Po trzech latach przerwy, Europejska Seria Le Mans powraca na węgierski tor Hungaroring pod Budapesztem. W czwartej odsłonie tegorocznego sezonu pojawi się 26 załóg.
Znany głównie jako pierwszy tor Grand Prix Formuły 1 na terenie Europy wschodniej, węgierski Hungaroring już nie raz gościł także wyścigi długodystansowe. Największa tego typu impreza odbyła się w roku 2010, kiedy to tor pod Budapesztem zastąpił rundę Europejskiej Serii Le Mans na niemieckim Nürburgring – doszło też wtedy do zaskakującego wydarzenia, gdyż po raz pierwszy w historii, pole position w wyścigu Le Mans Series zdobył prototyp niższej kategorii LMP2, a nie czołowej LMP1. Co więcej – o ile zwycięzca kwalifikacji był tylko 0.4 sekundy szybszy od najlepszego prototypu LMP1 – w samym wyścigu, LMP2 zdobyły aż sześć czołowych pozycji – natomiast ekipy LMP1, m.in. Rebellion i Beechdean, wskutek problemów i błędów przy zmianie kierowców, nie znalazły się nawet na podium.
Także i teraz, czołówkę na mecie stanowić będą najprawdopodobniej prototypy LMP2 – tyle, że jak wszyscy dobrze wiemy, stanie się tak po prostu przez nieobecność w serii ELMS pojazdów LMP1. Coraz bardziej przewidywalne jest jednak również to, kto pojawi się na najwyższym stopniu podium – po zwycięstwach na Imola i Red Bull Ring, faworytem na Węgrzech będzie broniąca tytułu mistrza ekipa Thiriet by TDS Racing, obecnie mająca już 17 punktów przewagi nad czołowym konkurentem. Oznacza to, iż jeśli Mathias Beche i Pierre Thiriet zdobędą tu o 9 punktów więcej od owego przeciwnika – Signatech Alpine – już w Budapeszcie będą mogli się oni cieszyć z triumfu w tym sezonie.
Z tego powodu, zmotywowani do walki są również kierowcy Signatech – Pierre Ragues i Nelson Panciatici. Mimo niemałej straty, Francuzi nadal mogą triumfować w tegorocznym sezonie ELMS – i na Hungaroring nie zamierzają z tej szansy rezygnować. Podobnie myślą zresztą również dwie inne ekipy, tracące do lidera 25 punktów – dla Szwajcarów z Race Performance i Brytyjczyków z Jota Sport, starcie na Węgrzech to „mecz o wszystko” jeśli chodzi o tegoroczny sezon. Na udany wyścig liczą szczególnie kierowcy z Wielkiej Brytanii – w końcu, to oni mają na koncie owe trzecie zwycięstwo – a jeszcze nikt nie potrafił ich pokonać w walce o pole position.
Wśród pozostałych ekip LMP2, kilka musiało natomiast zmienić swoje składy. W szwajcarskiej Morand Racing, wskutek problemów z realizacją kontraktu, Francka Mailleux zastąpi były kierowca Formuły 1, Christian Klien – a w Boutsen Energy doszło do całkowitego przetasowania załogi. Tu, powrócił obecny już wcześniej John Hartshorne – lecz jego partnerami będą teraz Brytyjczyk Alex Kapadia oraz pochodzący z Kuwejtu Khaled Al-Mudhaf, który w tym sezonie sprawdzał się za kierownicą prototypu LMP2 w ekipie Gulf Racing Middle East. Jedna z ekip nie pojawi się natomiast już w ogóle, gdyż wskutek pożaru i spalenia obydwu prototypów Loli, z walki ostatecznie zrezygnował luksemburski zespół DKR Engineering – po nieobecności w Austrii, powróci natomiast brytyjski Greaves Motorsport.
W kategorii LMPC, przez problemy finansowe, na Węgrzech pojawią się tylko dwa prototypy od Team Endurance Challenge. Szanse na triumf mają prowadzący w klasyfikacji generalnej Gary Hirsch i Paul Loup Chatin w prototypie nr 49 – a w nr 48 pozostają Anthony Pons i Soheil Ayari. Po raz drugi, ich przeciwnikami będą C.O. Jones i Nick Catsburg w prototypie Oreca FLM09 od Algarve Pro Racing Team.
