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3
73

Stéphane Ortelli
Anton Ładygin
David Markozow
GTC SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3
75

Paul Van Splunteren
Gilles Vannelet
Mike Parisy
GTC ProSpeed Competition Porsche 911 GT3 R
78

Leonid Machitski
Timur Sardanow
Jonathan Cocker
GTC Team Russia by Barwell BMW Z4 GT3
93

Franck Perera
Matthieu Vaxiviere
Henry Hassid
GTC Pro GT by Almeras Porsche 911 GT3 R
95
Adrien De Leener
Cédric Sbirrazzuoli
GTC AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
98

Kevin Korjus
Grégoire Demoustiér
Yann Goudy
GTC ART Grand Prix McLaren MP4-12C GT3
99

Ricardo Gonzalez
Karim Ajlani
Alex Brundle
GTC ART Grand Prix McLaren MP4-12C GT3

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Klasyfikacje
Wyniki

Partnerzy

rally and race cyrkf1 feeder league