W ten weekend Imola! (Aktualizacja)

Już w ten weekend, Europejska Seria Le Mans powraca na włoski tor Imola. Obecność zapowiada tym razem 28 pojazdów, a większość nowości zapowiadanych jest w kategoriach GT.

Po dramatycznym, deszczowym, skróconym i „zneutralizowanym” wyścigu na Silverstone, kibice z pewnością oczekują, że tym razem rywalizacja będzie już przebiegała w „tradycyjnym” stylu. Co prawda, pogoda także i tu budzi pewne obawy, szczególnie biorąc pod uwagę deszcz zapowiadany przede wszystkim w piątek – do tego, co stało się w drugi weekend kwietnia na południe od Northampton, wygląda to jednak na o wiele za mało. Cieszyć za to możemy się ilością pojazdów zapowiadanych na start na torze imienia Enzo i Dino Ferrariego – szczególnie, że tylko pojazdów z ich nazwiskiem, na „Imoli” pojawić się ma aż dziewięć: pięć obecnych już na Silverstone 458 Italia GTC, jedna Italia zespołu AF Corse z kategorii o nazwie GTC, w której startują jednak pojazdy specyfikacji GT3 – oraz trzy Italie GT3 rosyjskiego SMP Racing, która z tak liczną załogą zamierza we Włoszech zadebiutować w Europejskiej Serii Le Mans. W GT3 zapowiadana jest także jeszcze jedna nowość – a listę dopełni jeden nowy prototyp LMP2.

Ową nowością w czołowej kategorii ELMS będzie Lola B12/80 ekipy HVM Status GP. Ten zapowiadany początkowo do walki w Długodystansowych Mistrzostwach Świata zespół złożony z kanadyjskiej ekipy HVM i irlandzkiej Status GP, po przejściach związanych z problemami finansowymi zdecydował się zejść o poziom niżej i spróbować swoich sił w Europejskiej Serii Le Mans. O tym, czy rzeczywiście HVM się w Imola pojawi, dowiemy się jednak w ostatniej chwili – faktem jest natomiast, że tylko dzięki tej zapowiedzi widnieje on jeszcze na liście startowej prestiżowego Le Mans 24h. Członkowie zespołu, z pewnością robią więc wszystko, by na Imoli się pojawić.

8 z 9 pozostałych ekip LMP2 jest niemal bez zmian w stosunku do Silverstone – po angielskim dramacie, prowadzenia w klasyfikacji generalnej bronić więc będą Oliver Turvey i Simon Dolan z JOTA Sport – a odebrać je starać im się będą przede wszystkim Michael Frey i Patrick Niederhauser ze szwajcarskiego Race Performance oraz broniąca tytułu mistrza ekipa Thiriet TDS Racing w składzie Pierre Thiriet i Jonathan Hirschi. Na dobry występ, z pewnością liczą też Natacha Gachnang i Franck Mailleux z Morand, którzy wskutek nieklasyfikowania, z Silverstone wyjechali bez punktów – tak samo zresztą, jak zespół Greaves, który do Imoli przyjeżdża z nową (i całkiem mocną) załogą Tom Kimber-Smith i David Heinemeier-Hansson. W ostatniej chwili, z przyczyn zdrowotnych zmienił się także trzeci kierowca luksemburskiego DKR Engineering – tam, Stéphana Raffina zastąpił Belg Bernard Delhez.

Nic nie zmienia się również w tegorocznej, wewnętrznej rywalizacji pucharu Team Endurance Challenge w kategorii LMPC – tu znów pojawią się trzy załogi w składach: Soheil Ayari/Anthony Pons, Paul Loup Chatin/Gary Hirsch i Alex Loan/Matthieu Lecuyer. Po Silverstone, ta pierwsza ma na koncie punkty za zwycięstwo, druga zdobyła je za miejsce drugie oraz  dodatkowe oczko za pole position – trzecia natomiast nie ma ich jak na razie nawet jednego, gdyż podobnie jak Greaves i Morand, w Anglii nie została sklasyfikowana.

W kategorii GTE, uwagę większości kibiców przykuwa zespół AF Corse. Ekipa Amato Ferrariego, choć ten nie jest spokrewniony z założycielem marki, obecnie jest po startującej w Formule 1 Scuderia Ferrari chyba najbardziej znanym zespołem korzystającym z pojazdów producenta z Maranello. Triumfy w seriach FIA GT3, International GT Open, a przede wszystkim w Długodystansowych Mistrzostwach Świata wręcz wymagają od AF Corse dobrej postawy jako niemalże gospodarza imprezy – tak więc przed załogami pojazdów nr 54 i 55 stoi niełatwe zadanie.