Wśród załóg LMGTE, swój skład zmienia tylko niemiecki Proton Competition – tym razem znika nam Gianluca Roda, którego zastąpi (obecny na Red Bull Ring w drugim pojeździe zespołu) Austriak Klaus Bachler. Z przewagą 35 punktów, mistrzostwo sezonu mogą już na Węgrzech zdobyć liderzy – Johnny Mowlem i Matt Griffin z Ferrari nr 52 od RAM Racing – za to ciasno jest na miejscach 2-5., gdzie druga załoga brytyjskiego zespołu ma przewagę co najwyżej 10 punktów nad przeciwnikami z JMW Motorsports, Proton Competition i AF Corse. Tu zdarzyć może się więc jeszcze wiele, gdyż w trzech dotychczasowych wyścigach, załogi te zmieniały się pozycjami na mecie
Jedyną nowość wśród zespołów przynosi nam kategoria GTC – tu pojawi się czwarte Ferrari 458 Italia, które dostarczy włoska ekipa Easyrace. Kilka lat temu, Włosi startowali w poprzednim modelu Ferrari w wyścigach FIA GT – teraz powracają z ubiegłorocznymi drugimi wice-mistrzami krajowej serii GT, Diego Romaninim i Tommaso Roccą oraz doświadczonym Fabio Mancinim. Ich przeciwnikami będzie Lamborghini ekipy Kox Racing, która do Petera Koxa i Nico Pronka dołączyła Dennisa Reterę, Ferrari nr 72 rosyjskiego SMP Racing – a przede wszystkim to z nr 72 od SMP, które walczyć będzie z Ferrari od AF Corse i BMW od Ecurie Ecosse o prowadzenie w klasyfikacji generalnej tej kategorii. W tym ostatnim zabraknie nam jednak jednego z prowadzących obecnie kierowców, Andrew Smitha – pojawi się tylko Ollie Millroy, którego zmieniać będą Alasdair McCaig i Joe Twyman.
W trzydniowej imprezie, sesje Europejskiej Serii Le Mans odbędą się w piątek i sobotę – pierwszego dnia w godzinach 11:00 i 15:40 wystartują dwa treningi, drugiego o 9:35 kwalifikacje oraz wyścig o 16:00. Pozostałe elementy weekendu na Hungaroring to wyścigi Formuły Renault 2.0 i 3.5 oraz Eurocup Megane Trophy – a także pokaz zespołu Formuły 1 Red Bull Racing i wyścigowych pojazdów Renault, w tym nawet ciężarówek.
Nr | Kierowca | Klasa | Zespół | Samochód | |||
1 | Pierre Thiriet Mathias Beche |
LMP2 | Thiriet by TDS Racing | Oreca 03 Nissan | |||
4 | Khaled Al-Mudhaf Alex Kaparia John Hartshorne |
LMP2 | Boutsen Ginion Racing | Oreca 03 Nissan | |||
18 | Brendon Hartley Jonathan Hirschi |
LMP2 | Murphy Prototypes | Oreca 03 Nissan | |||
34 | Michel Frey Patric Niederhauser |
LMP2 | Race Performance | Oreca 03 Judd | |||
36 | Pierre Ragues Nelson Panciatici |
LMP2 | Signatech Alpine | Alpine A450 Nissan | |||
37 | Maurizio Mediani Siergiej Żłobin |
LMP2 | SMP Racing | Oreca 03 Nissan | |||
38 | Simon Dolan Oliver Turvey |
LMP2 | Jota Sport | Zytek Z11SN Nissan | |||
43 | Natasha Gachnang Christian Klien |
LMP2 | Morand Racing | Morgan OAK Judd | |||
46 | Cornelius Jones Nicky Catsburg |
LMPC | Algarve Pro Racing Team | Oreca FLM09 Chevrolet | |||
48 | Anthony Pons Soheil Ayari |
LMPC | Team Endurance Challenge |
Oreca FLM09 Chevrolet | |||
49 | Paul Loup Chatin Gary Hirsch |
LMPC | Team Endurance Challenge |
Oreca FLM09 Chevrolet | |||
52 | Johnny Mowlem Matt Griffin |
LMGTE | RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
53 | Gunnar Jeanette Franck Montecalvo |
LMGTE | RAM Racing | Ferrari 458 Italia GTC | |||
54 | Yannick Mallegol Jean-Marc Bachelier Howard Blank |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
55 | Piergiuseppe Perazzini Marco Cioci Federico Leo |
LMGTE | AF Corse | Ferrari 458 Italia GTC | |||
66 | Joel Camathias Andrea Bertolini |
LMGTE | JMW Motorsport | Ferrari 458 Italia GTC | |||
67 | Patrice Milesi Jean-Karl Vernay |
LMGTE | IMSA Performance Matmut |
Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
75 | Francois Perrodo Emmanuel Collard |
LMGTE | ProSpeed Competition | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
77 | Christian Ried Klaus Bachler Nick Tandy |
LMGTE | Proton Competition | Porsche 911 GT3-RSR (997) | |||
60 | Peter Kox Nico Pronk Dennis Retera |
GTC | Kox Racing | Lamborghini Gallardo GT3 FL2 |
|||
62 | Andrea Rizzoli Stefano Gai Lorenzo Casé |
GTC | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
69 | Kirył Ładygin Wiktor Szaitar Fabio Babini |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
72 | Aleksandr Frołow Dewi Markozow Luca Persiani |
GTC | SMP Racing | Ferrari 458 Italia GT3 | |||
79 | Joe Twyman Ollie Millroy Alasdair McCaig |
GTC | Ecurie Ecosse | BMW Z4 GT3 | |||
83 | Tommaso Rocca Diego Romanini Fabio Mancini |
GTC | Easyrace | Ferrari 458 Italia GT3 |
Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.