Ekipa Jota Sport odnosi pierwsze zwycięstwo w tegorocznej serii wyścigów ELMS. Na torze Imola, brytyjski zespół wygra jednak głównie dzięki zaskakującemu pechowi zespołu Morand.
Około 3 okrążenia – tyle właśnie dzieliło zespół Morand od zwycięstwa w wyścigu na torze Autodromo Enzo e Dino Ferrari, popularnie zwanym Imola. Zapewne wskutek modyfikacji taktyki wymuszonej neutralizacją, fatalna pomyłka w ilości paliwa sprawiła, że ze zwycięstwa cieszyć może się załoga Jota Sport – a nie mniej zadowoleni mogą być drudzy na mecie również kierowcy Sébastien Loeb Racing, dla których wyścig wcale nie wyglądał na udany. W kategorii GTE, już w regularnym pojedynku pod koniec wyścigu, zwycięstwo ekipie Kessel odebrała załoga SMP Racing – ta przegrała natomiast bój w kategorii GTC, gdzie dwa jej pojazdy musiały uznać wyższość duńskiej Formula Racing wspomaganej przez Włocha Giacomo Picciniego. Prócz przegranej w walce o zwycięstwo, szwajcarski zespół Kessel poniósł również inną porażkę – jej pojazd kierowany m.in. przez Polaka Michała Broniszewskiego zmuszony był wycofać się z wyścigu.
W kategorii LMP2, tuż po starcie, za prowadzącym Harrym Tinkcnellem z Jota Sport znalazł się Nelson Panciatici z Signatech, wyprzedzając Ludovica Badeya z Thiriet TDS. Tego wkrótce pokonał również Rodolfo Gonzalez z Murphy Prototypes – a potem walczył z nim Michel Frey z Race Performance. Nieco zaskakującym był fakt, że zupełnie z tyłu były załogi Greaves i Sébastien Loeb Racing, razem z niemiecką Pegasus Racing – z przodu natomiast, Panciatici bezskutecznie napierał na Tincknella. Około 40 minut po starcie miały miejsce pierwsze zjazdy, po których Simon Dolan z Jota wciąż prowadził przez Paulem-Loupem Chatinem z Signatech – jednak 20 minut później, Francuzowi udało się wyprzedzić Brytyjczyka i przejąć prowadzenie.
Druga seria zjazdów miała miejsce półtorej godziny po starcie – i wtedy, aż na piąte miejsce spadł Filipe Albuquerque z Jota Sport. Czwarty Gonzalez ścigał trzeciego Romaina Brandelę z Morand – w połowie wyścigu doszło między nimi do kontaktu, którego skutkiem była później kara dla załogi Murphy. Nieco później, zespół musiał zresztą pożegnać się z czołówką – w pojeździe awarii uległa skrzynia biegów. Kolejny pit-stop, Albuquerque starał się maksymalnie opóźnić – i to przyniosło rezultaty, gdyż po zmianie z Simonem Dolanem, ten wrócił na prowadzenie. Co prawda, wkrótce skutecznie zaatakował go Oliver Webb z Signatech, a doganiał Tristan Gommendy z Thiriet TDS – jednak brytyjska ekipa nadal liczyła się w walce. Czwarty podążał Christian Klien.
I wtedy doszło do neutralizacji wywołanej przez BMW kategorii GTC, które uszkodziło progi spowalniające na jednym z zakrętów. To sprawiło, że aż sześciu kierowców jechało jeden-za-drugim – jednak żadnemu nie udało się poprawić swojej pozycji. Na godzinę przed końcem wyścigu, Webb zjechał na kolejny pit-stop, Gommendy wciąż atakował Dolana – niestety, kwadrans później Francuz musiał zjechać do boksów z powodu problemów z hamulcami. Na zmianę zjechał również Dolan – a Capillaire musiał odbyć karę za niebezpieczny wyjazd z pit-stopu.
Dolan powrócił na czoło, przed Kliena i Chatina – Klien zdołał jednak przyśpieszyć i na pół godziny przed końcem wyścigu przejął prowadzenie od kierowcy Jota. Chatin starał się atakować – ostatecznie musiał on jednak zjechać na krótkie dotankowanie, oddając trzecie miejsce załodze Sébastien Loeb Racing. Nie uczynił tego natomiast prowadzący Christian Klien – co miało fatalne dla niego konsekwencje, gdyż zaledwie 5 minut przed końcem wyścigu, jego samochód zużył całe paliwo. Zupełnie niespodziewanie, Simon Dolan odzyskał prowadzenie, które dowiózł już do mety – nie mniej zaskoczony z drugiego miejsca był Vincent Capillaire z Sébastien Loeb Racing, a Paul-Loup Chatin jednak znalazł się na podium.
