W dzisiejszych czasach, gdziekolwiek nie znajdzie się wyścigowe Ferrari, można zakładać, że w pobliżu znajdziemy Andreę Monterminiego. Nie wszyscy jednak wiedzą bądź pamiętają, że przed startami w wyścigach GT, miał on bogatą karierę w samochodach jednomiejscowych, dochodząc do Formuły 1 oraz reprezentując zespół Dana Gueneya w Champ Car. Między innymi o tym z charyzmatycznym Włochem rozmawiała Roksana Ćwik.

Większość z nas postrzega świat Formuły 1 przez pryzmat kierowców, którzy są największymi gwiazdami tego sportu. Jednak kierowca to nie wszystko. Ważni są również inżynierowie oraz osoby pracujące w siedzibach zespołów. Taką osobą jest Pedro Redondo, projektant powierzchni aerodynamicznych Saubera, z którym w czasie przerwy wakacyjnej rozmawiała Roksana Ćwik.

Specjaliści od ścigania się Porsche znani są z tego, że w każdy weekend można ich spotkać w innym miejscu. Nie inaczej jest w przypadku Klausa Bachlera, który tylko w tym roku ścigał się w Długodystansowych Mistrzostwach Świata, Europejskiej Serii Le Mans, GT3 Le Mans Cup, Porsche Supercup, ADAC GT Masters i w Dubai 24H, a poza tym ma na swoim koncie dwa występy w 24h Le Mans. W niecodziennej przerwie od jazdy, Roksana Ćwik skorzystała z okazji do przepytania młodego Austriaka z jego ostatnich występów oraz opinii na temat wyścigów GT.

W Genewie mieliśmy okazję krótko rozmawiać z Andym Priaulx, członkiem nowej wówczas ekipy Forda startującej w WEC – dziś ponownie spotkaliśmy go, tym razem by spytać, jak widzi ekipę po pierwszych trzech wyścigach i co sądzi o okolicznościach zwycięstwa Forda w Le Mans.

Oliver Rowland to aktualny mistrz Formuły Renault 3.5, serii skąd do Formuły 1 po takich samych lub podobnych osiągnięciach trafili w przeszłości tacy kierowcy jak Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Kevin Magnussen czy nawet Robert Kubica. Jak sam przyznaje, jest obecnie „trzecim lub czwartym najlepszym brytyjskim kierowcą”, co w tym roku dostrzegła ekipa Renault, która przyjęła go pod swoje skrzydła jako zawodnika rozwojowego. W tym roku przejedzie swój pierwszy pełny sezon w serii GP2 i zamierza dokonać czegoś, co nie udało się jeszcze nikomu - zostać mistrzem za pierwszym razem. Obecnie plasuje się na 5. miejscu w klasyfikacji generalnej, ale traci do lidera mistrzostw prawie tyle samo punktów co Lewis do Nico. Dlaczego miałoby mu się to więc nie udać…?

Formuła 1 jest celem dla wielu aspirujących kierowców wyścigowych, niezależnie od płci. Od dawna nie widzieliśmy jednak tak dużego ruchu ze strony kobiet, które coraz odważniej pojawiają się w juniorskich formułach. Szlak dla nich przetarła Susie Wolff, która była najbliżej spełnienia tego marzenia. Jej śladami, licząc na pokonanie jeszcze jednego kroku dalej, podąża Tatiana Calderón, 23-letnia Kolumbijka, która po rozpoczęciu swojej kariery w Ameryce, w pogoni za marzeniami przeniosła się do Europy, gdzie w tym roku dotarła do GP3 Series.

Antonio Giovinazzi, jeden z niewielu ludzi w historii GP2, który wygrał oba wyścigi w trakcie jednego weekendu. Dzięki dojrzałej i bezbłędnej jeździe w Baku, a także wielu wypadkom Włoch wdrapał się prawie na sam szczyt tabeli. Po trzech rundach w swoim debiutanckim sezonie w GP2 plasuje się na trzecim miejscu i zamierza „wygrać jeszcze kilka wyścigów”, co innym nie przechodzi nawet przez myśl. Wie, że jest jest szybki i nie waha się o tym mówić, nam również. Zapraszamy do wywiadu z tegorocznym reprezentantem zespołu Premy.

Lance Stroll pochodzi z Kanady, ma zaledwie 17 lat i już od jakiegoś czasu cieszy się z kontraktów z zespołami Formuły 1. W poprzednim sezonie współpracował z ekipą Ferrari, a teraz pełni rolę kierowcy rozwojowego w zespole Williamsa, który przygotowuje go do awansu do stawki F1. Obecnie ściga się w Formule 3, ale nie widzi przeszkód dlaczego miałby nie pominąć kolejnych serii i tak samo jak Max Verstappen od razu przenieść się do królowej sportów motorowych, która jest jego marzeniem od początku kariery. Wiele osób uważa, że jego osiągnięcia determinowane są przez pieniądze z rodzinnego biznesu, jednak po spojrzeniu na wyniki Lanca z poprzednich lat często zmieniają zdanie. One bowiem są w stanie obronić się same. Mimo napiętego harmonogramu, w którym oprócz obowiązków związanych z wyścigami musi zmieścić również szkołę, znalazł czas na rozmowę z nami, do lektury której serdecznie was zapraszamy.

Kontuzja pleców oraz prawej stopy Efréna Vázqueza, której nabawił się w wypadku podczas kwalifikacji do Grand Prix Ameryk odsunęła go z rywalizacji na torze.

John Surtees to żywa legenda wyścigów i członek Międzynarodowej Galerii Sław Motorsportu. Jedyny człowiek w historii motorsportu, który w swojej karierze zdobył tytuł na dwóch i czterech kołach. Zaczynał od startów na motocyklach, gdzie od samego początku rozdawał karty i pokonywał dużo bardziej doświadczonych rywali. Dzięki niepowtarzalnej umiejętności dostosowania stylu jazdy do każdych warunków kilkukrotnie, w różnych kategoriach, zwyciężał w legendarnym wyścigu TT Isle of Man, który w latach 50-tych był jedną z rund w kalendarzu motocyklowych mistrzostw świata. Widząc te sukcesy, wszyscy próbowali namówić go na starty w Formule 1, co udało się dopiero Colinowi Chapmanowi. John złapał kolejnego bakcyla i już po 4. latach wznosił do góry kolejny tytuł mistrza, w barwach Ferrari. Aby utrzymać motywacje na wysokim poziomie podjął kolejne wyzwanie w postaci startów w amerykańskiej serii CanAm, gdzie stworzył własny zespół, z którym następnie wszedł do stawki Formuły 1. Po zakończeniu kariery w motorsporcie intensywnie angażował się w karierę swojego syna, Henry'ego, który w 2009 roku zginął w tragicznych okolicznościach w wyścigu Formuły 2. Obecnie John zarządza fundacją imienia zmarłego syna, a także torem kartingowym w Buckomore, gdzie jakiś czas temu mieliśmy przyjemność przeprowadzić z nim obszerny wywiad.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Olga Białczak
Agata Kurek
Dariusz Szymczak
Mikołaj Suchocki

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race