Isack Hadjar, czyli kim jest młody talent, w którym Red Bull pokłada nadzieje

„Motorsport to nie tylko hobby, to sposób na życie” — powiedział kiedyś Isack Hadjar, opisując swoją drogę od dziecięcej fascynacji prędkością do pełnego adrenaliny świata Formuły 1. 20-letni kierowca, który w przyszłym sezonie stanie się zespołowym kolegą Yukiego Tsunody w Racing Bulls, to przykład nieustającej determinacji, naturalnego talentu i pasji do wyścigów, które z marzeń o ściganiu przeniosły go na światową scenę motorsportu. 

Wczesne lata: narodziny wyścigowego marzenia 

Urodzony 28 września 2004 i dorastający w Paryżu jako syn rodziców pochodzenia algierskiego, Hadjar miał naturalny kontakt z motorsportem. Jego ojciec, Yassine, był mechanikiem kartingowym i byłym kierowcą amatorskim, który od najmłodszych lat przedstawiał synowi świat wyścigów. 

Miłość do wysokich prędkości narodziła się, gdy Isack miał zaledwie siedem lat, po obejrzeniu filmu animowanego «Auta»: „To Zygzak McQueen wszystko rozpoczął” — wspomina Hadjar. Niedługo potem rodzice podarowali mu pierwszy gokart, co było początkiem jego życiowej podróży. 

Do 2012 roku młody kierowca rywalizował już w regionalnych zawodach kartingowych, pokazując naturalny talent, który wyróżniał go na tle innych. W latach 2015–2018 Hadjar przeszedł przez kolejne szczeble francuskiego i europejskiego kartingu, zdobywając miejsca na podium i cenne doświadczenia na wymagających torach. Dla młodego kierowcy te lata były nie tylko rywalizacją, ale także bezcenną nauką dyscypliny i strategicznego myślenia. 

Przejście do bolidów jednomiejscowych: debiut w francuskiej F4 

W 2019 roku Hadjar przeszedł z kartingu do bolidów jednomiejscowych, rozpoczynając starty w Mistrzostwach Francuskiej Formuły 4 w wieku 15 lat. Rywalizując z bardziej doświadczonymi kierowcami, jego debiutancki sezon był trudną, ale cenną lekcją. Ukończył sezon co prawda dopiero na szóstym miejscu, ale cechowała go niezwykła pilność, a młody kierowca był w stanie uczyć się na własnych błędach i wyciągać cenne wnioski. Zanim jednak to miało miejsce, Hadjar zdobył trofeum Winfield na słynnym torze Paul Ricard w wieku zaledwie 14 lat.

Rok później, w sezonie 2020, Hadjar w pełni zaprezentował swój talent, wygrywając trzy wyścigi i wielokrotnie stając na podium. Ostatecznie zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej, zdobywając uznanie nie tylko we Francji, ale i na arenie międzynarodowej. Zaprezentował się do tego stopnia dobrze, że eksperci motorsportu zaczęli wskazywać go jako kierowcę, którego warto obserwować. 

Pięcie się po szczeblach: sukces w Formule Regionalnej 

Po udanym sezonie w F4 Hadjar dołączył w 2021 roku do Europejskich Mistrzostw Formuły Regionalnej, reprezentując zespół R-ace GP. Ścigał się na legendarnych torach, takich jak Monako, Monza czy Spa-Francorchamps, zdobywając dwa zwycięstwa i wiele miejsc na podium. Zdobył tytuł «Najlepszego Debiutanta» i zakończył sezon na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej. 

„Ściganie się w Formule Regionalnej było momentem przełomowym” — wspomina Hadjar. „To tam zrozumiałem, jakiego poziomu zaangażowania wymaga ten sport”. 

Sukcesy w Formule Regionalnej umocniły jego pozycję jako jednego z najbardziej obiecujących młodych kierowców w Europie i zwróciły uwagę wielu oczu. Jednak najważniejsze głowy, które kiwały z uznaniem, należały do przedstawicieli Red Bull Racing. 

Akademia Juniorów Red Bulla i przełom w Formule 3 

W 2022 roku Hadjar rozpoczął nowy rozdział swojej kariery, dołączając do Red Bull Junior Team — programu rozwoju młodych kierowców, który wypromował mistrzów świata, takich jak Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo czy Max Verstappen. Startując w Mistrzostwach FIA Formuły 3 z zespołem Hitech Grand Prix, Hadjar szybko stał się jednym z kandydatów do tytułu. 

Podczas sezonu 2022 Hadjar wygrał trzy wyścigi, w tym efektowny sprint na torze Silverstone. Jego konsekwencja i zdolność do radzenia sobie z presją zapewniły mu czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej — bardzo dobry wynik jak na debiutanta. 

Formuła 2: poligon dla przyszłych mistrzów 

Awans Hadjara do Formuły 2 w 2023 roku był zarówno szansą, jak i wyzwaniem. Startując w barwach Hitech Grand Prix, musiał zmierzyć się z wymagającą konkurencją, kończąc debiutancki sezon na 14. miejscu. Mimo trudności jego talent był widoczny, zwłaszcza w umiejętności adaptacji do presji i trudnych warunków. 

Sezon 2024 okazał się przełomowy. Reprezentując Campos Racing, Hadjar zdobył wiele zwycięstw i regularnie plasował się w czołówce. Ostatecznie zakończył rok na drugim miejscu w klasyfikacji generalnej, potwierdzając swoją pozycję jako jednej z największych gwiazd młodego pokolenia.

Debiut w Formule 1: wejście na szczyt motorsportu 

Przejście Hadjara do Formuły 1 było tylko kwestią czasu. Pod koniec 2024 roku ogłoszono, że Sergio Perez nie znajdzie się w stawce na sezon 2025, co spowodowało znaczące przetasowania. Liam Lawson, który zastąpił Daniela Ricciardo w Racing Bulls, został awansowany i w przyszłym sezonie będzie zespołowym kolegą Maxa Verstappena. Na jego miejsce powołany został Hadjar, który w Racing Bulls będzie towarzyszyć Yukiemu Tsunodzie. 

„To spełnienie marzeń” — powiedział Hadjar podczas ogłoszenia. „Ale to dopiero początek. Znam wyzwania Formuły 1 i jestem gotowy im sprostać”. 

Christian Horner, szef Red Bulla, wyraził zaufanie do umiejętności Hadjara, stwierdzając: Isack udowodnił swoją wartość na każdym poziomie. Wierzymy, że jest gotowy na kolejny krok”. 

Dla młodego kierowcy marzenie o dostaniu się do Formuły 1 to dopiero początek. „Zawsze marzyłem o wielkich rzeczach” — mówi z uśmiechem. „Teraz nadszedł czas, aby udowodnić swoją wartość na arenie światowej”. 

Hadjar zaczął przygotowania do debiutu w F1 już w 2023 roku, uczestnicząc w sesjach treningowych z zespołami Scuderia AlphaTauri i Red Bull Racing. Jazda mistrzowskim bolidem Maxa Verstappena podczas weekendu Grand Prix Abu Zabi była dla niego niezwykłym doświadczeniem, które dodatkowo zmotywowało go do osiągnięcia sukcesu na najwyższym poziomie. 

Styl jazdy i filozofia wyścigowa 

Hadjar często opisywany jest jako ryzykant, który zawsze kalkuluje swoje szanse. Jego agresywne manewry wyprzedzania i późne hamowanie przyciągają uwagę kibiców, ale jednocześnie potrafi strategicznie zarządzać wyścigami z precyzją. 

„Wyścigi są równie mentalne, co fizyczne” — tłumaczy Hadjar. „Trzeba zachować spokój pod presją i podejmować właściwe decyzje w odpowiednim momencie”. 

Wśród jego idoli znajdują się legendy Formuły 1, takie jak Ayrton Senna i Michael Schumacher, a także współcześni kierowcy, jak Fernando Alonso i Max Verstappen. Znani ze swojego charakternego stylu jazdy z pewnością ukształtowali sposób, w jaki Hadjar porusza się na torze.

Poza torem: człowiek za kaskiem 

Poza wyścigami Hadjar nie uważa się za kogoś, kto szczególnie wyróżnia się na tle rówieśników. 20-latek lubi spędzać czas z rodziną i przyjaciółmi, podkreślając, że niezachwiane wsparcie rodziny było kluczowe w jego drodze do sukcesu. Lubi też grać w gry wideo, szczególnie upodobał sobie symulatory wyścigowe.

Hadjar czuje się także silnie związany ze swoimi algierskimi korzeniami i często odwiedza dalszą rodzinę w Afryce Północnej. Marzy o inspirowaniu młodych kierowców z różnych środowisk do realizowania swoich marzeń. 

Co dalej? 

Przygotowując się do swojego pierwszego sezonu w Formule 1 w 2025 roku, Hadjar skupia się na szybkim adaptowaniu się, nauce od bardziej doświadczonych kierowców i osiąganiu stabilnych wyników. Z wsparciem Red Bulla i udowodnioną zdolnością do radzenia sobie z każdym wyzwaniem, 20-latek ma wszelkie predyspozycje do tego, aby jego wschodząca gwiazda rozbłysła wielkim blaskiem. 

Źródło:  isackhadjar.com

Nie przegap żadnej informacji. Obserwuj ŚwiatWyścigów.pl na Google News.

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Pokaż komentarze