Owe zadanie utrudniać tu będą zarówno siostrzane Italie GTC innych ekip, jak i trzy konkurencyjne Porsche. Ferrari pojawią się znów z logo brytyjskich ekip RAM Racing (dwa) oraz JMW Motorsports – Porsche natomiast to trzy pojedyncze załogi ProSpeed, IMSA Performance, a przede wszystkim prowadzącego w klasyfikacji generalnej Proton Competition. Jeśli chodzi o kierowców, jedyną zmianą będzie nieobecność w składzie IMSA Wolfa Henzlera, którego na Imoli zastąpi, obeznany z Porsche, Amerykanin Patrick Long.

Największą nowość w całej stawce mamy natomiast w kategorii GTC, czyli wśród pojazdów GT3. Tu, na start załóg znanych z tegorocznego sezonu Blancpain Endurance, postawili Rosjanie z ekipy SMP Racing – i to od razu aż w trzech egzemplarzach Ferrari 458 Italia. Pojawią się tu więc m.in. Kirył Ładygin czy Wiktor Szaitar – ale i dwaj Włosi, Fabio Babini oraz Maurizio Mediani. Swój przełożony z Silverstone debiut zapowiada również załoga Lamborghini od Kox Racing – a obecność znanych już trzech składów oznacza, że w ELMS po raz kolejny wystartuje Polak, Kuba Giermaziak.

W planach imprezy zapowiadane są również m.in. mistrzostwa GT Francji oraz puchar Peugeotów RCZ. W przypadku ELMS, na piątek zapowiedziano dwa 60-minutowe treningi (12:00 oraz 16:40), a na sobotni poranek kwalifikacje (10:00). 3-godzinny wyścig rozpocznie się w sobotę po południu, o godzinie 16:00.

Nr   Kierowca   Zespół   Samochód
  1  
Pierre Thiriet
Jonathan Hirschi
Thiriet by TDS Racing Oreca 03 Nissan 
  3  

Tom Kimber-Smith
David Heinemeier-Hansson

Greaves Motorsport

Zytek Z11SN Nissan

  4  

Thomas Dagoneau
John Hartshorne
Bastien Brieré
Boutsen Ginion Racing  Oreca 03 Nissan 
 18 
Brendon Hartley
Mark Patterson
Murphy Prototypes Oreca 03 Nissan
 30 
Jonathan Hirschi
Tony Burgess
HVM Status GP Lola B12/80 Judd
 34 
Michel Frey
Patric Niederhauser
Race Performance  Oreca 03 Judd 
 36 
Pierre Ragues
Nelson Panciatici 
Signatech Alpine Alpine A450 Nissan 
 38 
Simon Dolan
Oliver Turvey 
Jota Sport 

Zytek Z11SN Nissan

 39 

Olivier Porta
Romain Brandela
Bernard Delhez
DKR Engineering  Lola B11/40 Judd 
 43 
Natasha Gachnang
Frank Mailleux
Morand Racing 

Morgan OAK Judd

 47 
Alex Loan
Matthieu Lecuyer
Team Endurance Challenge 

Oreca FLM09 Chevrolet 

 48 
Anthony Pons
Soheil Ayari
Team Endurance Challenge  Oreca FLM09 Chevrolet
 49 
Paul Loup Chatin
Gary Hirsch 
Team Endurance Challenge 

Oreca FLM09 Chevrolet

 52 
Johnny Mowlem
Matt Griffin
RAM Racing  Ferrari 458 Italia GTC 
 53 
Gunnar Jeanette
Franck Montecalvo
RAM Racing  Ferrari 458 Italia GTC 
 54 

Yannick Mallegol
Jean-Marc Bachelier
Howard Blank
AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
 55 

Piergiuseppe Perazzini
Marco Cioci
Federico Leo
AF Corse Ferrari 458 Italia GTC
 66 
Joel Camathias
Andrea Bertolini
JMW Motorsport Ferrari 458 Italia GTC
 67 
Patrice Milesi
Patrick Long
IMSA Performance Matmut  Porsche 911 GT3-RSR (997) 
 75 

Francois Perrodo
Emmanuel Collard
Sébastien Crubile
ProSpeed Competition Porsche 911 GT3-RSR (997)
 77 

Christian Ried
Gianluca Roda
Nick Tandy
Proton Competition Porsche 911 GT3-RSR (997)
 60 


Peter Kox
Nico Pronk

Kox Racing Lamborghini Gallardo GT3 FL2
 62 

Andrea Rizzoli
Stefano Gai
Lorenzo Casé

AF Corse Ferrari 458 Italia GT3
 65 



Dylan Derdaele
Raffi Bader
Kuba Giermaziak
Momo Megatron DF1 Audi R8 LMS
 68 

Jurij Ewstigniejew
Aleksandr Frołow
Dewi Markozow

SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3
 69 

Kirył Ładygin
Wiktor Szaitar
Fabio Babini

SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3
 72 

Borys Rotenberg
Siergiej Żłobin
Maurizio Mediani

SMP Racing Ferrari 458 Italia GT3
 79 

Andrew Smith
Ollie Millroy
Joe Twyman
Ecurie Ecosse BMW Z4 GT3

Kategorie:  LMP2   LMPC   GTE   GTC

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze