We wtorek przywitaliśmy nowy rok, a to oznacza, że niewiele już pozostało do rozpoczęcia kolejnego sezonu w wyścigach samochodowych. W kilku kategoriach dojdzie do istotnych zmian – pora zatem przyjrzeć się, co przyniesie ze sobą sezon 2019.

Samochody turystyczne

W swój drugi sezon wkraczać będzie Puchar Świata Samochodów Turystycznych WTCR. Po zaciętej rywalizacji, inauguracyjną edycję wygrał Gabriele Tarquini, który pokonał Yvana Mullera. O ile ten pierwszy nadal reprezentować będzie barwy Hyundaia, Francuz przeniósł się do nowego w stawce producenta Lynk&Co, gdzie będzie ścigać się ze swoim dotychczasowym zespołowym kolegą Thedem Björkiem, siostrzeńcem Yannem Ehrlacherem oraz trzykrotnym mistrzem świata Andym Priaulxem. Do stawki na stałe powinien już powrócić Tiago Monteiro, a jedną z nowych gwiazd będzie dwukrotny rallycrossowy mistrz świata Johann Kristoffersson.

Odejście Mercedesa-AMG z niemieckiej DTM mogło być sporym szokiem, lecz wbrew pozorom pozwoliło serii na dalszy rozwój – wraz z sezonem 2019 samochody będą napędzane nowymi silnikami 2.0 turbo, zgodnymi z przepisami dzielonej z japońską Super GT kategorii Class One. O ile na inauguracji sezonu pojawią się jedynie Audi i BMW, swoje dołączenie w trakcie sezonu potwierdziła już marka Aston Martin, reprezentowana przez warsztat R-Motorsport. W ramach zacieśniania współpracy pomiędzy DTM i Super GT planowane są dwa wspólne weekendy, po jednym w Europie i Azji.

O ile elektryczna specyfikacja ETCR doczeka się swojego debiutu dopiero w 2020 roku, już teraz możemy obserwować rywalizację elektrycznych Jaguarów i-Pace, w ramach pucharu markowego – jednym z uczestników jest tam Kanadyjczyk o polskich korzeniach Stefan Rzadzinski.

Wyścigi GT

Po stosunkowo powolnym starcie, w siłę zaczyna rosnąć globalna seria Intercontinental GT Challenge. Do Audi, Mercedesa-AMG, McLarena, Porsche i Bentleya dołączy BMW, a kalendarz zostanie rozbudowany do pięciu rund, wliczając inauguracyjną edycję 9-godzinnego wyścigu w Kyalami. Niezależnie od IGTC, na ulicach Makau odbędzie się kolejna edycja Pucharu Świata GT.

Wyścigi długodystansowe

Długodystansowe Mistrzostwa Świata wkroczyły w «super sezon», co związane jest z porzuceniem tradycyjnego kalendarza na rzecz idei serii zimowej, z finałem podczas 24h Le Mans. Organizatorzy cyklu starają się z każdą rundą coraz bardziej zbliżyć do siebie fabryczne i prywatne prototypy LMP1, co w sprzyjających okolicznościach może przynieść niemałą niespodziankę. O swój pierwszy od ponad 10 lat tytuł mistrza świata kierowców walczy natomiast Fernando Alonso.

W Ameryce odbędzie się kolejna edycja mistrzostw IMSA, gdzie dokonany został podział pomiędzy stworzone specjalnie na jej potrzeby specyfikacji prototypów DPi oraz europejskich LMP2. Najważniejszą zmianą jest jednak przejęcie przez Michelin kontraktu na dostawy opon dla serii.

Na torach Europejskiej Serii Le Mans będzie natomiast rywalizować zespół Inter Europol Competition, który zapowiedział rozbudowę swojego programu o prototyp klasy LMP2. Polska ekipa ma szansę wystartować tym pojazdem w 24h Le Mans, bowiem prowadzi w klasyfikacji Azjatyckiej Serii Le Mans.

Formuła 1

Jednym z najważniejszych wydarzeń w najpopularniejszej kategorii wyścigów na świecie będzie powrót do stawki Roberta Kubicy. Polak awansował w zespole Williamsa na kierowcę wyścigowego i weźmie udział w swoim pierwszym wyścigu grand prix od 2010 roku. W sezonie 2019 zmienią się przepisy – to pierwszy etap rewolucji mającej uatrakcyjnić wyścigi poprzez zwiększenie szans na skuteczne przeprowadzenie próby wyprzedzania. Wydarzeniem sezonu będzie bez wątpienia tysięczny wyścig w historii Formuły 1, który odbędzie się w Szanghaju.

Samochody jednomiejscowe

Hiszpan zapowiedział już swój udział w wyścigu Indianapolis 500 wraz z zespołem McLarena. Amerykańska seria rośnie w siłę, o czym świadczy coraz większa liczba samochodów na starcie. Wśród debiutantów znajdą się m.in. gwiazdy Indy Lights Patricio O’Ward i Colton Herta, przechodzący z Formuły E Felix Rosenqvist czy były kierowca Formuły 1 Marcus Ericsson.

Formuła E rozpoczęła już swój piąty sezon, lecz 12 z 13 jego wyścigów odbędą się w 2019 roku. Do serii wprowadzony został nowy samochód, który jest szybszy oraz pozwala przejechać cały dystans wyścigu na jednym ładowaniu baterii. Choć zwycięsko z pierwszej rundy wyszli António Félix da Costa i BMW, dominujące tempo zaprezentował zespół Techeetah, w którego barwach jeździ aktualny mistrz Jean-Éric Vergne.

Do towarzyszącej F1 Formuły 2 dołączy syn siedmiokrotnego mistrza świata Mick Schumacher, który w ubiegłym roku wygrał Europejską Formułę 3 – ta seria przestanie istnieć pod swoją dotychczasową nazwą, a nowa Formuła 3 została utworzona w miejsce dotychczasowej GP3. Nowy samochód jest większy, szybszy i ma lepiej przygotować młodych kierowców na wyzwania weekendów F1.

Ze starych samochodów F3 korzystać będzie nowa W Series, czyli cykl zawodów zaproszeniowych przeznaczony wyłącznie dla kobiet. Organizatorzy chcą walczyć z dysproporcją w ilości kobiet w stosunku do mężczyzn w wyścigach, oferując serię o charakterze szkoleniowym, z atrakcyjnymi nagrodami finansowymi. Wśród zgłoszonych kandydatek znalazły się Polki Natalia Kowalska i Gosia Rdest.

Motocykle

Przy braku znaczących zmian regulaminowych, najważniejszą informacją jest fakt, że dwaj ostatni mistrzowie świata Marc Márquez i Jorge Lorenzo połączą siły w fabrycznym zespole Hondy. Swoje miejsce w ekipie japońskiego producenta stracił Dani Pedrosa, który będzie teraz pomagać w rozwoju maszyny KTM, a miejsce Lorenzo na fabrycznym Ducati zajmie imponujący Danilo Petrucci.

W 2019 roku zadebiutuje nowy puchar świata w wyścigach elektrycznych motocykli MotoE. Inauguracyjny sezon składać się będzie z pięciu rund, a na liście zgłoszeń znalazł się dwukrotny wicemistrz świata MotoGP Sete Gibernau. Za rywali będzie mieć liczną grupę utytułowanych zawodników niższych klas.

WRC

Niepokonany na rajdowych trasach od sześciu lat Sébastien Ogier zmieni barwy przed kolejnym sezonem i będzie reprezentować Citroëna. Francuską ekipę opuścił natomiast jego rodak Sébastien Loeb, który zasili program Hyundaia, lecz na razie w ograniczonym zakresie.

Rallycross

Mogące pochwalić się dotychczas bardzo mocną stawkę Rallycrossowe Mistrzostwa Świata znalazły się w rozsypce po tym, jak organizatorzy zapowiedzieli odroczenie przejścia na samochody elektryczne. Po ogłoszeniu tej decyzji z dalszych startów zrezygnowały fabryczne ekipy Audi, Peugeota i Volkswagena, a także Olsbergs MSE. Nowy sezon ma rozpocząć się w kwietniu na torze w Abu Zabi, lecz na tę chwilę potwierdzono udział zaledwie trzech kierowców.

ŚwiatWyścigów.pl

Jak już zdążyliśmy to uczynić naszą tradycją, na nowy rok uruchomiliśmy nową wersję naszej strony. Choć z początku może nie być to zauważalne, był to dla nas ważny krok. Porzuciliśmy przestarzałe rozwiązania i wprowadzamy coraz większą ilość własnego kodu, co pozwoli na tworzenie nowych funkcjonalności. W planach na 2019 rok mamy uruchomienie interaktywnej bazy wyników, która będzie stopniowo uzupełniana, dodanie możliwości otrzymywania powiadomień o nowych artykułach czy przeglądania strony bez dostępu do internetu.

Nie zabraknie też dużej ilości treści prosto z torów wyścigowych – przyzwyczailiśmy już was do naszej obecności na wybranych rundach Formuły 1, co planujemy rozszerzyć również o inne serie, w tym DTM oraz Formułę E. Spodziewajcie się zatem kolejnych wywiadów z gwiazdami sportu motorowego.

Redakcja

Tomasz Kubiak
Filip Cygan
Wojtek Paprota
Daniel Wawiórka
Roksana Ćwik
Maja Kozłowska
Kamil Topczewski
Małgorzata Czerwińska
Olga Białczak
Agata Kurek

Informacje

Redaguj z nami
Polityka prywatności
Gdzie oglądać wyścigi?

Partnerzy

rally and race 4kolka