Zrozumieć WEC: Zmiany na sezon 2022

Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA WEC kończą dziesięć lat i na pierwszy rzut oka nie zmieniły się znacząco w tym okresie. Co roku wprowadzane są jednak zmiany, które mają poprawić widowisko czy uczynić serię bardziej atrakcyjną dla uczestników. Nie inaczej jest w 2022 roku, przed dziesiątym sezonem mistrzostw.

LMP2

Najbardziej interesująca z polskiego punktu widzenia klasa LMP2 – w której startować będą Robert Kubica oraz zespół Inter Europol Competition z Jakubem Śmiechowskim w składzie – drugi rok z rzędu zostanie spowolniona, aby zachować odstęp od hipersamochodów.

Poza zmniejszeniem mocy silników, podczas wszystkich rund obowiązkowe będzie wykorzystanie pakietu aerodynamicznego o niskim docisku, który pierwotnie był używany tylko w 24h Le Mans. Ponadto, pojemność zbiorników paliwa zostanie zmniejszona do 65 litrów.

Hipersamochody

Spowolnienie prototypów LMP2 jest spowodowane tym, że tempo czołowej klasy hipersamochodów również ulegnie pogorszeniu. Zapewni to większe możliwości w zakresie wyrównania osiągów poszczególnych maszyn.

Każdy zespół klasy hipersamochodów musi przystąpić do pełnego sezonu WEC, aby otrzymać zaproszenie do wyścigu 24h Le Mans. Zasada została wprowadzona po tym, jak Glickenhaus opuścił końcówkę sezonu 2021. Nowi producenci – czyli Peugeot – mogą opóźnić swój debiut, lecz wciąż muszą wystąpić choć w jednym wyścigu poprzedzającym 24h Le Mans.

W celu ograniczenia kosztów, zespoły będą mogły mieć na torze tylko 20 osób personelu operacyjnego na samochód – w przypadku maszyn hybrydowych z systemem odzyskiwania energii dopuszczone będą dwie dodatkowe osoby.

Testy w czołowej klasie zostały ograniczone do 10 dni na każdy zgłoszony samochód i 20 dni na cały zespół – z tego maksymalnie cztery dni prywatnych testów zamkniętych dla innych uczestników. Liczba dostępnych opon na suchą nawierzchnię również będzie limitowana do 360 na samochód. Ograniczenia nie dotyczą jednak ekip korzystających z pojazdów będących w pierwszym roku swojej homologacji – obecnie jest dotyczy to tylko Peugeota.

Przynajmniej jeden egzemplarz każdego modelu hipersamochodu będzie musiał uczestniczyć w posezonowych testach dla młodych kierowców i przejechać przynajmniej 30 okrążeń.

Klasa hipersamochodów będzie od 2022 otwarta dla pojazdów kategorii LMDh.

Corvette wystartuje w pełnym sezonie WEC

Przebieg wyścigu

Strefy neutralizacji (slow zones) nie będą już wykorzystywane w WEC, z wyjątkiem wyścigu 24h Le Mans.

Przepisy dotyczące czasu jazdy kierowców zostały uproszczone. Zawodnik, który nie przejedzie przynajmniej godziny w trakcie wyścigu nie będzie mógł zdobyć punktów i może zostać dodatkowo ukarany. Minimalne czasy jazdy srebrnych i brązowych kierowców w klasach LMP2 i GTE Am zostały ustalone na następującym poziomie: 75 i 105 minut dla 6-godzinnego wyścigu oraz 120 i 140 minut dla 8-godzinnego wyścigu.

Przy zmianach kierowców znów będzie mógł asystować dodatkowy mechanik, a zespoły będą mogły przesuwać pojazd w alei serwisowej za pomocą wózków.

Jeżeli kara zostanie nałożona na samochód w trakcie ostatnich pięciu okrążeń wyścigu i nie zostanie ona odbyta, zostanie automatycznie zamieniona na 30 sekund w przypadku drive-through lub 35 sekund dla stop&go.

Paliwo

Wszystkie samochody będą korzystać z nowego paliwa TotalEnergies Excellium Racing 100, pochodzącego w 100% z produktów odnawialnych – głównie bioetanolu produkowanego z resztek pochodzących z produkcji wina oraz ETBE. Pozwoli to zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 65% względem tradycyjnych paliw pochodzenia rafineryjnego.

Klasyfikacja generalna

Nie przyznawane już będzie pół punktu dla załóg, które ukończyły wyścig poza pierwszą dziesiątką (1 punkt dla wyścigów 8-godzinnych i dłuższych).

Nadal przyznawany będzie dodatkowy punkt za pole position w każdej klasie.

Chcesz czytać więcej artykułów z cyklu Zrozumieć wyścigi? Postaw nam kawę!

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze