Formuła 1 zmiany w sezonie 2011 – część 1

Międzynarodowa Federacja Samochodowa opublikowała regulamin techniczny i sportowy, jaki obowiązywał będzie w 2011 roku. Ponownie poprawiono i ulepszono szereg przepisów, w tym dotyczące samochodu bezpieczeństwa i zachowania kierowców. Zmiany w regulaminie technicznym mają również na celu poprawę bezpieczeństwa kierowców i widzów. Poniżej przedstawiamy zmiany wprowadzone w regulaminie sportowym.

Sędziowie FIA
Tak jak w minionych sezonie, w skład Zespołu Sędziów Sportowych podczas każdego Grand Prix będzie wchodził jeden były kierowca F1. To nowatorskie podejście okazało się sporym sukcesem - decyzje i kary były zazwyczaj podejmowane jednogłośnie i nie wzbudzały one większych kontrowersji, tak jak to wielokrotnie zdarzało się w poprzednich sezonach. W przyszłym roku ZSS będzie miał więcej możliwości karania kierowców. Nowymi narzędziami będą kary czasowe, nagany, wykluczenie kierowcy z wyników wyścigu lub zawieszenie go na następne GP. Tak jak do tej pory, jeśli zostaną nałożone kary przejazdu przez aleję serwisową lub 10-sekundowego postoju (stop & go) na pięć okrążeń przed metą albo już po zakończeniu wyścigu, to nie będą miały one zastosowania, a zamiast nich do czasu kierowcy zostanie doliczone odpowiednio dwadzieścia lub trzydzieści dodatkowych sekund.

Kwalifikacje
Reguła 107% kwalifikacji powróci w sezonie 2011. Artykuł 36.3 Regulaminu Sportowego mówi: „Kierowca, którego czas w pierwszej części kwalifikacji nie mieści się w 107% najlepszego czasu nie będzie dopuszczony do startu w wyścigu”. W wyjątkowych przypadkach sędziowie mogą dopuścić samochód do startu w wyścigu. Jeżeli kierowca nie zakwalifikuje się, ponieważ rozbije się na pierwszym okrążeniu Q1 i nie mógł ustanowić czasu, może wystartować z pól startowych, jeżeli uzyskał szybki czas okrążenia podczas sesji treningowych.

Decyzja o dopuszczeniu do startu zależy wyłącznie od sędziów i nie można się od niej odwołać. Artykuł 36.3 mówi także, że jeżeli więcej, niż jeden samochód został w ten sposób dopuszczony do startu, sędziowie zdecydują w jakiej kolejności ustawią się na polach startowych.

Ponadto nowością jest możliwość wezwania do ważenia losowego samochodu uczestniczącego w drugiej i trzeciej części kwalifikacji. Na koniec kwalifikacji, wszystkie auta zostaną zważone, a kierowcy nie mogą ich opuścić. Jeżeli kierowca wysiądzie z auta, musi zgłosić się do delegata technicznego, aby go zważył. Wagi samochodu i kierowcy zostaną zsumowane.

Aleja serwisowa
W związku z szeregiem incydentów w alei serwisowej podczas mistrzostw w sezonie 2010, Artykuł 23.1.a Regulaminu Sportowego jasno definiuje aleję serwisową: „By rozwiać wątpliwości i w celu zdefiniowania, aleja serwisowa będzie podzielona na dwa pasy. Pas bliżej pit Wall będzie się nazywać pasem szybkiego ruchu i nie może mieć więcej, niż 3,5 metra, natomiast pas bliżej garaży będzie nazywany pasem wewnętrznym”.

Samochód bezpieczeństwa
W tej części regulaminu zaszły pewne zmiany. Dodano artykuł 30.13 mówiący, że: „kiedy Samochód bezpieczeństwa wyjedzie na tor, żaden kierowca nie może jechać niepotrzebnie wolno, nieprawidłowo, lub w sposób mogący stanowić potencjalne zagrożenie”. Wyjaśniono także, kiedy można wyprzedzać Samochód bezpieczeństwa: „Samochód zjeżdżający do alei serwisowej może wyprzedzić każdy inny samochód znajdujący się na torze, w tym Samochód bezpieczeństwa po przekroczeniu pierwszej linii samochodu bezpieczeństwa (przed ostatnim zakrętem). Opuszczający aleję serwisową samochód, w tym Samochód bezpieczeństwa może wyprzedzić, lub być wyprzedzonym przez inny samochód na torze przed przekroczeniem drugiej linii samochodu bezpieczeństwa (przed pierwszym zakrętem)”.

Kolejna nowa zasada mówi, że kiedy wyścig jest wznowiony po okresie Samochodu bezpieczeństwa, kierowcy którzy nie mogą przywrócić kolejności na torze zgodnie z klasyfikacją wyścigu przed pierwszą linią Samochodu bezpieczeństwa, muszą zjechać do alei serwisowej i mogą powrócić do wyścigu dopiero, kiedy cała stawka minie wyjazd z alei serwisowej. Ta sama reguła obowiązuje, jeżeli wyścig zostanie zatrzymany i wystartowany ponownie, kierowcy nie mogąc przywrócić kolejności na torze przed zatrzymaniem wyścigu, muszą zjechać do boksu. 

Przepisy dotyczące zachowania kierowców
FIA chce, aby kierowcy prezentowali "czystą" jazdę na torze i wprowadziła w tym celu szereg nowych regulacji. Artykuł 30.13 Regulaminu Sportowego na temat bezpieczeństwa mówi: „W żadnym momencie samochód nie może być prowadzony niepotrzebnie powoli, nieprawidłowo lub w sposób, który można uznać za potencjalnie niebezpieczny dla innych kierowców lub pozostałych osób. Przepis ma zastosowanie dla każdego samochodu, który znajduje się na torze, przy wjeździe do alei serwisowej lub w pit lane”.

Kilka nowych zasad zostało dodanych do Artykułu 20., który mówi o jeździe: „Manewry mające na celu przeszkadzanie innym kierowcom, jak więcej niż jedna zmiana kierunku jazdy w czasie obrony pozycji, celowe wyjeżdżanie samochodem poza krawędź toru lub inne nadzwyczajne zmiany kierunku są niedozwolone”

"Wycieczki" zostały definitywnie zakazane: „Kierowcy muszą w każdej chwili korzystać z toru. Dla uniknięcia wątpliwości: białe linie wyznaczające krawędź toru są uważane za jego część, ale krawężniki już nie”. Kierowca będzie znajdował się poza torem, jeśli żadna część samochodu nie będzie pozostawała w kontakcie z torem.

Kierowcy, którzy opuścili tor, mogą na niego powrócić, gdy będzie to bezpieczne i nie będzie się to wiązało z uzyskaniem jakiejkolwiek korzyści. FIA chce także szybkiej reakcji kierowców, którzy mają być zdublowani, Artykuł 20.4 mówi: „Gdy tylko samochód zostanie dogoniony przez inny, który ma okrążenie przewagi, to kierowca musi go przepuścić przy pierwszej dostępnej możliwości. Jeśli kierowca, który został dogoniony nie umożliwi natychmiastowego wyprzedzenia się, to zostaną mu pokazane niebieskie flagi”. Kierowcy, którzy zignorują niebieską flagę będą zgłaszani do sędziów FIA.

Nowością jest również zasada, która nakłada na kierowcę obowiązek bycia dostępnym na sesji autografów podczas imprez Grand Prix, w czasie i miejscu, które będą ustalane przez FIA, promotora wyścigu i Właściciela Praw Handlowych.

Koniec zakazu stosowania poleceń zespołowych
Po długich dyskusjach, FIA i Światowa Rady Sportów Motorowych zdecydowały o zniesieniu zakazu używania poleceń zespołowych. Artykuł 39.1 Regulaminu Sportowego został więc usunięty. Jednak FIA ostrzega: „Zespoły muszą pamiętać, że wszelkie działania, które mogą doprowadzić do uszczerbku na wizerunku całego sportu są rozpatrywane zgodnie z Artykułem 151c Międzynarodowego Kodeksu Sportowego i innych właściwych przepisów”.

FIA nie podała, co jest dozwolone, a co nie jest lub niekorzystnie wpływa na wizerunek F1. Z pewnością dobrym pomysłem byłoby określenie, co jest zdecydowanie nie do przyjęcia. Teraz pozostaje jeszcze miejsce do dyskusji na temat interpretacji przepisów dotyczących poleceń zespołu. W przypadku skorzystania z kontrowersyjnych poleceń zespołowych podczas wyścigu, trzeba mieć nadzieję, że zespoły nie będą wykorzystywać tych luk, aby uzasadnić swoje działania. 

Druga część artykułu: Formuła 1 zmiany w sezonie 2011 – część 2

Źródło: motorsport.com

Chcesz czytać więcej artykułów z cyklu Zrozumieć wyścigi? Postaw nam kawę!

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze