W najbliższy weekend, już po raz ósmy odbędzie się wyścig 24h Dubai – pierwsza duża rywalizacja sezonu 2013. Zwycięstwa sprzed roku bronić będzie zespół Black Falcon w, obecnie już dwóch, Mercedesach SLS AMG GT3.

Razem z wyścigiem Daytona 24h oraz niedawno zakończonymi do niego testami, 24-godzinna rywalizacja w Dubaju stanowi główny punkt styczniowego kalendarza wyścigów. Zainaugurowana w roku 2006, pozwala miłośnikom tego sportu w Europie, Azji i USA oglądać ciekawe zmagania pojazdów GT i turystycznych także w zimie – a kierowcom sprawdzić swoją formę i przygotować się do sezonu, który w praktyce rozpocznie się dopiero za 2-3 miesiące. Dubaj to także szansa na zaistnienie dla mniej profesjonalnych zawodników – tych pojawia się tu niemało, i to nie tylko z emiratu Dubaju i jego najbliższych okolic.

W tym roku jednak coś się niestety zmieniło – a przynajmniej zahamowało. Choć lista załóg zapowiadających swoją obecność w Dubaju liczy ponad 80 pozycji, z których 26 to pojazdy czołowej klasy A6 (czyli w praktyce pojazdów specyfikacji GT3) – z udziału w wyścigu zrezygnowała spora grupa tych ekip, które w roku 2012 dostarczały wielu emocji podczas 24-godzinnej batalii nad Zatoką Perską. Co prawda, ich kierowcy nierzadko znaleźli miejsce w innych załogach – różnice widoczne są jednak gołym okiem.

Najważniejszą z nich będzie z pewnością nieobecność niemieckiego Heico Motorsport, którego dwie załogi przegrały w ubiegłym roku tylko z czołowym Mercedesem od Abu Dhabi Black Falcon. Zabraknie także innego zespołu z pierwszej dziesiątki – Reiter Engineering – a także m.in. włoskiego AutOrlando, amerykańskiego United Autosports czy brytyjskiego JRM, z którym z listy zniknął Nissan GT-R GT3. Od niedawna wiadomo także, iż z udziału w rywalizacji zrezygnował belgijski Team WRT, silna ekipa startująca w pojazdach Audi – dla nas, niemiłą informacją jest również nieobecność nie tylko zespołów Polski, ale nawet słowackiego ARC Bratysława.

Z drugiej jednak strony trzeba przyznać, iż lista gości wcale nie jest krótka – a i jej treść zapowiada, że mimo wszystko na torze „będzie się działo”. Ubiegłoroczni zwycięzcy, zespół Abu Dhabi Black Falcon, tym razem wystawi do walki dwa Mercedesy SLS AMG GT3 – a zasiądą w nich m.in. Bernd Schneider i Andreas Simonsen, przejęci właśnie z Heico. Schneider wspomagać będzie czołową załogę nr 1, w której zastąpi on Thomasa Jägera – pozostali kierowcy tego składu to natomiast znów Khaled Al Qubaisi, Jeroen Bleekemolen i Sean Edwards.

Do ponownego zajęcia całego podium przez Mercedesy, dwa pojazdy to jednak za mało – w walce o taki sukces ważne więc będą także włoski De Lorenzi Racing oraz angielski Preci-Spark. Ciekawostką jest szczególnie ta druga ekipa – składająca się z pięciu kierowców rodziny Jones, w dodatku pośród których dwaj (David i Godfrey)  to obchodzący w tym roku 60-te urodziny bliźniacy.

Głównym przeciwnikiem Black Falcon będzie natomiast zespół o podobnej nazwie – Saudi Falcons, czyli wspomagany przez Saudyjczyków niemiecki Team Schubert. W ubiegłym roku, jedna z ich załóg ukończyła rywalizację tuż za podium – teraz, za kierownicą dwóch BMW Z4 GT3 pojawią się znów Jörg Müller, Claudia Hürtgen oraz Saudyjczycy Abdulaziz Al Faisal i Faisal Binladen. Zamiast m.in. Edwarda Sandströma wystartują natomiast Dirk Müller, Dominik Baumann, Dominik Schwager oraz Dirk Adolf.

Spośród innych znanych ekip, ponownie w Dubaju zagoszczą m.in. po dwa Porsche od FACH Auto Tech i Attempto Racing, po jednym Lamborghini Rhino Lepierta i JLOC (tym razem Japończycy już z wersją LP600+ GT3) – a niemiecki MRS GT-Racing przesiądzie się z Porsche na McLarena MP4-12C GT3. Taki sam samochód przywiezie również inny skład znad Renu, Lapidus Racing – a nie jedno, ale dwa Ferrari 458 Italia GT3 przywiezie włoski AF Corse, do współpracy zapraszając Białorusinów z rodziny Talkanitsa.

Po raz kolejny, w Dubaju zobaczymy także ekipę z Hong Kongu – tym razem w czołowej klasie A6, gdzie w Aston Martinie V12 Vantage wystartują między innymi dwaj znani kierowcy z tej autonomii Chin, Darryl O’Young oraz Frank Yu. Wspomoże ich Brytyjczyk Darren Turner oraz Japończyk Tomonobu Fuiji, trzeci w tegorocznym sezonie serii Super GT w klasie GT300. Stany Zjednoczone reprezentować będzie natomiast zespół DragonSpeed i jego Audi R8 LMS Ultra, w którym zasiądą m.in. Vincente Potolicchio, Eric Lux i Pierre Ehret.

Dla nas, szczególnym będzie niemiecki zespół ClickVers.de, gdzie w tym roku pojawi się jedyny Polak w stawce – budujący w Polsce swój zespół młody finansista Piotr Krawczyk, który zamieni znanego z Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski Mercedesa SLS AMG GT3 na Porsche 911 GT3-RSR. Prócz niego, z rywalizacji w Polsce pamiętać możemy także Słowaka Mirosława Konopkę, który dołączy do składu holenderskiego Manor MP Motorsports w Viperze Competition Coupe.

Poza pojazdami GT3, w Dubaju pojawi się jeszcze kilka innych, ciekawych ekip. Belgijski VDS Racing wystawi po raz pierwszy swój nowy pojazd – VDS GT 001-R, obecny jak na razie w klasie SP2 (docelowo ma pojawić się jego wersja także w specyfikacji GT3). Aż z Australii, do kategorii pucharowych 997 dołączy ekipa Motorsport Services – a w klasie SP3, w dwóch Nissanach 370Z brytyjskiego GT Academy Team RJN zasiądą m.in. Lucas Ordóñez, Steve Doherty, Roman Rusinov, Alex Buncombe oraz Niemka Sabine Schmitz. W tej samej klasie wystartuje także zespół Barwell Motorsport, na czele z Tomem Kimber-Smithem.

Na koniec ekipa, która wielu zdziwiła swoją decyzją dotyczącą startów w obecnym sezonie. Niemiecki All-Inkl.com Münnich Motorsport po raz pierwszy zaprezentuje się w Seacie Leon Supercopa – pojeździe, którego inną wersję zobaczymy w ich barwach w tegorocznej serii WTCC. Trzonem jego załogi będą ostatni mistrzowie serii FIA GT1 - Marc Basseng i Markus Winkelhock, a wspomagać ich będzie założyciel i szef zespołu René Münnich.

Imprezę już dzisiaj rozpoczną nieobowiązkowe, czterogodzinne testy – jutro o godzinie 8:30 czasu polskiego odbędzie się natomiast pierwsza z sesji treningowych. Kwalifikacje zaplanowane są na godzinę 12:00, a sam wyścig rozpocznie się w piątek o godzinie 11:00.

Listę startową znajdziesz TUTAJ

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race