Niewiele mniej zaskakujący okazał się finisz w kategorii GTE – tu jednak, od początku miała miejsce rywalizacja między pojazdami Kessel Racing i SMP Racing. Prowadzenie utrzymał Matteo Cressoni w Ferrari nr 81, drugi jechał Siergiej Żłobin w nr 72 – a z trzecim Michaelem Lyonsem z nr 54 od AF Corse walczył Michał Broniszewski w Kessel nr 80. Wkrótce jednak Polak spadł za Lyonsa, a także Alaksandra Talkanitsę – a pół godziny po starcie, dość szybko zjechał na zmianę z Giacomo Piccinim. Nieco wcześniej, błąd popełnił Żłobin, spadając o kilka pozycji – ten zjechał jako pierwszy na rutynowe pit-stopy, zmieniając się z Wiktorem Szajtarem.
Po zmianach, na czele był Thomas Kemenater z nr 81 przed Piccinim i Danielem McKenzie z Ferrari nr 66 od JMW – zmiennik Lyonsa, Piergiuseppe Perazzini, okazał się natomiast pierwszym pechowcem wyścigu. Przy okazji, pechowym poślizgiem zablokował on drogę Kemenaterowi – przez co stratę do lidera zniwelował Piccini i wkrótce go wyprzedził. Za nimi, Szajtara i Talkanitsę wyprzedził natomiast Mirko Venturi z nr 55 od AF Corse – jednak i on miał pecha, po kontakcie z innym pojazdem uszkadzając tył Ferrari i zjeżdżając do boksów. Gdy w połowie godziny drugiej, na zmianę z Broniszewskim zjechał Piccini, na czele znów był Kemenater – a w połowie wyścigu, pozostali kierowcy zaliczali kolejne rutynowe pit-stopy.
Po nich, na czele widniał Szajtar przed Cressonim i Georgiem Richardsonem z JMW – Talkanitsa spadł za Anthonego Ponsa z Team Sofrev, a Broniszewski zaliczył fatalny poślizg, przez który także zmuszony był wycofać się z rywalizacji. Cressoni z drugiego Ferrari od Kessel rozpoczął natomiast atak na Szajtara – i na półtorej godziny przed metą objął prowadzenie. Mająca miejsce chwilę później neutralizacja pozwalała Rosjaninowi na odzyskanie pozycji – na tym samym okrążeniu podążał zresztą także Richardson. Jak się jednak okazało, po ostatnich zmianach to Andrea Bertolini z SMP musiał walczyć z Danielem Zampierim z JMW – lecz pod koniec wyścigu Bertolini przeprowadził szarżę, dzięki której udało mu się wyprzedzić Kemenatera i zwyciężyć wyścig.
I jeszcze kategoria GTC, w której pod koniec wyścigu nie było tak zaskakujących zmian. Wiele działo się za to wcześniej – a zaskakiwała szczególnie załoga Formula Racing, która od początku widniała w czołówce. 5 minut po starcie, prowadzenie na rzecz Cedrica Sbirazzoulliego z Ferrari nr 95 stracił jednak Johnny Laursen – za nim byli kierowcy SMP, Aleksiej Basow i Anton Ładygin. Duńczyka wkrótce pokonali Ładygin, a także Gregoire Demoustier w McLarenie nr 98 – Basow spadł za to za Francesco Castellacciego z nr 94 od AF Corse. Dobra passa Sbirazzoulliego zakończyła się natomiast pół godziny po starcie – wskutek błędu i poślizgu, Monakijczyk spadł na dalsze miejsca, a na czele znaleźli się Ładygin przed Demoustierem, Castellaccim i Laursenem. Wkrótce błąd popełnił także Demoustier, spadając za dwójkę – a trzy kwadranse po starcie, serię zjazdów rozpoczął Ładygin.
Wtedy na czoło powrócił Mikkel Mac Jensen w Ferrari nr 60, przed Ładygina i Basowa. Niestety, i on stracił pozycję na rzecz Rosjan, a także Thomasa Flohra z nr 94 – jednak po kolejnej serii zmian, Mac Jensen powrócił na czoło. W połowie wyścigu, Duńczyka znów wyprzedziło Ferrari od SMP, tym razem już Oliver Beretta z nr 73 – a razem z Luca Persianim z nr 71, cała trójka oddalała się od konkurentów z kategorii GTC. Po kolejnej serii pit-stopów, tuż przed neutralizacją, Maca Jensena zastąpił Andrea Piccini – a Berettę Markozow, który spadł za dwóch Włochów. Ci, na godzinę przed końcem wyścigu walczyli o prowadzenie – wtedy jednak nic się nie zmieniło. Dopiero opóźnienie ostatniego pit-stopu przez Picciniego pozwoliło załodze Formula Racing odzyskać prowadzenie – Mac Jensen wyjechał na tor przed Markozowem i Kiryłem Ładyginem – i właśnie w tej kolejności, cała trójka dojechała do mety.
