Nawet najlepsze samochody wyścigowe, wspomagane przez sztab najlepszych mechaników, nie są w stanie wygrać bez dobrego kierowcy. Kierowcy, tak jak i ich maszyny, potrzebują „paliwa” dającego im moc do walki o miejsce na podium. To dla nich właśnie podczas wyścigów pracują specjalnie wyposażone kuchnie i kucharze, którzy potrafią zaserwować turbo-energetyczny posiłek w kilkadziesiąt sekund. Określenie „fast food”, czyli szybkie jedzenie, ma w tym przypadku całkiem inne znaczenie.
Być może aktualny mistrz świata World Touring Car Championship (WTCC) Yvan Muller czy też mistrz American Le Mans Series 2010 Tommy Milner nie są sportowcami w tradycyjnym znaczeniu tego słowa, ale aby zmierzyć się z ogromnym wysiłkiem fizycznym, jakim jest dla nich każdy wyścig, muszą dbać o formę nie mniej niż światowej klasy biegacze długodystansowi. Kierowcy muszą przestrzegać ścisłej diety i ćwiczyć według planów opracowywanych przez najlepszych dietetyków i trenerów.
„Badania prowadzone przez FIA wykazują, że w trakcie wyścigu kierowcy tracą do 3 kilogramów wagi ciała i spalają tyle kalorii, co olimpijczyk w czasie triatlonu. Dlatego tak ważne jest, by spożywali posiłki bogate w minerały – sól i potas”
mówi David Alaria, dietetyk i osobisty trener Yvana Mullera. „Dieta jest dla kierowców kluczową kwestią także z innego względu – regulamin WTCC określa całkowitą wagę pojazdu, czyli samochodu wraz z kierowcą”
.
WTCC to jedna z najbardziej ekscytujących i wymagających serii wyścigów na świecie. Podczas sezonu zespoły odwiedzają 12 krajów od Dalekiego Wschodu przez Amerykę Południowa po Europę i za każdym razem zabierają ze sobą dosłownie… całą kuchnię. Team Chevroleta podróżuje z ważącą 14 ton, w pełni wyposażoną profesjonalną kuchnią, z ogromną lodówką, kilkoma kuchenkami i pełnym oprzyrządowaniem.
Mike Raby jest specjalistą w zakresie „szybkiej kuchni”, a jego zadaniem jest zapewnienie całej ekipie Chevroleta takich posiłków, aby każdy z jej członków był w 100% skoncentrowany na swoim zadaniu. „W naszym świecie liczy się dosłownie każda sekunda. Ekipy spędzają większość dnia w warsztacie przy swoich samochodach, testując i przygotowując je do sesji treningowych lub wyścigów. Kierowcy muszą być gotowi do jazdy w każdej chwili, dlatego mamy w warsztacie na posterunku kucharza, który może przygotować im specjalny posiłek w niecałe 5 minut”
.
Po długiej jeździe samochodem pierwszą rzeczą, jaką zwykle robi każdy z nas jest rozprostowanie zmęczonych nóg i ramion. Podobnie czuje się kierowca auta wyścigowego, tyle że zmęczenie odczuwa znacznie mocniej. Czas spędzony na torze to dla kierowców Chevroleta ogromne obciążenie. Ich ciała są narażone na ciągłe przeciążenia, a mięśnie podczas gwałtownego skręcania, hamowania czy zmiany biegów są w stanie ciągłego napięcia. To trochę tak, jakby przez dwie godziny jeździli oni naprawdę szybką kolejką górską w wesołym miasteczku.
Już na dwa dni przed wyścigiem sportowcy ładują baterie za pomocą bogatych w węglowodany makaronów, które dają im potężną dawkę energii i wytrzymałości. Ale kuchnia Chevroleta nie serwuje smętnego spaghetti – w karcie znajdziemy raczej smażoną rybę po jamajsku z ryżem, stek z tuńczyka i pierożki z dynią, a każde z tych dań musi być gotowe w jedną chwilę.
