Kilkanaście godzin temu powitaliśmy nowy rok 2011. Czego możemy się w nim spodziewać? Czy wyścigi będą jeszcze ciekawsze?

Zmiany nastąpiły w wielu seriach wyścigowych. Także w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych. Nowa klasa S2000, z silnikami 1.6 litra z turbodoładowaniem będzie konkurować ze starymi autami z jednostkami 2.0 litra i dieslami. Z serii wycofał się fabryczny zespół BMW. Firma zapewnia jednak pełne wsparcie i rozwój auta dla zespołów prywatnych, które mogą stać się bardziej konkurencyjne, niż kiedykolwiek. Do walki w całym sezonie mistrzostw dołącza się Volvo. W tym roku wystartuje jeden samochód tej marki prowadzony przez Roberta Dahlgrena, natomiast w przyszłym roku pojawi się fabryczny zespół Volvo.

W Mistrzostwach Świata Formuły 1 wprowadzono zmiany mające poprawić widowisko. Tory wyścigowe będą projektowane z myślą o wyprzedzaniu, natomiast auta będą wyposażone w ruchome tylne skrzydło oraz system KERS. Jako dostawca opon powraca Pirelli. Opony włoskiej firmy znacznie różnią się charakterystyką od Bridgestone, co może przynieść ciekawe wyścigi.

Wielkim sukcesem okazały się być Mistrzostwa Świata GT1. W tym roku w mistrzostwach pozostanie 6 producentów. Zapowiedzi o startach Lexusa i BMW okazały się przedwczesne. Serią towarzyszącą będą Mistrzostwa Europy GT3. Natomiast w Blancpain Endurance Series wystartują auta GT3 i GT4 w wyścigach na dystansie 3 godzin, a także w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa.

W Mistrzostwach Niemiec Samochodów Turystycznych przepisy dążą do ujednolicenia aut z japońskimi mistrzostwami Super GT. W Mistrzostwach Wielkiej Brytanii pojawią się nowe auta, zbudowane w nowej specyfikacji NGTC. Przepisy Pucharu Europy Samochodów Turystycznych pokrywają się z WTCC. Zobaczymy więc nowe auta S2000, a także auta S1600 i Super Production. Nowością są punkty za pierwsze trzy miejsca w kwalifikacjach.

Rewolucyjne zmiany przechodzą natomiast wyścigi klasy Le Mans. Całkiem nowe prototypy LMP1 budowane są w oparciu o mniejsze silniki i bardziej efektywne wykorzystanie mocy. Nowością jest dopuszczenie systemu KERS, jednak będzie on działać inaczej, niż w Formule 1. Natomiast LMP2 będą korzystać z silników GT i lekkiego podwozia. Ma to na celu redukcję kosztów i wyrównanie szans zespołów. Debiutuje także nowa klasa GT Endurance. Auta oparte o specyfikację GT2 będą rywalizować w dwóch klasach - Pro i Amateur. Auta będą takie same, inni kierowcy. W klasie Pro wystartują profesjonaliści, a w Amateur nowi kierowcy z małą ilością startów na koncie. Zobaczymy to nie tylko w 24-godzinnym wyścigu, ale także we wszystkich trzech seriach Le Mans. Wcześniej jednak, bo już za trzy tygodnie wystartuje seria zimowa, gdzie zobaczymy pierwsze pojazdy zgodne z nowymi regulacjami.

Zmiany czekają nas także w rajdach. Zarówno w Rajdowych Mistrzostwach Świata i Intercontinental Rally Challenge zobaczymy auta w nowej specyfikacji S2000. Powoduje to, iż producenci są zainteresowani startami w wielu seriach, ponieważ nie wymaga to już opracowania nowych silników. Dziś startuje natomiast Rajd Dakar. Z tej imprezy przekażemy wam dwie relacje. Pierwsza w dniu przerwy w rajdzie, a druga po jego zakończeniu.

Sporty motorowe w 2011 będą jeszcze ciekawsze. Nowe regulaminy zaowocują większą ilością aut na torach wyścigowych i rajdowych odcinkach specjalnych, a także bardziej zaciętą rywalizację między nimi.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?
Kalendarz
Wyniki

Partnerzy

rally and race