P | Nr | Kierowcy | Klasa | Zespół | Rezultat | ||||
1 | 38 | Simon Dolan Harry Tincknell Filipe Albuquerque |
1 | LMP2 | Jota Sport | 139 okr. | |||
2 | 24 | Vincent Capillaire Jan Charouz |
2 | LMP2 | Sébastien Loeb Racing | +28.869 | |||
3 | 36 | Nelson Panciatici Paul Loup Chatin Oliver Webb |
3 | LMP2 | Signatech Alpine | +42.679 | |||
4 | 41 | Tom Kimber-Smith Chris Dyson Matthew McMurry |
4 | LMP2 | Greaves Motorsport | +1 okr. | |||
5 | 46 | Pierre Thiriet Ludovic Badey Tristan Gommendy |
5 | LMP2 | Thiriet by TDS Racing | +2 okr. | |||
6 | 29 | Julien Schell Nicolas Leutwiler Jonathan Coleman |
6 | LMP2 | Pegasus Racing | +2 okr. | |||
7 | 43 | Christian Klien Gary Hirsch Romain Brandela |
7 | LMP2 | NewBlood by Morand Racing | +3 okr. | |||
8 | 72 | Andrea Bertolini Wiktor Szajtar Siergiej Żłobin |
1 | LMGTE | SMP Racing | +5 okr. | |||
9 | 81 | Matteo Cressoni Thomas Kemenater |
2 | LMGTE | Kessel Racing | +5 okr. | |||
10 | 66 | Daniel McKenzie George Richardson Daniel Zampieri |
3 | LMGTE | JMW Motorsport | +5 okr. | |||
11 | 56 | Alaksandr Talkanitsa Jr Alaksandr Talkanitsa Sr Pierre Kaffer |
4 | LMGTE | AT Racing | +6 okr. | |||
12 | 58 | Fabien Barthez Anthony Pons Soheil Ayari |
5 | LMGTE | Team Sofrev-ASP | +6 okr. | |||
13 | 55 | Duncan Cameron Matt Griffin Mirko Venturi |
6 | LMGTE | AF Corse | +7 okr. | |||
14 | 76 | Raymond Narac Nicolas Armindo David Hallyday |
7 | LMGTE | IMSA Performance Matmut | +7 okr. | |||
15 | 60 | Johnny Laursen Mikkel Mac Jensen Andrea Piccini |
1 | GTC | Formula Racing | +7 okr. | |||
16 | 73 | Stéphane Ortelli Anton Ładygin David Markozow |
2 | GTC | SMP Racing | +7 okr. | |||
17 | 71 | Aleksiej Basow Kirył Ładygin Luca Persiani |
3 | GTC | SMP Racing | +7 okr. | |||
18 | 86 | Michael Wainwright Adam Carroll Ben Barker |
8 | LMGTE | Gulf Racing UK | +7 okr. | |||
19 | 34 | Michel Frey Franck Mailleux |
8 | LMP2 | Race Performance | +7 okr. | |||
20 | 85 | Roald Goethe Stuart Hall Daniel Brown |
9 | LMGTE | Gulf Racing UK | +8 okr. | |||
21 | 82 | François Perrodo Sébastien Crubilé Emmanuel Collard |
10 | LMGTE | Crubile Sport | +9 okr. | |||
22 | 99 | Ricardo Gonzalez Karim Ajlani Alex Brundle |
4 | GTC | ART Grand Prix | +10 okr. | |||
23 | 67 | Erik Maris Jean-Marc Merlin Eric Helary |
11 | LMGTE | IMSA Performance Matmut | +10 okr. | |||
24 | 94 | Francesco Castellacci Thomas Flohr |
5 | GTC | AF Corse | +10 okr. | |||
25 | 59 | Christophe Bourret Pascal Gibon Jean-Philippe Belloc |
6 | GTC | Team Sofrev-ASP | +10 okr. | |||
26 | 63 | Mads Radsmussen Dennis Lind |
7 | GTC | AF Corse | +10 okr. | |||
27 | 98 | Kevin Korjus Grégoire Demoustiér Yann Goudy |
8 | GTC | ART Grand Prix | +11 okr. | |||
28 | 78 | Leonid Machitski Timur Sardanow Jonathan Cocker |
9 | GTC | Team Russia by Barwell | +11 okr. | |||
29 | 57 | Borys Rotenberg Maurizio Mediani Mika Salo |
10 | GTC | SMP Racing | +12 okr. | |||
30 | 93 | Franck Perera Lucas Laserre Eric Dermont |
11 | GTC | Pro GT by Almeras | +12 okr. | |||
31 | 95 | Adrien De Leener Cédric Sbirrazzuoli |
12 | GTC | AF Corse | +13 okr. | |||
32 | 62 | Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
13 | GTC | AF Corse | +13 okr. | |||
33 | 65 | Lorenzo Casé Raffaele Gianmaria Peter Mann |
12 | LMGTE | AF Corse | +15 okr. | |||
34 | 75 | Paul Van Splunteren Gilles Vannelet Maxime Soulet |
14 | GTC | ProSpeed Competition | +21 okr. | |||
NSK | 80 | Michał Broniszewski Giacomo Piccini |
- | LMGTE | Kessel Racing | +40 okr. | |||
NSK | 48 | Rodolfo Gonzalez Nathanaël Berthon Karun Chandhok |
- | LMP2 | Murphy Prototypes | +59 okr. | |||
NSK | 54 | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Michael Lyons |
- | LMGTE | AF Corse | +73 okr. |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.