„Sekretem każdego 5-minutowego posiłku jest dobre przygotowanie, dlatego podstawowe produkty, takie jak cebula, czosnek i inne warzywa są krojone kilka godzin wcześniej i trzymane w lodówce, tak by w razie potrzeby można było je w kilka sekund wrzucić na patelnię”
.
Zespół Chevroleta większą część sezonu spędza w drodze, dlatego tam gdzie jest to możliwe kucharze wykorzystują świeże, lokalne składniki. Ale niezależnie od tego, w jakim kraju aktualnie się znajduje, pewne podstawowe, kultowe dla kierowców składniki są zawsze w lodówkach. W karcie często można znaleźć lokalne dania, na przykład hiszpańskie Tapas, włoskie Pollo alla Cacciatora (kurczak myśliwego) czy angielską pieczoną fasolkę. Aby uchronić zawodników przed sennością w kuchniach na stanowiskach technicznych serwowane są niewielkie, wysokokaloryczne posiłki, takie jak mix bananowy, suszone owoce czy owsianka (w Le Mans śniadanie serwowane jest o 2 nad ranem, by pomóc ekipie przetrwać wczesnoporanne godziny).
„Wszystkie posiłki mają niski indeks glikemiczny, co oznacza, że ułożone są tak, by ciało jak najwolniej traciło energię. W zawodach wytrzymałościowych ma to kluczowe znaczenie”
, dodaje Mike. „WTCC i Le Mans to zawody, które stawiają przed nami niezwykłe wyzwania. Często problemem jest upał. Kiedy jesteśmy w Brazylii termometr kuchenny czasem pokazuje temperaturę powyżej 38ºC. W takich warunkach przygotowanie obiadu dla 200 osób to niezłe przeżycie, to tak jakbyśmy gotowali w saunie”
.
„Kierowcy odnoszą się do jedzenia z taką samą pasją jak do samych wyścigów. W sytuacji, gdy są oni stale doprowadzani do kresu wytrzymałości, posiłki muszą być zaplanowane i przygotowane z ogromną starannością, tak jak samochody do wyścigu. W końcu nasi kierowcy są tym, co jedzą”
, podsumowuje Mike.
Pięciominutowa ruchoma uczta Chevroleta
Nikt nie zaprzeczy, że współczesne życie toczy się w wyjątkowo szybkim tempie, dlatego kucharze Chevroleta, którzy przygotowują posiłki dla Yvana Mullera czy Tommy’ego Milnera, dzielą się z nami przepisem na cudownie proste, pięciominutowe danie doskonałe dla osób, które są zawsze w biegu:
Składniki:
- 2 piersi kurczaka
- 1 duża cebula
- 2 duże marchewki
- 1 małe opakowanie brokułów
- 1 puszka kiełków fasoli
- ½ cukinii
- ½ puszki kukurydzy
- ½ opakowani groszku cukrowego
- Łyżka oliwy z oliwek
- Łyżka wody lub rosołu z kury
- 2 łyżki keczupu
Sposób przygotowania:
- Umyj i osusz piersi kurczaka, a następnie pokrój je na cienkie paski
- Umyj i posiekaj wybrane przez siebie warzywa na cienkie paski
- Kurczaka smaż przez 3 minuty w woku lub na dużej patelni, a następnie dodaj warzywa i smaż przez przez kolejne 2 minuty
- Dodaj rosół i keczup, gotuj na wolnym ogniu przez 1 minutę.
- Podawaj natychmiast z brązowym ryżem lub makaronem.
Ulubione potrawy kierowców WTCC:
Yvan Muller: Beef Bourguignon (gulasz wołowy na winie)
Alain Menu: makaron pełnoziarnisty
Rob Huff: szynka parmeńska z melonem
Źródło: Informacja prasowa Chevrolet - media.gm.com
Chcesz czytać więcej artykułów z cyklu Zrozumieć wyścigi? Postaw nam kawę!